برگزيده بيانات عاشورايي رهبر معظم انقلاب

عوامل معنوي و مجاهدت در راه خدا؛ عامل بقاي حقيقي اصحاب عاشورا

قاعدتاً نکته اي توجه را جلب مي کند و آن اين است که اين شخصيتهاي عظيمي که هر کدام به نحوي امروز سرتاسر تاريخ بشر را روشن کرده اند - حسين بن علي (عليه السلام)، امام سجاد (عليه السلام)، حضرت ابوالفضل ((عليه
شنبه، 9 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل معنوي و مجاهدت در راه خدا؛ عامل بقاي حقيقي اصحاب عاشورا
 عوامل معنوي و مجاهدت در راه خدا؛ عامل بقاي حقيقي اصحاب عاشورا

 






 

برگزيده بيانات عاشورايي رهبر معظم انقلاب

قاعدتاً نکته اي توجه را جلب مي کند و آن اين است که اين شخصيتهاي عظيمي که هر کدام به نحوي امروز سرتاسر تاريخ بشر را روشن کرده اند - حسين بن علي (عليه السلام)، امام سجاد (عليه السلام)، حضرت ابوالفضل ((عليه السلام)) - کساني هستند که در دوران خودشان، به گمان باطل مادي، به کلي نابود و هضم شدند. حسين بن علي (عليه السلام) با همه جوانان و شخصيتهاي برجسته خانواده اش - برادران، فرزندان، نزديکان، جوانان و اصحاب غيور - در غربت کامل به شهادت رسيدند، در غربت کامل هم دفن شدند. نه کسي آنها را تشييع کرد و نه کسي براي آنها اقامه ي عزا نمود. کساني به گمان باطل، فکر مي کردند اگر اينها بمانند، ممکن است بساطِ انتقامگيري راه بيندازند. خيال مي کردند که با شهادت حسين بن علي (عليه السلام) و همراهانش، کار تمام شد. امام سجاد (عليه السلام) سي و چهار سال بعد از آن روز، در مدينه ظاهراً در حال انزوا زندگي کرد. نه لشکري، نه مجموعه اي و نه هياهويي به ظاهر وجود نداشت. ابوالفضل العباس (عليه السلام) هم يکي از شهداي روز عاشوراست. تصور باطل قدرتهاي مادي - که با منطق مادي حکومت مي کنند - معمولاً اين است که اينها تمام شدند و از بين رفتند؛ ولي مي بينيد که واقعيت قضيه اين طور نيست. اينها تمام نشدند؛ اينها ماندند و روز به روز بر عظمت و جلالت و جذابيت و تأثيرگذاريشان افزوده شد؛ دلها را قبضه و تصرف کردند و دايره وجود خودشان را گسترش دادند. امروز صدها ميليون مسلمان - اعم از شيعه و غير شيعه - به نام اينها تبرک مي جويند؛ از سخن اينها استفاده مي کنند؛ ياد آنها را گرامي مي دارند. اينها پيروزي در تاريخ است؛ پيروزي حقيقي و ماندگار.

عوامل مادي و معنوي قدرت

سؤالي که در ذهن انسان پيش مي آيد، اين است که قضيه چيست؟ عامل اين بقا چيست؟ به نظر من، اين يکي از اساسيترين و در عين حال واضحترين و رايجترين حقايق زندگي بشر است. منتها مانند همه حقايق واضح، توجه انسانهاي غافل را برنمي انگيزد. همه حقايق عالم، پديده هاي مهمي هستند - اين خورشيد، اين ماه، اين آمدن شب و روز، اين آمدن فصول گوناگون، اين دنيا آمدن، رفتن، مردن، زندگي کردن - هر کدام از اين حوادث، براي يک انسان، در خور تدبّر و درست است؛ ليکن افراد غافل به اينها توجه نمي کنند. اين افراد متدبرند که به آنها اعتنا مي کنند؛ از آنها استفاده مي نمايند و بهره اش را هم مي برند. آن حقيقتي هم که گفتيم، از همين حقايق واضحي است که در طول تاريخ بوده است و آن اين است که ما دو گونه عوامل قدرت داريم: عوامل مادي قدرت، عوامل معنوي قدرت. عوامل مادي قدرت، ‌يعني همين پول و زور و رو و کارهايي که قدرتمندان در طول تاريخ کردند. اگر هم نتيجه اي به بار آمده است، نتيجه چند صباحي از زندگي است. شما ببينيد اين قدرتمندان عالم چقدر عمر کردند؛ چقدر بعد از آن جنگها و بعد از آن سياسيکاريها و بعد از آن همه تلاش توانستند ثمره آن را ببرند! خيلي کوتاه و چند سالي، که در واقع هيچ چيزي نيست. اما يک دسته هم عوامل معنوي قدرتند؛ يعني ايمان، پاکي و پارسايي، راستي و حقانيت، ارزشهاي ديني و الهي همراه با مجاهدت. اين قدرت، قدرت ماندگار است. قدرتي که از اين راه حاصل مي شود، به معناي بگير و ببند و بهره ببر و تمتع کن نيست؛ قدرت ماندگار تاريخي است؛ قدرت سرنوشت ساز بشر است و مي ماند؛ کما اين که انبيا تا امروز زنده اند؛ بزرگان مشعلدار عدل و داد در تاريخ بشر هنوز زنده اند. يعني چه زنده اند؟ يعني آن خطي که آنها براي اثبات و جا انداختن آن، تلاش و مجاهدت مي کردند، در زندگي بشر ماند و به صورت يک مفهوم ماندگار و يک درس براي بشر درآمد. امروز همه خيرات و زيباييها و نيکوييهايي که براي بشر وجود دارد، ناشي از همان درسها و دنبال همان تعاليم انبيا و دنباله همان تلاش مصلحان و خيرخواهان است. اينها مي ماند.

تلاش ابرقدرتها براي حذف حاکميت ديني

امام حسين (عليه السلام) عامل معنوي قدرت را داشت. اگرچه خود او به شهادت رسيد؛ اما مجاهدتش براي اين نبود که چند صباحي در زندگي خوش بگذراند، تا ما بگوييم حالا که به شهادت رسيد، پس شکست خورد. مجاهدت او براي اين بود که خط توحيد را، خط حاکميت الله را، خط دين و خط نجات و صلاح انسان را در ميان بشر ماندگار و تثبيت کند؛ زيرا عواملي سعي مي کردند که اين خط را به کلي پاک کنند. شما امروز هم نمونه آن را مي بينيد. يک موقع بود که وقتي ما اين حقايق را مي گفتيم، ذهنيات به حساب مي آمد؛ اما امروز همه آن حقايق ذهني تحقق پيدا کرده است. مي بينيد که امروز قدرتهاي دنيا اصرار دارند و پولها خرج مي کنند براي اين که بتوانند خط حاکميت دين را از دنيا پاک کنند. در بخشي از عالم اتفاقي افتاده است؛ ملتي قيام کرده و حاکميت ديني و ارزشهاي ديني را علي رغم ميل قدرتمندان به وجود آورده است. اين، درسي در عالم براي ملتهاي ديگر شد.
بيانات مقام معظم رهبري و فرمانده کل قوا در ديدار فرماندهان و گروه کثيري از پاسداران انقلاب اسلامي به مناسبت «روز پاسدار» - 1378/8/22
منبع مقاله :
مختارپور قهرودي، عليرضا؛ 72 سخن عاشورايي (از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي)، تهران: انتشارات انقلاب اسلامي، چاپ دوم (1390)



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.