انواع مختلف مدیران

تقریبأ تمامی افراد حرفه‌ای با انواع مختلف مدیران آشنایی دارند، اجازه دهید در اینجا به انواع برجسته مدیران بر اساس پارامترهای مختلف بپردازیم. همه‌ی ما در سازمان‌ها یا مراحل مختلف زندگی با گونه‌های مختلف مدیران مواجه
يکشنبه، 17 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع مختلف مدیران
انواع مختلف مدیران

 

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

تقریبأ تمامی افراد حرفه‌ای با انواع مختلف مدیران آشنایی دارند، اجازه دهید در اینجا به انواع برجسته مدیران بر اساس پارامترهای مختلف بپردازیم. همه‌ی ما در سازمان‌ها یا مراحل مختلف زندگی با گونه‌های مختلف مدیران مواجه گردیده‌ایم. مدیران با توجه به خصیصه‌های فردی، عملیاتی، محیطی و شرایط مختلفی که دارند، در قالب اشکال مختلف مدیریتی قرار می‌گیرند. نقش مدیر به طور کلی عبارت است از انجام امور سازمانی، از طریق دیگران و با استفاده‌ی بهینه از منابع سازمانی، از طریق تفویض اختیارات و مسئولیت‌ها میان منابع و افرادی که تحت نظارت و کنترل وی ‌می‌باشند. در اینجا نگاهی می‌اندازیم بر انواع مختلف مدیران با توجه به نقش‌ها، خصوصیات و شرایط مختلفی که دارند.

انواع پرسنل مدیریتی در سازمان

به طور معمول بر اساس عملیات سازمانی، در یک سازمان تجاری استاندارد، انواع مختلف مدیران زیر فعالیت می‌کنند:

• مدیر خرید که مسئول تهیه‌ی مواد اولیه مورد نیاز سازمان می‌باشد.
• مدیر تولید که مسئول مدیریت فرآیندهای تولید محصولات می‌باشد.
• مدیر IT که مسئول نظارت بر کلیه‌ی مسائل IT در سازمان است.
• مدیر بازرگانی که مسئولیت نظارت بر تبلیغات و پیشبرد محصولات را بر عهده دارد.
• مدیر فروش که به دنبال دپارتمان‌های فروش و تعیین اهداف برای پرسنل فروش و ارزیابی عملکرد آنها بر اساس میزان تحقق اهداف تعیین‌شده می‌باشد.
• مدیر مالی که مسئولیت مدیریت عملیات مالی سازمان را برعهده دارد.
• مدیر منابع انسانی که مسئول بخش منابع انسانی بوده و وظیفه نظارت بر کلیه عملیات مربوط به پرسنل همچون استخدام، حقوق و دستمزد، حضور و غیاب، خروج کارکنان و غیره را بر عهده دارد.
• مدیر توسعه‌ی محصول که مسئول مدیریت بخش فنی در طراحی محصولات و نوآوری در تولید را برعهده دارد.

علاوه بر این‌ها یک سازمان ممکن است براساس عملیات خود، یک مدیر عمومی و مدیر اجرایی را نیز در اختیار داشته باشد. کمپانی‌های توسعه‌ی سخت افزار نیز دو نوع مدیر پروژه دارند؛ مدیر عملیاتی پروژه که با کلیه مسائل تکنیکی و فنی عملیات درگیر است و مدیر منابع که بخش‌های عملیاتی و مسائل مربوط به کارکنان سازمان را مدیریت می‌نماید. در اکثر سازمان‌های امروزی نوع دیگری از مدیران بنام مدیران موردی به چشم می‌خورند، این مدیران موردی(کیس)، وظیفه رسیدگی به امور پزشکی و رفاه کارکنان را بر عهده دارند، که عمدتأ دو نوع مدیر موردی وجود دارد؛ یکی مدیر موردی پزشکی که در زمان‌های نیاز اورژانسی کارکنان در مسائل پزشکی از او کمک گرفته می‌شود و دیگری مدیر موردی رابط که به عنوان میانجی بین متخصصان پزشکی و کارفرما عمل می‌کنند.

انواع مدیران بر مبنای سبک‌های مدیریتی

گونه‌های مدیریتی که در زیر می‌آیند، بر اساس سبک‌های رایج مدیریت مطرح می‌باشند، هر عنوان بر سبک‌ها و فنون مختلف مدیریت تاکید دارد.
مدیر خودکامه- که تنها فرد تصمیم گیرنده‌ در واحد تحت سرپرستی خودش است و ترجیح می‌دهد که زیر دستانش دقیقأ تمامی آنچه که او دستور می‌دهد را اجرا نمایند. از یک جهت این نوع مدیران کار را برای کارکنان آسان می‌کنند چرا که آنها دقیقأ می‌دانند که چه انتظاراتی از آنها وجود دارد. بخش تفکر به مدیریت و بخش عمل به کارکنان محول می‌گردد. این نوع مدیریت نمایانگر مهارت‌هایی چون رهبری و جهت‌دهی بوده در حالی که فاقد ویژگی تفویض اختیارات است.
مدیر دموکراتیک- کسی است که بر توافق اکثریت تاکید دارد و تمامی تصمیمات خود را با مشورت گرفتن از زیردستانش اتخاذ می‌نماید. این نوع مدیریت نمایانگر سبک مدیریت مشارکتی است که به زیردستان خود اجازه‌ی دخالت در امر تصمیم‌گیری می‌دهد و اینگونه به آنها حس تعلق عمیق‌تری نسبت به سازمان می‌دهد.
مدیر پدرسالار- کسی است که برای زیردستانش همچون والدین عمل می‌کند و به طور منظم با آنها ارتباط برقرار می‌کند تا به مشکلات شغلی آنها گوش دهد و به آنها برای حل مسائل و مشکلات کاری کمک نماید. یک مدیر پدرسالار زیردستانش را تشویق می‌کند که مانند اعضای خانواده در کنار هم کار کنند و حمایتگر تلاش‌های جمعی در جهت بهبود و پیشرفت کلی سازمان خود باشند.
مدیر اقتصاد آزاد- وظایفی که هریک از زیردستان باید انجام دهند و همچنین اهداف مورد نظر و مدت زمان انجام کارها را به زیردستان خود اعلام می‌نماید و شیوه‌ی انجام دادن کارها را به خود کارکنان واگذار می‌نماید. تا زمانی که کارکنان کارها را بر اساس استانداردهای سازمانی و در مدت زمان مورد نظر انجام دهند، اینکه چه شیوه‌ای را برای انجام امور به کار گرفته‌اند برای مدیریت مهم تلقی نمی‌شود.

انواع مدیران بر اساس رفتار ویژه

نیازی نیست به شرح جزییات بپردازیم، با یک نگاه به عناوین، شما در می‌یابید چه مدیری مد نظر می‌باشد،
مدیر ظاهر و غیب شو- این مدیران تنها زمانی خود را نشان می‌دهند که مشکلی ایجاد شود، تصمیمات عجولانه می‌گیرند و راه‌حل‌های سریعی ارائه می‌‌دهند، همه را دلخور می‌کنند و بعد دوباره غیبشان می‌زند.
مدیر غایب- دقیقأ برخلاف مدیران جزء نگری هستند که زیر بینی شما نفس می‌کشند و همه چیز را زیر نظر دارند، آزادی خوب است اما گاهی ثبات و استحکام که نتیجه‌ی تحت نظر بودن است، ممکن است از دست برود.
اعتبار دزد- همه‌ی کارهای سخت را شما انجام می‌دهید، حتی بیشتر از حوزه‌ی وظایف خود عرق می‌ریزید و در پایان کار، این آقای رئیس است که همه‌ی اعتبارات را به نام خود چپاول می‌کند.
مدیر پز بده- اینکه مدیری پز تیم خود را به سایر بخش‌های سازمانی به عنوان نمونه‌ای از تصمیمات درست استخدامی بدهد، چیز خوبی است ولی اینکه مدیری بر پز دادن ریاست خودش اصرار داشته باشد، غیرقابل تحمل است.
مدیر لطفأ-همه- از یک سمت بسیار دیپلماتیک و از سمت دیگر فاقد استحکام

مدیر پرتاب چنگال- شیطان مجسم

حل کننده مشکل- کسی که پیگیر انواع مشکلات از شکایات خسارت تا مسائل فنی بوده و تا زمانی که راه‌حلی ارائه نکند دست از کار نمی‌کشد. شاید او همان فرد همه فن حریف است.

نوآور اقتضایی- نبوغ ناموزون
مدیر منفعل- نمایش را از پشت صحنه اداره می‌کند.
مدیر بیش‌فعال- تمایل دارد در تمامی امور و مسائل تیم دخیل باشد و در بطن کار قرار دارد.

با مطالعه این مقاله مطمئنأ شما قادر خواهید بود که تشخیص دهید رئیس شما از کدام نوع مدیران می‌باشد، و اگر مدیر هستید می‌توانید دریابید به عنوان یک مدیر چه سبک و سیاقی را در پیش گرفته‌اید. هیچ کس نمی‌تواند بگوید کدام سبک مدیریتی، ایده‌آل است، موقعیت‌ها و افراد مختلف نیازمند سبک‌های متفاوت مدیریتی جهت بهینه‌سازی اهداف سازمانی هستند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.