سالخوردگي آغاز جواني دوباره

« سال منتهي به تولد پنجاه سالگي ام، سال چندان خوشايندي نبود. در مورد اين سن خيلي نگران بودم، نگران از پنجاه ساله شدن. تصور مي کردم پنجاه سالگي يعني تبديل شدن به زني سالخورده که زيبايي خود را از دست داده است. با
يکشنبه، 17 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سالخوردگي آغاز جواني دوباره
 سالخوردگي آغاز جواني دوباره

 

نويسنده: فرنوش فرجودي




 

« سال منتهي به تولد پنجاه سالگي ام، سال چندان خوشايندي نبود. در مورد اين سن خيلي نگران بودم، نگران از پنجاه ساله شدن. تصور مي کردم پنجاه سالگي يعني تبديل شدن به زني سالخورده که زيبايي خود را از دست داده است. با اين همه، چند ماه پيش از آن زمان شوم، فکر تربيت دادن يک جشن به سرم افتاد. کارت هاي دعوتي تهيه کردم و در آن تصوير خودم را به شکل جادوگري مهربان که سوار بر دسته جادويي در آسمان پر ستاره پرواز مي کرد، چاپ کردم. اين تصوير بيانگر چه چيزي بود؟ « پنجاه سالگي دليلي براي جشن گرفتن!»
همه دعوت شدگان به مهماني آمدند و جشن بسيار خوبي بود. از آن روز به بعد تصميم گرفتم ديگر سن خودم را مخفي نکنم. در واقع، به آن افتخار هم مي کردم. همچنين، تصميم گرفتم براي خودم برنامه هاي ورزشي بگذرم که شامل چهل دقيقه پياده روي هر روز صبح، هفته اي دو روز شنا و برنامه تفريح آخر هفته با دوستان سر زنده ام بود. از همه مهم تر تصميم گرفتم خنديدن و شاد بودن را به هر قيمت در برنامه ام بگنجانم. با اين کار توانستم پنجاه سالگي ام را باور کنم.
بعد از برنامه ريزي براي انجام کارهاي نشاط آور و اجتماعي، درست زماني که احساس کردم صورتم در اثر بالا رفتن سن اندکي چروک شده، روحيه ام را حفظ کردم زيرا مطمئن بودم. محصولات زيبايي فراواني به کمکم مي آيند که مي توانيد براي حل مشکلات در کنارم باشند. »
***
خوشبختانه دغدغه از دست دادن بخشي از زيبايي در اثر کهولت سن، ديگر جزو مشکلات بدون راه حل نيست زيرا امروز کارخانه هاي سازنده مواد دارويي زيبايي، بيشترين توجه را به گروه سني پنجاه ساله دارند و بايد گفت، اگر کسي خود خواسته از اين محصولات استفاده نکند، گناهش به گردن خودش است!

زيبايي شانسي نيست

تا چند سال پيش، زنان بالاي 45 سال به غير از بعضي مواد ضد چروک چيزي براي استفاده نداشتند اما اين روزها قفسه هاي ويژه اي براي اين افراد در فروشگاه هاي دارويي - بهداشتي موجود داشت. در نتيجه، هر روزه محصولات بهتري بر اساس نياز پوست اين افراد در بازار عرضه مي شود.

اسيدهاي ميوه ممنوع!

امروزه متخصصان زيبايي طرفدار مواد لايه بردار هستند يعني موادي که لايه مرده پوست را بر مي دارند. اسيدهاي ميوه و AHA ( آلفاهيدروکسي اسيدها ) باعث لايه برداري و پوسته شدن پوست مي شود. اين مواد سرعت نازک شدن پوست را به طور طبيعي افزايش مي دهد. بنابراين در سنين بالا که پوست خود به خود نازک مي شود، نيازي به ساييدن پوست به وسيله مواد لايه بردار نيست.
اين روزها متخصصان، بيشترين توجه را به موادي دارند که باعث نگهداري و طولاني کردن عمر سلول ها در لايه هاي شاخي پوست يا همان خارجي ترين لايه پوست شود. بافت نگه دارنده ي پوست زير لايه شاخي قرار دارد و با اين مواد تلاش مي کنند پوست را محکم نگه دارند و حالت کشساني پوست را کم کنند.
امروزه بيشترين و آخرين فناوري ها به منظور تحريک سيستم دفاعي پوست به کار مي رود تا طي آن مواد ضد پيري در خود پوست ساخته شود. تحقيقات نشان مي دهد بعضي مواد کاملاً گياهي، سرشار از اين خواص هستند مانند دانه انگور، انجير، تخمه آفتابگردان، سيب، عرق گل سرخ ( گلاب طبيعي )، گردو و آب.

مواد ضروري ضد پيري

آنتي اکسيدان ها، سراميدها، کلاژن، الاستين، آنزيم، اکسيژن، پپتيدها، چاي و ويتامين A از جمله موادي هستند که پيري را به تعويق مي اندازند يا متوقف مي کنند بنابراين وقتي نامي از آنها در کرم يا خوراکي اي ديديد اندکي تأمل کنيد:

- آنتي اکسيدان ها:

از جمله موادي که در مقابل پيري مانند سد عمل مي کنند، آنتي اکسيدان ها به ويژه ويتامين E، ويتامين C وبتاکاروتن هستند. اين مواد به راحتي در خوراکي هاي گياهي يافت مي شود و اثر راديکال هاي آزاد را خنثي مي کند.

- سراميدها:

اين چربي ها باعث رطوبت رساني و ثابت نگاه داشتن ساختار پوست مي شود.

- کلاژن ( Collagen ):

اين مرطوب کننده ي فوق العاده، سال هاست در محصولات زيبايي مورد استفاده قرار مي گيرد.

- الاستين ( Elastin ):

الاستين نيز، مانند کلاژن به طور طبيعي در پوست وجود دارد و باعث حالت کشساني و ارتجاعي پوست مي شود. هنگامي که اين ماده در کرم موجود باشد، پروتئين آن باعث تقويت و نگهداري رطوبت محافظ لايه هاي پوست مي شود.

- آنزيم ( Enzyme ):

اين پروتئين گياهي، لايه مرده پوست را در بر مي دارد و باعث تقويت پوست مي شود. اثر آن از آلفاهيدروکسي اسيدها ملايم تر است.

- اکسيژن ( Oxygen ):

اين ماده نيز به تازگي در کرم ها وجود دارد اما تأثير عمقي آن هنوز کاملاً مشخص نشده است.

- پپتيدها ( Peptides ):

اين اسيد آمينه با تحريک توليد بعضي مواد ضروري پوست، مانند کلاژن باعث تقويت فعاليت غدد مترشحه پوست مي شود.

- چاي ( Tea ):

به برکت آنتي اکسيدان فنُل، چاي ( به ويژه چاي سبز ) هر روز بيش از پيش، توجه علم را بر مي انگيزد. چاي را در انواع کرم بدن نيز مي توان يافت.

- ويتامين A:

اين ماده اغلب همراه رتينول R- tin- A است. هر چند استفاده ي خودسرانه آن عوارض جاني به دنبال دارد اما مشتقات ضعيف تر آن به نام رتينيلز Retinyls در بسياري از انواع کرم هاي ضد پيري موجود است.

چين و چروک را کنترل کنيد

نخستين کار اين است که بپذيريد، چين و چروک ها وجود دارند!
گذشت زمان و اشتباهات گذشته، مانند قرار گرفتن بيش از اندازه زير آفتاب، کشيدن سيگار و استرس وارد کردن بر خود، آثار خود را بر چهره شما گذاشته است. اما براي کم کردن آنها مي توان اين راه ها را امتحان کرد.

- مرطوب کردن

دستور اول اين است که هميشه پوست خود را مرطوب نگه داريد. رطوبت کافي مهم ترين عامل پيشگيري از چين و چروک است. کرمي که با پوستتان سازگار است، تهيه کنيد. صبح ها کرم محافظت کننده روز يا همان ضد آفتاب با SPF مناسب به صورت، گردن و شانه هاي خود بماليد. همواره توجه داشته باشيد که رطوبت هواي اتاق براي پوست شما کافي باشد. اگر هوا خشک بود از دستگاه بخور استفاده کنيد اما هميشه با رعايت نکات بهداشتي و ضد عفوني کردن دستگاه مانع رشد باکتري شويد.

- بازسازي و تحريک

دستور کار دوم اين است که شب ها پس از آنکه مواد آرايشي را با يک شوينده مناسب به دقت از روي صورت خود پاک کرديد و صورتتان کاملاً تميز شد، کرم ضد چروک مصرف کنيد. اين کرم را با نوک انگشتان، خيلي آرام به حالت دايره وار رو به سمت بالا روي پوست خود بماليد. همين کار را براي گردن و شانه هايتان نيز انجام دهيد. با اين تفاوت که چرخش نوک انگشتان بايد رو به پايين باشد.

اخم نکنيد

بي ترديد صورت داراي حالت از صورت کاملاً بي حالت خيلي جذاب تر است. خيلي از افراد، هنگام حرف زدن با حرکت عضلات به صورت خود حالت مي دهند اما اين کار باعث به وجود آمدن چروک هاي عميق به ويژه در پيشاني مي شود که از بين بردن آن کار آساني نيست. از دوستان و اطرافيان خود بخواهيد هرگاه به صورت خود چين انداختيد به شما تذکر دهند تا اين عادت را ترک کنيد. در عين حال هفته اي يک بار ماساژ صورت در سالن هاي زيبايي براي شما مفيد خواهد بود.

توجه ويژه به لب ها

با بالا رفتن سن، لب ها چروکيده و نازک تر مي شوند و گوشه لب ها افتادگي پيدا مي کند. اين کار از جذابيت انسان مي کاهد اما امکان جلوگيري از اين پديده وجود دارد.

-مرطوب کننده ها و پرکننده ها

تقريباً همه زنان دوست دارند براي جذابيت بيشتر، لب هايي گوشتالو و پر داشته باشند اما پيش از آن که دست به عمل جراحي بزنيد! از کرم هاي جوان کننده استفاده کنيد. اين کرم ها باعث نرمي و کاهش چين و چروک هاي عميق اطراف دهان مي شود.

- آرايش لب ها

يکي از مشکلات آرايش لب ها هنگامي که سن زياد مي شود اين است که رژلب روي لب نمي ماند و اغلب دور دهان پخش مي شود. بهترين راه براي پيشگيري از چنين حالتي، کشيدن خط لب با مدادهاي مخصوص پيش از رژلب است. موم داخل مداد باعث جلوگيري از پخش رژلب در اطراف دهان مي شود. رژلب پر رنگ استفاده نکنيد چون چهره شما را خشن مي کند. اگر رنگ پوستتان برنزه است از رژلب هاي قرمز روشن استفاده کنيد. اگر دوست نداريد از رنگ هاي صورتي و نارنجي استفاده کنيد قانون کلي اين است که هميشه خط لب بايد يک درجه پر رنگ تر از رژلب تان باشد.

از چشمان خود مراقبت کنيد

چشمان شما يا بهتر بگوييم حالت نگاهتان نخستين چيزي است که توجه ديگران را به خود جلب مي کند و يکي از سرمايه هاي اصلي شما به شمار مي آيد. چشم ها هميشه ظريف ترين بخش صورت هستند که شايستگي توجه بيشتر را دارند.
اطراف چشم خيلي زودتر از ديگر نقاط بدن پير مي شود. پلک چشمان ما شبيه بال پروانه است. روزانه حدود 10 هزار بار باز و بسته مي شود و ضخامت پوست آن، يک دهم پوست بقيه نقاط بدن است پس بايد بيشترين مراقبت ها از آن صورت پذيرد!

درمان پنجه کلاغي ها

شايد نتوانيد از ايجاد چين و چروک ها و خطوط اطراف چشم جلوگيري کنيد. آنها اغلب به دليل حرکات و شکل هايي که صورت به خود مي گيرد به ويژه لبخند زدن يا خنديدن به وجود مي آيد. بايد عادت کنيد آنها را دوست داشته باشيد چون در واقع اين خطوط صورت، ثبت احساسات شما به مرور زمان بوده اند. خطوط نازيبا که نشانه اخم و خشم است اغلب در پيشاني هويدا مي شود.
بعضي عوامل باعث بدتر شدن مي شوند. سيگار، آفتاب و تنش عصبي وضعيت آنها را بدتر مي کند. هميشه در مقابل نور شديد عينک هاي تيره دودي به چشم بزنيد و هيچ وقت در مقابل نور شديد خورشيد چشمان خود را جمع نکنيد. اطراف چشم ها را با کرم هاي مخصوص تقويت دور چشم چرب نگه داريد و يادتان باشد، کرم هاي معمولي صورت براي اين کار نامناسب و خشن هستند. کرم هاي ويژه دور چشم را صبح و عصر با انگشتان به آرامي در اطراف چشم بماليد و با نوک انگشتان، آرام کمي ضربه بزنيد تا کرم نفوذ کند. اگر محل زندگي تان خيلي گرم يا خشک است در بين روز هم از کرم دور چشم استفاده کنيد.

بهبود کيسه هاي پف آلود زير چشم

کيسه هاي پف آلود زير چشم اغلب ارثي است اما تغذيه نامناسب مي تواند وضعيت را بدتر کند. از مصرف زياد نمک خودداري کنيد. براي بهبود پف زير چشم، از ماسک هاي خنک کننده که در يخچال نگهداري مي شود استفاده کنيد. البته مي توانيد کرم دور چشم خود را در يخچال نگهداري کنيد. سرما باعث کاهش پف دور چشم مي شود. اگر چشمان شما سرخ و متورم است از قطره استريل چشمي استفاده کنيد.

ماسک چشم بگذاريد

دو عدد چاي کيسه اي ( ترجيحاً چاي سبز ) را پس از استفاده فشار دهيد تا آب اضافه اش گرفته شود. سپس دراز بکشيد و آنها را روي چشمان بسته خود بگذاريد سنگيني آنها روي پلک شما باعث رفع خستگي و در نتيجه شادابي چشمتان مي شود. همچنين مي توانيد از دو تکه اسفنج پنبه اي که در شير بسيار سرد مرطوب شده باشد براي رفع خستگي چشم هايتان استفاده کنيد. اين ماسک نيز بسيار مؤثر و مفيد است.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.