کلاهي به جاي گيس

هيچ وقت فکر نمي کردم شرايطي در زندگي برايم پيش بيايد که مجبور باشم همه وقت و همه جا کلاه گيس بگذارم. وقتي اولين جلسه شيمي درماني را پشت سر گذاشتم. پزشک معالجم، حقيقتي را که مي دانستم اما پذيرفتنش اندکي برايم
يکشنبه، 17 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کلاهي به جاي گيس
 کلاهي به جاي گيس

 

نويسنده: منيره شاه حسيني




 

هيچ وقت فکر نمي کردم شرايطي در زندگي برايم پيش بيايد که مجبور باشم همه وقت و همه جا کلاه گيس بگذارم. وقتي اولين جلسه شيمي درماني را پشت سر گذاشتم. پزشک معالجم، حقيقتي را که مي دانستم اما پذيرفتنش اندکي برايم سخت بود. بازگو کرد و آن ريزش موها در طول دوره درمانم بود. با شروع شيمي درماني، موهايم به دليل عوارض داروها شروع به ريزش کرد. نمي خواستم اين تغيير چهره ام روي بقيه تأثير بگذارد. ابتدا باورش برايم مشکل بود که موهاي مشکي و بلندم را يک شبه از دست بدهم. تصميم داشتم بگذارم خودش تار تار بريزد تا شايد چند روزي بيشتر موهايم را لمس کنم. اما دکتر من را از انجام اين کار منصرف کرد. بعد از اين که به توصيه دکترم، موهايم را از ته تراشيدم، فهميدم سري که مو ندارد. تجارت هيجان انگيزي نيز با خود به همراه دارد. هر چند که اين تجارب براي دختر پنج ساله ام و اطرافياني که مرا با چهره اي جديد مي ديدند اصلاً قابل درک نبود. به همين دليل کلاه گيسي شبيه موهايم خريدم و شش ماه يار و همدم لحظاتم در بين ديگران شد. ولي خوشبختانه يک ماه پس ازپايان دوران شيمي درماني، رويش موهايم دوباره آغاز شد. سرعت رشد آنها باور کردني نبود. يک ماه نگذشته بود که سياهي يکدست موهايي نرم و انبوه، سرم را پوشاند و حالا همه چيز کم کم دارد به حالت طبيعي بر مي گردد.
شايد شما از روي تنوع يا به دليل داشتن مشکلي مانند من، دوست داشته باشيد از کلاه گيس استفاده کنيد. من با اين اميد که کلاه گيس را براي استفاده در روزهاي خوش زندگي خود تهيه کنيد نه ناراحتي، اطلاعاتي که خودم درباره کلاه گيس و تاريخچه و کاربردها و معايب آن جمع آوري کرده بودم برايتان بازگو مي کنم.

کلاه گيس از کجا آمده؟

مصري ها از مبدعان کلاه گيس در دنيا هستند شايد باور نکنيد 3000 سال قبل از ميلاد مسيح، زنان و مردان مصري به جز مواقعي که سوگوار بودند، موي خود را مي تراشيدند و کلاه گيس بر سر مي گذاشتند. آنها اين کار را به دلايلي چون دستورهاي مذهبي، تميزي و راهي براي کنترل گرما انجام مي دادند. ثروتمندان مصري کلاه گيسي از پشم يا الياف خرما بر سر مي گذاشتند در حالي که اقشار کم درآمد کلاه کوچک و بدون لبه اي از نمد داشتند. کلاه گيس، پارچه اي مشبک بود که از درون شبکه هاي آن موي انسان يا پشم حيوان رد مي شد و به شکل کلاه بر سر گذاشته مي شد و از پوست سر در مقابل تابش اشعه خورشيد محافظت مي کرد.

کلاه گيس در دوران حاضر

قرني که اکنون در آن به سر مي بريم با تغييرات شگرفي همراه بوده است. زيبا بودن چه براي زنان و چه مردان در صدر اولويت ها قرار گرفته است و به بازارها و مراکز خريد رونق ويژه اي داده است.
خريد پوستيژ يا موي مصنوعي در زمان حاضر، فرايند مشکل و پيچيده اي به نظر نمي رسد و در بيشتر مراکز خريد، يک يا دو مغازه مختص اين کار با محدوده قيمتي 35 تا 100 هزار تومان براي موي مصنوعي کامل وجود دارد. امروزه عواملي چون بالا بودن هزينه هاي آرايش مو، تنوع طلبي و گاه طاسي ارثي يا ابتلا به بيماري هاي خاص به صنعتي که تا پيش از اين متروک بود، رونق چشمگيري داده است.

راهکارهايي براي طبيعي جلوه دادن کلاه گيس

بيشتر خانم ها از کلاه گيس به عنوان عاملي براي زيبايي استفاده مي کنند. تحقيقات نشان مي دهد از هر 10 مورد کلاه گيسي که توسط افراد خريداري مي شود، شش مورد براي موهايي کاملاً سالم استفاده مي شود. حال اگر به هر دليلي ناچاريد يا دوست داريد از کلاه گيس استفاده کنيد، بهتر است قبل از خريداري، نکاتي راجع به آن بدانيد:
1- سعي کنيد کلاه گيسي خريداري کنيد که جنس آن مرغوب باشد و به صورت غير طبيعي برق نزند.
الياف مرغوب پوستيژها به طور عمده توليد کشور ژاپن است اما در بازار ارزان پسند ايران، معمولاً اين الياف از توليدات کشور چين است. البته در بين کلاه گيس هاي چيني، توليدات با الياف ژاپني نيز وجود دارد که گران تر هستند. براي کمتر شدن برق کلاه گيس، چند بار قبل از مراسمي که قرار است از آن استفاده کنيد، آن را روي سرتان بگذاريد؛ به اين ترتيب هم به آن عادت مي کنيد، هم کلاه گيس با کمي کهنه شدن حالت طبيعي تري پيدا مي کند و بيشتر شبيه موي طبيعي مي شود.
2- سايز کلاه گيس با سفت يا شل کردن بندهايش قابل تغيير است. دقت کنيد بندهاي آن را درست تنظيم کنيد. زيرا اگر سفت باشد سردرد شديدي مي گيريد؛ به طوري که پنج دقيقه هم نمي توانيد تحملش کنيد. اگر هم بندها شل باشد، کلاه گيستان به مرور عقب مي رود و موهاي خودتان معلوم مي شود يا بالاخره وقتي حواستان نيست ممکن است از سرتان بيفتد.
3- موهاي خودتان را کاملاً جمع کنيد تا از کلاه گيس بيرون نزند. البته مي توان از زير کلاه گيس، کلاه مخصوص توري سر کرد تا موهاي خودتان کاملاً جمع شود. اما اگر با اين کلاه ها راحت نيستيد، بهتر است کلاه گيس را با سنجاق هاي مشکي ريز مخصوص شينيون، به موهاي خود محکم کنيد تا مطمئن شويد تکان نمي خورد.
4- کلاه گيس خيلي پر پشت نگيريد. پوستيژهاي خيلي پر پشت، به صورت غير طبيعي جلوه مي کنند و مشخص مي شود که موها مصنوعي است.
5- سعي کنيد از انواع فرق دار کلاه گيس تهيه کنيد تا شبيه پوست سر باشد و پوستيژ را طبيعي جلوه دهد.
6- اگر کلاه گيستان به صورت موي کاملاً باز است، هيچ وقت به همان شکل باز از آن استفاده نکنيد.
با کلاه گيس مثل موي خودتان رفتار کنيد. روي آن تل بزنيد. فرق باز کنيد. يک قسمت را پوش بدهيد و با کليپس بخشي از مو را ببنديد يا قسمتي از آن را ريز ريز ببافيد. اين کارها باعث مي شود موي مصنوعي، طبيعي به نظر آيد. البته بايد مراقب باشيد با اين اقدامات آرايشگرانه، تور کف کلاه گيس ديده نشود.
بهترين کار اين است که براي گذاشتن کلاه گيس و آرايش موهاي مصنوعي از آرايشگر بخواهيد اين کار را برايتان انجام دهد. حتي مي توانيد موهاي کلاه گيس را شينيون کند يا با سنجاق يا گل تزئين کنيد. در اين صورت موي مصنوعي، طبيعي تر جلوه مي کند.
7- اگر مي خواهيد موهاي مصنوعي طبيعي جلوه کنند، موهاي خود را هم رنگ پوستيژتان کنيد و بگذاريد بخشي از موهاي خودتان بيرون بيايد. به عنوان مثال وقتي فرق تان را کج باز مي کنيد، بگذاريد موهاي کنار سرتان از بغل بيرون بيايد و موهاي خودتان را همراه با موهاي پوستيژ در قسمت شقيقه به بالا جمع کنيد. با اين کار موها کاملاً طبيعي جلوه مي کند.

کدام کلاه گيس بهتر است؟

انتخاب اول خود را براي خريد مو، گلاه گيس هايي با موي طبيعي قرار دهيد چون اين کلاه گيس ها به راحتي شسته مي شوند و مي توانيد مانند موهاي خودتان با وسايل حالت دهنده اي چون سشوار، اتوي مو و ... به آن ها حالت دهنده اي چون سشوار، اتوي مو و... به آنها حالت هاي مختلف بدهيد. علاوه بر اينها، موي طبيعي عمر به نسبت طولاني تر نسبت به ديگر جنس ها دارند. البته مشکل اصلي بر سر قيمت اين کلاه گيس هاست. بنا به گفته يک فروشنده مو در خيابان منوچهري تهران، قيمت هر کيلو موي طبيعي بيش از يک ميليون تومان است که در مقايسه با موي مصنوعي حدود 10 برابر بيشتر است بنابراين هر کسي قادر به پرداخت اين مبلغ نيست. البته کلاه گيس هايي که با موي مصنوعي توليد مي شود نيز ظاهري زيبا دارند و نگهداري از آنها نيز چندان مشکل نيست و در صورت استفاده روزانه، سه تا شش ماه دوام مي آورند.

روش هاي شست و شوي کلاه گيس

ابتدا کلاه گيس را به آرامي شانه و مرتب کنيد ( کلاه گيس فر احتياجي به شانه کردن ندارد ) سپس در ظرفي استوانه اي، آب ولرم بريزيد و کمي شامپوي نرم کننده به آن اضافه کنيد. پس از اين کار، کلاه گيس را در درون آن قرار دهيد و چندين بار داخل ظرف آب تکان داده و بالا و پايين ببريد. در ادامه پس از پنج دقيقه که اين کار را انجام داديد، کلاه گيس به خوبي تميز مي شود روي آن آب ولرم بگيريد تا شامپو از لابه لاي مو خارج شود. پس از اين مراحل، کلاه گيس را در حوله اي نرم بگذاريد و در هواي معمولي دور از نور آفتاب خشک کنيد. بعد از خشک شدن مو در صورتي که همان موقع قصد داشته باشيد از آن استفاده کنيد، اسپري مخصوص کلاه گيس را روي آن بزنيد و با يک برس پلاستيکي و نرم، مرحله به مرحله از پايين به بالا شانه کنيد.
موهاي فر را به هيچ عنوان شانه نکنيد. زيرا ممکن است از حالت فر بودن خارج شود و موها در هم فرو رفته و پف کند. فقط کافي است طبق دستور گفته شده، بدون اين که کلاه گيس را شانه کنيد، آن را بشوييد.

چند توصيه مهم در مورد استفاده از کلاه گيس

1- کلاه گيس فر را به هيچ عنوان شانه نکنيد زيرا ممکن است از حالت فر بودن خارج شود.
2- استفاده از اسپري موي مخصوص کلاه گيس و کليپس مو توصيه مي شود زيرا باعث مي شود موها از حالت وز خارج شود و دوام و درخشندگي خود را حفظ کند.
3- اگر خواسته باشيد موي فر را صاف کنيد، ابتدا آن را خيس کنيد سپس شانه بزنيد و در آخر آن را اتو کنيد تا صاف شود.
4- اگر خواسته باشيد موي صاف را نيز فر کنيد، بيگودي هاي حرارتي را به موها وصل و پس از خنک شدن آنها را جدا کنيد.
5- بعد از استفاده از کلاه گيس، هنگام خواب آن را در توري مخصوص يا روي سر مانکن بگذاريد تا دوام و عمر طولاني تري داشته باشد.
6- شامپو زدن و شست وشوي مداوم کلاه گيس به خصوص در فصل گرما که تعريق و امکان بروز آلودگي ها بيشتر است، ضرورت بيشتري دارد. براي شست و شو نيز بهتر است از شامپوي نرم کننده استفاده کنيد.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.