سيري در وصيت نامه شهدا

جبهه ي انقلاب محتاج وحدت است (1)

برادان عزيز انجمن اسلامي! البته من کوچک تر هستم و خود را لايق اين نمي دانم که خود را عضو انجمن اسلامي بدانم؛ فقط به عنوان يک برادر کوچکتر عرض مي کنم: همان طور که خود مي دانيد، مهم ترين نقش را در اين انقلاب،
يکشنبه، 23 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جبهه ي انقلاب محتاج وحدت است (1)
 جبهه ي انقلاب محتاج وحدت است (1)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد محمداسماعيل آل اسحقي ( 1362 - 1336 قم )

برادان عزيز انجمن اسلامي! البته من کوچک تر هستم و خود را لايق اين نمي دانم که خود را عضو انجمن اسلامي بدانم؛ فقط به عنوان يک برادر کوچکتر عرض مي کنم: همان طور که خود مي دانيد، مهم ترين نقش را در اين انقلاب، روحانيت مسئول و مبارز داشتند و اکنون بر ما لازم است براي اينکه خداي ناخواسته، کوچکترين اشتباه و انحرافي در کارهايمان پيش نيايد و خطّمان، خط امام خميني «دام ظله» باشد، مي بايست کارهايمان زير نظر يک روحاني متعهد و خط امامي باشد و مبادا خود را جلوتر از آن ها بدانيم [و] سعي در وحدت و تشکل (1) بنماييم. ولي مواظب باشيم که هدفمان تشکل نشود. ببينيم اگر کارمان براي خداست و به نفع اين ملت شهيدپرور است، انجام دهيم و به محتواي کارمان فکر کنيم نه ظاهر را.

شهيد عباس اسلامي مقدم ( 1365 - 1343 کازرون )

و اما سخنم (2) با دوستان حزب اللهي اين است که: در برابر مشکلات مانند کوه استوار باشيد که خدا با شماست و در حفظ وحدت بيش از پيش بکوشيد (3) که دشمن از وحدت نيروهاي متعهد مي هراسد.

شهيد سيدرسول اشرف ( 1364 - 1343 يزد )

در راهپيمايي ها و اجتماعاتي که موجب تداوم خط امام و انقلاب است شرکت فعالانه بجوييد، هميشه گوش به فرمان امام عزيز باشيد و از روحانيت مبارز پشتيباني کنيد و از روحانيت مبارز جدا نشويد که هدف دشمنان اسلام [ اين جدايي ] است. وحدت کلمه را حفظ کنيد و همه به ريسمان الهي چنگ بزنيد؛ « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا » ( سوره آل عمران؛ آيه 103 )

شهيد عبدالرحيم افتخاري رناني ( 1365 - 1344 اصفهان )

اي کساني که بعد از چند سال هنوز بي تفاوت در جامعه مشغول بازي در دنيا هستيد! بدانيد که دنيا ارزش ندارد و زودگذر است، يک مقدار به فکر آخرت باشيد؛ مگر نمي دانيد که آخر بايد رفت، چرا دست از بي تفاوتي برنمي داريد ؟ آن هايي که در شهر هستند ضدانقلاب داخلي را نابود کنند. همه ي کارها را به دوش رزمندگان نگذاريد. جلوي فسادکاري ها را بگيريد، نگذاريد که آن ها هر کاري که در جامعه مي خواهند، بکنند. هوشيار باشيد، هميشه در صحنه ي داخلي باشيد، وحدت را حفظ کنيد.

شهيد حسن افسرده ( 1363 - 1339 کازرون )

ما مسلمين بايد برعليه ابرقدرت هاي جهانخوار مبارزه کنيم و دنبال خط سرخ راه حسين (عليه السلام) باشيم و زندگي شرافتمندانه را به دنيا بياموزيم، تا اينکه پرچم اسلام را بر تمام جهان به اهتزاز درآوريم. البته هدف همه ي ما ايرانيان و تمام مسلمين جهان بايد اين باشد که وحدت کلمه را حفظ کنيم. اي مومنين! مساجد را خالي نکنيد، اين سنگرها عامل وحدت است. در مجالس روضه خواني ها فعالانه شرکت کنيد و براي سلامتي و فرج آقا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و سلامتي نائب بزرگوارش، رهبر کبير انقلاب اسلامي، دعا کنيد.

شهيد سعيد اقبال ( 1361 - 1345 مشهد )

همه ي اقشار بايد بکوشند تا اين انقلاب را حفظ کنند و نگذارند که از هدف اصلي اش دور گردد؛ اين انقلاب را پشتيباني چون خداست که قادر و تواناست [و] فرماندهي چون امام زمان (عليه السلام).
اين شعار بايد تحقق پيدا کند :« تا انقلاب مهدي نهضت ادامه دارد ». همه ي ما به اين انقلاب دين بزرگي را داريم و مسئوليت و وظيفه ي سنگيني (4) که هر لحظه با خون شهدا و حق محرومان عالم بيشتر و خطيرتر مي شود. از اختلاف بپرهيزيد و وحدت کلمه را حفظ کنيد، بکوشيد به هر صورتي که مي توانيد از جان و دل، با خلوص نيت و [از] ته قلب اين انقلاب را به هدف برسانيد.

شهيد عنايت الله اکابري ( 1364 - 1347 دهدشت )

اي امت شهيدپرور [و] مسلمان! از اين شهادت ها و از اين کشته [ها] نهراسيد و بيش از اين، رو به سوي جبهه ها بياوريد و جبهه ها را خالي نگذاريد. مساجد، اين سنگرهاي محکم و اين دژهاي آهنين و نفوذناپذير را خالي نگذاريد که آمريکا از اين صفوف فشرده و آواهاي وحدت مي هراسد.

شهيد نورالله اکبري ( 1364 - 1346 نجف آباد )

اما اي عزيزان! بيشتر از دشمنان داخلي بترسيد؛ آنان هستند که به لباس روحاني و افرادي مؤمن در سپاه نفوذ کرده اند [و] با استفاده از افرادي مومن واقعي و مخلص درگاه متعالي که فريب حيله هاي آن ها را خورده اند، به اغفال و سست کردن پايه هاي اين ارگان ها از قبيل سپاه و حزب و ديگر ارگان هاي انقلابي مي پردازند و با ايجاد تفرقه در بين افراد جامعه مي خواهند وحدت کلمه و همبستگي را در بين مردم از بين ببرند تا بتوانند کارهاي خود را به راحتي انجام دهند و انقلاب اسلامي را از بين برند. پس اي برادران! هميشه در صحنه باشيد، مسائل را بي تفاوت از کنار آن ها رد نشويد که دشمنان در لباس دوست خوشحال خواهند شد.

شهيد رضا اکبري سگزآبادي ( 1365 - 1342 قزوين )

اي برادران دلسوز سپاهي ام! با عرض پوزش از شما تقاضا مي کنم بيشتر به فکر سپاه باشيد. اين صفا و صميميتي [را] که در ميان شما هست، از دست نداده و نگذاريد معنويت، ذره اي از ميانتان کم شود. وحدتتان را بيش از پيش با ساير نيروهاي نظامي حفظ کنيد.

شهيد سپهدار امدادي فر ( 1366 - 1339 دهدشت )

از برادران پاسدار و ژاندارمري و بسيج مستضعفين مي خواهم که وحدت خود را همان طوري که قبلاً حفظ مي کرديد، بهتر حفظ کنيد و پيرو ولايت فقيه باشيد تا آسيبي به اين انقلاب وارد نشود.

شهيد روح الله اميرحاجيلو ( 1362 - 1346 فريدن )

اي مردم غيور و شهيدپرور! بايد ببخشيد. سعي کنيد هميشه وحدت داشته باشيد و در دعاهاي توسل و دعاي کميل و نماز جماعات و جمعه ها شرکت داشته باشيد و از خدا بخواهيد که امام را تا انقلاب مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) براي ما نگه دارد. براي ظهور امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف ) دعا کنيد و محافظ انقلاب باشيد تا صاحب اصلي اش بيايد؛ ان شاء الله.

شهيد محسن اميني هاروني ( 1361 - 000 زرين شهر )

در آخر نامه ي خود، به برادران پشت جبهه مي گويم که وحدت را حفظ کنند و گوش به حرف هاي امام بدهند و امام را تنها نگذارند. به اميد روزي که در قدس، با امام نماز بگذاريم.

شهيد حسن انبري ( 1363 - 1339 دزفول )

اي برادران بسيج و سپاه و کلاً طرفداران انقلاب اسلامي! بايد با هم آن چنان برخورد اسلامي داشته باشيم که شيطان در بين ما رخنه اي برا ي نفوذ و تفرقه پيدا نکند (5)؛ زيرا انقلاب را با وحدت کلمه و وحدت عمل مي توانيم به پيروزي نهايي [ برسانيم ] و به صاحبش (6) يعني امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تحويل تحويل دهيم.

شهيد علي وردي بذلي ماياني ( 1367 - 1335 تبريز )

اي دوستان و همرزمانم، آن هايي که در پايگاه خدمت مي کنيد! تا توان داريد به اين ملت محروم خدمت کنيد و نگذاريد به اين انقلاب اسلامي که ثمره ي خون صدها شهيد به خون خفته است، لطمه اي وارد شود و در بين همديگر وحدت و يکپارچگي ايجاد کنيد و خودتان را از روحانيت مبارز و لايق که پيرو خط امام باشند، جدا نسازيد و هميشه عملتان خالص و براي خدا باشد و جبهه ها را از ياد نبرده و تنور جنگ را براي رسيدن به هدف نهايي گرم نگه داريد.

شهيد سيدجعفر بشيري ( 1364 - 1342 تهران )

سخني با برادران بسيج: برادران عزيز! همانطور که خودتان مي دانيد، دشمن دائماً سعي مي کند بين شما تفرقه بيندازد و خود سوء استفاده کند، شما با وحدت خود اين هدف دشمن را خنثي کنيد. بهتر مي بينم که جهت حل اين مسئله از قرآن کمک بگيرم. خداوند تبارك و تعالي در قرآن مي فرمايد: « يا ايها الذين امنوا اجتنبوا کثيراً من الظن انّ بعض الظن اثم و لا تجسسوا (7) و لا يغتب بعضکم بعضاً ايحب احدکم ان ياکل لحم اخيه ميتا فکرهتموه و اتقوا الله انّ الله توّاب رحيم (8) ».

شهيد رضا بهمني حيدرآبادي ( 1361 - 1341 قم )

از تمام نيروهاي انتظامي، سپاه پاسداران و تمام قواي مسلح و تمام مردمان انقلابي ايران مي خواهم که ستون پنجم [را] که در داخل کشور مشغول توطئه مي باشد، شکست دهند و به حرف امام گوش کنند که آنان را هميشه به وحدت [فرا] مي خواند.

شهيد مجتبي بيژندي ( 1361 - 1343 سرپل ذهاب )

اي شهيدان! من به نام يک فرد مسلمان ضعيف و آواره، راه شما را ادامه مي دهم. به حسين مظلوم سوگند تا آخرين قطره ي خونم از آب و خاك ميهنم [ دفاع مي کنم ] که در زمان منجي بشريت، امام بزرگوارم روح الله الموسوي الخميني پرچم اسلام، بر تمام دنياي اسلام افراشته شده، [ به آن ] افتخار مي کنم و به برادران کرد و کلهر و تمام اقوام خود مي گويم که راه شهيدان را ادامه بدهند و وحدت بين کرد و کلهر و اهل تسنن منطقه، به اميد خداوند برقرار گردد.

شهيد لطف الله بيژني نژاد ( 1365 - 1341 دهدشت )

عزيزان! توجه کنيد ارتش و سپاه و بسيج در دنيا شخصيت والايي دارد، دشمنان شما در شرق و غرب عالم از اسم شما مي هراسند و تا وقتي که اتحاد کلمه و وحدت بين شماست و اختلاف کلمه و تفرقه وجود ندارد، در حقيقت بهشت است و با چشم ملکوتي در جبهه، نعمت الهي را مي بينيد، اين شعار نيست بلکه حقيقت است. نور خدا متجلي (9) است، گوش ملکوتي نغمه هاي پرندگان بهشت را مي شنود و چشم حقيقت بين زيبايي هاي بهشت را در جبهه مشاهده مي کند. اگر يکي از دو دسته با هم اختلاف پيدا مي کند، گناه کرده است و بايد قوي ترين و برنده ترين سلاح رزمندگان، توکل به خدا باشد.

شهيد حسين پارچه باف ( 1363 - 1342 تبريز )

عزيزانم! شما که اين مسئوليت را قبول کرده ايد، مبادا خسته شويد و خود را کنار بکشيد؛ بلکه با تمام قوت کارها را به پيش ببريد و از هيچ کس جز خدا توقع نداشته باشيد و در مشکلات و گرفتاري ها، پيامبر اسلام را به ياد بيندازيد که چه دشواري ها در راه اسلام و قرآن کشيده؛ شما هم خودتان ادامه بدهيد. و ملت مستضعف ما پناهگاهي جز خدا و شما مسئولين و اعضا [ي] محترم پايگاهي و انجمن اسلامي ندارند و اميدوارم تا آنجا که مقدور باشد، کارهاي اين امت شهيدپرور و مستضعف را هنگام مراجعه رو به راه فرماييد که پاداش الهي در انتظار شماست. ديگر عرضي ندارم و اميدوارم با وحدت و يکپارچه [ بودن ]، در اجراي احکام اسلام و قرآن کوشش نماييد.

شهيد سعيد پزشکي ( 1366 - 1346 اصفهان )

و اما دوستان و برادران عزيزم!... وحدت بين ارگان ها را حفظ کنيد و نگذاريد کسي آنها را تضعيف کند، چرا که [ تضعيف آنها ]، تضعيف جمهوري اسلامي و تضعيف اسلام است.

شهيد سعيد پور ماه سلطانيان ( 1363 - 1343 همدان )

... و به دوستان بگوييد در کارها وحدت داشته باشند. پايگاه را خالي نکنند که دشمن خائن داخلي ضربه ي خود را بزند.

شهيد حسين پورمرجان ورجوي ( 1362 - 1344 مراغه )

شما اي امت سلحشور اسلام! بيدار باشيد که دشمن در کمين [ است ] و اين منافقين ضددين مي خواهند با تفرقه در پشت جبهه، آب را گل آلود کرده و ماهي خود را صيد کنند و اين ها تفاله هايي هستند که از طاغوت و طاغوتيان به جاي مانده اند و بدانيد تا اين نسل حزب الله است، اين ها هيچ غلطي نمي توانند بکنند و اربابشان به فرموده ي امام خميني: ( آمريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند ) که « [ف] إن حزب الله هم الغالبون ] » (10)؛ « که همانا حزب الله پيروز است » و چه ما پيروز بشويم و چه پيروز نشويم، اسلام پابرجاست و به شما هشدار مي دهم که وحدت را حفظ کرده و از امام امت جدا نشويد.

شهيد حسين تاجيک ( 1365 - 1342 کهنوج )

بايد به جهانيان ثابت کنيم که انقلاب ما همچنان (11) پيش مي تازد و از عقب نشيني و حتي توقف مطلق خبري نيست.
آري! مي توان ثابت کرد، ولي با چه وسيله؟ با همان وسيله هايي که شروع شده و با همان برنامه اي که پيروزي آفرين [ است] و با همان روحيه و با ايمان و با همان عشق و با همان وحدت و اخلاص و با دور ريختن هوس ها و خيالات و خودخواهي هاي تفرقه انداز.

شهيد مجيد ترکان ( 1363 - 1343 کرج )

دوستان عزيزم و برادران گرامي! وحدت را حفظ کنيد و در راه خدا از هيچ کوششي، خصوصاً جهاد في سبيل الله مضايقه نفرماييد و سعي کنيد براي رضاي خدا کار کنيد و از تعريف اين مسجد بهتر از آن مسجد است، اين بسيج بهتر از آن بسيج است، دوري کنيد و شيطان هرچه شما ايمانتان بيشتر بشود، ضعيف تر کار مي کند.

شهيد مجيد تصاعديان ( 1365 - 1340 اصفهان )

مواظب باشيد که مبادا خداي ناکرده، خود را پيرو خط امام بدانيم ولي در عمل خط خودخواهي، به صورت فردي يا جمعي، خط هواي نفس بر ما چيره شود و در همين رابطه آنچه قابل ذکر است، [مسئله ي] وحدت و يکپارچگي در بين معتقدين واقعي به اسلام و انقلاب (نيروي حزب الله) است که به کرات در بيان ها و سخنراني هاي امام بر آن تأکيد شده است ولي متأسفانه علي رغم اين همه تأکيد و وجود آيات متعدد قرآني در مورد اين جمله ( اتحاد مسلمانان )، از جمله [ آيه ي شريفه ي ] « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا » (12) و [ آيه ي ] شريفه اي که مسلمانان را با يکديگر مهربان و با کفار داراي حالت شدت و غضب مي داند، « رحماء بينهم و اشداء (13) علي الکفار » (14) در [جامعه ي] ما مشاهده مي شود که در برخي از ادارات و نهادها و سازمان ها، برادران حزب اللهي به شدت مشغول تضعيف يکديگرند و در واقع، به تضعيف انقلاب اسلامي مشغولند در صورتي که ما در اين [مرحله ي] حساس سازندگي، شديد به يکديگر نيازمنديم و در ساختن کشور، بايد دست به دست هم بدهيم تا بتوانيم اسلام واقعي را در عمل پياده کنيم، اما با هزاران اندوه و افسوس [بايد] گفت که در برخي از اماکن، نيروهاي کارآمد حزب الله به دست ديگر برادران حزب اللهي خويش و نه به دست کارگزاران طاغوتي، اخراج مي گردند و به انزوا کشيده مي شوند !!! اين مسئله، خطري بزرگ براي انقلاب است که بي اعتنايي به آن در آينده اي نه چندان دور ما را با مشکلات عديده اي روبرو خواهد ساخت. البته بايد توجه داشت که امر به معروف و نهي از منکر اگر به طرز صحيح انجام گيرد، نه تنها هيچ گونه تعارضي با [ مسئله ] فوق (وحدت) نخواهد داشت، بلکه از رواج تملق و چاپلوسي که آن هم به خود خطر بزرگي براي انقلاب ما مي باشد، نيز جلوگيري مي نمايد.

شهيد محسن تعظيمي ( 1362 - 1339 کاشان )

انقلاب اسلامي ايران که همچون فريادي در سکوت و گلي در کوير و نوري در ظلمت است و اميدي براي مسلمين و مستضعفين دربند و محروم و حاصل زحمات و خون دل هاي رهبرمان و شهادت شيوخ و پاکان ماست، امروز در معرض خطر ددان و ديوان جهان است و دشمن، امروز هدفش تضعيف رهبري است با قرار دادن به عنوان فرمانده، نافرمانبردار [را] و امت را از وحدت و تشکل به تفرقه و تشتت [ کشاندن ] با (15) هر وسيله اي، مقدس و پليد و وظيفه ي ما اين است که با آگاهي و توجه، نيرنگ ها و توطئه هاي دشمن اصلي، آمريکا و هم قطارانش را خنثي کنيم و با طرز صحيح و پيگير نبرد در رودرروي صدام و حاميانش را با تأمين نيرو در جبهه و سرعت کار فرماندهان از پاي درآوريم و توجه داشته باشيم که حضور در صحنه نبايد به دخالت در کارها و [ امور ] مسئولين و آلت دست دشمن قرار گرفتن بينجامد.

شهيد رحيم تقوي ( 1362 - 1340 سپيدان )

اي رزمندگان! آيا مي دانيد ارزش شما در نزد خداوند چقدر است؟ لذا اي رزمندگان! قدر خود را بدانيد و تا آخرين قطره ي خونتان (16) امام را ياري کنيد و وحدت بين خود و روحانيت را هر چه محکم تر نگه داريد و در جامعه، روحانيت را پيشقدم سازيد. دعا و استغفار يادتان نرود که هرچه پيروزي داشته ايم، از برکت همين دعاها بوده.

پي‌نوشت‌ها:


1- در اصل وصيت: تشکيل
2- در اصل وصيت: سخني
3- در اصل وصيت: باشيد
4- در اصل وصيت: سنگين
5- در اصل وصيت: بين ما پيدا نکند.
6- در اصل وصيت: و تحويل آن به صاحبش
7- در اصل وصيت: و لا تحسبوا
8- در اصل وصيت: واتقوا الله لعلکم ترحمون؛ سوره حجرات، آيه 12
9- در اصل وصيت: متولي
10- سوره مائده؛ آيه 56
11- در اصل وصيت: همچنين
12- سوره آل عمران؛ آيه 103
13- در اصل وصيت: اشهد
14- سوره فتح؛ آيه 29
15- در اصل وصيت: از
16- در اصل وصيت: خونشان

منبع مقاله :
اميري، صالح؛ (1389)، مجموعه مقالات همايش ملي راهبردهاي تحكيم نهاد خانواده، تهران: مجمع تشخيص مصلحت نظام، مركز تحقيقات استراتژيك، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.