سيري در وصيت نامه شهدا

جبهه ي انقلاب محتاج وحدت است (3)

برادران!... به گفته ي برادر شهيدمان، محمدعلي غابشي، اين اختلافات را از ميان برداريد و هميشه با وحدت کلمه و يکپارچگي تمام با ضدانقلاب بجنگيد و هميشه امام را دعا کنيد و اين نعمت هاي الهي را شکر گوييد و هر لحظه و هر
يکشنبه، 23 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جبهه ي انقلاب محتاج وحدت است (3)
 جبهه ي انقلاب محتاج وحدت است (3)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد عبدالرحمن غابشي ( 1361 - 1343 اهواز )

برادران!... به گفته ي برادر شهيدمان، محمدعلي غابشي، اين اختلافات را از ميان برداريد و هميشه با وحدت کلمه و يکپارچگي تمام با ضدانقلاب بجنگيد و هميشه امام را دعا کنيد و اين نعمت هاي الهي را شکر گوييد و هر لحظه و هر ثانيه و هر دقيقه به ياد خدا باشيد که اگر يک دم از ياد خداوند بزرگ غافل شديد، احتمال انحراف در همان لحظه مي باشد.

شهيد حجت علي فرج زاده کاو دوشي ( 1361 - 1340 تهران )

به تمام برادران بسيج مسجد، همه، يکايک سلام مي رسانم، در آخر همه ي شما را به وحدت اسلامي دعوت مي کنم.

شهيد هاشم فرخي ( 1361 - 1345 آباده )

از شما عاجزانه مي خواهم که وحدت خود را همين طور که تا به حال داشته ايد، حالا مستحکم تر و بهتر آن را حفظ کنيد و هيچ گاه مساجد را خالي نگذاريد و روزهاي جمعه را براي هرچه باشکوه تر انجام شدن مراسم نماز جمعه به مسجد برويد و نماز را به پا داريد؛ چون تجلي گاه وحدت شما همين مساجد مي باشد... و از دانش آموزان عزيز مي خواهم وحدت خود را در راه اسلام حفظ کنند و با شرکت در انجمن اسلامي مدارس، مشت محکمي بر دهان دشمنان اسلام بزنند.

شهيد عليرضا فريدوني ( 1362 - 1342 تهران )

[ از ] برادران عزيزي که در هر ارگاني مشغول هستند، تقاضا مي کنم که انگيزه و فعاليت خود را آن طور که شايسته ي يک مسلمان است، انجام بدهيد و محور خدا باشد در کارهايتان. امروز اگر وحدتي مي بينيم، از اين نوع اهداف و انديشه هاست و برعکس هرجا اختلافي مي بينيم، از اين است که محور کار خدا نيست، بلکه ريشه هاي نفساني است؛ اعم از قوه پرستي زبان پرستي و... که با توحيد منافات دارد. از ياد نبريد که امروز مسئوليت ما زياد شده؛ مبادا از ميدان شانه خالي کنيد.
...از دعا و نماز جمعه و نماز جماعت دست برنداريد؛ چرا که از شعارهاي اسلامي مي باشد و جلوه ي اتحاد و انسجام مسلمين است. از اختلاف دست برداريد.

شهيد روح الله فضلي ( 1362 - 1336 زنجان )

اما براي برادران رزمنده يادآور مي شوم وحدت را حفظ فرمايند. اين عظيم ترين عمليات، [ يعني ] اطاعت از فرمانده را رعايت فرمايند [ که ] امام خميني فرموده است.

شهيد عليرضا فيروزي ( 1367 - 1345 فسا )

وصيتي هم به مسئولين روحاني (1): اينکه وحدت [ را به عنوان ] شعار خود (2) کنار کنار گذاشته و به وحدت عملي بپردازيد و اين ميسر مي شود تا زماني که خوديت ها و منيت ها را کنار بگذاريم. هيچ گاه فقط خط خود را به تنهايي خط راست و مستقيم و خط امام ندانيد، بلکه به افکار ديگران نيز احترام گذاشته و به ديگران نيز مجال ارائه ي خدمت دهيد و اين را نيز بدانيد که خط امام يکي است و آن هم تحمل افکار ديگران.

شهيد بهزاد قبادي ( 1365 - 1342 شيراز )

بعد از طلبيدن حلاليت از امام بزرگوار، که خدا مرا ببخشد اگر مرتبه اي سست ايمان شده باشم از خط اين بزرگمرد تاريخ، امام عزيز؛ و زحمات چندين ساله ي پدر و مادر عزيز و گرامي که وقتي از زحمات خودشان در رابطه با من مي گفتند، جبرانش را به جز دعاي خير و ورود ايشان به بهشت چيز ديگري ندارم؛ و طلبيدن حلاليت از برادرانم و اقوام و خويشاوندانم؛ توصيه به وحدت و يکپارچگي بين هم [ ديگر را ] به شما مي گويم و حواس خود را متوجه مسائل مادي [ و ] دنيوي نسازيد؛ زيرا اين مسائل حجاب هاي بسياري بين انسان و خدا ايجاد مي کند و سلام مرا بسيار توسط فاتحه به برادران و دوستان عزيز شهيدم بفرماييد و رفقا و دوستانم مرا ببخشند، اگر در طول عمر دوستي با ايشان، [ عمل ] سويي از بنده ي حقير ديده اند. همگي شما را که از امت آل محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) هستيد، توصيه به وحدت عليه استکبار جهاني و خودفروختگان و مزدوران داخلي مي کنم که با تمام حواس، متوجه اين امام عزيز باشيد.... وحدت و برادري بسياري بين نهادهاي انقلابي چون کميته و سپاه و ژاندارمري و ارتش و ساير قواي مسلحه و نهادهاي ديگر ( غيرنظامي ) ايجاد کنيد که شهدا جز اين چيز ديگري نمي خواستند.

شهيد ابوالفضل قرباني ( 1365 - 1344 تهران )

اي دولتمردان جمهوري اسلامي! مايي که براي نابودي ظلم و فساد و برقراري حکومت اسلامي قيام کرده ايم، بايد بدانيم که مهمترين عاملي که موجب جلب ياري خداوند مي شود، وحدت است.

شهيد سيدعزيزالله قطبي ( 1362 - 1339 خلخال )

پيامي که به ياران و پاسداران و به بسيجيان و نمايندگان امام در سپاه و همه ي دوستان و آشنايان و رزمندگان دارم، اين است که با تمسک به حبل الله و ريسمان الهي و وحدت و انسجام و يکپارچگي با تمامي برادران ارتشي و با يکديگر و با ملت اسلامي و توکل به خداوند، حفظ نظم و مقررات و ضوابط اسلامي و اخلاق و برخورد اسلامي و اطاعت از فرماندهي و طلب کمک و ياري از خدا و کمک به رزمندگان و با داشتن خلوص نيت و ياري پير جماران، در اين روزها که همچون حسين (عليه السلام) غريب و مظلوم واقع شده، بشتابيد و براي اسلام خالصانه خدمت کنيد.

شهيد نادر کاويان مبارکه ( 1362 - 1341 اصفهان )

از برادران تقاضا دارم چه سپاهي، چه بسيجي و ارتشي، دست وحدت بيشتر به هم دهند و اسلام را در سطح جهان رواج دهند.
شهيد امير کربلايي محمد مي گويي ( 1366 - 1347 تهران )
اين جانب با آگاهي کامل و با رهنمودهاي امام عزيز و خانواده ي خودم مخصوصاً پدرم که به نوبت به جبهه ها مي رفتيم، حرکت انبيا [ را ] که همان خط سرخ شهادت است، انتخاب نموده و گوشه اي از سنگرها ي جبهه را پرنمودم و [ از ] تمام افراد و بسيجي هاي محترم و محصلين، کلاً امت حزب الله که وحدت خود را حفظ نموده، استدعا دارم همانند گذشته ضمن حفظ سنگر مساجد و مدارس، جبهه ها را پر نمايند و به نداي « هل من ناصر ينصرني » حسين لبيک گفته که به اميد پروردگار، صدام آخرين نفس خود را دارد مي کشد.

شهيد عليرضا کرك آبادي ( 1362 - 1345 سمنان )

پدر و مادر عزيز و امت مسلمان ايران! به اين اميد به جبهه مي روم که روزي چتر اسلام در سراسر گيتي سايه افکند تا عدل و مساوات در تمام نقاط جهان حکمفرما گردد و حق تک تک مظلومان از ظالمان گرفته شود و مستضعفان از چنگال مستکبران آزاد گردند و کاخ هاي ظلم و جور فرو ريزد و به جاي آن ها، مساجد اسلامي بنا گردد تا مردم با اجتماع در آن وحدت بين خود را تحکيم بخشند.

شهيد علي محمد کرمي ابوالوردي ( 1369 - 1339 مرودشت )

سخني با دوستان، خصوصاً برادران رزمنده و همچنين چند برادر خود دارم و آن اينکه بيدار باشيد و به قول امام، خفتگان را بيدار کنيد؛ چرا که عالم محضر خداست و در محضر خدا معصيت نکنيد. چشمان خود را خوب باز کرده و تحت امر ولايت فقيه، يعني شخص امام خميني و فرد بعدي آن، راه راست را انتخاب کنيد و در آن راهي باشيد که رضاي خدا در آن است (3) و وحدت خودتان را با مردم، البته مردم مؤمن و مخلص و فداکاري را که در اين چند سال انقلاب در اين مسير گام برداشته اند، [ حفظ کنيد ] و نه افرادي که تعدادي (4) بيش نيستند و در کار انقلاب کارشکني مي کنند و حنايشان رنگي ندارد و شما خوب آن ها را مي شناسيد که قبلاً آن ها را به شما معرفي کرده ايم.

شهيد احمد کرمي ( 1360 - 1340 بوشهر )

پايدار و صبور باشيد که پيروزمند و فاتح گرديد و همه با روح وحدت ايماني، پيرو خدا و رسول باشيد و هرگز راه اختلاف و تنازع نپوييد.

شهيد جهانبخش کرمي ( 1361 - 1341 تويسرکان )

با سخني براي ملت وصيت نامه ام را تمام مي کنم و آن، اين است که وحدت خود را حفظ کنيد و به تمام دوستان و همسايگان بگوييد که من را حلال کنند.

شهيد احمد کريم ( 1367 - 1344 فسا )

شما مردم باايمان! هميشه وحدت بين خود را حفظ کنيد که هيچ چيز و هيچ کس نمي تواند ملتي [ را ] که شهيدپرور است و جامعه اي [ را ] که بوي خون. شهيد مي دهد، از هم بپاشد (5).

شهيد سعيد کريمي سودرجاني ( 1366 - 1344 فلاورجان )

... در خاتمه از برادران بسيج مي خواهم که... وحدت را حفظ کنيد و از نفاق و تفرقه سخت پرهيز نماييد. در ضمن کساني که فساد (6) اخلاقي دارند، سخت با آنها مبارزه کنيد و اصل امر به معروف و نهي از منکر را جامه ي عمل بپوشانيد.

شهيد جمال کمالي ( 1362 - 1342 تهران )

بسيجيان عزيزم! تا آنجا که در توان داريد از و « امام » اسلام پشتيباني کنيد و شوخي هايي که بعضي موارد مي ديدم در سر پاس، سعي داشته باشيد از خود دور سازيد؛ زيرا اين جور کارها، انسان را از هدف اصلي دورمي سازد؛ هميشه دست در دست هم، با وحدت تمام، مشتي باشيد بر دهان تمامي ياوه گويان از خدا بي خبر.

شهيد نقي کوچک نياي کومله ( 1365 - 1348 لنگرود )

من در اين زمان حساس احساس وظيفه نمودم؛ چرا که اسلام و قرآن واقعا غريب است و بايد ياري اش نمود؛ بياييد همگي با هم وحدت را حفظ نماييد و دل امام عزيز را درد نياوريد... و اي برادران انجمن اسلامي! قدر همديگر [ را ] بيشتر (7) بدانيد و به خانواده هاي شهدا سرکشي نماييد و وحدت ميان شما [ و ] خانواده هاي شهدا را بيشتر نماييد.

شهيد علي گلچين پور ( 1365 - 1350 دزفول )

برادران!... راجع به منافقين که در داخل کشور اسلامي ما وجود دارد:
مي خواهند (8) که وحدت اسلامي ملت ما را از بين ببرند. نمي توانند خللي در آن ايجاد کنند؛ چرا که حکومت ما خدايي و حکومتي حق است و خدا با ماست، چون حرف ما حق است.

شهيد جعفر محدودي ( 1362 - 1340 ساوه )

پيامي که به همکاران عزيزم دارم، اين است که برادران عزيز! دانش آموزان را در سنگر مدرسه بسيج کرده و به آنها کلمه ي انسجام و وحدت کلمه را بياموزيد و آنها را برعليه منافقين از خدا بي خبر و صداميان کافر، هدايت فرماييد که به همت همين برادران خردسال بسيجي است که آمريکا به زانو درآمده و کاخ کرملين و واشنگتن به لرزه درآمده.

شهيد سعيد محسني ( 1365 - 1343 تهران )

سخني هم با بچه هاي مسجد دارم و آن اينکه مانند گذشته و بهتر از آن، وحدت خود را حفظ کنيد و مراسم شهدا و دعاي توسل و هيئت ماهانه و ديگر برنامه هايتان را با قوت و دلگرمي بيشتر ادامه دهيد و اگر به کربلا و عتبات عاليات رفتيد، جاي من هم زيارت کنيد و از خدا بخواهيد مرا با اهل بيت عصمت و طهارت محشور فرمايد.

شهيد اسماعيل محمدابراهيمي ( 1361 - 1344 شيراز )

از تمام بچه هاي مسجد مي خواهم که با تمام وجود، وحدت کلمه را حفظ کنيد و با ارشاد، همه را به راه اسلام دعوت کنيد.

شهيد ابوالقاسم محمدزاده ( 1363 - 1340 محمودآباد )

به عنوان يک شهيد، عاجزانه تمنا دارم که آلت دست چند نفر که با ولايت امام هم مخالف هستند، نشويد؛ دست وحدت به هم دهيد؛ زيرا دشمن از وحدت شما وحشت دارد.

شهيد احمد محمدعلي زاده ( 1366 - 1345 املش )

از برادران حزب الله تقاضا دارم، کوته بيني را کنار گذاشته و دورانديش و بزرگ منش باشند، با هم وحدت و يکپارچگي داشته و از رهنمودهاي پيامبرگونه ي امام، نهايت استفاده را بکنند و کساني که مي خواهند در بين شما تفرقه ايجاد نمايند، آنان را در بين خودتان راه ندهيد؛ آنان منافقي هستند که امروز با يک لباس و چهره ي ديگر وارد ميدان شده اند.

شهيد عباس مسيح پور ( 1361 - 1341 کرج )

اي مردم!... در مورد بسيج نيز سفارش مي کنم که هيچ گاه مانع از عضو شدن فرزندانتان در اين ارگان مردمي نشويد، بلکه همواره آن را از خودتان بدانيد. ضمناً بسيج همواره در برقراري دعاي کميل، ندبه، توسل [ همکاري ] کند تا در وحدت هرچه بيشتر مردم و انسجام آن تلاش نمايد (9). هيچ گاه تمام افکار خود را به مسائل نظامي ختم نکنيد و در هر حال در درجه ي اول، رضاي خداوند و در نوبت دوم در خودسازي و مبارزه با نفس بکوشيد که چنانچه [ کسي ] اين دو را پيدا کرد، آن وقت گلوله هايش (10) هدف مشخص خواهد داشت.

شهيد عيسي مصطفايي ( 1362 - 1342 تهران )

وظايف آن ها که هستند، در جامعه چيست؟ تنها نگذاشتن امام، ترك نکردن نماز جمعه و جماعت ها و رفتن به جبهه و وحدت داشتن که امام فرمود: هرکس قدرت و توانايي دارد، واجب است براي او رفتن به جبهه ها. بياييد به جبهه ها که اينجا دانشگاه الهي است و هر کس که به دنبال اسلام و امامانش مي گردد، در دانشگاه الهي مي تواند آن ها را بيابد.

شهيد اسماعيل مغاني ( 1363 - 1343 تبريز )

برادران! وحدت خود را حفظ کنيد و کاري که کسي قبلاً انجام داده، به روي نياوريد، ممکن است ترك کرده باشد. بيدار باشيد تا اين توطئه ها را خنثي سازيد و مسجد، سنگر اسلامي است؛ مسجد را خالي نگذاريد، از خط سرخ امام زمان و نائب برحقش، خميني، پيروي کنيد.

شهيد امين الله ملايي ( 1361 - 1340 فردوس )

برادران بسيجي و پاسدار! شما که بايد در عمل صالح بر ديگران سبقت بگيريد! مواظب اعمالتان باشيد، نماز شب را به پا داريد، وحدت را حفظ کنيد و در کارهايتان نظم بيشتري برقرار نماييد.

شهيد احمدرضا موحدي ( 1362 - 1340 نجف آباد )

اي برادران سپاه و بسيج! همه در يک صف آهنين براي خدا پيکار کنيد و آن حالت دوستي و جاذبيتي را که هر فرد مسلمان بايد داشته باشد، در خودمان پرورش بدهيم تا بتوانيم افراد گمراه و افرادي که اسلام را نشناخته اند، هدايت کنيم و اين گفته ي پيغمبران و امامان و گفته ي حضرت آيت الله امام خميني که فرموده اند: « وحدت کلمه داشته باشيد »، در عمل پياده کرده و همه به ريسمان، حبل الله چنگ بزنيد.

شهيد بيوك موسي خاني ( 1360 - 1340 تبريز )

اي امت! دست از دامان پربرکت امام برنداريد، امام بر هرکس تاخت، بر او بتازيد و هرکس را دوست داشت، او را دوست بداريد، وحدت کلمه را حفظ کنيد، از مسئولين مملکت پشتيباني کنيد، در هر مقامي هستيد مغرور نشويد و در مسير جهاد و شهادت قدم برداريد.

شهيد احمد مولايي ( 1361 - 1342 کرج )

اگر مي خواهيم اسلام زنده بماند و اگر مي خواهيم حق محرومان را از اين جباران و خونخواران بگيريم و اگر مي خواهيم که حرمت خون شهيدانمان را پاس (11) داريم، پس بايد ادامه دهنده ي راهشان باشيم و اين راه به پايان نخواهد رسيد مگر به ياري الله و رهبري امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف ) و نائب برحقش خميني عزيز و وحدت هرچه بيشتر شما مسلمين.

شهيد عليرضا مهاجر سبزواري ( 1361 - 1343 گرگان )

از مردم مي خواهم که هوشياري و بيداري خود را حفظ کنند و هميشه در صحنه بودن خود را نشان دهند و به (12) کارهاي خير و نيکوي خود که اين نهضت را تا بدين جا رسانيده اند، [ ادامه دهند ]. امام را تنها نگذاريد و قلب او را ناراحت مکنيد که در آن صورت خداوند شما را نخواهد بخشيد. پس مبادا غفلت کنيد و وحدت و برادري را که در پناه آن به پيروزي رسيديم، از ياد ببريد و تا جان در بدن داريد، از اين نهضت اسلامي دفاع کنيد. خداوند به شما اجر عظيم عنايت فرمايد. من به عنوان يکي از برادران آن روستا، از تمام برادران بسيجي و انجمن اسلامي مي خواهم که آن چنان وحدت و انسجام خود را حفظ کنند و در نماز جمعه و تشيع جنازه ها شرکت کنند و فعالانه بسيج و انجمن را به پيش ببرند و نگذارند يک لحظه غفلت در آن شود.

شهيد جعفر ميرابي ( 1362 - 1345 آذرشهر )

در آخر، خواستارم که هميشه و در بين خودتان وحدت را حفظ کنيد و قدر امام را بدانيد و در تداوم و ياري سپاه کوشا باشيد. خداوند بزرگوار از همه ي ما راضي و خشنود باشد ان شاء الله تعالي.

شهيد اسدالله نادري نژاد ( 1360 - 1327 نجف آباد )

وحدت، وحدت را از دست ندهيد و بپرهيزيد از چنددستگي و وحشت کنيد از آن روزي که دسته ها مقابل هم بايستند، هرچند که ناتوانند و آن موقعيت را به دست نخواهند آورد و اين حسرت را به گور خواهند برد.

شهيد علي نعيمي ( 1360 - 1341 لامرد )

« واعتصموا بحبل الله جميعاً و لا تفرقوا »؛ (13) « به ريسمان خداي چنگ زنيد و متفرق نشويد. » از تمام دانش آموزان تقاضا مي شود وحدت خود را حفظ کرده و انقلابي باشند.

شهيد اصغر واراني ( 1362 - 1345 کاشان )

اي برادر و خواهري که با مشت گره کرده و با وحدت کلمه به خيابان ها ريختي (14) و با صداي الله اکبرت دشمن را به لرزه در آوردي! (15) بدان که انقلابي بودن مطرح نيست! انقلابي ماندن مطرح است و بدان که بايد شعارت را به شعور تبديل کني.

پي‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصيت: روحانيت
2- در اصل وصيت: خود را
3- در اصل وصيت: در اوست
4- در اصل وصيت: تعداد
5- در اصل وصيت: بپاشند
6- در اصل وصيت: مفسده
7- در اصل وصيت: پيش
8- در اصل وصيت: مي خواهد
9- دراصل وصيت: نماييد
10- در اصل وصيت: گلوله هايشان
11- در اصل وصيت: به پا داريم
12- در اصل وصيت: با
13- سوره آل عمران؛ آيه 103
14- در اصل وصيت: ريختيد
15- در اصل وصيت: درآورديد

منبع مقاله :
اميري، صالح؛ (1389)، مجموعه مقالات همايش ملي راهبردهاي تحكيم نهاد خانواده، تهران: مجمع تشخيص مصلحت نظام، مركز تحقيقات استراتژيك، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.