سيري در وصيت نامه شهدا

لزوم وحدت و همدلي (3)

خدايا! تو خود آگاهي که آنچه براي جنگ انجام مي دهم و يا مي جنگم، براي رقابت در کسب قدرت و يا براي کار [ و ] جاه طلبي نبوده؛ بلکه براي رضاي تو بوده و اما وظايف آن ها که هستند در جامعه چيست؟ تنها نگذاشتن امام، ترک
شنبه، 29 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم وحدت و همدلي (3)
 لزوم وحدت و همدلي (2)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده





 
سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد محمد مهدي شيرازي سدهي ( 1362-1334 خميني شهر )

خدايا! تو خود آگاهي که آنچه براي جنگ انجام مي دهم و يا مي جنگم، براي رقابت در کسب قدرت و يا براي کار [ و ] جاه طلبي نبوده؛ بلکه براي رضاي تو بوده و اما وظايف آن ها که هستند در جامعه چيست؟ تنها نگذاشتن امام، ترک نکردن نماز جمعه و جماعت ها و رفتن به جبهه و وحدت داشتن.

شهيد مصيب صادقي ( 1364-1336 قزوين )

اي مردم! به حرف هاي اين ها توجه نکنيد، به قول امام عزيزمان: « اسلام شناس اين ها رايگان است.» اينان به گفته هاي قرآن کريم سست هستند و مي خواهند شما را هم سست کنند؛ تنها راه مقابله با اينان همان حفظ وحدت است.

شهيد مصطفي صالحيان ( 1365-1347 ديلم )

از شما تقاضا دارم که امام امت را تنها نگذاريد و پيرو راه امام باشيد تا در دنيا و آخرت پيروز و موفق باشيد و سخن ديگرم اين است که وحدت داشته باشيد و بيشتر در مساجد حضور پيدا کنيد که وحدت و همبستگي از مسجد سرچشمه مي گيرد.

شهيد منوچهر صالحيان ( 1362-1342 تهران )

مي خواهم که با هم وحدت داشته و مهربان باشيد و مطالعه و ذکر خدا را فراموش نکنيد.

شهيد محمد رضا صفاري (1362-1339 بيرجند )

سخن ديگرم به برادران و خواهران است که وحدت خود را حفظ کنيد و گوش به حرف هاي کشورهاي شرق و غرب، امپرياليسم و استعمارگران ندهيد که آن ها هدفشان از بين بردن وحدت و يکپارچکي شما است و [ همچنين ] از بين بردن اسلام عزيز که با خون هزاران شهيد آبياري شده است.

شهيد محمد علي طاهري ( 1367-1305 اسدآباد )

عزيزان! بدانيد که شما از خون شهدا تغذيه مي کنيد و در مقابل آن مسئوليد؛ پس سعي کنيد ديني را که برگردن داريد به بهترين وجه ادا کنيد. ما بايد شکرگزار باشيم که خداوند نعمت انقلاب را به ما اعطا فرموده و در سايه ي آن وحدت و اخوت و حريت و ساير نعمات نهفته اش را [ به ما ارزاني داده است ].

شهيد مهدي طيبي ( 1366-1342 آباده )

من خودم را لايق به گفتن حرفي (1) به آن ها نمي دانم، اما به عنوان کسي که خودش را در راه هدف مقدس که اسلام عزيز است، داده [ است ]، گوشزد مي کنم که صف هاي خود را هر چه بيشتر به هم نزديک تر کرده و با وحدتي محکم تر از پيش، به صف دشمنان اسلام هجوم برده و زمينه را براي ظهور حضرت مهدي ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) آماده سازيد.

شهيد مسلم عابديني ( 1360-1318 بردسکن )

از شما که در پشت جبهه يا در محل ها هستيد، تمنا دارم که وحدت [ را ] حفظ کنيد و با منافقين و دشمن قرآن و اسلام و کشورمان به شدت مبارزه کنيد؛ ... همچنان صبر و تحمل [ داشته باشيد ] و در بين (2) خودتان وحدت را حفظ کنيد؛ با دشمنان اسلام و منافقين مبارزه کنيد؛ همچنان زينب گونه [ و ] قهرمان باشيد.

شهيد مسلم عارف ( 1365-1348 فيروز آباد )

... سومين چيز که تکيه ي من و شهدا است و [ تمامي شهدا ] در وصيت نامه هايشان نوشته اند، وحدت است. اما اين حقير، تنها مسئولين را به وحدت سفارش مي کنم؛ زيرا که هر تفرقه اي بين امت از مسئولين نشأت مي گيرد. متأسفانه وقتي حب رياست در انسان پيدا شد، انسان که به والاترين موجودات معروف است، ذليل ترين موجود مي شود تا آنجا که حفظ انقلاب و حتي مقدسات براي او مهم نيست.

شهيد مهدي عاطفي ( 1363-1346 سراب )

شما برادران! مواظب باشيد که منافقين داخلي به فرهنگ اصيل ما نفوذ نکنند؛ اميدوارم که وحدت داشته باشيد که ان شاء الله جهانگير مي گردد و تا انقلاب حضرت مهدي ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) ادامه خواهد داشت تا اينکه به دست قدرتمند آن سرور و منجي عالم بشريت سپرده شود.

شهيد محمد علي عباسي ( 1365-1334 تهران )

چند کلمه اي براي برادران پايگاه بسيج: برادران عزيز! از شما مي خواهم همچون گذشته در پايگاه حضور داشته باشيد (3) و با مردم اخلاق اسلامي و برخورد خوب (4) داشته باشيد (5) تا مردم درس اخلاق را از شما برادران که الگوي آن ها هستيد، (6) بياموزند که منافقين چشم ديدن وحدت شما را با مردم ندارند.

شهيد مهدي عظيميان زواره ( 1361-1342 اردستان )

خواهران و برادران عزيز! مواظب باشيد که خون اين همه شهيدي را که در راه اسلام ريخته شد، زير پا نگذاريد و با وحدت و يکپارچگي خود، پوزه ي مستکبران را به خاک بماليد.

شهيد مرتضي عقيلي اشني ( 1364-1341 اصفهان )

و چند کلمه اي هم با برادران کارگرم صحبت دارم که مي دانم چقدر به شما ظلم شد و شما در کارخانه، همان اخوت (7) و برادري را حفظ کنيد و نگذاريد که عوامل سرمايه دار و مزدوران آمريکايي در ميان شما تفرقه بيندازند و با وحدت مي توانيد به حق و حقوق اصلي خودتان برسيد و اين را بدانيد وقتي که جنگ تمام شود، ان شاء الله دولت عزيز به مسئله ي اين ها رسيدگي خواهد کرد.

شهيد محمد علي علي رضايي ( 1361-1341 اصفهان )

مگر رهبرمان امام خميني نمي گويد من اعلان خطر مي کنم، يعني اعلان خطر امام در خطر بودن اسلام است؛ چرا که مي بينيد شرق و غرب متجاوز و عمالشان از اسلام وحشت دارند و با نيرنگ هاي متفاوت روزي حمله به طبس مي کنند، روز ديگر (8) منافقين از همه جا بي خبر را به جان ملت محروم مي اندازند و چه مکرها و حيله ها که نمي کنند و اسلام و اين وحدت بين مسلمين جهان را مي خواهند از بين ببرند؛ چرا که از اسلام وحشت دارند و اين است که چنان پوزه ي آن ها را به خاک مي مالد که ديگر قدرت نفس کشيدن هم نداشته باشند.

شهيد مرتضي عمراني پور ( 1365-1348 تهران )

در حفظ وحدت مسلمين تلاش کنيد و سعي کنيد که کارساز يکديگر باشيد.

شهيد محمود رضا عندالله ( 1366-1344تهران )

عزيزان حزب الله!.... چقدر در اين يک سال اخير، بعد از شهادت دوستانم زخم زبان از مدعيان حافظ انقلاب شنيديم (9) و براي بقاي انقلاب و حفظ وحدت تحمل کرديم؛ مي دانيد چرا؟ همواره همين بوده است؛ عامل لغزش انقلاب ها و نيروهاي اسلام اين بوده که در زماني و موقعيتي افرادي پيدا مي شوند و با توجه به نفوذي که در اماکن پيدا کردند، در قالب نفس خود غرق شده اند؛ کاسه ي داغ تر از آش مي شوند و سعي مي کنند از جملات گران مايه ي امام و قائم مقام رهبري به نفع شخص خود، تحت لواي اسلام و قرآن و بسيج و حزب الله استفاده کنند.
... توجه داشته باشيد تنها راه تداوم انقلاب در حفظ خط ولايت حضرت امام، تحت سايه ي وحدت مي باشد.

شهيد موسي فرج زاده ( 1363-1345 شوشتر )

قدر اين رهبر گران قدر را بدانيد؛ به رهنمودهاي او گوش فرا دهيد و در زندگاني خود قرار دهيد و پاي بند به او باشيد و از فرمان او سرپيچي نکنيد؛ وحدت را حفظ کنيد تا انقلاب نوجوان ما بتواند روي پاي خود بايستد و همچنان سير تکاملي خود را ادامه دهد؛ زيرا تمامي ابرقدرت ها براي سرنگوني اين انقلاب به هم دست داده اند تا اين انقلاب را سرنگون کنند و تمامي شما بايد احساس مسئوليت کنيد و تمامي جبهه را پر کنيد تا اين انقلاب همچنان پابرجا بماند. به قول امام، عزيزان! بايد تمامي شما سازمان اطلاعات باشيد تا اين از خدا بي خبران را روشن کنيم که نمي توانند با امت اسلامي رو به رو شوند.

شهيد مرتضي فرجي مهياري ( 1363-1344 تهران )

آخرين وصيت من به همه ي شما عزيزان و به همه ي مسلمانان جهان اينست: اي مسلمانان! وحدت و يکپارچگي خودتان را در برابر دشمنان اسلام حفظ کنيد و آگاه باشيد که در اين زمان، تمام شياطين از جن و انس با هم اتحاد کرده اند بر ضد اسلام و خداوند بشارت داده است.

شهيد ميثم فياض ( 1363-1344 تهران )

اول به پرورش نفس خود ( مخصوصاً تربيت روحي و آسماني )، مشغول شويد و از کارهاي حرام بپرهيزيد، مخصوصاً [ از ] غيبت که امروزه مثل غذاي روزانه شده است و به اخلاق و رفتارهاي اسلامي عمل کنيد و سعي کنيد که برادران! جلو هر کس که خواست به تفرقه و بدنام کردن بقيه بپردازد، بايستيد و اين دليل نيست که انسان بايد از افکار و انديشه هاي خود جدا شود، بلکه بايد براي وحدت مسلمين سعي و کوشش کند.

شهيد مهراب فيروزي ( 1365-1350 سپيدان )

برادران و خواهران! در هر کجا هستيد، وحدت خود را نشان دهيد که ما انقلاب کرده ايم براي پياده کردن اسلام. برادران و خواهران اهل [ اسلام ]! (1) من به شما وصيت مي کنم که با شوراهاي اسلامي و گروه مقاومت همکاري لازم را داشته باشيد تا شما هم سهمي در اين انقلاب داشته باشيد.

شهيد مهدي قاسمي زاده ( 1365-1347 کوهپايه )

وصيت نامه ي خود را با اسلام به ملت که شهادت را به جان خريد و هدفش تنها گسترده شدن وحدت در ميان خويش است، آغاز مي نمايم: توصيه ي اصلي بنده خطاب به شما جوانان مي باشد؛ جوانان عزيز! شما وارثان جمهوري اسلامي هستيد و چند وظيفه و مسئوليت (11) بس دشوار به عهده داريد که اگر به نحو احسن آن ها را انجام دهيد، سعادت دنيوي و اخروي شما تأمين است. وظيفه ي شما را بنده در چند عبارت کوتاه زير خلاصه مي نماييم:
1- جوانان عزيز! به هيچ وجه جبهه و پشت جبهه ها را خالي نگذاريد؛ 2- اجازه ي هيچ گونه فعاليتي را به منافقين و ياران آن ها ندهيد؛ 3- وحدت کلمه را ابتدا در ميان خود و سپس در ميان مردم گسترش دهيد.

شهيد مصطفي قاسمي قلعه قاسمي ( 1365-1349 زرين شهر )

در جامعه، سعي نکنيد که با دودستگي بين هم اختلاف بيندازيد، بلکه بايد همگي با يک دست و طبق قرآن که مي فرمايد: « واعتصموا (12) بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا »(13)؛ « همگي به ريسمان خداوند چنگ زنيد و از تفرقه و دودستگي بپرهيزيد » و همگي با يک وحدت کامل جلوي اين منافقان و اين کوردلان را گرفته و جلوي فساد را بگيريد که اگر اين کار را انجام ندهيد، به خدا قسم، آن دنيا مسئول هستيد و رويتان جلوي انبيا و خداوند، سياه است؛ پس هميشه به ياد خدا باشيد و هميشه از امام عزيز اطلاعت کنيد و اگر مي خواهيد آخرتتان به يک سعادت خوب برسد، از او اطاعت کنيد؛ اگر از او اطاعت کرديد، يعني از خدا اطاعت کرده ايد.

شهيد محمد علي قزل باش ( 1366-1351 تهران )

برادران متعهد سعي کنند وحدت عمل داشته [ باشند ]. حتي در بعضي اوقات مشاهده شده که خواسته اند به وسيله ي اسلام بر ضد اسلام کار انجام دهند؛ سپس هوشيارانه در راه تحقق بخشيدن نظام جمهوري اسلامي سعي و تلاش و کوشش کنيد؛ باشد که در آن دنيا از اجر عظيم برخوردار شويد.

شهيد مهدي قيصري ( 1365-1347 نجف آباد )

چگونه مي توان در دنياي که هر روز عده ي قليلي از مستکبرين، عده ي کثيري از مستضعفين را به دام خود مي کشند و اموال آنان را غارت مي کنند و از خانه و کاشانه ي خودشان آن ها را بيرون مي کنند، در خانه نشسته و سکوت کرد؟ مگر ما مسلمانان با هم برادر نيستيم؟ چرا نبايد با هم متحد باشيم و بر عليه دشمن مشترک قيام کنيم؟ چرا در يک شهر بين مردم اختلاف وجود دارد؟ چرا در يک روستا و حتي در يک خانه، وحدت وجود ندارد؟ اي امت عزيز! شعار جنگ جنگ تا پيروزي را، از شعار به عمل تبديل کنيد.

شهيد منير کاوري زاده ( 1367-1350 يزد )

من از تمام مسلمانان مي خواهم وحدت اسلامي [ را ] حفظ کنند و از اسلام دفاع کنند؛ چون که اسلام نعمت است براي همه مسلمين جهان. (14)

شهيد محمد حسين کاظمي ( 1365-1345 خوانسار )

بله! شهدا رفتند، اما با ديدي باز و ايمان قوي و با علم به اينکه براي چه مي روند و تنها راه رسيدن به حق و خدا، تنها مبارزه با نفس و جهاد بود که شهدا اين راه را پيموده اند؛ آن ها رفتند و با رفتن خويش مسئوليتي بس سنگين بر دوش ما نهادند و اين ما و شما هستيم که بايد حافظ دستاوردهاي آن ها که همانا [ جز ] حمايت از اسلام و امام، حفظ وحدت و يکپارچگي و مبارزه براي نجات محرومان چيز ديگري نبود، باشيم.

شهيد محمد رضا کاظمي ( 1366-1344 دره شهر )

و اما چند توصيه دارم به مردم هميشه در صحنه و دوستان و مسئولين: درود بر شما مردم سلحشور و اسلامي که با عملتان عملاً ثابت کرديد که پشتيبان انقلاب و امام هستيد. ان شاء الله همين طور که هستيد، جبهه ها را گرم نگه داريد. پشت جبهه ها را با شرکت در مراسم و کمک مادي و معنوي خود گرم نگه داريد.
ان شاء الله پيروزي از آن مسلمين و مؤمنين است و يک توصيه ديگر دارم و اين است که وحدت داشته باشيد و از تعصب هاي قبيله اي و قومي پرهيز کنيد که دشمن از اين مسأله سوء استفاده نکند.

شهيد محمد حسين کريم پور احمدي ( 1365-1331 بيرجند )

جلسات حزب الهي را بيشتر کنيد؛ انسجام، تشکل، وحدت، دوري از تفرقه، دوري از گروه گرايي و باندبازي [ را بيشتر کنيد ]؛ آنچه برايتان مطرح باشد، خدا باشد و خدا و فرمان امام و ياران امام؛ مطمئن باشيد که پيروزي خيلي خيلي بيشتر نصيب ما خواهد شد.

شهيد محمد قاسم کشاورز ( 1366-1348 ارسنجان )

و از کليه ي برادران و خواهران مي خواهم که وحدت کلمه را حفظ کنند و مسجدها را همان طور که پيرجماران فرمود، سنگر قرار دهند و با رفتن در مسجد و برپايي مجالس مذهبي، مشتي محکم بر دهان ياوه گويان و دشمنان انقلاب و اسلام بزنند و نگذارند که خون شهداي صدر اسلام تاکنون پاي مال شود.

شهيد محمد حسين گل پرور ( 1363-1326 مشهد )

با يکديگر برادر باشيد و وحدت خود را حفظ کنيد که باز خدا مي فرمايد: « و اعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا ».(15)

شهيد محمد عباس گلچين زاده ( 1361-1341 دزفول )

برادران و خواهران انجمن هاي اسلامي مساجد به خصوص مسجد ميثم!... ضمن برگزاري جلسات مساجد و مستحکم کردن وحدت آن ها، بيشتر به روستاها بپردازيد که آن ها از تمام جهات به خصوص معنويت و مکتب، عقب مانده اند.

شهيد محمد طاهر ماستري فراهاني ( 1362-1345 تهران )

اي امت حزب الله! شما با حضور خودتان در صحنه و با ايجاد همبستگي و وحدتتان و بالا بردن سطح آگاهي خودتان، پاسدار خون شهيدان باشيد و به سخنان رهبر عزيز خالصانه گوش فرا دهيد و تا نابود شدن منافقين و کفار در تمام دنيا و همچنين با ايجاد عدالت در تمام جهان از پا ننشينيد.

شهيد مسعود ماکناني ( 1365-1340 بروجرد )

باري وصيت اين حقير، عمل کردن و فراموش نکردن وصيت هاي کليه ي شهيدان در راه خدا از صدر اسلام به بعد مي باشد و همچنان که در وصيت هاي شهدا ذکر شده، از تهمت و دروغ و زخم زبان و غيبت برادر مسلمان خود که باعث از بين رفتن وحدت و جايگزين شدن نفاق (16) مي گردد، دوري فرماييد. همچنان که خداوند وعده داده، ما را ياري خواهد نمود و هميشه کليه ي سنگرها و مجالس مذهبي را پر نمايند و همه سعي کنيد از هر جنبه جهت رشد و بالا بردن حکومت اسلامي کوشا باشيد.

شهيد محمد رضا محبي ( 1363-1345 مشهد )

من راهم را انتخاب کرده ام و همان راهيست که امام حسين ( عليه السلام ) در دشت کربلا به خاطر آن مظلومانه شهيد شد و اينک موظفم که به نداي « هل من ناصر [ ينصرني ] » امام امت لبيک بگويم؛ پس دست اخوت و برادري و وحدت را به سوي برادران در جبهه که عليه ظالمان تاريخ و عصر در ستيز هستند، دراز مي کنم و به آن ها مي پيوندم.

شهيد محمود محمد قاسمي ( 1365-1341 بوئين زهرا )

به همه ي عزيزان يک توصيه دارم و آن اينکه هميشه وحدت کلمه را سرلوحه ي کارهاي خود قرار دهيد، وگرنه شکست مي خوريم که در قرآن [ نيز ] آمده است: « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا »؛ « به ريسمان خداوند چنگ زده و متفرق نشويد »؛ (17) خداي نکرده متفرق نشويم [ و گوش نکنيم ] که شيعه چه مي گويد و سني چه؛ همه مسلمان هستيم و همه بايد با دشمنان قرآن و دين بجنگيم تا آنان نتوانند با انداختن تفرقه ضربه ي خود را بزنند.

شهيد محمد رضا محمديان ( 1362-1343 سمنان )

از مؤمنان مي خواهم امام را تنها نگذاريد که هلاک خواهيد شد؛ وصيت نامه ي شهدا را حتماً مطالعه کنيد؛ (18) چرا که اين وصايا [ يي ] که مي نويسند، در حالت عرفاني است و دور از هر گونه تعلقات مادي است و پيام هاي آنان را همواره مد نظر قرار دهيد. (19) وحدت خود را حفظ کنيد و با حفظ آن، سياست دشمن را که « تفرقه بينداز، حکومت کن » [ مي باشد ] خنثي سازيد.

شهيد منصور مشکي زاده ( 1363-1343 دزفول )

قرآن را که لسان خداست، بخوانيد و عمل بکنيد؛ وحدت خود را از دست ندهيد و همه زير لواي پرچم توحيد جمع شويد و متفرق نشويد؛ هوشياري و آگاهي خود را بيشتر بکنيد و در برابر مشکلات، چون کوه مقاوم باشيد و تحمل بکنيد « ان مع العسر يسرا ». (20)

شهيد محمد حسين معطري ( 1365-1342 بروجرد )

برادران رزمنده بايد وحدت را در همه جا در نظر داشته باشند و بدانند هر چه استعمارگران به ما ضربه زدند، از تفرقه اي بود که بين ما به وجود آوردند، چه بعد از پيامبر ( صلي الله عليه و آله و سلم ) و چه در زماني که بين نژاد و اديان و عقايد تفرقه انداختند؛ در زماني که رهبر ما [ و ] قائم مقام رهبري، شعار وحدت سر مي دهند، [ آيا ] اين روا [ مي ] باشد که ما، بين خود شيعه به جرم اين شهري [ و ] آن شهري، اين نژاد و آن نژاد تفرقه بيندازيم؟ ( واي بر ما اگر چنين کاري کنيم! )

شهيد محمد کريم ملايي رناني (1361-1343 اصفهان )

امروز افتخارمان اين مي باشد [ که ] (21) در راه عقيده اي جهاد مي کنيم که به حقانيت آن کاملاً آگاهيم و غير از اين راهي برايمان نمي ماند که ما پيروز شويم، يا شهادت را چون اسلحه اي مرگبار بر (22) فرق دشمن فرود آوريم و لذا به اطلاع کليه ي مردم مسلمان مي رسانم که وحدت [ را هميشه حفظ ] نمايند.

شهيد محمد حسن ملايي نوده ( 1362-1340 آزاد شهر)

و سخني به شما ملت عزيز به عنوان برادر کوچک تر شما دارم: لحظه اي بينديشيد که ما چه بوديم و که بوديم و حال چه هستيم و که هستيم؟! ما ملتي منحط بوديم که در فساد غوطه ور بوديم، ولي دست خدا از آستين روح الله به درآمد و ما را ملتي شجاع و الگوه و اسوه نمود؛ ما ملتي ترسو بوديم؛ ملتي تحت سلطه بوديم؛ هيچ کشوري و هيچ ملتي روي ملت ما حساب نمي کرد، ولي حالا به همت روح الله و رهبري او، ملتي شديم که براي همه ي ملت ها نمونه هستيم و در حال حاضر با آمريکا در جنگيم و شما قدر اين امام و رهبري را بدانيد که وحدت و پيروزي شما در گرو همين رهبري و ولايت فقيه است و دست از پشتيباني از روحانيت مبارز برنداريد که فنا خواهيد شد و با دولت مکتبي همکاري کنيد که ما ملت، مديون اين دولت هستيم.

شهيد موسي رضا ملک ( 1365-1335 نهاوند )

سلام بر تمامي مردمان باايمان روستايمان و سلام بر شما برادران عزيز پايگاه هاي مقاومت و انجمن اسلامي و شوراي اسلامي. اين عزيز! اميدوارم که در کارتان موفق باشيد. اميدوارم که هر چه بيشتر وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد.

شهيد مولود منبري ( 1365-1343 کامياران )

اميد به خدال متعال داشته باشيد که لشکر اسلام که همان لشکر امام زمان، مهدي موعود ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) مي باشد، پيروز مي شود و ملت مسلمان و مظلوم عراق را از زير بار ظلم و ستم صدام و صداميان و همچنين بعثيون کافر و از خدا بي خبر آزاد خواهد کرد و به ياري اسلام و جمهوري اسلامي ايران، ملت عراق و ايران همبستگي و اتحاد و وحدت و برادري خودشان را اعلام مي دارند و عليه تمامي استکبار شرق و غرب خواهد جنگيد و آن ها را نيست و نابود خواهند کرد.

شهيد محمد علي مولوي وردنجاني ( 1363-1345 شهرکرد )

اي ملت شهيد پرور ايران! وصيت تمامي شهيدان اين است که دست از دين اسلام و پشتيباني آن برنداريد، حتي اگر شما را قطعه قطعه کنند؛ براي پيشرفت آن تا آخرين لحظه تلاش کنيد؛ معلمان با تربيت شاگردان خود در مدارس و تحويل افراد با استعداد به جامعه و کارگران با کار خود در پيشرفت اقتصاد و خود کفا کردن امت اسلامي و علما با ياد دادن مسائل ديني و بيدار کردن مردم و تبليغ کردن براي اسلام و پيشرفت آن بايد بکوشند (23) و خلاصه، بايد همه با هم همکاري کنيم و وحدت را در بين خود حفظ نماييم و در راه [ اسلام ] سختي ها را تحميل کنيد که دنيا هم محل گذر است و هم محل امتحان الهي و بايد همه در اين آزمايش بزرگ، روسفيد بيرون بياييم ان شاء الله.

شهيد منوچهر مهاجراني ( 1360-1333 تهران )

بياييم و با هم با وحدت کلمه و عمل و متصل به ريسمان خدا، اسلامي را که زنده شده، زنده نگه داريم، حتي با خونمان و به قرآن و سنت پيامبر بازگشت کنيم و فلسفه ي دستورات حيات بخش اسلام را روح و جان دوباره بخشيم و جدا از سطحي نگري و بي تفاوتي که از حربه هاي استعمارگران براي جدايي ما از دين و دين از سياست است، بپرهيزيم.

شهيد مسعود مهدي زاده ( 1361-1341 شبستر )

از برادران بسيج و حزب اللهي که مدتي با آن ها کار کرده ام، مي خواهم که وحدت خود را حفظ کنند؛ چون اين اتحاد ماست که (24) آمريکا و شوروي جهانخوار را به ستوه در آورده [ است ].

شهيد محمد علي مهرابي ( 1362-1347 خميني شهر )

و اي برادر هميشه در سنگر! از شما مي خواهم که وحدت خودتان را با رهبر انقلاب حفظ نماييد و امام امت را ياري نماييد و با اتحاد خود، دشمنان اسلام را ريشه کن کنيد.

شهيد محمد رضا ميرزاگل ( 1365-1342 قم )

اينک اي وارثان حسين ( عليه السلام ) و اي شمايي که به نداي « هل من ناصر ينصرني » حسين زمان يعني خميني، عالي ترين مصداق کوثر لبيک گفته و فرشتگان الهي را به حماسه ميان [ خود ] و ايثارتان (25) به نظاره بنشانديد! (26) پيام پيامبر گونه ي امام امتمان را به گوش جان بپذيريد و با وحدت به حبل الله براي لقاء الله، صبور و مقاوم در جبهه ي ايمانتان بياييد و جبهه ي کربلاي ايرانمان را ياور باشيد تا رضايت خدا و شهدا را حاصل کرده باشيد؛ زيرا که شهيد پيرو مي خواهد و شهيد شاهد مي خواهد.

شهيد مرتضي نريماني زمان آبادي ( 1361-1340 برخوار و ميمه )

دوستان من! اگر بنشينيم تا مرگ سياه به سراغمان آيد و با عجز و ناتواني تسليم وي گرديم، زبوني را پذيرفته ايم و ذلت را؛ و اگر شتابان به سويش رويم و همچون معشوقي زيبا در آغوشش کشيم، سعادت را پذيرا شده ايم؛ بياييد رخت سفر بربنديم و توشه ي ره ما شهادتمان باشد و خون سرخمان ضامن آزادي و وحدت همه ي انسان هاي دربند تا قيام حضرت مهدي ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ).

شهيد مصطفي نوروزيان ( 1365-1341 بروجرد )

وحدت [ را ] بيشتر بين خود حفظ و مستحکم کنيد. پس از سلام نماز، خدمت سيدالشهدا عرض ادب نماييد و امام را هميشه دعا کنيد. نصرت و پيروزي اسلام را از خدا درخواست نماييد.

شهيد محمد قلي نيرنگي ( 1360-1337 دامغان )

... شما اي برادران و اي خواهران مسلمان! (27) من همچون همه مي دانم (28) که در اين موقعيت خطير، اين انقلاب خونين ما نياز به وحدت دارد همچنان که (29) مي فرمايد: « واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا »(30)؛ « به ريسمان خدا چنگ زنيد و از تفرقه و نزاع دوري کنيد ». افرادي که به نام ستون پنجم در اين انقلاب رخنه کرده اند که تا شايد به خيال خام خويش اين وحدت ناگسستني شما را در هم کوبند؛ زيرا غافل از آنکه نمي دانند (31) که اين وحدت به قيمت صد هزار خون جوانان اين مملکت به دست آمده [ و بايد ] مطمئن [ باشند ] که اين [ وحدت ] گسسته نخواهد [ شد ].

شهيد محمود نيک نام ( 1362-1345 مرودشت )

برادران و خواهران مسلمان و شهيد پرور! تنها چيزي که انقلاب اسلامي را تا اينجا رسانده است، وحدت [ و تنها ] وحدت بوده است؛ (32) پس شما دست به دست يکديگر دهيد و دشمنان اسلام را نابود کنيد.

شهيد مهدي ولي زاده شيران ( 1362-1345 تهران )

يک گفته هم براي برادرانم در مدرسه دارم: برادران! سنگرتان را محکم نگه داريد و نگذاريد دشمنان اسلام و منافقان در شما رخنه کنند و آن وحدت و يکپارچگي شما عزيزان را از بين ببرند. هميشه هماهنگ [ باشيد ] و يک هدف داشته باشيد.

شهيد محمود ويسي باصري ( 1365-1350 اصفهان )
اي انسان ها! اين قدر خواب مباشيد، کمي به خود آييد که فردا دير است؛ آخر تا کي در غفلت و ذلت و گمراهي [ خواهيد بود ]، اينقدر گناه و معصيت نکنيد و از تفرقه بپرهيزيد؛ وحدت خود را حفظ نماييد و پشت جبهه را محکم نگاه داريد و نگذاريد که منافقين از داخل به انقلاب ضربه بزنند.

شهيد سيد محمد ياجدي آراني ( 1361-1340 آران و بيدگل )

اي خداي بزرگ! تمام مسلمين جهان را رهرو راه شهيدان و وحدت آنان را براي تداوم انقلاب، بيشتر و بهتر بگردان. و اما يک جمله هم به مسئولين ارگان ها! شما هم طبق ضوابط اسلامي کارها و مواردي را که در سازمان ها و نامه هايتان ضبط شده، به اجرا درآوريد و از مردم غيور و انقلابي کمک و مدد بخواهيد تا در پيش برد کارها سريع تر و جامع تر عمل بشود و دست برادري و دوستي به هم داده تا وحدت بين ارگان ها، بيشتر و اتحاديه در جامعه به وجود آيد.

شهيد محمد حسين يعقوبي فاز ( 1365-1340 مشهد )

و از شما مي خواهم لحظات عمر را غنيمت شماريد و به فکر آخرت باشيد که « الدنيا مزرعه الاخره » و نيز سعي کنيد هر چه بيشتر در احکام و عقايد و سياست اسلامي آگاهي پيدا کنيد و همه ي کارهايتان فقط براي رضاي خدا باشد و مبادا خويشتن را واگذاريد و امام عزيزمان، اين سلاله رسول الله را تنها گذاريد. شما بايد الگوي مسلمين جهان باشيد و با وحدت و انسجام خود، اسلام را در سراسر گيتي به اهتزاز درآوريد.

شهيد محمد علي يوسف چلتوکي ( 1362-1346 اهواز )

وصيت ديگر من به برادران و خواهران، رعايت کردن اخلاق اسلامي مي باشد؛ زيرا که بداخلاقي، وحدت را از بين مي برد و نفاق جايگزين آن مي شود و [ سعي کنيم ] با رفتار خوب با يکديگر برخورد کنيم [ و ] کينه در دل نپروانيد. اشکال هايتان را به يکديگر بگوييد تا چشم دشمنان کور شود و وحدت ميان شما حفظ شود.

پي‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصيت: حرفي را
2- در اصل وصيت: را به
3- در اصل وصيت: باشند
4- در اصل وصيت: حزب
5- در اصل وصيت: باشند
6- در اصل وصيت: از شما
7- در اصل وصيت: اخرت
8- در اصل وصيت: منافقان
9- در اصل وصيت: خورديم
10- در اصل وصيت: ناخوانا
11- در اصل وصيت: مسئوليتي
12- در اصل وصيت: اعتصموا
13- سوره آل عمران؛ آيه 103
14- در اصل وصيت: است
15- سوره آل عمران؛ آيه 103
16- در اصل وصيت : آن نهان
17- سوره آل عمران؛ آيه 103
18- در اصل وصيت: کرده
19- در اصل وصيت: دهند
20- سوره انشراح؛ آيه 7
21- در اصل وصيت: ناخوانا
22- در اصل وصيت: براي
23- در اصل وصيت: کوشيد
24- در اصل وصيت: و
25- در اصل وصيت: واثارتان
26- در اصل وصيت: بنشانيد
27- در اصل وصيت: مسلم
28- در اصل وصيت: مي دانيم
29- در اصل وصيت: که همچون
30- در اصل وصيت: آيه 103
31- در اصل وصيت: نداند
32- در اصل وصيت: و

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب، (1391) وحدت «دفتر چهارم» گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (7)، تهران: نشر شاهد، چاپ اول.



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.