نهادی که 36 ساله شد

نگاهی به اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دوم اردیبهشت ماه 1358 بود که نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف پاسداری از موجودیت و حیثیت انقلاب اسلامی تشکیل شد و نمونه ای از بهترین جوانان ایران اسلامی به این یگان تازه تاسیس رهنمون شدند.
چهارشنبه، 2 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نگاهی به اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلام

 






 
نهادی که 36 ساله شد...
دوم اردیبهشت ماه 1358 بود که نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف پاسداری از موجودیت و حیثیت انقلاب اسلامی تشکیل شد و نمونه ای از بهترین جوانان ایران اسلامی به این یگان تازه تاسیس رهنمون شدند.
امروز در حالی 36 سال از تاسیس این نهاد می گذرد که تجربیات گرانبهایی را پشت سر گذاشته است و روز به روز در مسیر حفاظت از انقلاب اسلامی و انتشار پیام آن در جهان، موفق تر ظاهر می شود.
به همین مناسبت، نگاهی به اساسنامه ایم نهاد انقلابی خواهیم داشت...

مصوب 15 شهریور 61 مجلس شوراي اسلام

فصل اول ـ هدف

ماده 1ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نهادي است تحت فرماندهي عالي مقام رهبري كه هدف آن نگهباني از انقلاب اسلامي ايران و دستاوردهاي آن و كوشش مستمر در راه تحقق آرمان‌هاي الهي و گسترش حاكميت قانون خدا طبق قوانين جمهوري اسلامي ايران و تقويت كامل بنيه دفاعي جمهوري اسلامي از طريق همكاري با ساير نيروهاي مسلح و آموزش نظامي و سازماندهي نيروهاي مردمي مي‌باشد.
نگاهی به اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلام

فصل دوم ـ مأموريت

ماده 2ـ مبارزه قانوني با عوامل و جريان‌هايي كه در صدد خرابكاري، براندازي نظام جمهوري اسلامي و يا اقدام عليه انقلاب اسلامي ايران مي‌باشند.
ماده 3ـ مبارزه قانوني با عواملي كه با توسل به قوه قهريه درصدد نفي حاكميت قوانين جمهوري اسلامي باشند.
ماده 4ـ اقدام همانند ديگر نيروهاي انتظامي در جهت خلع سلاح كساني كه بدون مجوز قانوني اسلحه و مهمات حمل و نگهداري مي‌نمايند.
ماده 5ـ همكاري با نيروهاي انتظامي در مواقع لزوم، در جهت برقراري نظم و امنيت و حاكميت قانون در كشور.
تبصره‌ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زمينه مأموريت‌هاي مذكور در موارد فوق به عنوان ضابط قوه قضائيه عمل مي‌كند.
ماده 6ـ همكاري با ديگر نيروهاي انتظامي در جهت محافظت از اماكن و شخصيت‌هاي سياسي و مذهبي به تشخيص شوراي تأمين محل. (حدود وظايف و اختيارات اين شورا طبق قانوني است كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي خواهد رسيد.)
ماده 7ـ همكاري با ارتش جمهوري اسلامي ايران در مواقع لزوم در جهت پاسداري از استقلال و تماميت ارزي و نظام جمهوري اسلامي ايران.
تبصره‌ـ موارد لزوم و كيفيت همكاري سپاه با ارتش را شوراي عالي دفاع تعيين مي‌كند.
ماده 8ـ همكاري با ارگان اطلاعاتي كل كشور طبق قانوني كه به تصويب مجلس جمهوري اسلامي خواهد رسيد.
ماده 9ـ برنامه‌ريزي، سازماندهي، اداره و فرماندهي و اجراي آموزش‌هاي عقيدتي، سياسي و نظامي اعضاء بسيج مستضعفين بر طبق موازين اسلامي.
ماده 10ـ مشاركت در عمليات امدادي به هنگام بروز بلايا و حوادث و انجام خدمات امدادي، آموزشي، توليدي و جهادسازندگي به درخواست دولت و با رعايت كامل موازين عدل اسلامي در زمان صلح در حدي كه به تشخيص شوراي عالي سپاه، آمادگي رزمي لازم را براي انجام مأموريت‌هاي خود از دست ندهد.
ماده 11ـ پرورش و آموزش اعضاء سپاه طبق تعاليم و موازين اسلامي مبتني بر رهنمودهاي ولايت فقيه در زمينه‌هاي عقيدتي، سياسي و نظامي در جهت كسب توان لازم به منظور انجام مأموريت‌هاي محوله.
ماده 34ـ شرايط پاسدار : پاسدار به فردي اطلاق مي‌شود كه براي جهاد همه جانبه در راه خدا و نگهباني از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن به عنوان وظيفه شرعي با داشتن شرايط زير به عضويت سپاه پاسداران در آمده باشد:

الف ـ اعتقاد به مباني اسلام، انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي.
ب ـ اعتقاد و التزام عملي به ولايت فقيه
ج ـ‌ التزام عملي به احكام اسلام و قوانين جمهوري اسلامي و رعايت موازين اخلاق اسلامي.
د ـ عدم عضويت در احزاب و گروه‌ها و سازمان‌هاي سياسي.
هـ ـ حسن شهرت و عدم سوء سابقه.

تبصره- فرماندهان سپاه به ويژه فرمانده كل علاوه بر شرايط فوق بايد آشنايي لازم به مسائل عقيدتي، سياسي و تخصصي داشته و از قدرت مديريت كافي برخوردار باشد.

فصل پنجم ـ مواد تكميلي

ماده 43ـ براساس اصل يكصد و و هفتاد و دوم قانون اساسي، جرائم مربوط به وظايف خاص نظامي يا انتظامي اعضاء سپاه پاسداران در محاكم نظامي رسيدگي مي‌گردد ولي جرائم عمومي آنها يا جرائمي كه به عنوان ضابط دادگستري مرتكب مي‌شوند در محاكم عمومي رسيدگي مي‌شود.
ماده 47ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران از نظر سياسي و عقيدتي تابع ولايت فقيه بوده و از كليه احزاب و گروه‌هاي سياسي مستقل مي‌باشد و خود نيز هرگز نبايد در جامعه شخصيت حزبي پيدا كرده به صورت يك حزب يا سازمان سياسي عمل نمايد.
ماده 48ـ اعضاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامي حق عضويت در هيچ حزب و گروه يا سازمان سياسي را ندارند و ادامه عضويت آنها موجب اخراج از سپاه خواهد شد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.