برنامه‌ریزی منابع انسانی استراتژیک

دستاورد برنامه‌ریزی منابع انسانی در یک سازمان، مدیریت اثربخش منابع انسانی می‌باشد، و این امر نقش کلیدی در سودآوری شرکت خواهد داشت.
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنامه‌ریزی منابع انسانی استراتژیک
برنامه‌ریزی منابع انسانی استراتژیک

 

نویسنده: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

دستاورد برنامه‌ریزی منابع انسانی در یک سازمان، مدیریت اثربخش منابع انسانی می‌باشد، و این امر نقش کلیدی در سودآوری شرکت خواهد داشت.
یک گفته‌ی قدیمی وجود دارد که می‌گوید: اگر شما در برنامه‌ریزی شکست بخورید در واقع درحال برنامه‌ریزی برای شکست هستید. برنامه‌ریزی به‌تنهایی منجر به موفقیت نخواهد شد اما مهم‌ترین و اساسی‌ترین قدم در راه دستیابی به اهداف سازمانی همین برنامه‌ریزی می‌باشد. برای اجرای برترین ایده‌ها و برنامه‌های کسب‌و‌‌‌‌‌‌کار، هر سازمانی نیازمند نیروی کار ماهر است. بدون یک واحد منابع انسانی متخصص، که بر روی‌مهم‌ترین دارایی‌های سازمان که همان کارکنان هستند، تمرکز نماید، دستیابی به جایگاهی مناسب در حیطه‌ی رقابت امکان‌پذیر نخواهد بود.
برنامه‌ریزی منابع انسانی استراتژیک کلید شکستن قفل پتانسیل‌های ذاتی کارکنان و خلق سازمانی با کار تیمی بسیار مؤثر می‌باشد که نهایتأ دستیابی به اهداف مشترک فردی و سازمانی را میسر می‌سازد.

مدیر منابع انسانی- متخصص اصلی تدابیر و استراتژی‌های منابع انسانی

در دو دهه‌ی اخیر، مدیریت منایع انسانی به یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در زمینه‌ی سیاست‌های سازمانی تبدیل گردیده‌است و تغییر عمده‌ای در نگرش کارفرمایان نسبت به کارکنان بوجود آمده‌است. این در نتیجه‌ی قوانین و مقررات دولتی بوده که در حمایت از کارکنان در زمینه‌های دریافت حقوق مناسب، ایمنی و سلامت آنها در محیط کار وضع گردیده‌است. از طرف دیگر تحولات اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه، فرصت‌های شغلی زیادی را برای افراد بوجود آورده تا بتوانند شغل رویایی خود را بدست آورند. فرار مغزها و حفظ استعدادها به یک مسئله‌ی مهم در سازمان‌ها تبدیل گردیده‌است. درواقع این عدم حرفه‌ای بودن یک سازمان است که می‌تواند منجر به ترک شغل افراد ماهر و با استعداد سازمان بشود آن هم زمانی که با وجود یک واحد منابع انسانی که به دنبال حفظ و انگیزش کارکنان باشد، می‌توان مانع از این ترک شغل‌ها گردید.
اینکه کارکنان با ارزش‌ترین دارایی سازمانند غیرقابل انکار است ولی اگر این کارکنان احساس کنند که از آنها غافل شده‌اید، به خوبی به آنها پاداش نمی‌دهید و قدر زحماتی که آنها برای سازمان می‌کشند را نمی‌دانید، بی‌شک به فکر ترک سازمان خواهند افتاد. برای جلوگیری از این مسائل واحد منابع انسانی نیازمند یک راهنمای عمل می‌باشد. مدیر منابع انسانی که در زمینه‌ی هنر مدیریت منابع انسانی آموزش دیده‌است، فرد نخست در تدوین استراتژی‌هاست و اوست که تصمیم می‌گیرد چه چیزهای برای منابع انسانی مناسب هستند، وی همچنین به مدیران ارشد سازمانی کمک می‌کند تا از نگرانی‌ها و دغدغه‌ای فکری کارکنان سازمان آگاه گردند، و در واقع پل ارتباطی بین مدیران ارشد و کارکنان سازمان هستند، به همین خاطر است که ما به مدیران منابع انسانی لقب زبان کارکنان را می‌دهیم. سازمانی که توجهی به برنامه‌ریزی مناسب نیروی انسانی خود ندارد در واقع مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود که تأثیرات منفی بسیاری را در روند سودآوری سازمان در آینده خواهد داشت.

برنامه‌ریزی منابع انسانی استراتژیک چیست؟

استراتژی در واقع پیش نویسی است از تصمیماتی که سازمان برای رسیدن به اهداف خود دارد. برنامه‌ریزی منابع انسانی استراتژیک یک فرایند گام به گام برای مدیریت نیازها، آرمان‌های حرفه‌ای و اهداف کارکنان در راستای اهداف سازمان می‌باشد.
در برنامه‌ریزی استراتژیک، کارکنان به عنوان منابعی درنظر گرفته می‌شوند که می‌شود آنها را برای دستیابی به سود و بهره‌وری بیشتر، کانالیزه کرد. کارکنان گردانندگان اصلی به حساب می‌ایند و تمرکز روی آنها قرار می‌گیرد. با پیروی از فرآیندهای برنامه‌ریزی استراتژیک واحد منابع انسانی و مدیریت سازمان قادر خواهند بود با طوفان فکری دریابند که چه چیزهایی هم برای کارکنان و هم برای سازمان در الویت قرار دارند.

فرآیندهای برنامه‌ریزی منابع انسانی استراتژیک

در زیر مراحل اساسی برنامه‌ریزی استراتژیک منابع انسانی آورده شده است

آگاهی از پتانسیل‌های منابع انسانی از نزدیک

براساس اینکه سازمان شما در دوره‌های ماهانه یا سالانه خواهان دستیابی به چه اهدافی باشد، شما باید روی کارکنان خود تمرکز کنید تا دریابید کدامیک از آنها از لحاظ عملکردشان، به عنوان دارایی‌های اصلی به حساب می‌آیند، ارتباطات ضعیف را در سازمان شناسایی کنید، ارزیابی کنید که آیا با توجه به بودجه‌ای که دارید به نیروی کاری بیشتری نیاز دارید یا باید تقلیل نیرو انجام دهید. همه‌ی این تصمیمات باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند و بر مبنای تحقیق صورت پذیرند، برای تقویت سازمان، مسئله اصلی تقویت واحد منابع انسانی سازمان است، این تیم منابع انسانی است که باید بخوبی اهداف را شناسایی کند و براساس انها تصمیم بگیرد که باید چه کارهایی انجام دهد تا کارایی کارکنان را افزایش یابد.

کجا هستید و به کجا می‌خواهید بروید

بعد از انجام بررسی‌ها مدیریت سازمان و واحد منابع انسانی باید در گام بعدی بررسی کنند که در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر اکنون در چه مرحله‌ای هستند. اگر نیاز به استخدام نیروی جدید هست باید برنامه‌های جذب نیرو، گزینش و مصاحبه‌ی مناسب طرح شود. استخدام افراد ماهر و با تجربه و شایسته نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف در زمان محدود دارد. اگر نیاز به برنامه‌های آموزشی اضافه برای کارکنان موجود هست، ممکن است نیاز به کمک‌های خارجی باشد. واحد منابع انسانی می‌تواند توصیه‌هایی برای سیاست‌ها و روش‌های بهبود شرایط و محیط کار به مدیریت ارائه دهند. رهبران برنامه‌ریزی استراتژیک همچنین می‌تواند در مورد منافع کارکنان به بحث و تبادل نظر بپردازند.

فرمول‌بندی استراتژی‌ها

زمانی که اولویت‌های کلی برای شما مشخص شد، زمان تدوین استراتژی‌های بهم پیوسته است. به عنوان رهبر تیم منابع انسانی شما می‌توانید نقش اعضا را در تدوین استراتژی‌های فردی تعیین نمایید. می‌توانید گزارش‌های کار جهت تجزیه‌تحلیل مشکلات فراهم کنید. استراتژی‌های استخدامی، برنامه‌های آموزشی و ساختارهای حقوق و دستمزد باید در میان مدیران ارشد به بحث گذاشته‌شوند. برنامه‌ی ایده‌آل شما باید به مدیران ارشد سازمانی منتقل شود، تغییرات مورد نیاز از نظر آنها اعمال گردد و سپس همگی استراتژی‌ها فرمول‌بندی شوند و سپس شما آماده‌ی پیاده‌سازی برنامه‌ها و اجرای آنها هستید.
مزایای برنامه‌ریزی منابع انسانی استراتژیک خودش را در استخدام کارکنان نشان می‌دهد. یک تیم منابع انسانی پویا، وظیفه‌ی مدیریت کارکنان را تا حد زیادی برای مدیران تسهیل می‌نماید، به گونه‌ای که همواره ارتباط میان کارکنان را با اهداف، ارزش‌ها و ماموریت‌های سازمانی حفظ می‌نماید. در دنیایی که پتانسیل‌های منابع انسانی بسیار مهم و با ارزش تلقی می‌شود، هر فرد، مخزنی از استعدادهاست و این واحد منابع انسانی است که باید همواره آنها را در مرکز توجه قرار دهد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.