عوامل و مواد طبیعی انرژی‌زا

عوامل و مواد انرژی‌زا به فراهم ساختن انرژی فوری بدن برای غلبه بر احساس بی‌حالی که فرد در طول روز به آن دچار می‌شود، کمک می‌کنند. این مقاله به شرح تقویت کنندگان طبیعی انرژی برای مردان و زنان می‌پردازد.
پنجشنبه، 24 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل و مواد طبیعی انرژی‌زا
عوامل و مواد طبیعی انرژی‌زا

 

نویسنده: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

عوامل و مواد انرژی‌زا به فراهم ساختن انرژی فوری بدن برای غلبه بر احساس بی‌حالی که فرد در طول روز به آن دچار می‌شود، کمک می‌کنند. این مقاله به شرح تقویت کنندگان طبیعی انرژی برای مردان و زنان می‌پردازد.
خستگی چیزی است که همه ما به طور مرتب با آن دست به گریبانیم. در واقع، بعضی از ما هر روز احساس خستگی و بی‌رمقی داریم. خود صبح با احساس بی‌حالی شروع می‌شود. با این بدن بی‌حال، چگونه فرد وظایف روزانه‌ی خود را انجام دهد؟ در روزهایی که به نظر نمی‌رسد بدن ما تمایلی به همکاری داشته باشد، برای کسب انرژی به قهوه روی می‌آوریم، غافل از اینکه انرژی که از طریق قهوه بدست می‌آید، صرفاً مدت کوتاهی دوام دارد. حتی از آن بدتر این است که عایدی بدن از مصرف قهوه، اعتیاد به کافئین، نوسانات قند خون، نقصان وکاهش غده فوق کلیوی می‌باشد. اکنون که پی بردیم قهوه به چه علت انتخاب مناسبی برای تقویت انرژی نیست، اجازه دهید به برخی از تقویت کنندگان طبیعی انرژی برای زنان و مردان نگاهی بیاندازیم که به بدن در تجدید ذخیره سطوح انرژی کمک می‌کنند.

پیاده روی کنید و تمرینات کششی انجام دهید

پیاده روی در خارج از منزل به مدت 10-5 دقیقه به بدن کمک می‌کند تا تجدید قوا نماید. اگر در محل کار هستید و وقت ندارید اندکی پیاده روی کنید، حرکات کششی را امتحان نمایید. کشش آرام بازوها و پاهایتان نیز کمکساز است.

نفس عمیق بکشید

هنگامی که خسته هستید و استرس دارید، کشیدن نفس عمیق، واقعاً مثمر ثمر است. به حالت نشسته، به آرامی نفس عمیقی بکشید و تا 4 شماره آن را ادامه دهید. سپس نفس خود به مدت یک ثانیه نگه دارید و به آرامی هنگامی که آن را به درون دهان بیرون می‌دهید، تا 4 بشمارید. این تمرین را 10-8 مرتبه در روز انجام دهید و خواهید دید که بدنتان بیشتر از گذشته با انرژی است.

گرده زنبور عسل Bee Pollen

گرده زنبور عسل یک تقویت کننده‌ی طبیعی انرژی است و برای بدن انرژی بسیار زیاد و سرزندگی فراهم می‌سازد. به این دلیل که این گرده مملو از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر خوراکی، ویتامین و مواد معدنی ضروری است. در واقع گروهی معتقدند که گرده زنبور عسل بیش از هر غذای دیگری در این سیاره دارای خواص تغذیه‌ای می‌باشد. این ماده‌ی خوراکی حاوی 22 اسید آمینه، 27 مواد معدنی، 18 آنزیم، حداقل 16 ویتامین، هورمون‌های گیاهی و عوامل طبیعی آنتی بیوتیک است. با این حال، افرادی که به گرده زنبور عسل حساسیت دارند بایستی نسبت به آن فاصله‌ی مجاز را حفظ کنند.
عوامل و مواد طبیعی انرژی‌زا

یک عدد موز بخورید

موز میوه انرژی‌زای فوق العاده‌ای است. این میوه انرژی فوری را برای بدن فراهم می‌سازد. موز حاوی سه قند طبیعی: فروکتوز، ساکارز و گلوکز است، در نتیجه حداکثر انرژی را برای بدن تأمین می‌نماید. در واقع، این میوه حاوی هم کربوهیدرات ساده و هم پیچیده می‌باشد. کربوهیدرات‌های ساده به شما انرژی فوری بخشیده در حالی که کربوهیدرات‌های پیچیده، موجب استقامت شما می‌گردند. اغلب، از بدنسازانی که تمرینات ورزشی می‌کنند، خواسته می‌شود که هر روزه یک عدد موز مصرف نمایند.

خرما

خرما مملو از مواد مغذی ضروری مانند اسیدهای آمینه، گوگرد، کلسیم، فیبر، منیزیم، فسفر، آهن، منگنز، مس و پتاسیم است. همچنین مملو از ویتامینهای ضروری می‌باشد. خرما تحت عنوان بسته‌ی قدرت و تغذیه بدلیل داشتن 29 گرم قند طبیعی (گلوکز، ساکاروز و فروکتوز)، 31 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر خوراکی در درون خود شناخته شده است. بنابراین، این میوه‌ی کوچک می‌تواند به طور شایسته به عنوان یک میوه‌ی خشک انرژی‌زا توصیف شود.

روزه‌ی 24 ساعته

بدن یک سوم انرژی خود را صرف هضم غذا و دفع مواد زائد بدن می‌کند. با روزه گرفتن به مدت یک روز و تنها نوشیدن مایعاتی مانند آب و آب میوه‌های ارگانیک یا طبیعی، به سیستم بدن خود جهت انجام کارهای معمول هضم و دفع استراحت کوتاهی می‌دهید. این انرژی که برای هضم مورد استفاده قرار نگرفته، جهت مبارزه با بیماری و دفع سموم بکار می‌رود. بنابراین در اصل با بستن آشپزخانه؛ چون آشپزها کاری برای انجام دادن ندارند، رفته و از خانه مراقب می‌کنند و مزاحمان را از بین می‌برند ( انجام نظافت)!

اسموتی Smoothie (نوشیدنی مغذی)

نوشیدن انواع اسموتی راهی سالم و خوشمزه جهت نیرو بخشیدن به بدنتان است. مانگو تانگو، اسموتی دلچسبی است که بدن را به کربوهیدراتهای پیچیده‌ و مفید مجهز کرده همچنین بدن را تا چندین ساعت پرانرژی و نیرومند نگه می‌دارد. جهت تهیه این اسموتی، تنها به یک فنجان انبه‌ی خرد شده، ½ فنجان ماست ساده، ½ فنجان شیر و یک قاشق بزرگ پروتئین وی whey protein (پروتئین آب پنیر) نیاز است. آنها را مخلوط کرده و بخورید. ویتامین C و پتاسیم موجود در انبه به محافظت از مغز و سیستم عصبی کمک خواهد کرد. برای اسموتی چندین دستور العمل وجود دارد که می‌توانید آنها را جهت انرژی بخشیدن به بدن امتحان کنید.
چنانچه رژیم غذایی مناسبی ندارید، انتظار نداشته باشید که کاملاً پر انرژی و با نیرو باشد. بدن شما به تغذیه و تقویت نیاز دارد و به همین علت است که بایستی غذاهای سالمی مصرف کنید و یک رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. علاوه بر این، فراموش نکنید که هر روز بیش از دو لیتر آب بنوشید. انجام حرکات ورزشی در حد متعادل و حذف کافئین از رژیم غذایی نیز به این امر کمک خواهد کرد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.