نزدیک‌ترین ستاره به زمین کدام است؟

نزدیکترین ستاره به زمین، به استثنای خورشید که کاملاً واضح است، «پروکسیما قنطورس» می‌باشد.
پنجشنبه، 29 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نزدیک‌ترین ستاره به زمین کدام است؟

نزدیکترین ستاره به زمین کدام است؟

اگر همیشه بدنبال آن بودید که بدانید نزدیک‌ترین ستاره بعد از خورشید به زمین چه ستاره‌ای است، در این صورت دیگر نیازی نیست بیش از این جستجو کنید، زیرا در این مقاله پاسخ این سئوال آورده شده است. مطلب را بخوانید تا همه چیز را در مورد پروکسیما قنطورس Proxima Centauri بیاموزید.

هنگامی که شب به آسمان نگاه کنید، هزاران ستاره‌ی درخشان را می‌بینید، مثل نوری می‌مانند که سالیان درازی است آنها را ترک گفته، سفر خود را به پایان رسانده و به چشمان شما رسیده است.

برخی از افراد به نجوم و ستاره‌شناسی علاقه‌ی خاصی دارند و همیشه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستند. اگر شما نیز جزء علاقه مندان به این علم هستید و می‌خواهید بدانید که کدام ستاره به زمین نزدیکتر است، خواندن این مقاله کمک زیادی به شما می‌کند.

هر یک از این ستاره‌ها از نظر اندازه با خورشید ما قابل مقایسه‌اند، به صورتی که برخی از آنها حتی دارای منظومه‌ها و سیاراتی بوده که به دور آنها می‌چرخند. انسان بی‌اختیار از خود می‌پرسد نزدیکترین ستاره به منظومه‌ی شمسی غیر از خورشید کدام است. تمام ستارگانی که می‌بینید به کهکشان راه شیری تعلق دارند که خود توده‌ای از ماده و انرژی، در خلاء بسیار وسیعی از فضاست.

در میان هزاران ستاره کدام یک به ما نزدیکتر است؟ برای پی بردن به آن، چنانچه در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر بین ستاره‌ای هستید، به خواندن ادامه دهید، زیرا من آن را برای شما معلوم می‌سازم.

ستاره نوترونی چیست؟

هنگامی که عمر ستاره‌های بسیار سنگین به اِتمام می‌رسد. به علت انفجار ابرنواختری، قسمت زیادی از جرم و ماده‌ی این ستاره‌ها به فضا پرتاب شده و قسمت مرکزی آن نیز به علت نیروی گرانش روی خودش میریزد و کره‌ای حاوی نوترون را تشکیل می‌دهد.

نزدیکترین ستاره به زمین

خورشید و سیارات آن در نزدیکی زمین قرار گرفته است. ستاره‌های زیادی علاوه بر خورشید در نزدیکی زمین قرار گرفته‌اند. بنابراین، نزدیکترین ستاره به ما کدام ستاره است؟ بدیهی است که صاحب عنوان برتر این لیست ستاره اصلی منظومه شمسی ما یعنی خورشید است.

نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی ستاره‌های نزدیک به زمین این است که اکثر ستاره‌های نزدیک به زمین جزء ستاره‌های کم نوری هستند که ناشناخته می‌باشند. این ستاره‌های نزدیک به زمین با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده نیستند.

ستاره‌هایی که در فاصله‌ی دورتر از زمین قرار دارند، ستاره‌هایی پررنگ‌تر و پرنورتر می‌باشند. در این بخش به بررسی ستاره‌های نزدیک به زمین می‌پردازیم.

خورشید
تنهای ستاره‌ی منظومه‌ی شمسی است که به سیاره‌ی زمین نزدیک است. تنها ستاره‌ای که می‌توانیم به صورت دقیق و از نزدیک مورد بررسی و رصد قرار دهیم، خورشید است. اخترشناسان به خورشید، کوتوله‌ی زرد نیز می‌گویند.

حدود پنج میلیارد سال است که خورشید زمین را در طول روز روشن می‌کند و مسئولیت درخشش ماه در شب را بر عهده دارد. بدون خورشید، امکان زندگی روی کره‌ی زمین وجود ندارد. با بررسی این ستاره‌ی منظومه‌ی شمسی می‌توانیم از ستاره‌های دیگر نیز شناخت وسیع‌تری داشته باشیم.

 

پروکسیما قنطورس ـ نزدیکترین ستاره

نزدیکترین ستاره به زمین، به استثنای خورشید که کاملاً واضح است، «پروکسیما قنطورس» می‌باشد. فاصله ستارگان با سال نوری اندازه‌گیری می‌شود. سال نوری فاصله‌ای است که بوسیله پرتویی از نور در طول یک سال زمینی طی می‌شود (بیاد داشته باشید که هیچ چیز سریعتر از نور حرکت نمی‌کند).

بنابراین، اگر سرعت نور (حدوداً 108× 3 متر بر ثانیه) را با مجموع ثانیه‌ها در یک سال ضرب کنیم، یک سال نوری حدوداً 10 تریلیون کیلومتر است که معادل 1016 متر می‌شود.

بنابراین، اگر به موضوع اصلی بازگردیم، نزدیکترین ستاره به زمین یعنی پروکسیما قنطورس، حدواً 243ر4 سال نوری یا 1013×97ر3 کیلومتر از ما فاصله دارد. که (حدود 13 صفر بعد از عدد 7 دارد).

بنابراین، پرتویی از نور که پروکسیما قنطورس را ترک می‌کند، 243ر4 سال زمینی طول خواهد کشید تا به ما برسد. راه دیگر پی بردن به این فاصله، مقایسه‌ی آن با این حقیقت است که نور خورشید تنها 3ر8 دقیقه طول می‌کشد تا به ما برسد. که آن را 270000 برابر دورتر از خوشید می‌سازد.

این نام به درستی با پیشوند «پروکسیما» که در لاتین به معنی «نزدیکترین» است، توسط رابرت اینز Robert Innes نهاده شد که با دیدن آن از رصدخانه‌ی ملی آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ، در سال 1915 این ستاره را کشف کرد.

جهت مکان یابی پروکسیما قنطورس، نخست بایستی صورت فلکی قنطورس، را که در آن واقع شده، مکان یابی نمایید. دو حقیقت جالبی که در مورد این ستاره وجود دارد، این است که این ستاره، یک «ستاره کوتوله قرمز» و همچنین یک ستاره‌ی شراره‌ای است در حالی که دارای یک هشتم جرم خورشید می‌باشد.

سطح این ستاره نسبت به خورشید ما سردتر بوده (با درجه حرارتی حدود 4000 درجه‌ی کلوین) و با این وجود، در محل رشته‌ی اصلی تکامل ستاره‌ها قرار دارد. هر چند، جرم آن از خورشید کمتر است، چگالی‌اش 40 برابر بیشتر از خورشید می‌باشد.

به دلیل روشنایی زودگذر آن که به علت فعالیت میدان مغناطیسی‌اش مدام ضعیف و قوی می‌شود به آن «ستاره‌ شراره‌ای» می‌گویند. تاکنون هیچ سیاره‌ای که به دور آن در حال چرخش باشد، کشف نشده است. همچنین، ماهیت شراره‌ای یا شعله‌ور بودن این ستاره، تا حد زیادی امکان وجود حیات در هر یک از سیاره‌های اطراف آن را غیر محتمل می‌دارد.

گمان می‌رود که این ستاره، به لحاظ گرانشی به سیستم ستاره آلفا قنطورس (ستاره‌ی دو قلو) که حدوداً 21ر0 سال نوری دورتر است، هم مرز می‌باشد. پروکسیما قنطورس در حدود 26700 سال دیگر، حتی به زمین نزدیکتر شده که فاصله‌ی آن به 11ر3 سال نوری خواهد رسید و سپس دور می‌گردد.

دومین ستاره‌ی نزدیک به زمین، به استثنای خورشید، آلفا قنطورس است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، این یک ستاره‌ی دوتایی است (دو ستاره‌ای که به دور یکدیگر می‌چرخند) و در فاصله‌ی 37ر4 سال نوری واقع شده‌اند.

این حالت موجب می‌شود که سیستم ستاره سازی دوتایی به عنوان دومین ستاره‌ی نزدیک به زمین و دومین مقصد برای مسافرت میان ستاره‌ای محسوب ‌شود. این ستاره، درخشان‌ترین ستاره درصورت فلکی قنطورس و سومین شیء درخشان در آسمان شب است.

روزی فرا خواهد رسید که انسان با فضاپیما به دور پروکسیما قنطورس به چرخش درآید و چه کسی می‌داند که در آنجا چه چیزی پیدا خواهد شد. فرزندان ما ممکن است براستی روزی در میان ستارگان زندگی کنند. هنگامی که سفر به فضای میان ستارگان امکان پذیر شود، حتی آسمان نیز نمی‌تواند برای نژاد بشر محدودیتی به حساب آید.
 

ستاره‌ی بارنارد

ستاره‌ی بارنارد جزو پنجمین ستاره‌های نزدیک به زمین محسوب می‌شود. ستاره‌ی بارنارد به خاطر اخترشناس مشهور بارنارد به این شکل نامگذاری شده است. ستاره‌ی بارنارد نسبت به سایر ستاره‌ها با سرعت بیشتری در حال حرکت است. ستاره‌ی بارنارد در ارتفاع کمتری از زمین قرار دارد.

همچنین، جهت حرکت ستاره‌ی بارنارد نیز متفاوت از ستاره‌های دیگر است. ستاره‌ی بارنارد به ستاره‌ی کوتوله‌ی سرخ شهرت دارد و با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده نیست.

ستاره شباهنگ

برخی از افراد اطلاعاتی درباره‌ی ستاره‌ی شباهنگ دارند. این ستاره در نزدیکی زمین قرار گرفته است و تقریباً به اندازه 58/8 سال نوری از زمین فاصله دارد. ستاره‌ی شباهنگ، جزء ستاره‌های درخشانی است که شب‌ها در آسمان دیده می‌شود. ستاره شباهنگ جزء ستاره‌های پرنور آسمان است. شباهنگ در واقع یک ستاره‌ی باینری اسم که 8.58سال نوری از زمین فاصله دارد.

ستاره اپسیلون

این ستاره واقع در صورت فلکی ایرانوس و در فاصله‌ی 10.52 سال نوری از زمین قرار دارد. ستاره اپسیلون، نزدیکترین ستاره به زمین است که سیارات در اطراف آن می‌چرخند. همچنین این ستاره با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده می‌باشد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.