سیری در وصیت نامه‌ی شهدا

جبهه‌ی انقلاب محتاج وحدت است (1)

اولین وصیتم به دانش آموزان است که آینده ساز[ان] این مملکت هستند؛ که خوب درس بخوانند و در راستای حقایق قرار گیرند و سخنان بزرگان و استادان عزیز را گوش دهند که تا کلمه‌ای بیاموزند و بر برادران کوچک خود بیاموزند.
جمعه، 5 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جبهه‌ی انقلاب محتاج وحدت است (1)
جبهه‌ی انقلاب محتاج وحدت است (1)

 

تهیه و تنظیم: ایوب سیف زاده




 
سیری در وصیت نامه‌ی شهدا

شهید اسماعیل آبدارجویی (1365-1349 هشترود)

اولین وصیتم به دانش آموزان است که آینده ساز[ان] این مملکت هستند؛ که خوب درس بخوانند و در راستای حقایق قرار گیرند و سخنان بزرگان و استادان عزیز را گوش دهند که تا کلمه‌ای بیاموزند و بر برادران کوچک خود بیاموزند. بنده امیدوارم که ادامه دهنده‌ی راه شهدای عزیز باشند، تا آخرین نفر و تا آخرین نفس بجنگند تا پیروز شوند و یا به شهادت برسند.
دومین وصیتم به هم روستاییان عزیزم می‌باشد که از آن‌ها می‌خواهم با هم وحدت و اتحاد داشته باشد و همدیگر را در کارهایشان یاری دهند.

شهید امیرمسعود آمره برچلویی (1365-1349 تهران)

از برادران بسیجی می‌خواهم راه بنده‌ی حقیر را ادامه دهند و در خط انقلاب و امام باشند و با هم وحدت داشته باشند تا دشمن در میان آن‌ها نفوذ نکند.

شهید ابراهیم آموزگار (1366-1348 شیروان)

ملت عزیز! در وحدت خود بکوشید تا وحدت شما نقشه‌های شرق [و] غرب را نابود کند... [از] شما ملت، جوان‌هایی شهید می‌شوند، ولی خون شهید باعث مستحکم تر شدن وحدت ملت می‌شود.

شهید اسماعیل آهن نورد (1365-1334 داراب)

و شما ‌ای برادران حزب الله، موقعی که خودم را در میان شما می‌دیدم شرمنده می‌شدم، چرا که من لیاقت این را نداشتم که در میان شما باشم و خداوند ان شاء الله همه‌ی شما را برای خدمت کردن به اسلام و مسلمین حفظ کند. با همدیگر وحدت داشته باشید و از شما عزیزان می‌خواهم که برایم دعا کنید.

شهید علی ابراهیم قزوینی (1362-1341 تهران)

از تمامی شما خواهانم که وحدت را حفظ کنید و پشتیبان مجلس و دولت و ارگان‌های انقلابی باشید.

شهید احسان ابراهیمی (1361-1343 آران و بیدگل)

خون شهید است که بین نیروهای مسلمان وحدت ایجاد کرده (1) و آنان را بسوی کمال رهبری می‌کند و این کمال، رضای خداوند است.

شهید علی ابوالحسنی (1362-1341 خوی)

از سپاه، بسیج، ارتش و تمامی قوای مسلح که در خط امام [هستند] و سرباز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شناخته می‌شوند حمایت کنید و آن‌ها را در سنگر تنها نگذارید، از جنگ زدگان، از خانواده‌ی شهدا و اسرا پشتیبانی کنید، به هیچ کس مارک و چسب نزنید، وحدت داشته باشید، افترا نزنید، مساجد را پر کنید، نماز جماعت را هرچه باشکوه تر برپا دارید.

شهید علی اتحادی شیروانه ده (1366-1342 تبریز)

امیدوارم همرزمان از راهی (2) که از خون سرخ سیدالشهدا نشأت می‌گیرد (3) پیروی کنند و به معنویت ارج بیشتری نهند، از دو تیرگی دوری و وحدت کلمه [را] که همان کلمه‌ی لا اله الا الله است مبنای کار خودشان قرار دهند.

شهید احمد ادیبی ریزی (1365-1348 زرین شهر)

امت حزب الله! من کوچک تر از آن هستم که بخواهم برای شما پیام برسانم اگر دوست دارید که همیشه در تمام سنگرها، مساجد و بسیج پایگاه‌ها آمادگی خود را حفظ نمایید و برای هم دیگر اشکال تراشی نکنید و همیشه وحدتتان را حفظ نمایید؛ اختلافات را کنار بگذارید، چون (4) شهیدان و خداوند در آن دنیا از تمامی ما، هرچه جوان و پیر سؤال می‌کنند و مسئولیت داریم.

شهید احمد اژدری (1365-1348 شیراز)

خواهشی که از شما دارم این است که ادامه دهنده‌ی راه من و تمام شهیدان راه اسلام باشید و برای پاسخ گفتن به ندای رهبر کبیرمان، خمینی بت شکن به سوی جبهه‌ها شتافته و به یاری خدا و رهبری امام و وحدت و یکپارچگی، صدام و صدامیان را نابود کرده و برای آزادی قدس پیش روید.

شهید غلام علی اسماعیلی (1361-1341 مبارکه)

از شما امت حزب الله، مخصوصاً نیروهای انتظامی ارتش و سپاه و بسیج و غیره خواهانم که پشتیبان امام باشید. حیف و افسوس که یک جان دارم، اگر صد جان داشتم فدای اسلام و امام می‌کردم. برای امام دعا کنید و پاسدار خون شهدا باشید. از شما می‌خواهم افراد (5) را در [هر] ارگانی، در هر پست و مقامی هستید، شناسایی کنید؛ آن گونه (6) افراد[ی] که دارند به امام پشت پا می‌زنند؛ یعنی می‌خواهند بزنند، ولی کور خوانده اند، چون تا حزب الله هست، اسلام و امام هست. خلاصه این طور افراد را پاک سازی کنید؛ علی الخصوص در بسیج و چون وحدت مردم از همین ستادها شروع می‌شود، از مسئولان می‌خواهم این موضوع را به شدت پیگیری کنند.

شهید غلام حسین الله مرادی (1364-1336 خدابنده)

جدایی، مایه‌ی تأسف و به دور از انصاف است که بعد از این مدت سال که [از] انقلاب می‌گذرد، هنوز نتوانستیم وحدتی [را] که بارها امام عزیز گوشزد کرده است، به دست آوریم. بیدار باشید که غفلت شما را نگیرد. دشمن برای یک لحظه غفلت تا میلیاردها ریال خرج می‌کند. نکند اختلافی در شهرها و روستاها باشد. مبادا اختلافی بین نهادها و ارگان‌ها باشد.

شهید احمد الله وردی زاده (1363-1343 تبریز)

ملتی که ایمان راسخ به خداوند متعال دارد هرگز تسلیم ابرقدرت‌ها نخواهند شد و هر شهیدی که از تبار امام حسین (علیه السلام) می‌رود، وحدت و انسجام ملت بیشتر می‌شود و مسئولیت در قبال شهیدان هم زیاد می‌شود.

شهید علی اکبر امامی بیدستگانی (1362-1343 زرین شهر)

به این برادران جوان و رشید عرض می‌کنم که عزیزان من، عمرتان (7) را هدر ندهید که بعد حسرت آن را خواهید خورد. سعی کنید عمر خودتان را و این وقت‌های بسیار ارزشمند خود را بی خود و بی جهت هدر ندهید. سعی کنید وقت‌های خود را بیشتر [صرف] خدمت به اسلام و مسلمین کنید. دنیا مزرعه‌ی آخرت است. سعی کنید وقت‌های خود را بیشتر در مساجد [بگذرانید] که سنگر است. حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید که من مسجدنشین را بهتر از بهشت نشین (8) می‌دانم و همچنین در بسیج و جای دیگر که در حال خدمت به اسلام باشد، بگذرانید و دست از این جدایی‌ها و تفرقه‌ها بردارید که اسلام نیاز به وحدت و برادری دارد...
و در پایان از همه‌ی خویشاوندان و اهالی ده، برادران و خواهران می‌خواهم که مرا ببخشند و همیشه با وحدت و برادری کامل این انقلاب را پیش ببرند و ان شاء الله به پیروزی نهایی برسیم و این مملکت را به صاحب اصلی اش امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل دهیم.

شهید علی املاکی (1366-1346 فریمان)

من از همه‌ی مردم حق جوی ایران می‌خواهم که امام را تنها نگذارند، همیشه پشتیبان امام باشند تا ان شاء الله این انقلاب ما به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متصل شود.
همچنین جبهه‌ها و مسجدها را خالی نگذارید، زیرا دشمن هم می‌خواهد که ما این سنگرها را خالی کنیم تا دفاع ما را در هم بشکند. جبهه و سنگر مسجد، همه نشانه‌ی وحدت و همبستگی مردم ما است و با حضور در این سنگرها، باید به دشمن بفهمانیم که ما با هم یکدل و یکدست هستیم.

شهید جمشید امیدی (1371-1345 زرین شهر)

بسیجیان! با مردم خوش رفتاری کنید، نگویید فلانی بد است فلانی خوب؛ شما سعی کنید بد را هم با اخلاق اسلامی خوب کنید. دعاهای کمیل را خیلی باشکوه برقرار کنید، به روستاهای دیگر بروید و روستاها را هم دعوت کنید تا وحدت برقرار شود، تبلیغات بسیار داشته باشید، ناآگاهان را آگاه کنید، مردم را تشویق کنید به بسیج و سپاه و مسجد، سنگر مسجد را هم پر کنید، نماز جماعت را باشکوه خاص برقرار کنید.

شهید عبدالله ایمان خواه (1365-1338 دهدشت)

اگر ما وحدت کلمه و همبستگی و هماهنگی داشته باشیم هیچ احدی نمی تواند در مقابل ما ایستادگی و مقاومت کند و باید ما جوانان که قدرت سلاح برداشتن و جنگیدن را داریم به جبهه برویم و جنگ را یکسره کنیم و مشت محکمی به دهان ابرقدرت‌های زمان بزنیم تا بدانند کسی که سلاحش قرآن و یاری دهنده اش خدا است، چگونه می‌تواند مقابله کند.

شهید تیمور بابازاده (1361-1333 هشترود)

وصیت نامه‌ام را از اینجا آغاز می‌کنم، هم اکنون در جنگ حق علیه باطل، با خداوند مناجات می‌کنم و با خداوند و با رسول پیمان می‌بندم که تا آخرین قطره‌ی خون خود در این سنگر پر از نور معنوی، در این راه مستقیم که راه الله است، با ندای الله اکبر و خمینی رهبر، با وحدت هرچه بیشتر مسلمین و در راه پرافتخار شهدای صدر اسلام تا به امروز که هزاران هزار شهید پاک باخته در این راه داده‌ایم و همه‌شان به فرموده‌ی امام لبیک گفته‌اند؛ ادامه خواهیم داد و نخواهیم گذاشت که خون این عزیزان ما خشک شود.

شهید اسدالله بابایی (1363-1337 بجنورد)

تذکر کوچکی به برادران دارم که در رابطه با بعضی از مسائل که بیشتر از همه مرا رنج می‌دهد این است که یک سری مسائل بین برادران بود که خیلی به نفع ضد انقلاب بود که در رابطه با بعضی از مسئولان بدون فکر کردن همدیگر را تضعیف می‌کردند بدون اینکه به اعمال گذشته‌ی همدیگر فکر کنند، سخن با آن برادران این است که‌ ای برادر هنوز حرفی نزده‌ای (9) پیش از اینکه صحبتی بکنی حداقل به کارهای مثبت فرد فکر بکنید، از خداوند متعال وحدت و یکپارچگی حزب الله را خواهانم.
وحدت و یکپارچگی را حفظ کنید که ان شاء الله پیروزی از آن ماست. چون خدا در قرآن کریم وعده‌ی پیروزی را داده است. «اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم، اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم» (10)؛ یاری کنید خدا را و خدا یاری می‌کند.

شهید جواد بارانی (1364-1345 سرخس)

پیامی که به برادران حزب الله دارم این است که... در کارهایتان زیرک و استوار و در رفتار و اعمالتان، تقوا را در نظر بگیرید و همواره صبور باشید و آن کسانی که به شما تهمت‌هایی می‌زنند، شما برای رضای خدا چیزی نگویید و وحدت را حفظ کنید، وحدت را می‌گویم ولی نه وحدتی که مانند این باشد که چشم هایتان را روی هم بگذارید و هنگامی که باز می‌کنید ببینید در رأس کارها کسانی غیراسلامی آمده اند؛ پس هوشیار باشید و در خط مستقیم ولایت فقیه حرکت کنید.

شهید جلال باقری (1365-1345 خوی)

شما ‌ای خانواده‌های گرامی! در نماز جمعه‌ها و راهپیمایی‌ها و در مساجد و تشییع جنازه‌ها و مراسم دعاها شرکت کنید، و مساجد را بیشتر پر کنید که اسلام و مسلمانی در مسجد است. وحدت خود را بیشتر حفظ کنید تا دشمنان از اتحاد شما بترسند و بمیرند.

شهید حمید بردان (1364-1348 کازرون)

ای برادران و خواهران همسنگر! تقوا را پیشه کنید و محور اعمال خویش قرار بدهید. همگی به حبل الله چنگ زنید و متحد و یکصدا از خون شهیدان و خط امام پاسداری کنید و شعار مکتب وحدت و مقاومت و اطاعت از رهبری پیامبر گونه‌ی امام بزرگوارمان را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار دهید و تن به سازش با هیچ نیروی باطلی ندهید، چرا که در غیر این صورت باعث پایمال شدن خون شهیدانی که تا آخرین دم پیام استقامت را می‌سرودند، خواهید شد.

شهید خدادوست برشن (1365-1345 دهدشت)

...در پایان وصیتی دارم به امت شهیدپرور، خصوصاً بچه‌های سپاه کهگیلویه: برادران! شما وارثان اسلحه‌ی از دست افتاده‌ی من هستید. نگذارید اسلحه ام به دست دشمن بیفتد و سنگرم خالی بماند یا دشمن در آن نفوذ کند. وحدت خود را حفظ کنید و همگی با برابری و برادری با هم رفتار نمایید و دستورات اسلام را به طور صحیح انجام دهید و همه‌ی کارهایتان برای رضای خدا باشد.

شهید حیدرعلی برومند (1365-1307 اسفراین)

پیام بنده به مردم حزب الله این است که وحدتشان زیاد شود و مسجد را خالی نکنید که مسجد سنگر اسلام و ما مسلمانان می‌باشد.

شهید علی برومند (1365-1330 اسفراین)

پیام بنده به مردم حزب الله این است که وحدت زیاد شود و مسجد را خالی نکنید که مسجد سنگر اسلام و سنگر اصلی ما مسلمانان است.

شهید عبدالله بلدی فروشانی (1361- 1344 خمینی شهر)

این جانب بنا به اقتضای زمان و نیاز به افراد (11) [در] جبهه جنگ تحمیلی و بنا به فرمان امام امت که فرمودند: «به جبهه‌ها بروید و نگذارید برادران شما در جبهه‌ها خسته شوند.» بر خود لازم و واجب دانستم که همراه برادران خود به جبهه بروم تا با وحدت و همکاری کلیه رزمندگان اسلام آخرین ضربات کاری خود را بر دشمن متجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران، وارد آوریم و آن‌ها را به جهنم بفرستیم. حال اگر خود در آن نبرد کشته شدیم که سعادت است و اگر زنده ماندیم باز هم با متجاوزین به حریم اسلامی هر که باشد و هر کجا باشد به نبرد خود ادامه می‌دهیم و همان طوری که امام امت فرمودند: «ما یک وظیفه‌ای داریم که باید انجام بدهیم؛ حال چه بکشیم و چه کشته شویم، پیروزیم.»

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت: بخشنده
2- در اصل وصیت: به راه
3- در اصل وصیت: از همان خون سرخ سیدالشهدا نشعت می‌گرد.
4- در اصل وصیت: که چون
5- در اصل وصیت: افرادی
6- در اصل وصیت: و آن گونه
7- در اصل وصیت: عمرم
8- در اصل وصیت: نشستن
9- در اصل وصیت: حداقل پیش از
10- سوره محمد؛ آیه 7
11- در اصل وصیت: نیاز افراد به جبهه

منبع مقاله:
سیف زاده، ایوب، (1391)، وحدت «دفتر سوم» (گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.