سیری در وصیت نامه‌ی شهدا

جبهه‌ی انقلاب محتاج وحدت است (3)

توصیه می‌کنم که ما با دشمن در خط مقدم می‌جنگیم، شما در پشت جبهه با وحدتتان، با حضورتان در صحنه و پیروی از امام، انقلاب را به پیش ببرید و پشت جبهه را محکم نگه دارید.
جمعه، 5 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جبهه‌ی انقلاب محتاج وحدت است (3)
جبهه‌ی انقلاب محتاج وحدت است (3)

 

تهیه و تنظیم: ایوب سیف زاده




 
سیری در وصیت نامه‌ی شهدا

شهید علی دامن سبز (1362-1343 زابل)

توصیه می‌کنم که ما با دشمن در خط مقدم می‌جنگیم، شما در پشت جبهه با وحدتتان، با حضورتان در صحنه و پیروی از امام، انقلاب را به پیش ببرید و پشت جبهه را محکم نگه دارید.

شهید خلیل درویشی (1362-1342 بروجن)

... در آخر از شما برادران می‌خواهم مرا عفو کنید و از هر بدی [که] از من دیده اید (1)، درگذرید و روح مرا و (2) همه‌ی شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی [را]، با وحدت و صمیمیت [و] با اخوت خودتان شاد کنید.

شهید عزیزالله دیانی (1360-1318 مبارکه)

شما ‌ای عزیزان! مبادا که وحدت خویش را با دیگر برادران در جبهه و غیر جبهه سست نمایید.

شهید علی اکبر رادکانی (1362-1340 کردکوی)

امت حزب الله! وحدت کلمه را حفظ کنید و از منادیان تفرقه دوری نمایید و از یاد خدا غافل نباشید و همواره به یاد خدا جبهه‌ها را پر کنید.

شهید خلیل رامیارپور (1366-1345 لارستان)

و اما دوستانم، مخصوصاً برادران ذوالفقار! قدر هم [را] بدانید و با هم خوب [بوده] و وحدت خود را حفظ کنید. واقعاً که دوستانی مثل شماها تا به حال ندیدم و شب‌های جمعه ما را فراموش نکنید و بیایید به قبرستان و در دعاها و مجالس شرکت کنید و از گناه و معصیت خداوند دوری جویید و افراد بد و گمراه را در بین خود راه ندهید و حب دنیا را در دل خود جای ندهید.

شهید جواد رضاخانی (1362-1342 اردبیل)

اما وصیتم به دوستان و هم مکتبان و حزب الله اردبیل، برادران عزیز! می‌دانم که در وضعیت کنونی اسلام عزیز در خطر است و می‌دانم که اولین قبله گاه مسلمین در دست یهودیان است و می‌دانم که کربلا، این حرم پاک امام حسین (علیه السلام) در دست یزیدیان زمان است، لیکن برادران عزیز! تنها راه رهایی و نجات مسلمین، وحدت مسلمانان به رهبری امام خمینی است. پس‌ای برادران، در هر کجا که هستید و در هر جا که خدمت می‌کنید به فکر اسلام و به فکر مسلمین جهان که در استعمار شرق و غرب هستند باشید.

شهید خدارحم ریوفی (1361-1346 مبارکه)

و اما ‌ای برادران عزیزم!... همان گونه که آگاه هستید، از انقلاب ما ضربه‌ی هولناکی به ابرقدرت‌های شرق و غرب وارد آمده که دیوانه وار دست به هر کاری می‌زنند تا مگر دوباره بتوانند زنجیر اسارت و بندگی را بر گردن ما نهند. اما این آرزو را به گور خواهند برد و در اینجاست که باید همگی‌مان با زیرکی و هوشیاری و نکته سنجی کامل، عوامل ضدانقلاب و ستون پنجم دشمن را که در سراسر کشورمان پخش هستند و مشغول سم پاشی و توطئه چینی هستند، بشناسیم و از بین ببریم و انجام این رسالت همان وحدت و یکپارچگی بین خودمان و توسعه‌ی بسیج در روستایمان و تشکیل انجمن اسلامی و غیره هست که باید سعی کنیم هر چه در توان داریم، برای انجام این رسالت زینب گونه کوشا باشیم.

شهید غلام علی زارع چیان (1362-1342 قزوین)

عزیزان پاسدار، بسیجی، ارتشی! با آرامش و وحدت سعی کنید مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهید؛ خصوصاً به نهادهای انقلاب عرض می‌کنم که مردم، روی شما بسیار حساب می‌کنند. سعی کنید تعلل و سستی در کار نشان نداده و محبت خود را در دل مردم حفظ دارید.

شهید خلیل زالپولی (1365-1335 نور)

عزیزان رزمنده و دلاوران پاسدار: امید دارم از درگاه خداوند تبارک و تعالی برای حفظ دین و مرز و بوم خود کوشا باشند و با وحدت، دشمنان پلید و کافران بعثی از خدا بی خبر را از کشور اسلامی بیرون کرده، ریشه‌ی ظالمان را بخشکانند (ان شاء الله) و گوش به شایعه پراکنی‌های از خدا بی خبران نداده و به کوری چشم دشمنان دست به دست هم داده تا ان شاء الله انقلاب اسلامی را به تمام جهان صادر نمایند.

شهید عبدالله سلیمی ویری (1362-1338 ابهر)

من (3) از ملت شهید پرور ایران به ویژه ابهر و زنجان می‌خواهم همین طوری که وحدت را حفظ کردید (4)، همین وحدت را به صاحبش برسانید و بدانید (5) شما برادران مسلمان و امت حزب الله شمشیرهایی [را] که در کربلا در زمین جا مانده است، شما برادران حزب الله باید بردارید.
«وَالَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقاً حَسَناً وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ»؛ (سوره‌ی حج؛ آیه 58) «آنان که در راه رضای خدا از وطن هجرت گزیده و در این راه کشته و یا مرگشان فرا رسیده، البته خدا رزق و روزی نیکوتر نصیبشان می‌گرداند که همانا خداوند بهترین روزی دهندگان است.»

شهید غلام رضا سیدی (1365-1333 مینودشت)

از برادرانی (6) که ناآگاهانه به عزیزان حزب الله برچسب‌های ناشایست می‌زنند، عاجزانه درخواست می‌کنم کاری نکنند که مورد بازخواست شدید الهی قرار بگیرند. لذا لازم است وحدت و اخوت را حفظ [کنند] و هماهنگ، بر علیه ستمکاران مبارزه نمایند، زیرا (7) اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف نظرها باعث از هم پاشیدگی امور محوله‌ی شرعی و قانونی می‌شود.

شهید عسگر شش بلوکی (1366-1348 مرودشت)

با وحدت بین مردم در این جنگ ثابت شد که سرتاسر کشور با هم هستند و مردم به همان روح انقلابی باقی هستند و خواهند بود.

شهید علی اکبر شیرنژاد (1363-1342 مشهد)

اینجانب علی اکبر شیرنژاد ... در راه خدا به جبهه اسلام، درس عبادت و خودسازی حرکت کردم و با یاری خدای متعال و چهارده معصوم (علیهم السلام) و وحدت سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، [قصد داریم] با یک دست قرآن و دست دیگر ایمان برگیریم و با مشتی محکم و آهنین بکوبیم تو دهان این جنایتکار جهانخوار، آمریکا و دیگر خیانتکار[ان]، شوروی و فرانسه و انگلیس و مزدور کثیفشان صدام یزید لعنتی که خداوند ان شاء الله این‌ها را زودتر نابودشان کند و ما تا آخرین قطره‌ی خونمان می‌جنگیم.

شهید علی اصغر صباغ (1361-1341 اسفراین)

و از مردم شهرم که مرا ندیده و نمی شناسند می‌خواهم که با سپاه همکاری کنند و با کلمه‌ی وحدت با یکدیگر مشت محکمی به ضد انقلاب بزنند که ضد انقلاب نمی تواند این وحدت را ببیند.

شهید علی اکبر طاهرزاده (1366-1349 سمنان)

شما‌ ای پاسداران اسلام، به خاطر اسلام و دفاع از آن تن به مرگ سپردیم تا اسلام زنده بماند. ما از اسلام با زبان و شمشیر و با چنگ و دندان دفاع کردیم و آخرین رمق خود را در این راه باختیم. موجودی خود را مایه گذاردیم و در هیچ حال یگانگی و اتفاق و وحدت کلمه‌ی خود را از دست ندادیم؛ پس شما هم مواظب باشید تا عوامل نفوذی دشمن به اتحادتان لطمه نزنند.

شهید عبدالله طهماسبی (1365-1344 رشت)

یک توصیه دارم و آن وحدت، وحدت، وحدت که حرف همیشگی امام عزیز می‌باشد مخصوصاً بین نسل جوان و بین قوای مسلح.

شهید عبدالله عبادی (1367-1350 تهران)

باری برادران و خواهران همسنگرم! تقوی را پیشه کنید و محور [اعمال] خویش قرار دهید، به حبل الله چنگ زنید و متحد و یک صدا [از راه] شهیدان و خط امام پاسداری کنید. همه‌ی شما پاسداران (8) اسلام در مقابل منافقین و لیبرال‌ها بایستید همان طور که شهدا ایستادند. من به عنوان یک برادر و یک شهید آگاه به تمامی جوانان و به تمامی پدران و مادران و به تمامی ملت می‌گویم که قبل از هر چیز وحدت کلمه‌ی خود را حفظ کرده و با اتحاد و یکپارچگی خود در برابر تمامی ابرقدرت‌ها بایستید. (9)

شهید علی اصغر عسگری (1364-1343 سمیرم)

شما برادران که در انجمن اسلامی هستید باید برای انقلاب اسلامی نمونه و الگو باشید؛ زیرا که یکی از سنگرهای حفاظت از انقلاب حفظ انجمن اسلامی است و می‌توان بزرگ ترین ضربه را به استعمارگران و منافقان وارد کرد و ادامه دهنده‌ی راه شهیدان باشید، سعی کنید اول جهاد اکبر کنید تا بعد بتوانید جهاد اصغر کنید و همیشه دعا بخوانید و وحدت و نماز جماعات را استحکام دهید و برادری و برابری را مراعات فرمایید.

شهید سید محمود غفاری (1361-1342 شهر بابک)

برادران دانش آموز در مدارس بایستی که درس‌های خود را به نحو احسن بخوانند، چون که ما نیاز به متخصص و معلمین متعهد و مکتبی داریم تا بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و احتیاج به کشورهای بیگانه و ابرقدرت نداشته باشیم ... سعی کنید که اصول و احکام اسلامی [را] فرا گرفته و تا آنجا که ممکن است متقی و پرهیزگار باشید و نماز شب و جماعت و دیگر احکام و فرایض دینی را انجام دهید و وحدت خود را حفظ کنید (10) و مواظب باشید (11) که عوامل نفوذی ضد انقلاب در بین شما جوانان غیور و متعهد رسوخ نکنند. (12)

شهید عبدالله غفوری (1362-1343 تاکستان)

پیام به برادران پاسدار، سرباز، بسیجی و تمامی رزمندگان این است: وحدت خود را حفظ کنید و نگذارید منافقین بین شما تفرقه بیندازند، جنگ است که ضد انقلاب را خرد و ذلیل می‌کند.

شهید عبدالله غلامی (1364-1343 نکا)

... این از خودگذشتگی تمام رزمندگان و وحدت شما مردان شهیدپرور و امت حزب الله در پشت جبهه‌ها باعث شده است که آمریکا نتواند هیچ غلطی بکند و این کار نشان دهنده‌ی (13) آن است که تا به حال امت اسلام لیاقت این حکومت را داشته اند و تا زمانی که این وحدت را حفظ کنند به قول امام بزرگوار آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و از خداوند بخواهیم که در این راه که همان فی سبیل الله باشد قدم یا پا گذاشته ایم هیچ ناامیدی در ما ایجاد نشود تا بتوانیم این انقلاب را حفظ کنیم و به دست مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسپاریم.

شهید عطاالله غلامی (1364-1341 کرج)

من کوچک‌تر از آن هستم که به مؤمنین از خود بزرگ‌تر مطلبی بگویم ولی بر حسب وظیفه می‌گویم: عموماً باید وحدت و انسجام خود را حول قوه‌ی الهی و ولایت فقیه حفظ و گسترش دهیم... چند کلامی با برادران و جوانان و بسیجیان: اوصیکم به تقوالله و نظم امرکم، سفارش می‌کنم شما را به تقوای خدا و نظم در کارها. برادران، من وجود کوچکی در پیش شما بودم، ضمن حفظ وحدت بین خودتان و شرکت در تمام مراحل انقلاب اسلامی، به خصوص توجه خاص به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل داشته باشید و نگذارید سلاح‌های به زمین افتاده رزمندگان و برادرانتان در جبهه‌ها مانده باشد و توجه به آموزش و یادگیری فنون نظامی نمایید که به گفته‌ی امام عزیزمان ارتش بیست میلیونی تحقق یابد.

شهید حمید فتحی مقدم (25-1345 آستانه اشرفیه)

دوستان و برادران! از شما می‌خواهم که در کارهای خود صبر و مقاومت پیشه کنید و زندگانی پیامبر و ائمه را سرمشق زندگانی و کار خود قرار بدهید و از شما می‌خواهم که در دعا و نمازهای جمعه و جماعت حتماً شرکت فعالانه داشته باشید و با همدیگر، همچون برادری مهربان باشید که دشمنان اسلام از وحدت و برادری شما وحشت می‌کنند و نیز برای چندمین بار می‌گویم که جبهه‌ها را خالی نگذارید و این را بدانید که اگر خدای نکرده جبهه‌ها خالی بماند، مانند آن زمانی می‌شود که می‌آیند و شرف و ناموس و حیثیت کشور ما را از ما می‌گیرند.

شهید عبدالله فلاح شیروانی (1365-1341 تهران)

با سلام به برادران حزب اللهی در خط امام. ‌ای برادران، با شما هستم، (14) کار خود را در رابطه با مبارزه با فساد ادامه دهید و تا آن وقت که جان در بدن دارید از امر به معروف و نهی از منکر خودداری ننمایید. هوشیار باشید چون شما ابوذرها، سلمان فارسی‌ها، مقدادها و عمارهای این زمان هستید، شما شمشیرزنان محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) زمانه‌اید. تا آن وقت که خون حزب الله حقیقی در شما جوش و خروش دارد از پا ننشینید. در کارها با هم مشورت کنید و همدیگر را یاری کنید. (15) وحدت یادتان نرود که از محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) تا خمینی تذکر داده شده است.

شهید علی اکبر قناعتیان جبذری (1361-1341 جهرم)

... وصیت دوم من به خواهران و برادران پشت جبهه است، امام را تنها نگذارند و مساجد، این سنگران پر صلابت الله که مردان حزب الله در آن جای دارند [را] خالی نگذارند. وحدت کلمه را حفظ کنند و همیشه هدفشان الله باشد.

شهید رجب کتونی زاده (1363-1337 کازرون)

برادران عزیزم! حال وقت آن است که اختلاف‌ها را کنار بگذاریم و مردانه دست در دست هم دهیم و کمر همت ببندیم و این امام و این انقلاب را با تمام وجود به پیش ببریم تا پرچمدار انقلاب مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشیم. نفاق و دورویی را در میان هم نابود کنیم و مانند ابتدای انقلاب، اساس حرکتمان را با وحدتی ناگسستنی پی ریزی کنیم.

شهید علی اکبر کشوری شهربابک (1367-1346 کرج)

من به عنوان برادری کوچک، از شما برادران و خواهران می‌خواهم که این ایثارگران را یاری کنید و جبهه‌ها را از یاد نبرید، در جبهه‌ها شرکت کنید و با هر وسیله‌ی ممکن به پیروزی لشکر اسلام کمک نمایید، مساجد و پایگاه‌های بسیج را پر کرده و در نماز جمعه‌ها شرکت کنید و حضور در صحنه داشته باشید و وحدت کلمه را محکم تر از پیش حفظ کنید و چون کوه استوار در مقابل سختی‌های ناشی از مبارزه با دشمنان خارجی و داخلی انقلاب و اسلام ایستادگی کنید.

شهید داریوش لقمانی (1365-1346 تهران)

... در آخر از دوستان و برادران بسیج مسجد امام جعفر صادق (علیه السلام) بابت کارهایی که می‌کنند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که همیشه جلوی ضد انقلاب و منافقین و کسانی که به این انقلاب ضربه می‌زنند، بایستند و با وحدتی که با هم دارند، آن‌ها را سرنگون کنند.

شهید علی اکبر محمودزاده خمارلو (1363-1341 کلیبر)

و شما ‌ای کشاورزان و کارگران و کارمندان و نظامیان مسلح و مسئولان مملکت، و ‌ای کسانی که احساس مسئولیت می‌کنید!: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ». (16)
وحدت و انسجام خود را حفظ کنید و همواره اتکال به خداوند بزرگ (17) داشته باشید و به هیچ وجه فریب اشخاص روبه صفت را به هر اسم و شکل و عنوانی نخورید و با تمام آگاهی که دارید در مقابل خود فروختگان داخلی بایستید و توطئه هایشان را در نطفه خفه کنید.

شهید حشمت الله مرادیان (1364-1332 دهدشت)

اما ‌ای عزیزان رزمنده! از شما تقاضا دارم که جبهه را خالی نکنید و همیشه پیش خودتان وحدت و یکپارچگی داشته باشید و به خانواده‌ی این حقیر سرکشی نمایید و در صورت امکان روی قبرم یا در منزلم دعا برگزار نمایید. زیرا ما هر چه داریم، از این دعاها داریم.

شهید محسن منتظری (1362-1343 گلپایگان)

برادران سپاه و بسیج! ... از غیبت و تهمت و افترا دوری کنید و همه در یک صف آهنین برای خدا پیکار کنید. این گفته‌ی امام بزرگوارمان که فرموده وحدت کلمه داشته باشید را در عمل پیاده کرده و همه به ریسمان الهی چنگ بزنید.

شهید حمیدرضا منصوری (1362-1340 آران و بیدگل)

امت قهرمان! برادران رزمنده از شما انتظار دارند در صحنه باشید. خود را در محضر خدا ببینید. در صحنه بودن زدودن کلیه‌ی موانع و کلید همه‌ی مشکلات است. در مقابل مشکلات قد علم کنید و آن را در خود هضم و همرنگ نمایید. میدان شما، وحدتگاه مسلمین، مسجد است و تجمع. [دشمن] از تجمع شما در این گونه مکان ها، از قلب شما که مملو از مهر و فکرتان که به (18) تحقق اسلام و سرنگونی (19) شرق و غرب می‌اندیشد، می‌ترسد.

شهید فرامرز نصیری (1361-1334 اندیمشک)

می خواهم چند کلمه‌ای به این منافقین که با نام گروهک‌های مختلف بین برادران ما تفرقه ایجاد می‌کنند و یا دست به ترورهای ناجوانمردانه می‌زنند، بگویم که در مرحله‌ی اول بیایید و وحدت برادران را در جبهه ببینید و دوم به شما بگوییم که این برادران همگی (20) عاشق شهادت هستند. پس شما هیچ غلطی نمی توانید بکنید.
... از کلیه‌ی برادران مذهبی و پیرو خط امام و حافظ قرآن خواستارم که برای حفظ قرآن، وحدتشان را حفظ کنند و نگذارند کلمات منافقین، در میان آنان نفوذ کند که خدای نکرده، به اسلام ضربه‌ای وارد شود.

شهید محسن نعیم آبادی (1365-1348 مشهد)

از شما برادران، اعم از سپاهی، بسیجی، و غیره می‌خواهم امام را تنها نگذارید و از این سنگر آزادی و عدالت و حامی مستضعفین، حمایت کنید و دست در دست هم، با وحدت آهنین خود با گام‌هایی استوار برخیزید. جهاد کنید و از جنگ و شهادت نهراسید. در راه کسب فضایل اخلاقی بکوشید و رذایل اخلاقی را از خود دور کنید.

شهید علی اصغر نوروزی (1367-1349 تهران)

ما به سرزمین شهادت می‌رویم،... ما به برج عدالت می‌رویم، ما از چشمه‌های وحدت نوشیده‌ایم، بر موکب نشسته ایم و به جهاد می‌رویم، ما به سرود پیروزی تا آوای اذان می‌رویم، ما به فریاد قیامت می‌رویم، ما به جهاد اکبر می‌رویم، ما به نبرد با اهریمن می‌رویم، ما به پیکار در شب می‌رویم، ما به رزم با تباهی می‌رویم...

شهید حمیدرضا وثوقی (1367-1350 همدان)

پیامی هم برای اعضای بسیج و انجمن اسلامی دبیرستان دارم که در کارهای خود وحدت را پیشه‌ی کار خود قرار دهند. زیرا که شما برای خود کار نمی کنید، بلکه برای خدا و اسلام کار می‌کنید و در کار خدا تفرقه و جدایی اصلاً جایز نیست.

شهید سیدعباس هاشمی جزی (1365-1347 برخوارومیمه)

ملت شهیدپرور! کلمات تکراری است؛ کلماتی که دوستان شهیدم گفته اند و بار دیگر برای تذکر می‌نویسم، چون همه به تذکر احتیاج داریم. پیرو رهبر باشید و یاران امام و خدمتگزاران به ملت را تنها نگذاریم و در نمازها، چه جمعه و جماعات شرکت کنید و فراموش نکنید که هر چه داریم، از همین نمازهاست و در دعاها گریه کنید. در نماز جمعه‌ها حتماً شرکت کنید و این را بدانید که نماز جمعه، تجلی گاه وحدت مسلمین است.

شهید تاروردی یلمه (1361-1327 بروجن)

بیایید انقلاب فرهنگی را به معنای واقعی در فرد و جامعه تحقق عینی بخشیم و صدور انقلابمان را به معنای واقعی شروع کرده و اختلافات داخلی را به وحدت آهنین و شکست‌ناپذیر تبدیل کنیم.

شهید حسین یونسی بیدگلی (1364-1341 آران و بیدگل)

و اما شما کارگران در کارخانه‌ها! این سنگر اقتصاد را رها نکنید و وحدت خودتان را در کارخانه‌ها هم حفظ کنید. نگذارید که منافقین در [میان] شما رخنه کنند (21) و باعث اعتصاب [و] کم کاری شما بشوند (22) که خیانت به اسلام و قرآن می‌باشد.

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت: دیدی
2- در اصل وصیت: با
3- در اصل وصیت: ما
4- در اصل وصیت: کردند
5- در اصل وصیت: بدانند
6- در اصل وصیت: برادران
7- در اصل وصیت: و
8- در اصل وصیت: پاسدار
9- در اصل وصیت: بایستد
10- در اصل وصیت: کنند
11- در اصل وصیت: باشند
12- در اصل وصیت: نکند
13- در اصل وصیت: نشانده
14- در اصل وصیت: که کار
15- در اصل وصیت: کند
16- سوره آل عمران؛ آیه 103
17- در اصل وصیت: خداوند بزرگ را
18- در اصل وصیت: برای
19- در اصل وصیت: سرنگون
20- در اصل وصیت: کلیه
21- در اصل وصیت: کند
22- در اصل وصیت: بشود

منبع مقاله:
سیف زاده، ایوب، (1391)، وحدت «دفتر سوم» (گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.