سیری در وصیت نامه‌ی شهدا

جبهه‌ی انقلاب محتاج وحدت است (2)

برادران رزمنده! با خون خودتان و با تمام قدرت در برابر صدام و صدامیان بایستید و با وحدت و یکپارچگی حزب بعث عفقلی را به یاری خداوند متعال سرنگون کنید و ملت محروم [و] مستضعف عراق را از جور و ظلم آن‌ها خلاص کنید.
جمعه، 5 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جبهه‌ی انقلاب محتاج وحدت است (2)
 جبهه‌ی انقلاب محتاج وحدت است (2)

 

تهیه و تنظیم: ایوب سیف زاده




 
سیری در وصیت نامه‌ی شهدا

شهید احمد بوصیدی (1361-1328 امیدیه)

برادران رزمنده! با خون خودتان و با تمام قدرت در برابر صدام و صدامیان بایستید و با وحدت و یکپارچگی حزب بعث عفقلی را به یاری خداوند متعال سرنگون کنید و ملت محروم [و] مستضعف عراق را از جور و ظلم آن‌ها خلاص کنید.

شهید ابراهیم بهادری (1365-1346 فیروزآباد)

وحدت در خود را حفظ کنید، نماز جمعه را ترک نکنید و به هر صورتی که می‌توانید باید بروید، جبهه‌ها را فراموش نکنید و تا می‌توانید توشه‌ای برای آخرت جمع کنید و در دعاهایتان امام و رزمندگان را فراموش نکنید.

شهید احمد بهداریان نژاد (1365-1346 دهدشت)

لباس جنگی حکومت اسلامی را انتخاب کردم تا شاید بتوانم به نوبه‌ی خود به دین اسلام و قرآن [خدمت کنم] و به سربازی [رفتم تا در] وحدت برای اسلام و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نائب بر حق او، امام امت سهمی داشته باشم.

شهید حمید بهزادپور (1366-1348 تهران)

... روحانیت باید سعی کنید دعای توسل را با کمک برادران بسیجی و دیگر مردم حزب الله تشکیل بدهد (1) که واقعاً ما با همین دعاهاست که انقلاب را تا به اینجا آورده ایم. نکند خدای نکرده اختلافی بین روحانی مسجد و برادران بسیجی رخ دهد که وحدت و همبستگی از بین خواهد رفت و اختلافات به گوش دشمن رسیده و ضربه از این ناحیه به مسجد و برادران وارد خواهد شد. نباید میدان را به دست دشمن جاهل داد. دشمن سعی دارد از هر راهی که شده وارد شود تا ضربه‌ی نهایی را بر پیکر اسلام و روحانیت و بسیج وارد سازد. ولی اگر تمام برنامه‌ها را با هم و با مشورت هم طرح ریزی کنید (2) و اجرا کنید، دشمن زبون مأیوس خواهد شد که شده است الحمدلله و در این صورت خدا و پیامبر هم از شما راضی خواهند شد.

شهید بروز بهمه‌ای (1362-1343 مرودشت)

تنها وصیتم به (3) برادران مسجد این است که تا آنجا که می‌توانند، وحدت و برادری در بین آن‌ها باشد؛ نگذارید منافقین در بین ما رخنه کنند.

شهید علی اصغر بیات (1366-1344 تویسرکان)

از برادران انجمن‌های اسلامی، ارگان‌های دولتی و مدارس و گروه‌های مقاومت می‌خواهم وحدت و یکپارچگی را حفظ کنند و با هم مهربان باشند و جبهه‌ها را یاری دهند.

شهید جلال پارساییان (1363-1345 یزد)

سفارشم در مورد پایگاه‌های مقاومت است، گرچه ملت خودش واقف است اما باید نگاه کنیم و ببینیم رهبر انقلاب و شهیدان در رابطه [با] این پایگاه‌ها چه نوشته اند. برادران! امروز این ابرقدرت‌ها از این وحدت و رفتن شما به پایگاه‌ها می‌ترسند و اگر موفق گردند این خانه‌های اباعبدالله را به تعطیلی بکشانند، بدانید که اسلام شکست خواهد خورد. شما اگر می‌خواهید مستقل باشید باید ارتش بیست میلیونی را تقویت کنید و این ممکن نیست مگر با تقویت کردن پایگاه ها.

شهید علی رضا پرنده (1362-1346 خمینی شهر)

و از شما برادران می‌خواهم که به سوی جبهه‌ها بروید و فرمان امام را لبیک گویید. نماز جمعه و جماعات را ترک نکنید و پشت جبهه را هم محکم نگهدارید که پیروزی نزدیک است ان شاء الله، و وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنید و دعای به امام و رزمندگان را فراموش نکنید.

شهید عبدالنبی پوسکانی (1362-1349 کازرون)

ای امت قهرمان، حماسه آفرین و شهیدپرور! وحدت خویش را حفظ کنید و با (4) این وحدت امام را نگهدارید و نگذارید که این نعمت بزرگ الهی از ما گرفته شود؛ به خصوص شما برادران جوان و نوجوان و شما برادران انجمن اسلامی. برادران! موقعیت شما بسیار حساس می‌باشد. دشمنان سعی در اشکال و کارشکنی در تلاش‌های شما را دارند اما همچنان که پایدار می‌باشید، پایدارتر باشید و آتش بزنید قلب‌های تیره و تارشان [را] و جبهه را فراموش نکنید؛ چه جبهه داخلی، چه جبهه خارجی.

شهید رحیم تقوی (1362-1340 سپیدان)

ای رزمندگان! قدر خود را بدانید و تا آخرین قطره‌ی خونتان (5) امام را یاری کنید و وحدت بین خود و روحانیت را هرچه محکم تر نگه دارید و در جامعه، روحانیت را پیش قدم سازید. دعا و استغفار یادتان نرود که هرچه پیروزی داشته ایم، از برکت همین دعاها بوده.

شهید احمد تقی نژاد خرمردی (1362-1343 بابلسر)

من از شما ملت مسلمان می‌خواهم که اسلام واقعی را در خود و در جامعه و در جهان پیاده کنید و این، از راه وحدت به دست می‌آید. شما باید جهاد کنید تا این وحدت را به دست آورید و همگی باید جهاد با نفس را در کنار جهاد در راه خدا انجام دهید.

شهید امرالله تنگستانی (1363-1345 بندردیر)

ای برادران گرامی، دانش آموزان عزیز، شما در مدرسه، سنگر علم، درس خود را بخوانید و هوشیار باشید و نگذارید که وحدت شما را از بین ببرند.

شهید ابوالقاسم ثابت (1365-1348 فراشبند)

ای کسانی که شرق و غرب از شما دلهره دارند، همچنان که تا به حال با وحدت و عزم راسختان جبهه را پر کردید، باز هم بیش از پیش کمک و یاری کرده و حضور خود را در این منطقه لازم بدانید که می‌دانید.

شهید علی ثابت قدمش (1361-1321 فومن)

پیام من به همرزمان این است که وحدت کلمه داشته باشند و از اختلافات جزئی اجتناب کنند که سرانجام اختلاف، نابودی است و به اسلام و امام و ولایت فقیه وفادار باشید.

شهید علی جبلی سینکی (1366-1346 تهران)

خواهران باید در پشت جبهه مواد مورد نیاز را تهیه کنید و برادران با پیوستن به رزمندگان در جبهه ها، وحدت برادران را حفظ کنید.
ارتشی، سپاهی، بسیجی و غیره ندارد، همه باید واحد شویم. باید گوش به فرمان امام باشیم. تفرقه نیاندازیم که از گناهان بزرگ است.

شهید عبدالله جلیلی (1365-1337 همدان)

شما ‌ای برادر و خواهر عزیزم! از شما تقاضامندم که راه برادرتان را ادامه دهید و نگذارید که یک مشت از خدا بی خبر خون شهیدان راه اسلامی را از بین ببرند و برادر و خواهر! از شما عاجزانه می‌خواهم که سنگرهای پشت جبهه را خالی نکنید و در سنگر مسجد به دعاگویی به رزمندگان راه آزادی دعا کنید و با مشت و با وحدت و یگانگی دهن یاوه گویان را خرد کنید و با اتحاد و یگانگی خود پرچم پرافتخار اسلامی را بر بالای کاخ‌های ظلم به اهتزاز درآورید.

شهید خدارحم جمادی (1364-1342 دهدشت)

وصیتی دارم به برادران سپاهی هم لباسم که اولاً تقوا پیشه کنید و بعد از آن وحدت ناگسستنی خود را حفظ کنید و دست خود را محکم تر گرفته (مشت گره کرده) و بر دهان شرق و غرب بزنید.
... وصیتم به مردم همیشه در صحنه: آفرین بر شما ای ملت شهیدپرور (6) و ‌ای یاوران حسین. آفرین بر شما. می‌توانم بگویم که واقعاً [مثل] مردم کوفه نبودید و به قول خودتان وفا کردید و اماممان را تنها نگذاشتید؛ هم با جان و هم با مال. امیدوارم که وحدت و یکپارچگی بیشتر باشد مثل گذشته و همه در خط روحانی‌های اصیل قرار گیریم و گوش به فرمان رهبر. خدایا! ما را با شهدای کربلا در (7) درگاهت قبول کن؛ الهی آمین.
... به عموهایم (8) ... سلام می‌رسانم. به برادرانم (9) ... سلام می‌رسانم. سلام بر شما. امیدوارم که حال همه‌ی شما خوب باشد. وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنید و سعی کنید همیشه به خانه‌ی یکدیگر سر بزنید.

شهید حمیدرضا جمشیدیان قلعه سفیدی (1364-1345 اصفهان)

از شما رزمندگان می‌خواهم که خدای نکرده در بین شما اختلافی نیفتد و شما از هم نپاشید و بحمدالله که تاکنون همین طور بوده است و در آینده همین وحدتتان را حفظ کنید؛ وگرنه باعث خوشحالی دشمنان اسلام می‌شود و شکسته شدن دل امام امت.

شهید علی رضا جوادی (1365-1345 قزوین)

از مسئولین شهر دعوت می‌کنم وحدت قلبی داشته و از اختلاف با یکدیگر دوری کنند؛ چون این اختلاف هر کدام تیری است به قلب امام عزیزمان. شما را به خدا قسم می‌دهم مردم را آلت دست بی تقوایی نکنید. برای این که بدانید موحد واقعی هستید، زیاد به فکر مرگ باشید (10)....
شما را به خدا سوگند، از خط گرایی دست بردارید. خدا یکی، اسلام یکی، صراط هم یکی است. پس اختلاف، ناشی از شرک است و نتیجه اش بی ایمانی و کفر است. شما نگویید اختلاف، اختلاف است. ببینید مردم چه می‌کنند وقتی از این اختلافات باخبر شوند؟ از اسلام دلسرد می‌شوند. مأیوس شدن همان و دلزدگی در نسل جوان و مردم همان. جوانان عزیز! بدانید یگانه راه نجات، توحید است. توحید فقط مختص فکر و عقیده نیست باید در تمام جوانب زندگی تجلی داشته باشد. معیار این که آیا موحد هستید یا خیر و یا این که موحد واقعی هستید [این است که] در امورات خود [بنگرید که آیا] دارای وحدت هستید؟ آیا کلیه‌ی کارهایتان اعم از خوردن، خوابیدن، نماز خواندن از روی نظم است؟ اگر خیر باشد، شرک دارید. زیاد مونس یکدیگر باشید. با هم مسافرت بروید. حرم‌های شریفه را زیارت کنید. کتاب‌های نهج البلاغه و اسلامی زیاد مطالعه کنید. با یکدیگر صیغه اخوت ببندید.

شهید حمید جوانمرد مداینی (1361-1345 تهران)

خدا [ی] بالای سر شاهد است که من از این همه نعمتی که در جبهه است، واقعاً داره گریه ام می‌گیره که چطور این مردم با جان و دل کمک می‌کنند. همه جانشان را به (11) خطر انداخته [و] حتی ماشین هایشان را به (12) جبهه آورده اند که نیرو را حتی در شب‌ها به خط برسانند. واقعاً اینجا وحدت معلوم می‌شود.

شهید احمد جوزی (1365-1345 تهران)

بر تمام امت واجب است که جنگ را مسئله‌ی اصلی خود قرار دهند و همیشه، چه آن‌ها که قدرت دارند و چه آن‌ها که قدرت ندارند، جبهه را محکم نگه دارند، وحدت را در بین خود حفظ کنید چنانکه تاکنون کرده اید، نمازهای جمعه و جماعت را به پا دارید و تمام کارهایتان فقط فی سبیل الله باشد تا مورد لطف خداوند قرار گیریم و هر چه زودتر در این جنگ و جنگ‌ها پیروز شویم.

شهید علی حسین خواه (1361-1337 بندر انزلی)

بسم الله الرحمن الرحیم «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (13)
نمی دانم از کجا شروع کنم، باید از شهیدان آغاز کنم که با خون خود پیام می‌دهند، شهادت می‌دهند که مکتبشان حق است، انقلابشان حق است، حرکتشان حق است.... آن‌ها پیامشان را دادند و رفتند و ما ای برادر و خواهر، پیام آن‌ها را باید به همه جهان برسانیم و این به (14) وسیله‌ی تفرقه، تهمت به همدیگر، نبودن همکاری بین هم، به سر [منزل] مقصود (15) نمی رسد؛ بلکه با وحدت، با تلاش، کوشش، با همکاری، با چنگ زدن به ریسمان الهی به نتیجه می‌رسد و ما و شما!‌ ای همه! بیایید یک لحظه فکر کنیم و ببینیم که آیا تا امروز به این خون‌هایی که این پیام را دادند، احترام گذاشته ایم؟ باید ببینیم در قبال هدیه‌ی جان و خون آن پیران، جوانان، نوجوانان که مردانه جنگیدند و به شهادت رسیدند، چه کاری انجام داده ایم؟ به همان خدایی که من و شما به آن اعتقاد داریم، هرگز! هرگز! زیرا احترام به خون شهید یعنی وحدت بین ما، احترام به خون شهید یعنی تلاش، کوشش و کمک به همدیگر در راه خدا، احترام به خون شهید یعنی حفاظت از انقلاب اسلامی، نه تفرقه در انقلاب. ... بنابراین سعی کنیم، کوشش کنیم که وحدت به شهرمان باز گردد. امروز کم کاری در ادارات بی اعتنایی به مردم بی اعتنایی به فرهنگ اسلامی، بهانه جویی، گران فروشی و هر عملی که منجر به تضعیف روحیه‌ی مردم شود همه ضربه به انقلاب و ضربه به اسلام می‌باشد. بنابراین اسلام، امروز به از خودگذشتگی و فداکاری [نیاز] دارد؛ پس کوشش کنیم تا خدمت کنیم. برادر، خواهر، مادر، پدر و همه‌ی قشرها! امروز [امام دستور] وحدت داده و فرموده که بعد از هر نمازی دعای وحدت را فراموش نکنید.
بنابراین، خاطر شهیدان آن وقت آسوده است که بین همه‌ی اقشار شهرمان وحدت به وجود آید و امام نیز از آن راضی می‌شود.

شهید علی اکبر حمامی (1363-1327 مشهد)

اینجانب علی اکبر حمامی، با آگاهی تمام، راهم را انتخاب کردم و آن دفاع از اسلام و قرآن است، با لطف خداوند و توجهات ولی عصر، عازم جبهه‌های جنگ حق علیه باطل و نبرد کفر جهانی و حمایت از اسلام شدم تا با وحدت کلمه و با مجاهدت تمام رزمندگان اسلام به رهبری امام عزیزمان ریشه کفر و نفاق و ضد اسلام را از بیخ و بن برکنیم.

شهید جمشید خداوردی بهرام آبادی (1366-1339 شهرکرد)

برادران عزیز! بسیج در نماز جمعه، جماعات، مراسمات و برنامه‌های بسیج خیلی با شور و حال شرکت کنید و پایگاه را خالی نگذارید و پایگاه را با دعا و نمازهای واجب و مستحب نورانی کنید که دشمن از وحدت و دعا و نماز شما می‌ترسد.

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت: بدهند
2- در اصل وصیت: بریزید
3- در اصل وصیت: از
4- در اصل وصیت: در میان
5- در اصل وصیت: خونشان
6- در اصل وصیت: شهید افروز
7- در اصل وصیت: به
8- در اصل وصیت: عموهایم را
9- در اصل وصیت: برادرانم را
10- در اصل وصیت: بایستد
11- در اصل وصیت: در
12- در اصل وصیت: در
13- سوره آل عمران؛ آیه 103
14- در اصل وصیت: بدین وسیله
15- در اصل وصیت: مقصد

منبع مقاله:
سیف زاده، ایوب، (1391)، وحدت «دفتر سوم» (گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.