صفر تا صد اتوکشى لباس

اتو کردن نیز مانند هر کار دیگرى داراى قوانین و نکاتى است که با رعایت آنها هم کار سریع تر انجام خواهد شد و هم نتیجه بهترى حاصل مى شود. توصیه هاى زیر نیز در همین راستا ارائه شده اند:
يکشنبه، 16 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صفر تا صد اتوکشى لباس
 پیش از انجام اتوکشى، ابتدا به علائم بین المللى واقع بر روى برچسب متصل به لباس مراجعه کرده و با توجه به آن، لباس موردنظر را اتو کنید. به طور کلى چهار نماد بین المللى براى نحوه اتوکشى وجود دارد که در کنار بقیه علائم بر روى برچسب کلیه لباس هاى با دوخت استاندارد دیده مى شوند. این علائم در قالب طراحى نمادین از یک اتو است که با توجه به تعداد نقاط مشکى قرار گرفته در داخل آن، مفهوم خاصى را ایجاد مى کند.

صفر تا صد اتوکشى لباس

 

۱- طرح اتو با سه نقطه مشکى

در داخل آن به معناى کاربرد اتوى داغ با درجه حرارت ۴۱۰ درجه فارنهایت یا ۲۱۰ درجه سانتیگراد است.
 

۲- طرح اتو با دو نقطه مشکى

در داخل آن کاربرد اتوى گرم با درجه حرارت ۳۲۰ درجه فارنهایت یا ۱۶۰ درجه سانتیگراد را نشان مى دهد.
 

۳- طرح اتو با یک نقطه مشکى

 اشاره به کاربرد اتوى سرد با حرارت ۲۴۸ درجه فارنهایت یا ۱۲۰ درجه سانتیگراد دارد.

۴- چهارمین نماد نیز طراحى یک اتو با دو خط ضربدر مشکى

 با وجود چنین نمادى بر روى برچسب، اتو کشیدن آن لباس ممنوع است. البته بر روى اغلب اتوها، علاوه بر نقاط موجود در داخل نماد اتو، نام جنس پارچه نیز وجود دارد.
 

چند نکته کلیدی


صفر تا صد اتوکشى لباس
 

1- میز اتوى مورد استفاده تان را در ارتفاعى تنظیم کنید که با قد شما متناسب باشد.

2- با لایه اى از ورق فویل آلومینیوم، سطح روى میز اتو را به صورت صاف و با دقت بپوشانید. فویل گرما را به خود جذب کرده و در نتیجه هنگام اتوکشى گرما از قسمت زیر لباس نیز به آن منتقل مى شود. به این ترتیب اتوکشى با سرعت بیشتر و نتیجه بهترى انجام مى پذیرد. البته پوشش سطح فویل شده زیراتویى با پارچه اى ضخیم از جنس کتان و یا کاربرد روکش مخصوص میز اتو ضرورى است. به طور کلى از آنجا که در اثر اتوکشى مداوم پوشش ثابت پارچه اى میز اتو کثیف و لکه دار مى شود، کاربرد روکش هاى پارچه اى مخصوص الزامى است. با این کار شما مى توانید در هنگام لزوم آن را بیرون آورده و جداگانه بشویید.


صفر تا صد اتوکشى لباس
 

3- همواره مخزن آب اتوى بخارتان را پس از پایان اتوکشى خالى کنید. باقى ماندن آب درون آن سبب ایجاد رسوباتى مى شود که در نهایت سوراخ هاى بخار را مسدود مى کند. در چنین شرایطى قسمت آب اتو را با نیمى آب و نیمى سرکه سفید پر کرده و مدت ۲ الى ۳ دقیقه اتو را روشن نگه دارید سپس آن را خاموش کرده و براى مدت یک ساعت صبر کنید تا خنک شود و رسوبات کاملاً خیس بخورند سپس محفظه آب را خالى کرده و دوباره با آب سرد پر کنید. حال اتو را روشن کرده و با زدن دکمه بخار، بخارات را از سوراخ ها خارج سازید. در صورتى که اتوى بخار شما فاقد دکمه مخصوص بخار بود، کافى است آن را در حالت روشن به صورت افقى بر روى میله هاى میز اتو قرار دهید تا بخارات به همراه آثار باقى مانده از سرکه به طور کامل خارج شوند. براى اطمینان بیشتر پس از مرحله تمیز کردن و رسوب زدایى با سرکه، ابتدا از اتو براى اتو کردن ملافه و یا پارچه اى کهنه استفاده کنید.
 

بیشتر بخوانید: چگونه عمر اتو بخار را افزایش دهیم؟


4- معمولاً بر روى کف استیل اتوها، لکه هاى قهوه اى رنگى ایجاد مى شوند که باقى ماندن آنها، سبب انتقال این لکه ها بر روى لباس مى شود لذا مى بایست آنها را با روشى تمیز کرد که به اتو صدمه وارد نشود. براى این منظور چند راهکار وجود دارد. اول آنکه کف استیل اتو را با اسکاچى نرم که به سرکه سفید و یا الکل آغشته است، تمیز کنید. دوم آنکه مقدارى خمیردندان را بر روى پارچه اى مالیده و سطح روى لکه را پوشش دهید. مدتى صبر کنید تا لایه خمیردندان خشک شود سپس با یک پارچه نرم آن را پاک کنید. روش سوم کاربرد خمیر حاصل از ترکیب جوش شیرین و آب به جاى خمیردندان است. بقیه مراحل را نیز مانند همان انجام دهید. (اگر تمایل دارید بیشتر درباره روش های کاربردی برای تمیز کردن اتو بدانید به مقاله ذکر شده مراجعه کنید)

5- براى جلوگیرى از برق افتادگى بر روى لباس هاى به خصوص تیره رنگ و از جنس هاى نخى، ابریشمى، رایون و مانند اینها دو راه وجود دارد: ۱- لباس را از قسمت داخلى اتوکشى کنید. ۲- از تکه پارچه اى نخى و نمدار استفاده کنید به این ترتیب که هنگامى که از صاف قرار گرفتن لباس بر روى میز اتو مطمئن شدید، تکه پارچه نم دار را بر روى آن پهن کرده و اتوکشى را بر روى سطح آن پارچه انجام دهید. حال اگر باز هم مشکل برق افتادگى به خصوص بر روى درزها با تمام این تمهیدات ایجاد شد تکه پارچه اى را خیس کرده و بر روى سطح برق افتاده بمالید در ضمن بقیه قسمت هاى لباس را با کمک پارچه اى ضخیم تر اتو کنید.

6- اگر بى دقتى شما سبب ایجاد سوختگى جزیى بر روى لباس شد، به سرعت آن را در آب سرد فرو برده و چند ساعت بخیسانید. یا اینکه با پارچه اى ضخیم و زبر که به آب سرد آغشته شده باشد، روى لکه را به آرامى بمالید. برخى ها کاربرد آب اکسیژنه را به جاى آب پیشنهاد مى کنند و بعضى از قدیمى ترها نیز معتقدند هنگام ایجاد لکه زرد حاصل از سوختگى به خصوص روى پارچه هاى کتانى، پیازى را به دو نیم کرده و نیمه آن را بر روى لکه مالش دهید سپس آن را در آب سرد خیس کرده و به این ترتیب لکه را از بین ببرید.

7- هنگام اتوکشى مراقب مواد پلاستیکى به کار رفته بر روى لباس مانند دکمه ها، زیپ ها و همچنین زینت هایى مانند پولک، منجوق و غیره باشید زیرا احتمال آب شدن آنها وجود دارد، لذا براى اطمینان بیشتر، لباس هاى کار شده با این قبیل زیورآلات را از پشت اتوکشى کنید.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.