4 نکته برای نظم اتاق کودکان

بچه اى که نسبت به رعایت نظم در اتاقش اهمیت نمى دهد، به طور قطع در آینده به ایجاد نظم در محیط هاى بزرگ تر چه فضاى کارى و چه محل زندگى خود نیز بى توجه می شود.
پنجشنبه، 13 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
4 نکته برای نظم اتاق کودکان
جمع و جور کردن لوازم شخصى بچه ها شامل لباس ها، اسباب بازى ها، لوازم التحریر و غیره و به طور کلى رعایت نظم در محیط اتاقشان، همیشه براى اغلب بچه ها به خصوص پسران، یکى از سخت ترین و پرزحمت ترین کارها به حساب مى آید. پدران و مادران نیز در این موارد همواره گله مند بوده و براى اصلاح این رفتار بچه ها معمولاً به هر روشى متوسل مى شوند که اگر گاهى نتیجه بخش است ولى در اغلب موارد حتى راهکارهاى تنبیهى و تشویقى نیز کارساز نبوده و بچه ها کماکان به رعایت نظم و روش هاى معمول، چندان علاقه اى نشان نمى دهند. لازم به ذکر است عدم رعایت نظم توسط بچه ها موضوعى نیست که مقطعى بوده و در رفتار آینده آنها بى تاثیر باشد بلکه عادت هاى رفتارى از همان کودکى فرم گرفته و در آینده در ابعاد مختلف زندگى به کار مى روند لذا تصحیح آنها جزء وظایف مهم والدین به شمار مى آید. بچه اى که نسبت به رعایت نظم در فضاى زندگى کوچکش که همان اتاق اوست اهمیت نمى دهد، به طور قطع در آینده به ایجاد نظم در محیط هاى بزرگ تر چه فضاى کارى و چه محل زندگى خود نیز بى توجه بوده و مهم تر آنکه حتى به لحاظ فکرى نیز فردى نامنظم با افکارى از هم گسیخته و درهم خواهد بود و همین وسعت تاثیرپذیرى، انگیزه خوبى است براى آنکه والدین جهت دستیابى به هدف مورد نظر و پایه ریزى شخصیتى فرزندشان در آینده از همان اوان کودکى مصرانه دست به کار شده و حتى از هر روش غیرمعمول و متفاوت ولى سودمند نیز بهره گیرند. به عنوان مثال در صورتى که به کمد و یا کشوى لباس اغلب بچه ها سرى بزنید، در شرایطى که مادر دخالتى در مرتب کردن فضاى داخل آن نداشته باشد، معمولاً شاهد مجموعه اى از لباس هاى چروکیده و درهم پیچیده خواهید بود که حتى یافتن لباس مورد نظر براى خود فرزند نیز مشکل است. حال با توجه به این موضوع که این قبیل کارها براى بچه ها بسیار خسته کننده است، مى بایست براى تشویق آنها جهت نظم بخشیدن به لباس هایشان، راهکارهاى متفاوتى را انتخاب کنید که انجام آنها هم براى بچه ها جذاب بوده و هم نتیجه مورد نظر حاصل شود. اصولاً هنگامى که بچه ها کارى را با لذت و اشتیاق انجام دهند، استمرار بیشترى داشته و در نهایت به یک عادت تبدیل مى شود. شما نیز مى توانید از این روند در جهت مقاصد خود بهره گیرید. در واقع مسئله مهم، یافتن راهى مناسب براى هدایت در مسیر اصلى است.
 

براى تشویق بچه ها جهت رعایت نظم براى جمع آورى لباس هایشان نیز راهکارهاى متعددى وجود دارد:
 

۱ - نردبانى طنابى تهیه کرده و آن را به یکى از دیوارهاى طرفین کمد و یا حتى دیوارهاى اتاق فرزندتان نصب کنید. این قبیل نردبان ها معمولاً به دو صورت ترکیب چوب و طناب و طناب کامل ارائه مى شوند و در هر دو فرم شما مى توانید به جاى آنکه لباس هایى از قبیل تى شرت هاى رنگارنگ فرزندتان را به روش معمول بر روى چوب لباسى آویخته و در داخل کمد قرار داده و سپس بعد از چند روز با چوب هاى خالى و لباس هاى مچاله شده و درهم در داخل کمد مواجه شوید، هر یک از آنها را بر روى هر پله این مدل نردبان ها آویزان کنید. به این ترتیب هم به دکوراسیون اتاق فرزندتان طیفى از رنگ هاى مختلف و معمولاً شاد اضافه شده و هم به جهت متفاوت بودن روش کار، تشویقى براى او خواهد بود. در ضمن فرزند شما دیگر نمى تواند بى نظمى داخل کمد را با بستن در آن پنهان کند.

4 نکته برای نظم اتاق کودکان

2 - روش دیگر، کاربرد جعبه ها و ظرف هاى پلاستیکى رنگین و بزرگ است. شما مى توانید با توجه به ابعاد داخل کشوها و یا طبقات کمد جعبه ها و یا ظروفى متناسب تهیه کرده و هر کدام را به نوعى از لباس هاى فرزندتان اختصاص دهید. به این ترتیب جمع آورى لباس ها با توجه به رنگ هاى ظروف و تعریف انجام شده براى هر دسته از لباس ها و رنگ جایگاه مخصوص آنها با ذوق و علاقه توسط بچه ها انجام خواهد گرفت. از آنجا که این ظروف، پلاستیکى و در نتیجه قابل شست وشو بوده و از وزن کمى نیز برخوردارند براى این منظور انتخاب آنها بسیار مناسب است. در ضمن شما مى توانید تعدادى از این جعبه ها را دردار تهیه کرده و به لباس هاى زیر فرزندتان مختص سازید. به این ترتیب لباس ها در ظروف دردار کمتر در معرض آلودگى قرار مى گیرند. علاوه بر اینها سطلى بزرگ و دردار نیز براى لباس هاى چرک تهیه کرده و به فرزندتان تفکیک لباس هاى تمیز و کثیف از هم را آموزش دهید.

۳ - تقسیم بندى فضاى کشوهاى کوچک کمدهاى بچه ها نیز آموزش دیگرى در جهت استفاده بهینه از فضا همزمان با نظم بخشیدن به لوازم است. براى این منظور شما مى توانید تفکیک کننده هاى پلاستیکى که معمولاً براى قاشق، چنگال، چاقو و اقلامى نظیر اینها در کشوهاى داخل آشپزخانه استفاده مى شوند را براى جداسازى لباس هاى بچه ها در داخل کشوها نیز به کار برید. توجه داشته باشید انتخاب تفکیک کننده هاى رنگى نیز خود انگیزه اى براى رعایت نظم است.

4 نکته برای نظم اتاق کودکان

4. در صورتى که جداکننده هاى پلاستیکى یاد شده را در دسترس نداشتید، مى توانید از شبکه هاى مقوایى داخل جعبه لیوان ها و استکان ها استفاده کنید. این شبکه هاى مقوایى تفکیک کننده هاى خوبى به خصوص براى لباس هاى زیر و جوراب ها هستند.

نکته: اگرچه با وجود حافظه خوب بچه ها تعریف هر رنگ براى قرار دادن محتویات مربوط به آن ظرف کافى است ولى براى بچه هاى بزرگ تر و باسواد شما مى توانید بر روى جعبه هاى پلاستیکى برچسبى نشانگر نوع لباس ها و حتى لوازم دیگر مربوط به اتاق بچسبانید.
 

چند ایده زیبا برای نظم اتاق کودک

4 نکته برای نظم اتاق کودکان

4 نکته برای نظم اتاق کودکان

4 نکته برای نظم اتاق کودکان

4 نکته برای نظم اتاق کودکان

4 نکته برای نظم اتاق کودکان


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.