برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

دلیل خواستن در مورد سلامت یا انحراف اشخاص

باید توجه داشته باشید که اینها که آمدند و مطلبی را گفتند مَچِشان را بگیرید که این آقایی که تو می‌گویی فلان است، دلیلت چه است؟ ببینید چه خواهد گفت. آن کسی که مثلاً در ارتش است، فرمانده ارتش است اگر گفتند فلان کار را کرده
سه‌شنبه، 16 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلیل خواستن در مورد سلامت یا انحراف اشخاص
 دلیل خواستن در مورد سلامت یا انحراف اشخاص

 

گرد آورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

باید توجه داشته باشید که اینها که آمدند و مطلبی را گفتند مَچِشان را بگیرید که این آقایی که تو می‌گویی فلان است، دلیلت چه است؟ ببینید چه خواهد گفت. آن کسی که مثلاً در ارتش است، فرمانده ارتش است اگر گفتند فلان کار را کرده مُچش را بگیرید که دلیل شما بر این مطلب چه است؟ آن که در رأس دادگاهها هست اگر به او اشکال کردند مچشان رابگیرید بگوییددلیلت بر این مطلب چه است؟ آن وقت خواهید فهمید که دلیلی در کار نیست. فقط این است که تبلیغات است، که می‌خواهند شخصیتها را بشکنند، و می‌خواهند نتیجه از آن بگیرند. و مع الأسف ملت ما توجه به این مسأله، بسیاریشان کم دارند. به این تبلیغات سوئی که نسبت به بعضی از این روحانیون که مشغول خدمت به این ملت هستند، نسبت به اینها می‌کنند باور می‌کنند. اشخاصی را که من بیش از بیست سال است می شناسم ومی‌دانم چه اشخاصی هستند لکه دار می‌کنند. اینها از عیوبی است که در کشور ما هست. اشخاصی که در ارتش الآن دارند خدمت می کنند، در ژاندارمری خدمت می کنند، در پاسداری دارند خدمت می کنند، در بسیج دارند خدمت می‌کنند، کمیته هایی که دارند خدمت می‌کنند، همه اینها الآن خدمتگزار هستند، البته در هر قشری و جمعیتی پیدا می‌شوند بعض اشخاص غیر صالح. نبایدما اگر در یک جمعیتی یک آدم غیر صالح پیدا شد تمام آن گروهها را بکوبیم. نباید ما بدون دلیل و بدون شاهد یک مطلبی راقبول بکنیم. بعضی از فلاسفه می‌گویند که کسی که بی دلیل یک مطلبی را قبول بکند از فطرت انسانی خارج شده است. و صحیح است. انسان نمی‌تواند به حسب فطرتش یک مطلبی را که می‌شوند همین طوری خود به خود قبول کند.(1)
اخیراًتذکر می دهم که اشخاص ارزنده و متعهدی که ابتکار عمل در دست آنهاست از معرفی خود شدیداً احتراز کنند، و از تجربیات سابق پند بگیرند و در پناه اسلام و چهار چوب موازین اسلامی به فعالیت بپردازند، و ازهمکاری با کسانی که صد در صد دراین چهار چوب فعالیت ندارند احتراز نمایند.(2)
همان طور که همه ملت، این رژیم را عقب زده و قشری نمی توانست این کار را بکند، اجتماع بود که این کار را کرد، همین طور حالا هم برای سازندگی، که کارش مشکل تر ازاصل مطلب بود، احتیاجی به کمک دارد. دولت محتاج است که همه مردم کمکش بکنند؛ زیرِ بالَش را بگیرند. و این ان شاءالله با کمک همه اقشار ان شاءالله درست خواهد شد و این طور اشخاص نایاب هم ان شاءالله خود مردم طردشان می‌کنند، خود مردم رها می‌کنند آنها را.(3)

راهبردهای تصریحی:

1- بدون دلیل موجه نباید شایعات را در باره اشخاص پذیرفت و فردی را محکوم یا تبرئه کرد.

نکات استنباطی

1- در قضاوت در باره‌ی اشخاص نباید تنها به حدسیات بسنده کرد بلکه لازم است به دلایل متقن توجه داشت.
2- دشمن سعی می‌کند با تهمت و شایعه، افراد موجه را خراب و یا افراد منحرف را صالح جلوه دهد تا در ارکان نظام نفوذ کنند.

پی‌نوشت‌:

1. صحیفه‌ی امام (ره)، ج13، صص 538و 539.
2. صحیفه امام (ره)، ج3، ص262.
3. صحیفه امام (ره)، ج9، ص 194.

منبع مقاله :
گردآوری: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت،(1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی(ره)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط