برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)
در خصوص زنان، اسلام هیچ گاه مخالف آزادی آنان نبوده است. بر عکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شیء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت او را به وی باز داده است. زن مساوی مرد است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیتهای خود را انتخاب کند؛ اما رژیم شاه است که با غرق کردن آنها در امور خلاف اخلاق، میکوشد تا مانع آن شود که زنان آزاد باشند. اسلام شدیداً معترض به این امر است. رژیم آزادی زن را البته نظیر آزادی مرد از میان برده و پایمال ساخته است. زنان مانند مردان زندانهای ایران را پر کردهاند. در این جاست که آزادی آنها در معرض تهدید و در خطر قرار گرفته است. ما میخواهیم که زنان را از فساد - که آنان را تهدید میکند- آزاد سازیم.(1)مصاحبه با نماینده سازمان عفو بین الملل دربارهی آیندهی ایران
- [از نظر اسلامی، زنان تا چه حد مجازند در ساختمان بنای حکومت اسلامی شرکت نمایند؟]- زنان از نظر اسلام نقش حساسی در بنای جامعه اسلامی دارند و اسلام زن را تا حدی ارتقا میدهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه بازیابد و از حد شیء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی، میتواند در ساختمان حکومت اسلامی مسؤولیتهایی را به عهده بگیرد.(2)
[راسل کر: دشمنان شما ادعا میکنند، که حقوق زنان در حکومت اسلامی از بین میرود، حقوق کنونی که زنان در زمان شاه به دست آورده اند در آینده از بین میرود. من خودم البته باور ندارم؛ شما چه نظری دارید؟]
امام: زنها در حکومت اسلامی آزادند؛ حقوق آنها مثل حقوق مردها. اسلام زن را از قید اسارت مردها بیرون آورد و آنها را همردیف مردها قرار داده است. تبلیغاتی که علیه ما میشود برای انحراف مردم است. اسلام همه حقوق و امور بشر را تضمین کرده است. الآن از فشار حکومت در ایران، آزادی نه برای مرد است ونه برای زن؛ در اسلام برای همه هست.(3)
ما هرگز اجازه نمی دهیم تا زنان فقط شیئی برای مردان و آلت هوسرانی باشند. اسلام سقط جنین را حرام میداند و زن در ضمن عقد ازدواج میتواند حق طلاق را برای خودش به وجود آورد. احترام و آزادیای که اسلام به زن داده است، هیچ قانونی و مکتبی نداده است.(4)
زنهایی که میخواهند ازدواج کنند، از همان اوّل میتوانند اختیاراتی برای خودشان قرار بدهند که نه مخالف شرع باشد و نه مخالف حیثیت خودشان. میتوانند از اوّل شرط کنند که اگر چنانچه مرد فساد اخلاق داشت، اگر بد زندگی کرد با زن، اگر بد خُلقی کرد با زن، وکیل باشند در طلاق، اسلام برای آنها حق قرار داده است. اسلام اگر محدودیتی برای مردان و زنان قایل شده است همه به صلاح خودتان بوده است. تمام قوانین اسلام، چه آنهایی که توسعه میدهد چه آنهایی که تحدید میکند، همه بر صلاح خود شماست، برای خود شماست. همان طوری که حق طلاق را با مرد قرار داده است، حق این را قرار داده است که شما در وقت ازدواج شرط کنید با او که اگر چه کردی یا چه کردی، من وکیل باشم در طلاق. و اگر این شرط را کرد دیگر نمیتواند او را معزول کند. اگر این .... شرط در ضمن عقد واقع شد نمیتواند او را دیگر محدود کند، نمیتواند اخلاق بد انجام بدهد. و اگر مردی با زن خودش بدرفتاری کرد، در حکومت اسلام او را منع میکنند؛ اگر قبول نکرد تعزیر میکنند، حد میزنند، و [باز] اگر قبول نکرد مجتهد طلاق میدهد.(5
اما این که پخش کردند در بین مردم به این که حقوق زنها را اسلام نمیدهد و بعد از رفراندم چه خواهد شد، این هم جزو همانهاست که عمال اجانب دارند این مسائل را طرح میکنند؛ و عمال اجانبند که دارند به اشکال مختلفه بین ملت ما جدایی میاندازند و نمی خواهند این رفرندام تمام بشود. و شاید امید این را داشته باشند که رژیم سلطنتی باز باقی باشد یا یک رژیم دیگری پیش بیاورند. در هر صورت همان طوری که حقوق مردها در اسلام مطرح است، حقوق زنها [هم مطرح است]. اسلام به زنها بیشتر عنایت کرده است تا به مردها. اسلام زنها را بیشتر حقوقشان را ملاحظه کرده است تا مردها. این هم [آن] معنا که بعد از این چه خواهد شد: زنها حق رأی دارند- از غرب بالاتر است این مسائلی که برای زنها ما قائل هستیم- حق رأی دادن دارند، حق انتخاب دارند، حق انتخاب شدن دارند. همه اینها هست. تمام معاملاتشان به اختیار خودشان است، و آزاد هستند. اختیار شغل را آزاد هستند. البته در شرق برای مردها یک محدودیتهایی هست که آن محدودیتها به صلاح خود مردها هست و آن محدودیتها، یعنی در آن جاهایی که مَفسَده هست برای مرد، از قماربازی جلوگیری میکنند اسلام، از شرابخواری جلوگیری میکند اسلام، از هروئین جلوگیری میکند اسلام؛ برای این که مفسده دارند. برای همه یک محدودیتهایی هست، و محدودیتهای شرعی و الهی. محدودیتهایی است که به صلاح خود جامعه است؛ نه این است که برای جامعه یک چیزی مثلاً نافع بوده است که محدودیت برایش ایجاد کردهاند.(6)
راهبردهای تصریحی:
1- اسلام همواره عنایت ویژه ای به حقوق زنان داشته است.2- تبلیغاتی که علیه حقوق زنان در اسلام میشود، دروغ و از دشمنی ناشی میشود.
3- اسلام با سوء استفاده از زنان و شیء شدن آنان مخالف است.
4- محدودیتهایی که در اسلام هست به واسطهی مصالح و منافع مردان و زنان است.
نکات استنباطی:
1- بر خلاف نظر کج اندیشان که اسلام را ناقض حقوق زنان معرفی میکنند، در واقع اسلام بزرگترین حامی حقوق زنان است.2- قوانین اسلامی تنها بر آورندهی حقوق واقعی و انسانی زنان در عرصهی نظر و عمل است.
پینوشتها:
1.صحیفه امام (ره)،ج3، ص 370.
2- صحیفه امام (ره)، ج4، ص 436.
3- صحیفه امام (ره)، ج5، ص 70.
4- صحیفه امام(ره)، ج5، ص 294.
5- صحیفه امام (ره)،ج6، صص 301 و 302.
6- صحیفه امام (ره)،ج6، صص 436 و 437.
گرد آوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره)(5)، اصل مردمداری و رعایت مصالح و منافع مردم، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول