خون دماغ

رگ های خونی بینی،مخصوصا درآب وهوای خشک،می توانند با هرخراش یا جراحت کوچکی خونریزی کنند. آسیبها ی کوچک ناشی ازسرما خوردگی یا انگشت کردن دربینی به وفورباعث خون دماغ می شوند. مراقب چه باشیم
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خون دماغ
خون دماغ
خون دماغ
رگ های خونی بینی،مخصوصا درآب وهوای خشک،می توانند با هرخراش یا جراحت کوچکی خونریزی کنند. آسیبها ی کوچک ناشی ازسرما خوردگی یا انگشت کردن دربینی به وفورباعث خون دماغ می شوند.
مراقب چه باشیم
خون دماغ درزمستان و در نواحی کم رطوبت شایع تر است. گاهی خونریزی به علت یک جسم خارجی در بینی رخ می دهد که معمولاً با بو و ترشح از سوراخ های بینی همراه است. بیماری های خونریزی دهنده می توانند خون دماغ ایجاد کنند، اما در این موارد خونریزی وخون مردگی در جاهای دیگر نیز رخ می دهد.
چه موقع با پزشک تماس بگیرید؟
1. در عرض چند ساعت اگر:
با این که به مدت 2تا10دقیقه فشاری ثابت و بدون وقفه بر بینی وارد کرده اید، خونریزی بیش از20دقیقه ادامه داشته باشد.
2. برای زمان مناسبی اگر:
- خونریزی عود کند.
- همراه با خونمردگی وکبودی باشد.
چه می توان کرد؟
بچه را وادار کنید که بینی اش را از لخته ها پاک کند. سپس با انگشت های شست و اشاره محل اتصال قسمت های نرم و استخوانی بینی را تا پایین به طرف گونه ها، حداقل ده دقیقه فشار دهید. اگر خونریزی بند نیامد، ده دقیقه دیگر بینی را فشار دهید. این کار را قطع نکنید تا ناحیه خونریزی دهنده را پیدا کنید. بچه را در دامان خودتان آرام نگهدارید، او را نوازش کنید و به او آرامش و اطمینان دهید. برای ایجاد وضعیت بهتر، با وادار کردن او به حالت نشسته بلعیدن خون را به حداقل برسانید. تناوب خونریزی های بعدی را با گذاشتن روزانه وازلین(پترولاتوم) یا پمادهای دیگر دقیقاً داخل سوراخ های بینی و به مدت4تا5روز، کاهش دهید. شب ها از دستگاه های بخور مرطوب کننده هوا استفاده کنید.
نزد پزشک بروید
پزشک شما بسته به میزان همکاری و سن کودک، او را وادار می کند که سرش را به عقب بببرد، بنشیند یا دراز بکشد و سپس فشاری روی بینی وارد می کند؛ حتی اگر این کار قبلاً در خانه انجام شده باشد، خونریزی را کنترل می کند. در صورت شدید بودن خونریزی قراردادن گاز یا سوزاندن با جریان الکتریسیته ضروری است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط