زانودرد و روش هاى مقابله با آن

درد زانو از جمله دردهايى است كه بيمار را وادار مى سازد به پزشك مراجعه كند. با نوع زندگى و فعاليت هاى اجتماعى در جامعه امروزى شمار اين گونه بيمارى ها روبه فزونى گذاشته است. زانودرد علل گوناگونى دارد و درمان هاى متفاوتى را مى طلبد. محافظت از زانو در مقابل بروز برخى از دردها بسيار مشكل است ولى مى توان با رعايت چند اصل مهم احتمال صدمه به زانو ها را به حداقل كاهش داد. براساس تحقيقات پزشكى براى كاهش بيمارى هاى زانو مثل (استئوآرتريت) بايد لاغر شويد زيرا چه در كارهاى روزمره و چه در قدم زدن فشار روى زانوهايتان كاهش مى يابد. كاهش وزن صدمات احتمالى به رباط ها و تاندون ها را كاهش مى دهد.
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زانودرد و روش هاى مقابله با آن
 زانودرد
زانودرد و روش هاى مقابله با آن
ترجمه: زهره فخرياسرى
منبع:sharghnewspaper.ir
درد زانو از جمله دردهايى است كه بيمار را وادار مى سازد به پزشك مراجعه كند. با نوع زندگى و فعاليت هاى اجتماعى در جامعه امروزى شمار اين گونه بيمارى ها روبه فزونى گذاشته است. زانودرد علل گوناگونى دارد و درمان هاى متفاوتى را مى طلبد. محافظت از زانو در مقابل بروز برخى از دردها بسيار مشكل است ولى مى توان با رعايت چند اصل مهم احتمال صدمه به زانو ها را به حداقل كاهش داد. براساس تحقيقات پزشكى براى كاهش بيمارى هاى زانو مثل (استئوآرتريت) بايد لاغر شويد زيرا چه در كارهاى روزمره و چه در قدم زدن فشار روى زانوهايتان كاهش مى يابد. كاهش وزن صدمات احتمالى به رباط ها و تاندون ها را كاهش مى دهد. اگر به درد مزمن زانو مبتلا هستيد به شنا و يا ورزش هاى آبى بپردازيد. طبق يك خاصيت فيزيكى وقتى بدن در آب غوطه ور مى شود از وزن بدن كاسته مى شود. در نتيجه وزن بدن به زانوها فشار وارد نمى كند. اگر به استخر دسترسى نداريد و يا علاقه اى به ورزش هاى آبى نداريد حداقل به ورزش هايى بپردازيد كه باعث كشش بدن و ماهيچه ها شوند. ورزش هايى چون بسكتبال، تنيس و دويدن را محدود كنيد. اگر با اين گونه ورزش ها درد زانوى شما تشديد شد حتماً آن را محدود كنيد. به بدنتان توجه كنيد، اگر احساس كرديد برخى از حركات ورزشى به شما صدمه وارد مى كند نوع ورزشتان را تغيير دهيد. خودتان را با فعاليت زياد خسته نكنيد بلكه در اولين فرصت به استراحت بپردازيد. گوش به زنگ باشيد زيرا بيشتر صدمات زمانى اتفاق مى افتد كه انسان خسته است. از زانوهايتان محافظت به عمل آوريد. پوشيدن زانوبند هنگام ورزش شما را از برخى صدمات مصون نگاه مى دارد. هنگامى كه رانندگى مى كنيد از زانوهايتان در مقابل صدمات ناشى از داشبورد محافظت به عمل آوريد. وقتى درد زانو به صورت مزمن در مى آيد زانو ورم مى كند. برخى از بيمارى ها باعث ورم و التهاب زانوها مى شود. صدمات زانو در ابتدا باعث ورم زانو مى شود كه خود سبب صدمات بيشتر خواهد شد و اين روند همچنان ادامه پيدا مى كند تا به صورت مزمن درمى آيد. با محافظت هاى پزشكى مى توان اين چرخه معيوب را شكست و صدمات آتى بافت هاى زانو را به حداقل رساند. حتى با برخى از مراقبت هاى خانگى مى توان ورم و درد را كاهش داده و از جراحات بيشتر جلوگيرى كرد.
• استراحت دادن _ استراحت در منزل از مهمترين اصول درمان است
• كمپرس كردن _ كمپرس با يخ دو تا سه بار در روز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقيقه مفيد است.
• قراردادن زانو در ارتفاع _ قراردادن زانو در سطحى بلندتر از بدن باعث مى شود نيروى جاذبه مايعات جمع شده در بافت صدمه ديده را كاهش داده در نتيجه ورم نيز كمتر شده و خستگى را از ما دور مى سازد.
• بستن زانوها _ بستن زانوها به دو دليل مفيد است. نخست ورم را كاهش مى دهد سپس مكانيسم زانو را به نظم در مى آورد.
• استفاده از داروها _ اگر شما به زخم معده، بيمارى كليه و بيمارى هاى خونى مبتلا نيستيد داروهاى ضد التهابى در اين مورد به شما كمك هاى فراوانى مى كند.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.