شايع ترين اختلال خواب در كودكان

خواب براى كودك همانند تغذيه لازم و ضرورى است، بسيارى از كودكان براى به خواب رفتن مشكل دارند و به موقع نمى خوابند. در كودكان معمولاً بى خوابى اوايل شب اتفاق مى افتد و به اصطلاح به آن بى خوابى شبانه گفته مى شود. عوامل بسيارى وجود دارد كه در دير به خواب رفتن كودكان نقش دارد
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شايع ترين اختلال خواب در كودكان
شايع ترين اختلال خواب در كودكان
شايع ترين اختلال خواب در كودكان
منبع:Koodakan.org
خواب براى كودك همانند تغذيه لازم و ضرورى است، بسيارى از كودكان براى به خواب رفتن مشكل دارند و به موقع نمى خوابند. در كودكان معمولاً بى خوابى اوايل شب اتفاق مى افتد و به اصطلاح به آن بى خوابى شبانه گفته مى شود. عوامل بسيارى وجود دارد كه در دير به خواب رفتن كودكان نقش دارد كه شما بايد براى حفظ سلامت فرزندتان دليل آن را كشف و نسبت به رفع آن اقدام كنيد. واقعيت اين است كه براى ايجاد خواب راحت و آرام در شب براى كودك تنها يك روش وجود ندارد، راه حل ها و توصيه هاى گوناگونى در اين زمينه وجود دارد كه چكيده اى از آنها به شرح زير است:
۱- براى تعيين زمان خواب كودك با او نيز مشورت كنيد و وقتى زمانش فرامى رسد حتماً به كودك يادآورى كنيد. آنها به برخورد قاطع شما و يك قرار ثابت براى خواب نياز دارند.
۲- سعى كنيد برو به اتاق خوابت مثل يك عمل تنبيهى به نظر نرسد، به جاى آن مى توانيد به كودك بگوييد كه لازم نيست بخوابى بلكه بايد در تخت خودت استراحت كنى، وقتى جنبه اجبار براى خواب از بين برود احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود مى آيد.
۳- تشويق كودك با صحبت و با عمل، به اين صورت كه هر شب به وقت شناسى و در رختخواب رفتن وى جايزه بدهيد. جايزه مى تواند يك خوراكى ويژه قبل از خواب مثل يك ليوان شير يا خوراكى كه كودك دوست دارد باشد و يا به عنوان تشويق يك لباس خواب نو و قشنگ به او هديه بدهيد.
۴- هنگام خواب، به كودك لباس راحت بپوشانيد و اتاق خوابش را به تهويه مجهز كنيد، لحاف هاى سنگين را برداريد و يك اتاق خواب مطبوع براى او تهيه كنيد.
۵ - فعاليت هاى بدنى كودك مانند بازى كردن در پارك و برنامه هاى ورزشى را در طول روز افزايش دهيد. انجام بازى هاى هيجان انگيز مثل بازى هاى كامپيوترى و ديدن فيلم هاى هيجان انگيز در كودك را قبل از خواب محدود كنيد.
۶- به خاطر داشته باشيد مصرف شبانه برخى از مواد غذايى مانند چاى و يا نوشابه خواب كودك را كاهش مى دهد.
۷- اگر كودك شما در اتاق خواب خودش مى ترسد خيلى مهم است كه شما ترس او را جدى بگيريد، كودك را آرام كنيد و سعى كنيد با هم پى به علت ترس ببريد. به كودك اين فرصت را بدهيد كه در مورد مشكل احتمالى و هيجانات يا چيزهاى جالبى كه در روز برايش اتفاق افتاده با شما صحبت كند، حتى كودك مى تواند وقتى در تخت خود دراز كشيد از زبان خودش داستانى براى شما بگويد و در مورد اين داستان با او صحبت كنيد و مطمئن شويد كه تخيلات در ذهن او نماند. اين مسئله كمك مى كند كه كودك با آرامش بيشترى به خواب فرو رود.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.