برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

عدم هراس از دشمن

مادام كه شماها در حفاظت میهن خودتان و اسلام و جمهوری اسلامی با اتحاد و انسجام كامل در صحنه باشید، از توطئه‌های دشمنان اسلام برای براندازی جمهوری اسلامی نهراسید و چون سدی آهنین در مقابل آنان بایستید و با سرافرازی
شنبه، 17 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عدم هراس از دشمن
 عدم هراس از دشمن

 






 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

مادام كه شماها در حفاظت میهن خودتان و اسلام و جمهوری اسلامی با اتحاد و انسجام كامل در صحنه باشید، از توطئه‌های دشمنان اسلام برای براندازی جمهوری اسلامی نهراسید و چون سدی آهنین در مقابل آنان بایستید و با سرافرازی بر مهاجمین تبهكار بتازید و آنان را درهم كوبید. ملت بزرگ یكدل و یكجهت پشتیبان شماست و دست عنایت حق تعالی و پرتو قدرت لایزال او بر سر شماست. پیروز باشید و با قدرت به پیش بروید و دشمنان خدا را از كشور خود برانید و دست تبهكاران داخل و خارج را قطع كنید و از خداوند قادر استعانت نمایید. (1)
ملت ما اكنون به شهادت و فداكاری خو گرفته است و از هیچ دشمنی و هیچ قدرتی و هیچ توطئه‌ای هراس ندارد. هراس آن دارد كه شهادت، مكتب او نیست. ملتی كه تازه عروس و تازه دامادش برای شهادت داوطلبند و خود را برای هر پیشامدی در راه خدا مهیا كرده‌اند از چه می‌ترسند؟ ملتی كه شهادت برای او سعادت است پیروز است. ملتی كه خود و همه چیز خود را برای اسلام می‌خواهد، پیروزمند است. ما در كشته شدن و كشتن پیروزیم. دشمنان ملتهای مستضعف و پیروان قدرتمندان ستمگر كه برای ایجاد تفرقه بین مسلمین، شیاطین خود را فراخوانده‌اند، وقتی به خطای خود واقف می‌شوند كه توده‌های میلیونی مسلمین براساس تعالیم عالیه اسلام آنان را مفتضحانه سركوب كنند و دست آنان را از توطئه‌های خائنانه قطع نمایند. (2)
هان ‌ای ملت سلحشور! برای مقابله با قدرتهای نظامی ابرقدرتان آماده باشید. و‌ای قوای مسلح! كه سربازان اسلام و پیشمرگان هدف و نگهبانان كشورید، مجهز باشید هم به صلاح و هم به سلاح، و هراس و خوف به خود راه ندهید كه خداوند تعالی پشتیبان و ملت بزرگ، هوادار شماست. شما نصرت كنید از دین خدا و كشور توحید تا خداوند قادر نصرت دهد شما را. (3)
ما قوی هستیم و قدرتمند هستیم و ما بر آنها غلبه خواهیم كرد. ملت ایران باید از این طور مسائل هیچ نترسد، در صورتی كه مسأله‌ای نبوده است؛ و فقط آن طوری كه به ما اطلاع دادند یك مانور هوایی بوده است برای امتحان، و هیچ خوفی نیست در كار، و همه ما سالم و سلامت هستیم و در این جا هم هیچ قضیه‌ای واقع نشده. و من از ملت بزرگ ایران خواهانم كه در هر مسأله‌ای كه پیش می‌آید قوی باشند، قدرتمند باشند، متكی به خدای تبارك و تعالی باشند و از هیچ چیز باك نداشته باشند. ما از آن قدرتهای بزرگ نترسیدیم، این كه قدرتی ندارد، عراق كه چیزی نیست. در صورتی كه در خود عراق و در بغداد- از قراری كه اطلاع دادند- الآن در بغداد مشغول به تفنگ اندازی و انفجارات است و اینها در حال انفجار هستند، در حال احتضار هستند و ان‌شاءالله با دست قوی ملت و با تأیید خدای تبارك و تعالی این ریشه‌های فساد قطع خواهد شد و اسلام گسترش پیدا خواهد كرد در همه جا. و ما متكی به خدا هستیم و با اتكا به خدا از هیچ چیز ترسی نداریم. و شما ملت عزیز مجتمع باشید، مصمم باشید و از هیچ چیز هراس نداشته باشید كه هراسی هم نیست. (4)
شما هیچ وقت از هیچ چیز هراس نداشته باشید. شما برای حفظ اسلام دارید جنگ می‌كنید و او برای نابودی اسلام. الآن اسلام به تمامه در مقابل كفر واقع شده است و شما باید از اسلام پایداری كنید و حمایت كنید و دفاع كنید. دفاع یك امر واجبی است بر همه كس. بر هركس كه هر مقدار قدرت دارد، باید دفاع بكند از اسلام. الآن اینها هجوم كردند بر اسلام و ما باید دفاع بكنیم. (5)
امروز بحمدالله ملت ایران ملتی است مؤمن و رزمنده و دارای عقیده و جهاد برای عقیده است. و مادامی كه این روح بزرگ در كالبد ماست، از توطئه‌ها و كجرویها و سایر چیزهایی كه برای ملت ما بوده است و در پیش است هراسی نیست. آن ملت باید از مشكلات هراس داشته باشد كه ایمان نداشته باشد. آن كه ایمان و عقیده دارد و بپا خاسته است كه جهاد كند در راه این ایمان و عقیده و اعتقاد به این دارد كه فداكاری در راه خدای تبارك و تعالی پیروزی است و رسیدن به مقام شهادت پیروزی دیگر است، یك همچو ملتی شكست ندارد. آنهایی كه توطئه‌گر هستند و با توطئه خودشان می‌خواهند بین ملت نفاق ایجاد كنند، و گمان كردند كه می‌توانند بین ملت یكپارچه اسلامی ایران نفاق ایجاد كنند و گروهها را در مقابل هم قرار بدهند، آنها در اشتباه‌اند. آنها ملت ایران را نشناختند. (6)
شما بحمدالله با دل روشن و چشم باز برای خدا و برای اسلام و برای كشور اسلامی و برای كشوری كه الآن از خود شماست و دیگران در او هیچ تصرّفی ندارند، شما در یك همچو كشوری دارید فداكاری می‌كنید؛ و فداكاری شما پیش خدای تبارك و تعالی و ملائكه‌الله و انبیا و خصوصاً خاتمشان ثبت است. و هرگز شما هراسی از هیچ دشمن نكنید. كسی كه خدا با اوست از هیچ قدرتی جز قدرت او هراس ندارد. و ما همه چیزمان از اوست و همه چیزمان برای او باید باشد و در راه او باشد، و خودمان، جانمان، مالمان، اولادمان، فرزندانمان هرچه داریم از اوست و در راه اوست، و بنابراین هیچ هراسی ما نداریم. هرچه بشود پیروزی با ماست. مادامی كه شما این ایده را دارید كه برای خدا خدمت بكنید در عبادت هستید و پیروزید، و دشمن شما شكست خورده است و نابود خواهد شد. (7)
این كه در این پیروزی بزرگی كه نصیب ایران شده است و بحمدالله قدمهای آخر را طی می‌كند، و دشمنان اسلام و میهن شما نفسهای آخر را می‌كشند، می بینید كه قدرتهای بزرگ به وحشت افتادند و گاهی ما را تهدید می‌كنند،‌ شما را تهدید می‌كنند و گاهی منطقه را بر ضد ما و ملت ما و شما می‌خواهند بسیج كنند. این برای این است كه آنها از این قدرت اسلامی و از این وحدتی كه در ایران پیدا شده است و انسجامی كه در تمام گروههای این ملت پیدا شده است، خوف دارند. (8)
دولت امریكا ما را [تهدید] كرده بود كه اگر چنانچه این اعدامها پیدا بكند، در روابط ایران با امریكا یك قدری خطر می‌افتد، ‌ای الهی كه به خطر بیفتد! ما روابط با امریكا را می‌خواهیم چه بكنیم. روابط ما با امریكا روابط یك مظلوم با یك ظالم است؛ روابط یك غارت شده با یك غارتگر است. ما می‌خواهیم چه كنیم. آنها میل دارند كه با ما روابط آنها احتیاج دارند كه با ما روابط داشته باشند؛ ما چه احتیاجی به امریكا داریم. امریكا آن طرف دنیاست. آنها می‌خواهند كه بازار داشته باشند این جا. آنها باز طمع دارند كه نفت ما را بخورند. ما كه، اسلام كه، بنا ندارد كه ظلم به دیگری بكند، مظلوم هم نخواهد شد. (9)
شما باید بدانید كه دخالت نظامی آمریكا و همه شماها، دخالت نظام شوروی و همه وابستگان به او، دخالت شماها همه در كشور ما و حصر اقتصادی شماها، در آن اراده ملت ما، آن تصمیم و اراده ملت ما اثری نخواهد كرد و ما مهیای مرگ هستیم. شما ما را از چه می‌ترسانید؟ ما كه مهیای شهادت هستیم، شما ما را از اقتصاد می‌ترسانید، از دخالت نظامی می‌ترسانید؟! شما كسانی را كه از مرگ می‌ترسند باید بترسانید، نه مملكتی كه حاضر شده برای شهادت و شهادت را یك فوز برای خودش می‌داند. بنابراین هیچ ما از این مسائل خوفی نداریم. و امریكا چه با همه كشورها دست به هم بدهند و بخواهند دخالت كنند، یا خودش به تنهایی- به قول كارتر- دخالت بكند، دخالت بكند تا بفهمد قضیه چی هست. دخالت نظامی بكند تا بفهمد كه مطلب چی هست. (10)
گاهی امریكا ایران را تهدید می‌كند، و هنوز نفهمیده است كه ایران كه برای كوتاه شدن دست آنان با انگیزه شهادت قیام نموده است و جهاد در راه خداوند را به جان و دل می‌خرد، از تهدید امثال او باك ندارد. و اگر مسلمانان جهان از خواب برخیزند و با یاری خداوند دست اتحاد ایمانی به هم دهند هیچ قدرتی نمی‌تواند آنها را تهدید كند. و مقامات ایرانی آنان را به برادری و اتحاد در هر مقطع دعوت كرده‌اند. (11)
از جمله چیزهایی كه برای قیام مسلمانان و مستضعفان جهان علیه چپاولگران و مستكبران جهانخوار لازم به تذكر است. آن است كه نوعاً قدرتهای ستمگر از راه ارعاب و تهدید یا به وسیله‌ی بوقهای تبلیغاتی خودشان و یا به وسیله‌ی عمال مزدور بومی خائنشان مقاصد شوم خود را اجرا می‌كنند. در صورتی كه اگر ملتها با هشیاری و وحدت در مقابلشان بایستند، موفق به اجرای آن نخواهند شد. شواهد بر این مدعا زیاد است. (12)
آنهایی كه بی‌اطلاع بودند از اسلام، آنهایی كه بی‌اطلاع بودند از قدرت اسلام و هنر اسلام، آنها در حجاب بودند و نمی‌دانستند- حالا هم هستند- لیكن یك پرده‌ای برداشته شد از این حجاب. الآن سر تا ته دنیا همه ابرقدرتها می‌دانند قضیه چی هست. همه این تبلیغات هم كه دارند می‌كنند، همه برای این است كه، می‌دانند قضیه چه قضیه بزرگی بوده است و باید چه جوری با آن مقابله كرد، ابتدایش با این كه سكوت كنند. این سكوت نه این است كه ندانند، آنهایی كه باید بدانند می‌دانند، سرانی كه در دنیا هستند، ابرقدرتها، آنها می‌دانند، خبرگزاری‌هایی كه این جا دارند، مسائل را آن طوری كه هست اطلاع می‌دهند، لكن یك وضع دیگر هم برای تبلیغاتی درست می‌كنند، نه اینكه ندانند، مسائل را می دانند. می‌دانند كه بعد از این همه تبلیغاتی كه كردند، این همه تهدیداتی كه كردند. حتی كاخ سفید تهدید كرد ایران را، ملت ایران همه این تهدیدات را توی خیابانها گذاشت و از رویش عبور كرد. (13)

راهبردهای تصریحی:

1- تا زمانی كه ملت ایران متكی به خدا و در راه دفاع از اسلام ثابت قدم ایستاده است، نباید از چیزی بترسد.
2- هراس و ترس برای كسانی است كه به شهادت اعتقاد ندارند.
3- تهدیدهای دشمن بر اثر هراسی است كه از ملت ایران دارند.

نكات استنباطی:

1- قدرت و عنایات خداوند فراتر و قدرتمندتر از هر قدرت مادّی است.
2- دشمن به هر نحو تلاش می‌كند كه با القاء‌ ترس در مردم، آنان را از تعقیب جدّی خواستهای خود در انقلاب اسلامی، باز دارد.

پی‌نوشت‌ها:

1.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج16، ص 204.
2.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج13، ص187.
3.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج13، ص 188.
4.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج13، ص 232.
5.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج13، ص 251.
6.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج14، ص 482.
7.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج17، ص 223.
8.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج16، ص 272.
9.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج7، ص 357.
10.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج12، ص 398.
11.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج16، ص 293.
12.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج18، ص 92.
13.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج19، صص 287 و 288.

منبع مقاله :
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) (جلد هشتم) اصل شناخت دشمنان و ضرورت مرزبندی شفاف با آنان، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.