بهترین دیافراگم برای عکاسی پرتره کدام است؟

اگر به تازگی شروع به عکاسی پرتره کرده اید احتمالاً از خود می پرسید چه دیافراگمی برای عکاسی پرتره مناسب است؟ در این آموزش قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و به شما نشان دهیم که با دیافراگم های مختلف چقدر نتایج
سه‌شنبه، 27 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترین دیافراگم برای عکاسی پرتره کدام است؟
بهترین دیافراگم برای عکاسی پرتره کدام است؟

 






 

اگر به تازگی شروع به عکاسی پرتره کرده اید احتمالاً از خود می پرسید چه دیافراگمی برای عکاسی پرتره مناسب است؟ در این آموزش قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و به شما نشان دهیم که با دیافراگم های مختلف چقدر نتایج متفاوتی خواهید گرفت.
گاهی شاید برای داشتن پرتره عمومی بخواهید مقدار بیشتری از پس زمینه را نشان دهید، اما در غیر این صورت قاعدتاً می خواهید که پس زمینه را محو کنید تا سوژه اصلی شما مرکز توجه باشد.
فقط فاصله کانونی نیست که بر روی عمق میدان تأثیر می گذارد: دریچه دیافراگمی که انتخاب می کنید هم در عمق میدان عکس تأثیر گذار است. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید که چطور باز بودن دریچه دیافراگم بر روی محدوده فوکوس و عمق میدان تأثیر می گذارد.
چه دیافراگمی برای پرتره مناسب تر است؟
ما به شما کمک می کنیم تا تصمیم بگیرید که سوژه شما از عناصر اطرافش جدا شود و یا در کنار عناصر اطرافش دیده شود.
بهترین دیافراگم برای عکاسی پرتره کدام است؟

۱
پس زمینه محو

دیافراگمی باز مانند f/4 یا f/2.8 عمق میدان کم ایجاد می کنند. این یعنی تنها محدوده بسیار کوچکی عقب تر و جلو تر از نقطه فوکوس در فوکوس قرار دارند. اگر بخواهید پس زمینه را محو کنید باز گذاشتن دیافراگم راه مناسبی است، با این کار فقط سوژه را واضح و شفاف می کنید. اما باید در این حالت خیلی دقیق فوکوس کنید چرا که اندکی خطا می تواند کار را خراب کند. و یادتان باشد که همیشه بر روی چشم سوژه فوکوس کنید.

۲
بهترین حالت برای داشتن هم سوژه و هم پس زمینه

دیافراگم f/8 (یا عددی نزدیک به این) بهترین شکل را از سوژه و پس زمینه نشان می دهد. با این شرایط شما مقدار بیشتری از پس زمینه را می بینید و محوی آن کمتر است ولی سوژه کمتر از پس زمینه جدا شده است، خوبی این حالت این است که خطای فوکوس کمتر به چشم می آید چرا که عمق میدان بیشتر است، در این حالت می توانید بیشتر حواس خود را جمع سرعت شاتر و ISO کنید. اگر از فلاش های استودیویی برای نورپردازی استفاده می کنید، این دیافراگم متوسط مناسب است.

۳
همه چیز واضح و شفاف باشد

دیافراگمی خیلی کوچک، مانند f/22، برای اینکه بخواهید تمام عناصر داخل کادر را واضح ثبت کنید مناسب است، برای مثال مانند عکس مدلی که در پس زمینه عکس های بالا حضور دارد. که اگر بخواهید با دیافراگمی بسته بگیرید یا باید سرعت شاتر را پایین بیاورید که در این صورت استفاده از سه پایه برای جلوگیری از لرزش دوربین الزامی است، و یا باید مقدار ISO را بالا ببرید که با این کار نویز عکس افزایش پیدا می کند.
منبع مقاله :
سایت لنزک به نقل از Digital camera world

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.