اين ياقوت سرخ

ياقوت سرخ يا همان انار، يكي از ميوه هاي پرطرفدار شب يلداست كه در كنار ساير ميوه ها زينت بخش محافل پذيرايي اين مراسم سنتي است.نام ميوه انار در قرآن سه بار ذكر شده، به طوري كه خداوند در آيه 68 سوره الرحمن مي فرمايد: «در آن دو بهشت هرگونه ميوه و خرما و انار بسيار است».
يکشنبه، 12 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اين ياقوت سرخ
اين ياقوت سرخ
اين ياقوت سرخ
نويسنده:مليحه تراب پور
منبع:روزنامه قدس
ياقوت سرخ يا همان انار، يكي از ميوه هاي پرطرفدار شب يلداست كه در كنار ساير ميوه ها زينت بخش محافل پذيرايي اين مراسم سنتي است.نام ميوه انار در قرآن سه بار ذكر شده، به طوري كه خداوند در آيه 68 سوره الرحمن مي فرمايد: «در آن دو بهشت هرگونه ميوه و خرما و انار بسيار است».يكي از جالب ترين ويژگيهاي انار ساختار داخلي آن است، به طوري كه اگر پوست چرمي و زيباي آن به يكباره برداشته شود، صدها گوهر سلول مانند آبدار با طعمي شيرين و خوشايند نمايان مي شود كه داخل كيسه هايي شبكه اي مانند قرار دارند.ارزش غذايي انار نيز مانند دو ميوه ديگر (خرما و زيتون) كه در قرآن ذكر شده، بسيار است. انار ميوه اي مغذي با كالري 65 مي باشد و با اينكه مقدار پروتئين و چربي آن ناچيز است، اما به عنوان منبعي غني از سديم محسوب مي شود. همچنين انار حاوي مقادير زيادي از ويتامين ث، كلسيم و فسفر مي باشد.

خواص آب انار

آب انار به عنوان نوشيدني بسيار دلپذير در بسياري از كشورهاي خاورميانه مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين براي درست كردن انواع ژله، رب انار، چاشني هاي غذايي و شربت انار كاربردهاي فراوان دارد. نكته جالب توجه اينكه انارهاي ترش به علت فراواني اسيدهاي آلي براي تهيه رب بسيار مرغوبند. آب انار، همچنين يك آنتي اكسيدان قوي به شمار مي رود كه از بدن در برابر راديكالهاي آزاد و مولكولهاي مضر كه به ايجاد بيماريهاي قلبي و پيري زودرس و سرطان منجر مي شود، محافظت مي كند.

انار در طب سنتي

انار علاوه بر ارزش غذايي، فوايد دارويي پزشكي بسياري دارد كه عمدتاً در طب يوناني براي معالجه امراض گوناگون كاربرد فراوان دارد و از نظر دارويي براي درمان اسهال، گوش درد، ضعف بينايي، تب و ناراحتيهاي دندان و لثه و سوء هاضمه مورد استفاده قرار مي گيرد.ديگر اينكه انار علاوه بر اينكه كم خوني را درمان مي كند، در تصفيه خون نيز نقش بسزايي دارد و اين به دليل وجود پتاسيم و منيزيم در آن است و چون فعاليت سلولهاي كبد را زياد مي كند در احتقان كبد مؤثر بوده و در رفع كلسترول و اوره و دفع سموم و تعادل مايعات بدن بخصوص خون نقش مهمي دارد.

رابطه مصرف انار و شادابي پوست

انار در زيبايي پوست و شادابي آن نيز بسيار مؤثر است و بوي بد دهان و زردي دندانها را از بين مي برد كه امام رضا(ع) در همين ارتباط مي فرمايند: «خوردن انار باعث نيكويي رخسار كودك مي شود.»
بوميان سريلانكا نيز كه از طب گياهي براي درمان امراض مختلف استفاده مي كنند، به منظور معالجه اسهال و برونشيت، شكوفه درخت انار را به صورت چاي، دم كرده و آن را مصرف مي كنند.شكوفه ها و گلهاي زيباي انار براي كاهش و تسلي دادن درد چشم و ناراحتيهاي آن نيز بسيار مؤثر است، همچنين جوشانده گل انار و استفاده از آن به صورت غرغره براي معالجه ورم گلو و جلوگيري از خونريزي لثه بسيار مفيد خواهد بود. بنابراين، با فرا رسيدن فصل زمستان و فراواني آن در ميان ميوه هاي موجود در بازار، براي حفظ سلامت و شادابي خود، مصرف انار را از ياد نبريد .




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.