برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)

تاكتیك گروه گروه كردن مردم

امیدوارم با هماهنگی و نظم در تبلیغات تمام دسیسه‌های دشمن خنثی شود. دشمن حمله نظامی نمی‌كند، زیرا می‌داند از حمله نظامی كاری ساخته نیست. آنها می‌خواستند از داخل خود ما ضربه‌ای بزنند، ولی دیدند نشد و نمی‌توانند، با این
سه‌شنبه، 10 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاكتیك گروه گروه كردن مردم
 تاكتیك گروه گروه كردن مردم

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
 برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)
امیدوارم با هماهنگی و نظم در تبلیغات تمام دسیسه‌های دشمن خنثی شود. دشمن حمله نظامی نمی‌كند، زیرا می‌داند از حمله نظامی كاری ساخته نیست. آنها می‌خواستند از داخل خود ما ضربه‌ای بزنند، ولی دیدند نشد و نمی‌توانند، با این وجود دست از تبلیغات برنداشتند، می‌خواهند به وسیله تبلیغات سوء اتحاد ما را از بین ببرند. پس شما، هرچه می‌توانید بیشتر هماهنگ شوید، همه یك هدف را دنبال كنید. امیدوارم در كارهایتان موفق باشید و بتوانید به مردم خدمت كنید. (1)
تحمیلاتی كه بر ملتها می‌شد از باب این بود كه قشرهای مختلف هركدام مشغول كار خودشان بودند. آنها هم ایجاد اختلاف می‌كردند بینشان. حزبهای مختلف درست می‌كردند كه هر كدام دشمن دیگری بود. در قشرهای مختلف مملكت كارهای مختلف؛ این كی هست، ترك. آن كی، كرد. آن كی، سیستانی. آن كی، بلوچ. آن كی، فارس. حتی در یك شهر، این محله و آن محله با هم اختلاف داشتند. شاید شماها یادتان نباشد. محله كذا با محله كذا با هم اختلاف داشتند كه اگر از آن محله یك كسی می‌آمد به این محله، كتك می‌خورد و می‌رفت. اینها یك چیزهایی بود حساب شده كه نگذارند یك ملت با هم مجتمع بشوند. نگذارند كه یك جمعیتهایی یك طرف روند، متوجه بشوند به یك چیزی. متوجه بشوند به یك طرف. این وقتی اختلافات پیدا شد، نخواهد شد. (2)
هیچ‌وقت از این حرفهایی كه می‌زنند كه ما مداخله نظامی می‌كنیم، از این هیچ‌وقت نترسید. بلكه آن‌وقت هم كه مداخله نظامی بكنند به نفع ماست. از حصر اقتصادی... اگر ما را محاصره اقتصادی بكنند ما فعالتر می‌شویم. به نفع ما هست. بكنند ما را محاصره، از این هم هیچ نترسید. از این دشمن؛ دشمنی كه آمده در داخل ما و ما را می‌خواهد از داخل فاسد كند، این ترس دارد كه ما به جان هم بیفتیم، من شما را لعن كنم. خدای نخواسته شما من را لعن كنید، و ملت با صورتهای مختلف، حزبهای مختلف، جمعیتهای مختلف [ در برابر هم قرار بگیرند] در عرض چند ماه قریب دویست تا جمعیت می گویند هست؛ جمعیت مختلف. این جمعیتهای مختلف اگر همه وجهه شان یك طرف بود، همه برای خدا بود، خوب، هركسی می‌خواهد یك راهی مثل یك كسی بقال است و توجه به خدا دارد، یك كسی فرض كنید ملّاست و توجهی به خدا دارد، اما احزابی كه در ایران پیدا می‌شود، و جمعیتهایی كه در این طرفها پیدا می‌شود، اینها كلُّ یَلْعِنُ صاحبهُ همه مخالفند با هم. آنها هم همین را می‌خواهند كه از راه زیاد شدن احزاب، زیاد شدن اختلاف درست كنند. این راه، راه احزاب كه از آن راه پیش می‌آید، در قضایای دیگر هم همین حرفها را پیش می‌آورند. این زبانش چیست، آن زبانش چیست، این باید چه جور باشد، آن باید چه جور باشد، تمام اینها نقشه است. این غائله هایی كه یكی بعد از دیگری پیش می‌آورند این نقشه‌هایی است كه طرح‌ریزی شده است و به دست خود ماها انجام می‌گیرد كه بین خود ماها را از هم جدا كنند، آنها نتیجه‌اش را ببرند. و خدا همه ما را حفظ كند از اینطور اختلافات، از اینطور چیزها. (3)
توجه به توطئه‌ها داشته باشید. توجه به نفاق‌افكنیها، توجه به اموری كه اسباب تفرقه می‌شود. خصوصاً در این دهه آخر صفر باید بسیار متوجه باشید كه مبادا اینها از این اجتماعات سوءاستفاده كنند، و مبادا خدای نخواسته تفرقه بین شما، درگیری بین شما ایجاد كنند، كه هر تفرقه‌ای امروز و هر ندایی كه برخلاف مصلحت شماها باشد، برخلاف مصلحت اسلام است. شما خودتان باید پاسدار اسلام باشید. همانطور كه تحمل این زحمت را كردید و از راههای دور و هوای سرد پیاده آمدید، باید تحمل زحمت كنید و تا رسیدن به پیروزی نهایی همه با هم باشید و با هم فكر كنید و با هم راجع به این مسائل مشورت كنید. خداوند همه شما را ان‌شاءالله نصرت بدهد، و با پیروزی ان‌شاءالله پیش بروید و مملكت را خودتان در دست بگیرید و برای خودتان خدمت كنید. (4)
آنچه كه من باید در محضر شما دوستان، عزیزان عرض كنم این است كه قدرتهای بزرگ توجه دارند به اینكه این ملت در سایه وحدت و اتفاق و توجه به خدای تبارك و تعالی، پیروز شدند و منافع آنها را به خطر انداختند. و آنها از پای نخواهند نشست. و هر روز یك راهی درست می‌كنند برای اختلاف و برای اینكه وحدت ملت ما را به هم بزنند. و ما باید چشم و گوش خودمان را باز كنیم و هوشیار باشیم كه اختلافات را دامن نزنیم. ملت ما هر قشری كه توجه دارند به اینكه این كشور را اختلاف خواهد آسیب‌پذیر كرد، و هر گروهی كه علاقه دارند به اسلام، علاقه دارند به كشور اسلامی، علاقه دارند به ملت اسلامی ایران، ‌باید كوشش كنند كه خللی در این وحدت و اتفاق رخ ندهد. اگر خدای نخواسته، دشمنهای ما موفق بشوند به اینكه در هر گوشه‌ای بین ملت ما اختلاف بیندازند، آنها به آرزوی خودشان می رسند. (5)
ما امروز دشمنهای زیاد داریم و بعدها هم این دشمنها هستند. شما آن سیلی كه به ابرقدرتها زدید، در طول تاریخ كسی نزده است. متوقع نباشید كه آنها بنشینند و تماشاچی باشند. آنها مشغول فعالیت هستند. بتوانند، با قوای نظامی به ما حمله می‌كنند، نتوانند، با تبلیغات سوء در داخل كشورمان به ما حمله می‌كنند. اختلاف می‌اندازند بین اینها. از قراری كه بعض رسانه‌ها نقل كرده‌اند، این بعض از این سران كشورهای اسلامی - كه كشور، اسلامی است نه آن سر - در این كنفرانسی كه در طایف داشتند، قرار دادند بعضی از اینها، نه همه آنها، بعضی از آنها گفته‌اند كه ما باید در ایران بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد كنیم و كاری بكنیم كه بعضی اینها، بعضی دیگر را بكشند تا اینكه این حكومت از بین برود. برادران شیعه ما، برادران سنّی ما، هوشیار باشید كه اگر كسانی آمدند در بین شما و راجع به برادرانتان چیزی گفتند و راجع به شیعه‌ها پیش شما، راجع به سُنّیها پیش دیگران چیزی گفتند، بدانید این همان نقشه كنفرانس است؛ یعنی همان مطلبی است كه بعضی از این سران بسیار فاسد، بعضی از دولتها، آنهایند كه این نقشه را دارند انجام می‌دهند. بیدار باشید و این نقشه را، این نقشه شیطانی را خنثی كنید. شماها همه با هم برادر هستید و قرآن كریم بین مسلمین عقد اخوّت خوانده است، مؤمنین همه با هم برادر هستند. برادر نباید گوش كند به حرف كسانی كه بین او با برادر خودش می‌خواهد تفرقه بیندازد. بدانید كه چنانچه یك همچو تفرقه‌ای خدای نخواسته باشد، این به سود نه شیعه تمام می‌شود و نه سنّی، بلكه به سود كفار تمام می‌شود، ‌آنهایی كه اسلام را می‌خواهند زیر پا بگذارند به سود آنها تمام می‌شود. خداوند - ان‌شاءالله - همه قشرهای ملت ما را - ان‌شاءالله - تعالی به سعادت و سلامت برساند. شهدای ما را، همه را در رحمت خودش غریق كند، و معلولین ما را همه خداوند شفا عنایت كند. سعادت و سلامت برای همه ملت از خدا طلب می‌كنم. (6)
دنبال این هستند كه بین شماها اختلاف بیندازند، دنبال این هستند كه زمزمه اختلاف ایجاد كنند، یك جا بگویند كمبود هست، یك دسته هی فریاد بزنند كه ما كم داریم، كم داریم. اینها خیال می‌كنند كه جاهای دیگر زیاد دارند. آقا در جاهای دیگر صفهای طولانی بیشتر از اینجاست. اینجا قحطی نیست كه، اینجا فراوانی است منتها گرانی است؛ گرانی هم علاج می‌شود. ما نوامیس خودمان را، اسلام خودمان را، جان خودمان را، جان جوانانمان را به خطر بیندازیم كه گوشت گران است! میوه گران است! و اگر بخواهد این شكاف پیدا بشود كه یك دسته نِقْ بزنند و یك دسته هم كمك او بكنند و یك دسته هم - نمی دانم - تبلیغات سوء بكنند و بین خود ملت، هی داخل هم و خصوصاً بین سپاه و ارتش و كمیته و امثال اینها خدای نخواسته، این وحدتی كه هست از بین برود، آن روزی كه این وحدت از بین رود مرگ همه ما و به باد رفتن همه نوامیس و به باد رفتن همه زحمتهای انبیا علیهم السلام نسبت به این كشور خودمان و نسبت به كشورهای دیگر به باد فنا خواهد رفت. (7)
در داخل اگر خدای نخواسته ایجاد اختلاف بشود، منتهی به این می‌شود بی‌شك به اینكه شكست بخورید. دشمن پشت درهای ایران ایستاده‌اند، مراقبند آنها. تمام این هیاهوها ترس ندارد. اینها چیزی نیست، امریكا چه می‌فرستد به كجا و چه می‌فرستد به كجا، اینها، اینها صحبت است، آنی كه آنها نقشه اصلی‌شان این است كه در داخل یك كاری انجام بدهند. امریكا می‌داند كه عرضه این را ندارد كه در ایران وارد بشود یك كاری انجام بدهد، خودش هم می‌داند، این را خودشان هم گفتند كه ما نمی‌خواهیم كه سربازهای امریكا در خلیج از بین بروند، آقایان هم گفتند این را. آنها این مسأله را ظاهر می‌كنند كه با هو و جنجال ما را از میدان بیرون كنند،‌ آنها خوفی ندارد. آنی كه خوف دارد این است كه با این شیطنتها، ایادی آنها که باز هستند در کشور، با این شیطنتها ایجاد اختلاف كنند، دو دسته كنند، یك دسته از آن ور، یك دسته از آن ور. بین علمای بلاد اختلاف ایجاد كنند، دو دسته بشوند. اختلاف علما اختلاف ملت است، نه اختلاف افراد. اگر یك عالمی كه در یك شهری نفوذ دارد مردم چشم و گوششان به آن است، با یك عالم دیگری كه آن هم نظیر اوست، اختلافشان ظاهر بشود، اختلاف سلیقه را برسانند به اختلاف در جمعه‌ها و جماعات و در جاهای عمومی، این همچو نیست كه اختلاف زید و عمرو است، این یك اختلافی است كه هر شهر را دو قسمت می‌كند، دو بخش می‌كند،‌ یك بخش از آن ور یك بخش به این ور، این كم‌كم اضافه می‌شود. دشمنهای ما هم حوصله‌شان خیلی زیاد است، حالا نقشه می‌كشند برای پنجاه سال دیگر. این همین‌طور كم‌كم جلو می‌رود، این فساد جلو می‌رود تا یك روزی كه مهیا بشود كشور برای اینكه در داخل خودش یك انفجار حاصل بشود از ایادی آنها. ما از این غافل نباید باشیم. (8)
هر قشر شما با قشر دیگر تفرقه‌افكنی می‌كنند. آنها بین اقشار تفرقه‌افكنی می‌كنند. كمك نكنید به این تفرقه‌افكنی‌ها، كه این، كمك به دشمنان كشور است، به دشمنان اسلام است. انتقاد این‌قدر نكنید بدون جهت، بهانه‌گیری نكنید بدون جهت كه این به نفع دشمنان ماست. هر روز نگویید انقلاب شد و هیچ نشد. این خیانت به ملت است. ملت همه چیز داد و بزرگترین چیز را به دست آورد...نگویید چیزی نشد؛ شد و معجزه شد. آنهایی كه می‌گویند نشد، برای تضعیف روحیه ملت است. برای سست كردن اراده ملت است. این دانسته یا ندانسته خدمت به استعمار است. این دانسته یا ندانسته خدمت به رژیم منحط شاهنشاهی است. كارهای بزرگی شد، كارهای معجزه‌آسا؛ شكست طاغوت، شكست ابرقدرتها. امروز مملكت ما مستقل است. احدی در او تصرف نمی‌تواند بكند. و اجازه نمی‌دهیم كه چپ و راست در این مملكت دخالتی بكند. اجازه نمی‌دهیم كه ذخایر ما را به چپاول ببرند. از این چیز بهتر چه می‌خواستید از یك انقلاب؟ همان كه ملت می‌خواست؛ آزادی را می‌خواست حاصل است. همه الآن آزاد نشسته‌اید و در همه‌جا آزاد مجتمع هستند. (9)
توطئه‌ها برای همین است كه شماها را از هم جدا كنند، دشمن كنند، قشرهای مختلف درست كنند، گروههای مختلف درست كنند - همه با هم دشمن؛ و آنها نتیجه‌اش را ببرند. نباید ما بیدار بشویم؟ تا كی ما باید غافل باشیم؟ ما را سالهای طولانی غافل كردند و كُلاهمان را برداشتند، باز نباید بیدار بشویم؟ شما دانشگاهیها نباید بیدار بشوید؟‌شما علما نباید بیدار بشوید؟ با همین تفرقه‌افكنی‌ها ما را چاپیدند و بردند، و بر ما حكومت كردند و جوانهای ما را در حبس آن‌قدر زجر دادند و با روحانیون ما آنطور كه دیدید كردند و سایر اقشار هم آنطور، باز ما نباید بیدار بشویم؟ باز ما باید سر یك امور جزئی، كه هیچ نیست،‌ با هم اختلاف كنیم، به جان هم بیفتیم؟ منبر را، محراب و دانشگاه [را]، و اینها همه بریزند به جان هم؟ نباید ما توجه كنیم كه این دست دیگری است كه آمده و دارد این كار را انجام می‌دهد؟ نباید این ملت بیدار بشود كه در ظرف دو ماه، صد گروه اظهار وجود كردند؟ این هم همچو مِنْ باب اتفاق نیست، این یك دست حساب‌كرده در كار است كه این رمزی كه دست شما بود، و آن رمز پیروزی بود، ازتان بگیرد. آنها فهمیدند كه با وحدت شكست خوردند، وحدت را از شما دارند می‌گیرند. با عمل آنها و با تبلیغات آنها و با طرحهای آنها، این كی است؟ حزب كذا، آن كی است؟ حزب كذا، صد تا، یك همچو عددی من به چشمم خورد، در ظرف این چند هفته، صد گروه اظهار وجود كردند! و مع‌الأسف وضع این است كه گروهها وقتی اظهار وجود می‌كنند، همه با هم بد می‌شوند! اینطور نیست كه همه به نفع ملت و به نفع اسلام كار بكنند. اینها با هم مختلف می‌شوند، گروههای مختلف، و به واسطه این اختلافات كه حاصل می‌شود، ‌آن وحدت كلمه گرفته می‌شود؛ آن قدرت گرفته می‌شود. آحاد، كار ازشان نمی‌آید، گروه گروه كار ازشان نمی‌آید، ملت كار ازش می‌آید، ملت وقتی گروه گروه شد ازش كار نمی‌آید. (10)
برادران من! با اتكا به ایمان و اسلام بود كه ما پیروز شدیم. با اتكا به تعالیم عالیه اسلام و ایمان ما به مبادی بود كه با دست خالی غلبه كردیم بر همه قوای شیطانی. دوستان من! بیدار باشید، باز كیْد آنها نخوابیده است؛ در كمین هستند. آنها می‌خواهند تفرقه بیندازند باز بین ما و شما و بین شما با هم. بیدار باشید، و اگر چنانچه خدای نخواسته بین شما كسانی باشند كه بخواهند تفرقه بیندازند، آنها را بیدار كنید. به آنها بگویید كه این تفرقه انداختن، برگشتن به زمان اختناق و استبداد است؛ برگشتن به زمانی است كه تمام ذخایر ما را بردند و می‌خواهند ببرند. دستهای اجانب در كار است كه شماها را با هم، و شماها را با ما، و ما را با شما جدا كنند؛ ما را از هم جدا كنند. ما و شما باید بیدار باشیم، باید هوشیار باشیم. شما دوستان ما هستید، ما دوستان شما هستیم؛ ما با ملت و شما با ملت هستید؛ همه ما از یك ملت هستیم؛ همه ما از یك كشور هستیم، همه ما از یك دین هستیم؛ باید ما همه در راه اعتلای اسلام و اعتلای كشور خودمان كوشا باشیم و اگر خدای نخواسته اجانب بخواهند بین ما جدایی بیندازند، با بیداری و هوشیاری، كارهای آنها را فلج كنیم. (11)
شما در هرجا كه هستید، ملت ایران در هرجا كه هست، در هر شهری كه هست، در هر ده و قریه‌ای كه هست، با كمال دقت مواظب اعمال فتنه‌انگیزان باشد. اینها در بین اقشار آمدند و می‌خواهند شما و ما را باز تحت فشار و اختناق قرار دهند و اربابهای خود را بر ما مسلط كنند. ما همه مكلفیم به تكلیف الهی - اسلامی كه با هم این نهضت را حفظ كنیم و این قدرت الهی را نگذاریم تشتت پیدا بكند، و دست آنهایی كه می‌خواهند بین ما تفرقه بیندازند قطع كنیم. ما همه موظفیم به حسَب احكام اسلامی، كه فتنه‌گران را از كشور خودمان برانیم و آنها را در بین صفوف خودمان راه ندهیم. شما برادران و خواهران بیدار باشید و متوجه كیْد این اشخاص كه می خواهند بین شما با اسمای مختلف، با بهانه‌های مختلف تشتت بیندازند، توجه... داشته باشید كه كیْد آنها را خنثی كنید. (12)

راهبردهای تصریحی:

1- دشمن در پی القای تفرقه و دودستگی است.
2- بحث ضرورت وجود احزاب گوناگون و نزاعهای سیاسی تاكتیك دشمن برای تفرقه است.
3- تاكتیك اصلی دشمن برای پیروزی خود، ایجاد تفرقه است.
4- اختلاف و تفرقه برخلاف مصلحت اسلام است.
5- هر چیزی كه بوی اختلاف و تفرقه بدهد، از دشمن و به نفع دشمن است.

نكات استنباطی:

1- دشمن با ایجاد فضاسازی كاذب رسانه‌ای تبلیغاتی و استفاده از برخی اقدامات و رفتارهای نسنجیده‌ی نخبگان سیاسی، برای تحقق اختلاف و دودستگی و رخت بربستن آرامش از جامعه تلاش جدّی می‌كند.
2- باید مراقب نغمه‌هایی بود كه به ظاهر برای رفع مشكلات مردم است ولی در باطن برای تحقق اهداف پلید دشمن است. مهمترین نشانه‌ی این‌گونه نغمه‌ها، برهم زدن آرامش مردم و ایجاد اغتشاش و دودستگی در جامعه است.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام(ره)، ج16، ص 114.
2. صحیفه امام(ره)، ج11، ص 399.
3. صحیفه امام(ره)، ج11، صص 504 و 505.
4. صحیفه امام(ره)، ج12، ص 79.
5. صحیفه امام(ره)، ج13، صص 426 و 427.
6. صحیفه امام(ره)، ج14، صص 30 و 31.
7. صحیفه امام(ره)، ج17، ص 405 و 406.
8. صحیفه امام(ره)، ج18، ص 478.
9. صحیفه امام(ره)، ج10، ص 474.
10. صحیفه امام(ره)، ج8، صص 466 و 467.
11. صحیفه امام(ره)، ج6، صص 382 و 383.
12. صحیفه امام(ره)، ج7، ص 70.

منبع مقاله:
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (9)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان