تغذيه نوزادان؛ مادران شاغل نگران نباشند

مادران بسياري را ديده ايم كه با وجود اشتغال بيرون از خانه هنوز هم به فرزند خود شير مي دهند. اگر چه اين كار با مشكلاتي همراه است و برنامه ريزي و آمادگي زيادي مي خواهد، ولي فوايدي هم دارد كه به انجام آن مي ارزد. در اينجا به بخشي از اين فوايد اشاره مي كنيم. - شيردهي مادر و كودك را به هم نزديك نگه مي دارد. اگرچه ساعاتي از روز را از هم جدا مي شوند.
چهارشنبه، 15 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه نوزادان؛ مادران شاغل نگران نباشند
تغذيه نوزادان؛ مادران شاغل نگران نباشند
تغذيه نوزادان؛ مادران شاغل نگران نباشند
مترجم:طناز زارعي طوسي
منبع:روزنامه قدس
مادران بسياري را ديده ايم كه با وجود اشتغال بيرون از خانه هنوز هم به فرزند خود شير مي دهند. اگر چه اين كار با مشكلاتي همراه است و برنامه ريزي و آمادگي زيادي مي خواهد، ولي فوايدي هم دارد كه به انجام آن مي ارزد. در اينجا به بخشي از اين فوايد اشاره مي كنيم.
- شيردهي مادر و كودك را به هم نزديك نگه مي دارد. اگرچه ساعاتي از روز را از هم جدا مي شوند.
- كودكاني كه شير مادر مي خورند سالم تر از بقيه بچه ها هستند.
- مادران كودكان سالمتر كمتر مجبور به ترك كار خود هستند، در نتيجه درآمدشان كم نشده در ضمن نگراني نسبت به بچه خود ندارند كه اين هم بازده كار را بالا مي برد.
- شير دادن مادر به كودك از هزينه هاي اضافي مي كاهد، شيرخشك و غذاي كمكي هر ماهه هزينه زيادي به خانواده تحميل مي كند.
هر چه به تعداد مادران شاغل افزوده شود، كارفرمايان بايد بيشتر به ارزش شيردهي مادر به كودك توجه كنند. در گذشته چنين نبود، ولي امروزه مشخص شده كه شير دادن به بهبود كيفي و كمي كار مادران شاغل كمك مي كند.
به عنوان مثال كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي شوند، كمتر مريض مي شوند، حتي اگر به مهدكودك هم برده شوند و مريضي كمتر به معني غيبت كمتر از كار است. آمار نشان مي دهد كه مادراني كه كودك خود را با شيرخشك تغذيه مي كنند سه برابر بيشتر از مادران شيرده از سر كار غايب مي شوند.

شيردهي مادر هم به نفع وي و هم به نفع كودك و كارفرماست

اگر امكان شير دادن يا دوشيدن شير در سر كار را داريد، تصميم بگيريد كه در كجا مي توانيد اين كار را انجام دهيد. متأسفانه تا زماني كه فرزندتان متولد نشده، امكان تجربه شيردهي را نداريد و در نتيجه اصلاً نمي توانيد حدس بزنيد كه اين كار چه مدت طول خواهد كشيد. در هر صورت، محلهاي مناسب اين كار را پيدا كنيد. دفتر خصوصي، درمانگاه يا مهد كودك. نگهداري فرزندان كاركنان در محل كار مي تواند مناسب باشد. جايي كه هم راحت و هم خصوصي باشد و كسي آرامش شما را بر هم نزند.

تا مي توانيد شير بدهيد

از دوران ارزشمند شيردهي لذت كامل را ببريد. شيردهي از همان بدو تولد و به تعداد دفعات زياد هم براي نوزاد تمرين خوبي است و هم براي شما يك ذخيره عالي شير فراهم مي كند. بنابراين در چهار هفته اول پس از زايمان از شيشه شير، پستانك و شير كمكي به هيچ وجه براي تغذيه نوزاد استفاده نكنيد. زيرا باعث سردرگمي طفل در نحوه مكيدن شير خواهد شد و در نتيجه شير شما نيز كمتر مي شود.

شير دوشيدن و ذخيره آن را ياد بگيريد

اگر تصميم داريد به هنگام كار هم به كودك خود شير بدهيد، بايد دوشيدن و ذخيره آن را ياد بگيريد. مي توانيد اين تمرين را به محض زياد شدن شير در چند روز اول پس از زايمان و در هفته اول شروع كنيد. هم از دست و هم از پمپهاي شيردوش كه به دو صورت دستي و اتوماتيك هستند مي توانيد استفاده كنيد.
اين تمرين را بايد تا قبل از رفتن مجدد به سر كار به خوبي انجام داده و ياد بگيريد، در ابتدا مقدار شير دوشيده بسيار كم است، ولي نااميد نشويد هر چه اين هنر را بهتر ياد بگيريد، نتيجه موفقيت آميزتر خواهد بود.اگر شير دوشيدن را از اوايل زايمان شروع كنيد و بچه به خوبي شير بخورد، مي توانيد شير اضافي را فريز كنيد. بعد از دوشيدن، آن را داخل ظرف مناسب و تميز ريخته و برچسب تاريخ بزنيد. شير مادر در دماي معمولي اتاق حدود چهار تا هشت ساعت، در يخچال سه تا پنج روز، در يخدان يخچال تا سه ماه و در فريزر شش تا دوازده ماه قابل نگهداري است.دقت داشته باشيد كه هر چه بچه بزرگتر مي شود، به شير ذخيره بيشتري نياز دارد.

ميزان شير مورد نياز هر وعده را در سه ماهه اول تخمين بزنيد.

نوزادان طبيعي حدوداً 80 گرم (يك و يك دوم اونس) براي هر 454 گرم وزن خود (يك پوند) نياز به شير دارند، به عنوان مثال يك كودك سه كيلو و ششصد گرمي بايد روزانه حدود ششصد و چهل گرم شير بخورد. اين مقدار را بايد به تعداد دفعات شيردهي روزانه تقسيم كنيد و مقدار شير مورد نياز هر وعده را تخمين بزنيد.

روش شيردهي جديد را به كودك معرفي كنيد

بعد از چهار هفته اول تولد و زماني كه كودك به خوبي شير مي خورد مي توانيد روش ديگري مثل استفاده از بطري را به كودك معرفي كنيد (مادران شاغل ناچار به استفاده از بطري هستند) اگر اين كار را زودتر انجام دهيد كودك در تشخيص نحوه مك زدن سردرگم شده، روش آسان تر را كه همان تغذيه با بطري است انتخاب خواهد كرد. اگر مجبور به جدا شدن از كودك هستيد، بايد مطمئن شويد كه كس ديگري غير از شما كه از بچه مراقبت مي كند، مي تواند به او شير بدهد.

غذاهاي جانشين شير مادر چه هستند

با توجه به سن كودك كم كم مي توانيد به ترتيب از شير دوشيده، شيرخشك و غذاي جامد استفاده كنيد. اكثر پزشكان تأكيد دارند تا شش ماهگي نوزادان تنها از شير مادر تغذيه شوند. اگر شما قادر به سير كردن نوزاد با شير خود نيستيد، معمولاً پزشك اطفال، شيرخشكي را به شما معرفي خواهد كرد.بعد از شش ماه بتدريج غذاهاي جامد را مي توان به كودك داد. اگرچه شير در سال اول تولد غذاي اصلي كودك محسوب مي شود.

چگونه از جانشين ها استفاده كنيد

از فنجان، قطره چكان، قاشق هاي كوچك مخصوص دارو يا هر چه كه شما و كودك راحت تريد استفاده كنيد. اگر غذاي كمكي رقيق را از طريق بطري به كودك مي خورانيد بايد سر شيشه پستانك را از نظر سايز و شكل تعويض كنيد. اگر كودك به اين طريق غذا نخورد، سرشيشه را عوض كنيد تا زماني كه مطمئن شويد كودك غذا را قبول خواهد كرد.از كس ديگري براي غذا دادن به طفل كمك بگيريد. كودك از شما انتظار دارد كه غذا را از طريق سينه به او بدهيد، نه فنجان، شايد بهتر باشد اتاق را ترك كنيد. بعضي بچه ها زماني كه چيزهاي واقعي در اطرافشان است، از پذيرفتن جانشين آن سر باز مي زنند!




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.