اختلاف در تعداد ركعات‏

فلسفه اين كه نمازهاى پنجگانه را بعضى دو ركعتى، بعضى سه ركعتى و بعضى چهار ركعتى مى‏خوانيم چيست و همچنين فلسفه شكسته بودن نماز مسافر؟ اختلاف تعداد ركعات نماز و نيز تعيين اوقات و ساير جزئيات عبادات - علاوه بر اسرار و رموزى كه در آن‏ها نهفته و ما از آن‏ها اطلاعى نداريم - روحيه تسليم در برابر خدا و دستورهاى پيامبر(ص) را در ما تقويت و استوار مى‏كند.
يکشنبه، 19 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اختلاف در تعداد ركعات‏
  اختلاف در تعداد ركعات‏
اختلاف در تعداد ركعات‏
منبع:مجله پرسمان
فلسفه اين كه نمازهاى پنجگانه را بعضى دو ركعتى، بعضى سه ركعتى و بعضى چهار ركعتى مى‏خوانيم چيست و همچنين فلسفه شكسته بودن نماز مسافر؟
اختلاف تعداد ركعات نماز و نيز تعيين اوقات و ساير جزئيات عبادات - علاوه بر اسرار و رموزى كه در آن‏ها نهفته و ما از آن‏ها اطلاعى نداريم - روحيه تسليم در برابر خدا و دستورهاى پيامبر(ص) را در ما تقويت و استوار مى‏كند.
در متون دينى در مواردى كه لازم و ضرورى بوده، بعضى از اسرار و فلسفه احكام مستقيماً مورد اشاره قرار گرفته است؛ مثل: فلسفه نماز، روزه، حج، جهاد و...؛ لكن در مورد جزئيات احكام اولاً نياز و و ضرورتى براى بيان اسرار و فلسفه آن‏ها وجود نداشت و ثانياً همه مردم قدرت هضم بسيارى از اسرار را نداشتند و ائمه(ع) تنها در جواب افرادى كه چيزى در اين زمينه مى‏پرسيدند، مطالبى را كه بافكر و درك آن‏ها مطابق بود، بيان مى‏كردند. بديهى است دراين گونه موارد نمى‏شود حكم كرد كه فلسفه و اسرار آن احكام منحصر به چيزى است كه در آن روايت اشاره شده است؛ زيرا اگر پرسش كنندگان اسرار زيادترى را مى‏خواستند، پيشوايان دينى از جواب دريغ نكرده، مطالب ديگرى مى‏گفتند. ما از اين نمونه‏ها زياد داريم كه شخصى از امام چيزى مى‏پرسيد و جوابى مى‏گرفت و دوباره كه سؤال مى‏كرد، امام مطلب عميق‏ترى بيان مى‏فرمود. از جمله اين كه فضيل مى‏گويد: از امام(ع) پرسيدم: چرا كنيه پيامبر(ص) را ابوالقاسم ناميدند؟ حضرت فرمود: بريا اين كه پسرى داشتند به نام قاسم، به همين دليل آن حضرت را ابوالقاسم گفتند. گفتم: يابن رسول اللّه! اگر سزاوار مى‏دانيد زيادتر از اين مطلب بيان بفرماييد. گفتند: آيا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) فرمود: «من وعلى دو پدر اين امتيم»؟ گفتم: بله. بعد فرمود: آيا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) پدر جميع است و على(ع) نيز از امت پيامبر(ص) است و آيا مى‏دانى كه على(ع) قاسم(تقسيم كننده) بهشت و جهنم است؟ گفتم: بلى. فرمود: به پيامبر(ص) ابوالقاسم گفته شد؛ چون او پدر كسى است كه تقسيم كننده بهشت و جهنم است. پرسيدم: چگونه پيامبر(ص) پدر امت است. فرمود: شفقت و مهربانى پيامبر(ص) بر امتش، مانند شفقت و مهربانى پدر بر فرزندانش است و على نيز بهترين امت پيامبر(ص) است و پس از او على براى امت از همه دلسوزتر و مهربان‏تر است و او پدر امت است. به اين جهت، پيامبر(ص) فرمودند:«من و على پدر اين امتيم».1 بى‏ترديد اگر راوى به اين جواب بسنده نكرده بود، امام(ع) اسرار زيادترى را بيان مى‏كرد. در مورد تعداد ركعات نمازها از بعضى روايات استفاده مى‏شود كه نماز در ابتدا دو ركعتى بوده است؛ چنان كه فضيل گويد: از امام صادق(ع) شنيدم كه مى‏فرمود:« خداوند نمازها را دو ركعتى قرار داد، سپس رسول الله(ص) از خداوند خواستند كه هفت ركعت به آن‏ها بيفزايد».2 ولى سر اين كه چرا پيامبر(ص) اين هفت ركعت را افزودند، بر ما درست معلوم نيست.
فضل بن شاذان نيز از امام رضا(ع) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: «نمازى را كه خداوند بر امت واجب كرد، دو ركعتى بود، ولى رسول خدا(ص) چون مى‏دانست مردم اين دو ركعت را آن گونه كه شايسته است انجام نخواهند داد و حق آن را ادا نخواهند كرد به نمازهاى ظهر، عصرو عشا دو ركعت و به نماز مغرب يك ركعت افزود تا نقص و كمبودى كه در مورد اداى اصل نماز از طرف نمازگزاران پديد مى‏آيد جبران شود»3. و به همين دليل نيز نمازهاى چهارركعتى در سفر دو ركعت خوانده مى‏شود؛ چون اصل نماز هميشه و در همه حال محفوظ است و كم و زياد نمى‏شود.
سعيد بن مسيّب مى‏گويد: از امام سجاد(ع) پرسيدم: از چه هنگامى نمازها به اين صورتى كه امروز هست واجب شد؟ حضرت فرمود: «از هنگامى كه اسلام قدرت يافت و جهاد بر مسلمين واجب گشت، رسول خدا(ص) هفت ركعت به نمازها افزود.
از اين روايت استفاده مى‏شود، افزايش هفت ركعت به نمازها همزمان با اوج و گسترش اسلام، براى بالا بردن روحيه ايمان و عبوديت در مسلمانان، لازم و ضرورى بود. از روايت ديگرى نيز استفاده مى‏شود كه نمازهاى يوميه هر كدام مناسب اوقات خاص خود تعيين شده‏اند. بدين صورت كه: صبحگاهان وقتى انسان از خواب بر مى‏خيزد، روى مصالحى از جمله اين كه انسان هنوز بامسائل دنيا و زندگى درگير نشده، نماز دو ركعتى خوانده مى‏شود و در وسط روز به جهت اشتغال به امور مادى و زندگى نياز بيش‏ترى براى راز و نياز و عبادت وجود دارد تا انسان از ياد خدا غافل نشود و او را فراموش نكند.
مسأله شكسته شدن نمازهاى چهار ركعتى مسافر و لزوم افطار روزه از احكام امتنانى خداوند است؛ يعنى چون غالباً مسافرت با دشوارى‏هايى همراه است. خداوند برخى از احكام خويش را در اين زمينه تخفيف داده تا تسهيل بر مكلفين باشد. اين حكمت هم اكنون نيز پابرجا است؛ يعنى، هر چند مسافرت‏ها از گذشته آسان‏تر است، ليكن اكنون نيز از خستگى و رنج تهى نيست.

پى‏نوشت:

1. علل الشرايع، ج‏5، باب 106، ح‏2.
2. وسائل الشيعه، ج‏3، ص‏638و636و35و34و31.
3. همان، ج‏3، ص‏38.





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.