برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)

کمک به ملّت مظلوم فلسطین، وظیفه‏ی همگانی

آیا با این وضع، مسلمین و دوَل کشورهای اسلامی‏در مقابل خداوند تعالی در مقابل عقل و وجدان، تکلیفی ندارند؟ مردان فداکار فلسطین به دست عمال استعمار در کشورهای مستعمره کوبیده شوند و اینها ساکت نشینند یا دامن به این مقصد
جمعه، 10 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمک به ملّت مظلوم فلسطین، وظیفه‏ی همگانی
کمک به ملّت مظلوم فلسطین، وظیفه‏ی همگانی

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت





 
زيرعنوان: برداشت‌هايي از بيانات امام خميني (ره)

آيا با اين وضع، مسلمين و دوَل کشورهاي اسلامي‌در مقابل خداوند تعالي در مقابل عقل و وجدان، تکليفي ندارند؟ مردان فداکار فلسطين به دست عمال استعمار در کشورهاي مستعمره کوبيده شوند و اينها ساکت نشينند يا دامن به اين مقصد کثيف زنند؟ آيا دوَل عربي و سکنه مسلمانانِ اين ممالک نمي‌دانند که با شکست اين گروه، ساير کشورهاي عربي از شرّ اين غاصب خبيث آسوده نخواهند ماند؟

اکنون بر عموم مسلمين و دوَل کشورهاي اسلامي، و خصوص بر دوَل عربي، لازم است براي حفظ استقلال خود، از اين گروه مجاهد نگهداري کنند و به آنان کمک نمايند، و از رساندن اسلحه و آذوقه به آنان دريغ نورزند. و بر فداييان مجاهد لازم است با توکل به خداي متعال و تمسک به قرآن کريم، از کوشش در اين راه مقدّس دريغ ننمايند و سرديهاي بعضي عناصر موجب سردي آنها نشود و نيز اکيداً لازم است در هر نقطه‌اي هستند با اهالي آنجا خوش‌رفتاري کنند و به وظايف اخوت ايماني عمل نمايند. (1)
ملّت ايران - نه شاه و دولت او - به دليل احساس عميق اسلامي‌ خود از دست رفتن فلسطين را به مثابه از دست رفتن پاره‌اي از پيکر خود مي‌دانست و به همين دليل هميشه، علي‌رغم همکاري شاه و دولتهاي دست‌نشانده او با اسرائيل، عميق‌ترين احساسات پاک خود را نثار مبارزين فلسطيني کرده است. من بيش از پانزده سال است که مکرّر به همکاري شاه و دولت او با اسرائيل اعتراض کرده‌ام و چه بسيار از ايرانيان، از روحاني و غيرروحاني به دليل اعتراض به تجاوزات اسرائيل، به زندان رفته‌اند و شکنجه ديده‌اند. و ما هميشه به عنوان يک وظيفه اسلامي ‌تا حد امکان از فلسطين دفاع کرده‌ايم و به خواست خدا هميشه در کنار ساير مسلمين به اين وظيفه الهي عمل خواهيم کرد. (2)

شاه هم تکيه کرده بود بر آمريکا و انگليس و چين و اسرائيل و همه اينها. لکن تکيه‌گاهها سست است. آن تکيه‌گاهي غيرسست و سنگين و مستحکم است که خدا باشد. خدا تکيه‌گاه است. و من به ايشان [ياسر عرفات] و به ملّت خودم و به ملّت ايشان اين توصيه را مي‌کنم هميشه، به اينکه هميشه خدا را در نظر داشته باشند و نظر به اين قدرتها نداشته باشند؛ اعتماد بر ماديّات نکنند بلکه اعتماد بر معنويات بکنند. قدرت خدا فوق همه قدرتهاست. لهذا ما ديديم که ملّتي که مستضعف بود و هيچ نداشت بر تمام قوا غلبه کرد، و ان‌شاء‌الله مي‌کند و ما از هيچ چيز نمي‌ترسيم وقتي که با خدا باشيم؛ براي اينکه اگر کشته بشويم و با خدا باشيم سعادتمنديم و اگر بکشيم هم سعادتمنديم. (3)

هان اي مسلمانان جهان و مستضعفان گيتي، به پا خيزيد و مقدرات خود را به دست گيريد. تا کي نشسته‌ايد که مقدرات شما را واشنگتن يا مسکو تعيين کنند؟ تا کي بايد قدس شما در زير چکمه تفاله‌هاي امريکا، اسرائيل غاصب پايکوب شود؟

تاکي سرزمين قدس، فلسطين، لبنان و مسلمانان مظلوم آن ديار در زير سلطه جنايتکاران به سر برند و شما تماشاچي باشيد و بعض حکام خائن شما آتش بيار آنان باشند؟ تا کي قريب يک ميليارد مسلمان در جهان و قريب صد ميليون عرب با کشورهاي وسيع و ذخاير بي‌پايان، شاهد چپاولگريهاي شرق و غرب و ستمگريها و قتل عامهاي غيرانساني آنان و تفاله‌هاي آنان باشند؟ تا کي تحمل جنايات وحشتناک بر برادران افغانستان و لبنان را نموده و به نداي آنان جواب نمي‌دهند؟ تا کي به جاي مقابله با دشمنان اسلام و براي نجات قدس از اسلحه گرم و قدرت نظامي‌ و الهي غفلت نموده و با کارهاي سياسي و برخوردهاي سازشکارانه با ابرقدرتها وقت گذرانده و به اسرائيل مهلت جنايتهاي بي‌امان داده و شاهد قتل عامها بايد بود؟ آيا سران قوم نمي‌دانند و نديده‌اند که مذاکرات سياسي با سياستمداران قدرتمند و جنايتکاران تاريخ، قدس و فلسطين و لبنان را نجات نخواهند داد و هر روز بر جنايات و ستمگريها افزوده خواهد شد؟ (4)

بايد براي آزادي قدس از مسلسلهاي متکي بر ايمان و قدرت اسلام استفاده و بازيهاي سياسي را که از آن بوي سازشکاري و راضي نگه‌داشتن ابرقدرتها به مشام مي‌رسد کنار گذاشت. بايد ملّتهاي مسلمان خصوصاً ملّت فلسطين و لبنان، کساني را که با مانورهاي سياسي وقت‌گذارني مي‌کنند، تنبه نموده و زير بازيهاي سياسي که نتيجه‌اي جز زيان و ضرر براي ملّت مظلوم ندارد نروند.

تا کي اسطوره‌هاي دروغين شرق و غرب، مسلمانان قدرتمند را مسحور نموده و بوقهاي تبليغاتي ميان تهي، آنان را وحشت‌زده مي‌نمايد؟ تا کي مسلمين از قدرت اسلام بزرگ غافلند؟ مسلماناني که در نيم قرن آن فتوحات عظيم و تحولات شگرف را با دست خالي از ساز و برگ جنگي و دلي آغشته به ايمان و زباني متذکر به الله اکبر به دست آورده و اسلام و توحيد را در جهان قدرتمند آن روز پايه‌گذاري نمودند. اگر آن پيروزيها و تحولاتي که در تاريخ ثبت است از چشم‌انداز مسلمانان دور است، پيروزي ملّت رزمنده ايران با انگيزه سربازان صدر اسلام که سلاحشان ايمان بود، در پيش چشم همگان پرتوافکن است. جهانيان و مسلمانان جهان ديدند که ملّت غيور ايران با دست تهي از ساز و برگ نبرد، در مقابل ابرقدرتهاي زمان و وابستگان خارج و داخل آنان نهضت کردند و انقلاب شکوهمند اسلامي‌ را با همه مشکلات، برق‌آسا به ثمر رساندند و دست تمام جنايتکاران تاريخي را از کشور عزيز خود قطع کردند و توطئه‌هاي امريکايي و گروهکهاي چپگرا و راستگرا را با قلبي سرشار از ايمان و عقيده يکي پس از ديگري خنثي نموده و زن و مرد و کوچک و بزرگ دلاورانه در صحنه حاضر و مقدرات کشور خود را در دست تواناي خود تعيين نمودند و امروز با خواست خداوند متعال، ارکان جمهوري اسلامي ‌به دست متعهدين به مکتب و معتقدين به جمهوري اسلامي ‌برقرار و فتنه‌انگيزان و توطئه‌گران را از صحنه خارج نمودند. (5)

راهبردهاي تصريحي:

1- همه بايد ملّت مظلوم فلسطين در جهت رهايي از چنگال صهيونيسم کمک کنند.
2- نبايد در قبال مسأله‌ي فلسطين بي‌تفاوت بود.
3- تقويت مبارزان فلسطيني از لحاظ تغذيه و اسلحه بر همه‌ي مسلمانان لازم است.
4- بر همه‌ي مبارزان فلسطيني لازم است که از بازيهاي سياسي اجتناب و دل به خدا و ايمان الهي ببندند.

نکات استنباطي:

1- کمک به فلسطين علاوه بر اينکه يک وظيفه اسلامي ‌است، يک وظيفه انساني نيز هست.
2- استکبار جهاني و صهيونيسم تلاش مي‌کنند تا جهاد و مبارزه در ميان فلسطينيها و مسلمانان به فراموشي سپرده شود و از اتّکال آنها به خداوند و ايمان اسلامي ‌جلوگيري نمايند، لذا آنها را با بازيهاي سياسي و وعده‌هاي پوچ سرگرم مي‌کنند.

پي‌نوشت‌ها:

1. صحيفه امام (ره)، ج2، صص 461 و 462.
2. صحيفه امام (ره)، ج5، ص 237.
3. صحيفه امام (ره)، ج6، ص 180.
4. صحيفه امام (ره)، ج15، صص 59 و 60.
5. صحيفه امام (ره)، ج15، صص 60 و 61.

منبع مقاله :
گردآوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (12)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.