سجده بر تربت امام حسين «ع»
نويسنده:محمدمهدى رضايى
منبع: مجله پرسمان
منبع: مجله پرسمان
چرا در متون دينى ما بر اهميت و فضيلت سجده بر تربت امام حسين عليهالسلام تأكيد زيادى شده است؟
نماز، يكى از مهمترين اعمال عبادى و پايهاى محكم براى خيمه شريعت اسلام به شمار مىآيد. اين عمل، بر اركانى استوار مىباشد كه يكى از آنها «سجده» است. سجده در هر نماز واجب و مستحب، بايد گزارده شود؛ اما اين كه سجده كردن بر چه چيزهايى درست است، بايد گفت كه همه مذاهب اسلامى سجده كردن بر زمين و خاك را صحيح مىدانند؛ بلكه طبق روايات رسيده از پيامبر صلىاللهعليهوآله سجده بر خاك فضيلت بيشترى دارد.در روايات اسلامى برگذاشتن پيشانى - به هنگامى نماز - بر خاك امر شده است و اين امر، اگر واجب بودن اين عمل را ثبات نكند، بىشك بر فضيلت و مطلوب بودن آن دلالت دارد. از شخصى به نام «ابوصالح» چنين نقل شده است: «روزى نزد «ام سلمه» رفتم؛ پس، يكى از برادرزادههايش وارد شد و شروع به خواندن نماز كرد؛ چون خواست به سجده رود، خاك را فوت كرد. ام سلمه گفت: اى فرزند برادر! خاك را فوت نكن؛ من شنيدم رسول خدا صلىاللهعليهوآله به غلامش «يسار» كه او نيز هنگام سجده كردن چنين كرد، فرمود: براى خدا، پيشانىات را بر خاك گذار».1
1. هر انسان نمازگزارى مىتواند براى مطمئن بودن از طهارت سجدهگاه خود، مقدارى خاك را كه از پاكى آن مطمئن است، با خود بردارد و هنگام نماز از آن استفاده نمايد. اين كار، در ميان مسلمانان آغاز اسلام نيز انجام مىشده و منعى نداشته است. مىگويند «مسروق بن اجدع»، از راويان بزرگ اهل سنت، پارهاى خشت به همراه بر مىداشت و در سفرهايش، به هنگام نماز بر آن سجده مىكرد.
2. در نگاه ابتدايى، همه مكانها و زمانها مانند هم هستند و ميان آنها تفاوتى نيست؛ اما همين مكانها و زمانها، وقتى با مقدسات يا با امور، اشخاص و وقايع مهم تاريخى نسبتى مىيابند، داراى ويژگىها و مزايايى مىشوند و از ديگر مكانها و اوقات متمايز مىگردند. كعبه يك چهار ديوارى، مانند ديگر ساختمانهاى دستساز بشرى است؛ با اين تفاوت كه با خداوند رابطه و نسبتى يافته و «خانه خدا» نام گرفته است و همين كافى است كه ما آن را داراى شأن و مرتبهاى خاص، با احكام و آيينهاى ويژه بدانيم كه همه مسلمانان بايد آنها را رعايت كنند و به جاى آورند. ديگر مكانهاى مقدس و تاريخى و روزهاى مربوط به وقايع و رويدادها نيز چنين هستند و هر يك از جهتى اهميت و اعتبار مىيابند و در ذهنها و زبانها ماندگار مىشوند.
پس از اين دو نكته، اكنون مىپرسيم: چه چيز پيامبر صلىاللهعليهوآله را بر آن داشت كه بر فرزندزادهاش بگريد و سوگوارى كند و تربت كربلا را ببويد و ببوسد؟ چه چيز باعث شد كه على عليهالسلام هنگام عبور از كربلا، مشتى از خاك آنجا را ببويد و آن گاه آن قدر بگريد كه زمين از اشكهاى چشم آن حضرت خيس شود؟ اين جا است كه هر انسان آزادهاى با اندكى تأمل به سرّ تربت مقدس كربلا و انتساب آن به خداى تعالى پى مىبرد و اين كه آن خاك از حرمتى بزرگ برخوردار است.
بىشك، سجده بر تربتى كه چنين عظمت و تقدسى دارد و از ذره ذره آن نداى تقرب به خداوند به گوش مىرسد و راز بزرگى و جلال و جبروت الهى در آن نهفته است و رموز عبوديت و خضوع، به آشكارترين صورت در آن تجلى يافته، سزاوارتر است و مىسزد كه هر انسان مسلمانى در هنگام سجده، پيشانى بر خاكى بگذارد كه آميخته با «خون خدا»ست و مشام عاشقان فضيلت و آزادگى را مىنوازد و بوى دلانگيز توحيد و شهادت در راه آن را در فضاى اعصار و قرون پراكنده مىسازد و براى هميشه الهامبخش حريت و رادمردى و فداكارى در راه خداست.
فرجام سخن اين كه سجده كردن بر تربت امام حسين عليهالسلام اگرچه مورد توصيه و سفارش فراوان است، اما در نزد شيعه از واجبات به شمار نمىآيد و ميان آن و ديگر خاكها در جواز سجده فرقى نيست و برخلاف آن چه بعضى از جاهلان و بىخبرانِ از آرا و انديشههاى شيعه گمان كردهاند، چه بسا شيعيان در سفر و حضر از مُهر نمازهايى غير از تربت امام حسين عليهالسلام و از ديگر چيزهايى كه سجده بر آنها درست است، استفاده مىكنند؛ ولى با اين همه معتقدند كه سجده بر آن تربت پاك و شريف، فضيلت بيشترى دارد و براى خشوع و خضوع بيشتر در برابر پروردگار يكتا، مناسبتر است.
نماز، يكى از مهمترين اعمال عبادى و پايهاى محكم براى خيمه شريعت اسلام به شمار مىآيد. اين عمل، بر اركانى استوار مىباشد كه يكى از آنها «سجده» است. سجده در هر نماز واجب و مستحب، بايد گزارده شود؛ اما اين كه سجده كردن بر چه چيزهايى درست است، بايد گفت كه همه مذاهب اسلامى سجده كردن بر زمين و خاك را صحيح مىدانند؛ بلكه طبق روايات رسيده از پيامبر صلىاللهعليهوآله سجده بر خاك فضيلت بيشترى دارد.در روايات اسلامى برگذاشتن پيشانى - به هنگامى نماز - بر خاك امر شده است و اين امر، اگر واجب بودن اين عمل را ثبات نكند، بىشك بر فضيلت و مطلوب بودن آن دلالت دارد. از شخصى به نام «ابوصالح» چنين نقل شده است: «روزى نزد «ام سلمه» رفتم؛ پس، يكى از برادرزادههايش وارد شد و شروع به خواندن نماز كرد؛ چون خواست به سجده رود، خاك را فوت كرد. ام سلمه گفت: اى فرزند برادر! خاك را فوت نكن؛ من شنيدم رسول خدا صلىاللهعليهوآله به غلامش «يسار» كه او نيز هنگام سجده كردن چنين كرد، فرمود: براى خدا، پيشانىات را بر خاك گذار».1
اين تربت مقدس و ممتاز
حال كه سجده كردن بر خاك برترى دارد، مىپردازيم به مسئله سجده بر تربت امام حسين عليهالسلام. سرزمين كربلا همچون سرزمين مكه و مدينه، از تقدس و عظمت بالايى برخوردار است. در اين باره، در كتابهاى اهل سنت، روايات فراوانى نقل شده است؛ مثلاً اين حديث كه مىگويد: روزى اميرمؤمنان عليهالسلام از سرزمين كربلا عبور كرد و مقدارى از خاك آن را برداشت؛ بوييد و گريست و فرمود: «هفتاد هزار نفر از اين مكان محشور مىشوند و بدون حسابرسى وارد بهشت مىگردند»2 يا اين روايات كه از ام سلمه نقل شده است؛ «يك شب پيامبر صلىاللهعليهوآله در حالى كه مضطرب بود، به بستر رفت و خوابيد. آن گاه با اضطراب و نگرانى بيدار شد و دردستش خاك خون آلود بود كه آن را مىبوسيد. گفتم: اين خاك چيست، اى رسول خدا صلىاللهعليهوآله؟ فرمود: جبرئيل به من خبر داد كه اين - و به حسين عليهالسلام اشاره كرد - در سرزمين عراق كشته مىشود. من به او گفتم: خاك آن زمين را كه قتلگاه اوست، به من نشان بده و اين همان خاك است».3 آرى، اين سخنان در تقديس خاك سرزمينى است كه نواده معصوم پيامبر صلىاللهعليهوآله و گُل خوشبوى او، يعنى امام حسين عليهالسلام، در آن به شهادت رسيده است.حال اگر كسى اين خاك مطهر را مُهر نماز خود قرار دهد و بر آن سجده كند، آيا جاى آن هست كه او را سرزنش كنيم و بر او عيب بگيريم و سجده و نمازش را نادرست بدانيم؟اين همه اصرار براى چيست؟
راستى چرا در متون دينى ما اين همه بر اهميت و ارزش تربت امام حسين عليهالسلام و فضيلت سجده كردن بر آن تأكيد شده است؟ تفاوت اين خاك با خاكهاى ديگر در چيست و چه رازى در اين خاك نهفته ا ست كه سجده كردن بر آن حجابهاى هفتگانه ميان بنده و پروردگارش را مىدرد4 و شفاى دردهاى جسم و جان انسان است و آن را «دواى بزرگتر»5 گفتهاند؟ براى روشن شدن مطلب و پىبردن به سرّ اين سفارش مهم دينى، توجه به دو نكته زير ضرورى است:1. هر انسان نمازگزارى مىتواند براى مطمئن بودن از طهارت سجدهگاه خود، مقدارى خاك را كه از پاكى آن مطمئن است، با خود بردارد و هنگام نماز از آن استفاده نمايد. اين كار، در ميان مسلمانان آغاز اسلام نيز انجام مىشده و منعى نداشته است. مىگويند «مسروق بن اجدع»، از راويان بزرگ اهل سنت، پارهاى خشت به همراه بر مىداشت و در سفرهايش، به هنگام نماز بر آن سجده مىكرد.
2. در نگاه ابتدايى، همه مكانها و زمانها مانند هم هستند و ميان آنها تفاوتى نيست؛ اما همين مكانها و زمانها، وقتى با مقدسات يا با امور، اشخاص و وقايع مهم تاريخى نسبتى مىيابند، داراى ويژگىها و مزايايى مىشوند و از ديگر مكانها و اوقات متمايز مىگردند. كعبه يك چهار ديوارى، مانند ديگر ساختمانهاى دستساز بشرى است؛ با اين تفاوت كه با خداوند رابطه و نسبتى يافته و «خانه خدا» نام گرفته است و همين كافى است كه ما آن را داراى شأن و مرتبهاى خاص، با احكام و آيينهاى ويژه بدانيم كه همه مسلمانان بايد آنها را رعايت كنند و به جاى آورند. ديگر مكانهاى مقدس و تاريخى و روزهاى مربوط به وقايع و رويدادها نيز چنين هستند و هر يك از جهتى اهميت و اعتبار مىيابند و در ذهنها و زبانها ماندگار مىشوند.
پس از اين دو نكته، اكنون مىپرسيم: چه چيز پيامبر صلىاللهعليهوآله را بر آن داشت كه بر فرزندزادهاش بگريد و سوگوارى كند و تربت كربلا را ببويد و ببوسد؟ چه چيز باعث شد كه على عليهالسلام هنگام عبور از كربلا، مشتى از خاك آنجا را ببويد و آن گاه آن قدر بگريد كه زمين از اشكهاى چشم آن حضرت خيس شود؟ اين جا است كه هر انسان آزادهاى با اندكى تأمل به سرّ تربت مقدس كربلا و انتساب آن به خداى تعالى پى مىبرد و اين كه آن خاك از حرمتى بزرگ برخوردار است.
بىشك، سجده بر تربتى كه چنين عظمت و تقدسى دارد و از ذره ذره آن نداى تقرب به خداوند به گوش مىرسد و راز بزرگى و جلال و جبروت الهى در آن نهفته است و رموز عبوديت و خضوع، به آشكارترين صورت در آن تجلى يافته، سزاوارتر است و مىسزد كه هر انسان مسلمانى در هنگام سجده، پيشانى بر خاكى بگذارد كه آميخته با «خون خدا»ست و مشام عاشقان فضيلت و آزادگى را مىنوازد و بوى دلانگيز توحيد و شهادت در راه آن را در فضاى اعصار و قرون پراكنده مىسازد و براى هميشه الهامبخش حريت و رادمردى و فداكارى در راه خداست.
فرجام سخن اين كه سجده كردن بر تربت امام حسين عليهالسلام اگرچه مورد توصيه و سفارش فراوان است، اما در نزد شيعه از واجبات به شمار نمىآيد و ميان آن و ديگر خاكها در جواز سجده فرقى نيست و برخلاف آن چه بعضى از جاهلان و بىخبرانِ از آرا و انديشههاى شيعه گمان كردهاند، چه بسا شيعيان در سفر و حضر از مُهر نمازهايى غير از تربت امام حسين عليهالسلام و از ديگر چيزهايى كه سجده بر آنها درست است، استفاده مىكنند؛ ولى با اين همه معتقدند كه سجده بر آن تربت پاك و شريف، فضيلت بيشترى دارد و براى خشوع و خضوع بيشتر در برابر پروردگار يكتا، مناسبتر است.
پىنوشت:
1. كنزالعمال، ج 7، ص 465؛ مسنَد احمد، ج 6، ص 301.
2. مجمع الزوائد، ج 9، ص 191.
3. مستدرك الحاكم، ج 4، ص 398؛ سير اعلام النبلاء، ج 3، ص 15.
4. امام صادق عليهالسلام فرمود: «سجده بر تربت حسين عليهالسلام، حجابهاى هفتگانه را مىدَرد»؛ بحارالانوار، ج 82، ص 334و153.
5. همچنين آن حضرت فرمود: «خاك قبر حسين عليهالسلام شفاى هر دردى است و آن بزرگترين شفاست»؛ من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 599.