معرفی کتاب: امامت و مهدویّت

این اثر حاصل سالها تلاش آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعه است. این کتاب مجموعه مقالاتی است که در مناسبت‌ها و فرصت‌های گوناگون درباره ولایت و امامت عامه و خاصه به رشته تحریر درآمده و قبلاً بصورت کتابهای مستقلی به چاپ رسیده بود. این مجموعه پس از تنظیم در دو جلد چاپ شده است. جلد نخست درباره مباحث بنیادین امامت و جلد دوم ویژه مباحث مهدویت.
دوشنبه، 12 فروردين 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب: امامت و مهدویّت
امامت و مهدویّت
 

نویسنده:خدامرلد سلیمیان
منبع:درسنامه2-ص253تاص255 
این اثر ارزشمند، حاصل سال‌ها تلاش آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی1 از مراجع تقلید معاصر شیعه است.
این کتاب، مجموعه مقالاتی است که در مناسبت‌ها و فرصت‌های گوناگون دربارة «ولایت و امامت عامه و خاصه» به رشته تحریر در آمده و پیش از آن به صورت کتاب‌های مستقلی به چاپ رسیده بود.
این مجموعه، پس از تنظیم در سال 1380 در دو مجلد به چاپ رسیده است. جلد نخست، دربارة مباحث بنیادین امامت و جلد دوم ویژة مباحث مهدویّت است.
عناوین مطالب جلد نخست این کتاب بدین قرار است.
1. ولایت تکوینی و ولایت تشریعی: در این مقاله، به بحث‌هایی چون توحید و پرهیز از شرک و غلو، ولایت تکوینی، ولایت تشریعی، و...پرداخته شده است.
2. تجلی توحید در نظام امامت: در این مقاله، به بحث دربارة تجلی توحید در رسالات انبیا، در اسلام، در نظام امامت و در امامت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پرداخته شده است.
3. پیرامون معرفت امام: در این مقاله، به موضوعاتی که به شناخت و معرفت امام مربوط است، توجه شده و به مناسبت، به بحث‌هایی چون نیاز جامعه به مرکز و مدیر و وجوب اطاعت امام نیز پرداخته شده است.
4. نظام امامت و رهبری: در این بخش، به بررسی معنای امام و در پی آن، انواع حکومت‌ها اشاره شده است.
5. فروغ ولایت: در این بخش، به بررسی‌هایی دربارة دعای ندبه ـ چه از دیدگاه سند و چه از دیدگاه محتوا ـ توجه شده است و در پایان نیز به برخی پرسش‌ها که در رابطة این دعای شریف مطرح شده، پاسخ داده شده است.
6. انتظار عامل مقاومت و حرکت: در این مقاله که بخش پایانی جلد نخست به شمار می‌آید به موضوعات مربوط به بحث انتظار پرداخته شده است.
عنوان نوشته‌های جلد دوم چنین است
1. وابستگی جهان به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ؛
2. عقیده نجات بخش؛
3. اصالت مهدویّت؛
در این مقاله، اصالت‌های عقیده مهدویّت را از ده جهت بحث و بررسی کرده که برخی از این قرار است:
ـ اصالت مهدویّت از جهت معقول بودن امکان آن.
ـ اصالت مهدویّت از جهت اتکا بر مبانی معقول و منطقی.
ـ اصالت مهدویّت از جهت موافقت با فطرت و سنن عالم خلقت.
ـ اصالت مهدویّت از جهت قبول امت‌ها و مبتنی بودن آن، بر بشارت‌های پیامبران و ادیان آسمانی.
ـ اصالت مهدویّت از جهت ابتنای آن بر آیات قرآن کریم.
ـ اصالت مهدویّت از جهت ابتنای بر احادیث معتبر و متواتر.
ـ اصالت مهدویّت از جهت اتفاق مسلمانان و اجماع شیعه و اهل سنت.
ـ اصالت مهدویّت از جهت معجزه‌ها و کرامت‌ها.
ـ اصالت مهدویّت از جهت ابتنای آن بر توحید و یکتا‌پرستی.
ـ اصالت مهدویّت از جهت نقش آن در عمل و برقراری عدالت و به ثمر رساندن انقلاب اسلام.
4. معرفت حجت خدا: در این نوشتار به صورت عمده، به بحث دربارة دعای «اللهم عرفنی نفسک...» پرداخته شده است.
5. نوید امن و امان: در این مقاله به بشارت‌های قرآن مجید و نیز احادیث به ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اشاره شده است.
6. پاسخ به ده پرسش: در بخش پایانی این مجموعه، در ضمن پرسش و پاسخ به مباحثی چون استمرار نظام امامت، چگونگی تسخیر جهان با یاران معدود، چگونگی پیروزی امام زمان(علیه السلام) بر سلاح‌های ویرانگر، مکان آن حضرت در دوران غیبت کبرا و موضوعاتی دیگر، آن‌ها را نقد و بررسی کرده و سعی نموده با استفاده از آیات و روایات و علم جدید و استدلال‌های عقلانی به پرسش‌ها پاسخ معقول و منطقی دهد.

پی نوشت:

1.این عالم ارجمند در نوزده جمادی الاول 1337ق در گلپایگان دیده به جهان گشوده. مراحل تحصیلی خود را در گلپایگان, قم و نجف سپری کرد و از خرمن علمی اساتیدی چون آیات عظام : خوانساری, حجّت, صدر, بروجردی, گلپایگانی در قم, سید جمال الدین گلپایگانی, شیخ محمد علی کاظمی و شیخ محمد کاظم شیرازی در نجف اشرف و پدر بزرگوارش در گلپایگان خوشه چید. حدود 80 اثر ارزشمند به رشته تحریر در آورده که قسمتی از آن‌ها را به حضرت بقیة الله (علیه السلام) اختصاص داده است. (مشعل جاوید, ص185)





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.