کاغذ، پلاستیک یا چیز بهتر ؟

دفعه بعد که فروشنده خواربار فروشی مورد علاقه شما، از شما سوال می کند که آیا کیسه کاغذی یا پلاستیکی برای خریدهاتون می‌خواهید پاسخی که واقعا سازگار با محیط زیست باشد بدهید: هیچکدام.
پنجشنبه، 30 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاغذ، پلاستیک یا چیز بهتر ؟
کاغذ، پلاستیک یا چیز بهتر ؟

 

مترجم: سمیرا حسن زاده
منبع:راسخون




 

کیسه های چندبار مصرف هم برای مشتریان و هم محیطزیست بهترین هستند.

لری وست
کارشناس مسایل زیست محیطی

دفعه بعد که فروشنده خواربار فروشی مورد علاقه شما، از شما سوال می کند که آیا کیسه کاغذی یا پلاستیکی برای خریدهاتون می‌خواهید پاسخی که واقعا سازگار با محیط زیست باشد بدهید: هیچکدام.
کیسه های پلاستیکی نهایتا تبدیل به زباله می‌شوند که منظره را آلوده می‌کندو هر ساله هزاران پستاندار دریایی را که کیسه های شناور را با غذا اشتباهی می‌گیرند به هلاکت می‌رساند.کیسه‌های پلاستیکی که در محل‌های دفن زباله دفن می‌شوند ممکن است که 1000سال زمان برده تا تجزیه شوندو در این فرآیند به اجزای بسیار کوچک سمی تبدیل می‌شوند که خاک و آب را آلود می‌کنند.
بعلاوه تولید کیسه های پلاستیکی میلیونها گالن نفت مصرف می‌کند که می‌توان از آن برای سوخت و گرما استفاده کرد.
کاغذ، پلاستیک یا چیز بهتر ؟

آیا کاغذ بهتر از پلاستیک است؟

کیسه‌های کاغذی که برخی آن را جایگزین بهتری برای کیسه های پلاستیکی می‌دانند مشکلات زیست‌محیطی خود را دارند.
بطور مثال بنا به اعلام انجمن جنگل و کاغذ آمریکا، مردم آمریکابه تنهایی در سال 1999، 10 میلیارد کیسه کاغذی خواروبارمصرف کردند که به بهای بسیاری از درختان تمام می‌شود.

کیسه های چندبار مصرف گزینه بهتری هستند

اما اگر از کیسه های کاغذی و پلاستیکی خودداری کنید چگونه خریدهای خود را به خانه بیاورید؟ به نظر بسیاری از حامیان محیط زیست ،پاسخ ، کیسه های خرید چندبار مصرف با کیفیت بالاست که در هنگام تولید به محیط زیست ضرری وارد نمی‌کنند و نیاز نیست که بعد از هربار مصرف آنها را دور انداخت.(می توانید انتخاب خوبی را در خصوص کیسه های چندبار مصرف با کیفیت بالادر سایت reusablebags.com بیابید. بعلاوه بسیاری از خواروبارفروشی‌های ارگانیک و تعاونی‌های مشتریان کیسه‌های خرید چندبار مصرف دارند).
کارشناسان ارزیابی می‌کنند که سالانه در سرتا سر دنیا 500میلیارد تا1 تریلیون کیسه پلاستیک مصرف و به دور انداخته می‌شودیعنی بیش از یک میلیون در هر دقیقه.
در اینجا حقایقی در مورد کیسه های پلاستیکی مطرح شده است که ارزش کیسه های چندبار مصرف را برای مشتریان ومحیط زیست مشخص می‌کند.
کیسه های پلاستیکی در محیط زیست تخریب نمی‌شوند. در واقع آنها فرآیند نورآسیبی- خراب شدن در اثر نور- راپشت سر می‌گذارند و به اجزای کوچک و کوچکتری تجزیه می‌شوند که هم خاک و هم آب را آلوده می‌کند و نهایتا وقتی که حیوانات تصادفا آنهارا می‌بلعند وارد زنجیره غذایی می‌شوند.
بنابه اعلام آژانس حمایت از محیط زیست بیش از 380 میلیارد کیسه پلاستیکی هرساله در آمریکا مصرف می‌شود. تقریبا 100 میلیارد آن کیسه‌های خرید پلاستیکی هستند که هر ساله برای خرده فروشان حدود 4 میلیارد دلار تمام می‌شود.
بنابر ارزیابی‌های مختلف تایوان سالانه 20میلیارد کیسه پلاستیکی ( هر نفر 900 کیسه ) مصرف می‌کند .ژاپن در هرسال 300 میلیاردکیسه (هر نفر 300 کیسه) و استرالیا 6.9 میلیارد کیسه پلاستیکی در هرسال مصرف می‌کند(هر نفر 326 کیسه).
صدها هزار نهنگ دولفین و پستانداران دریایی دیگر هر ساله بعد از خوردن کیسه های پلاستیکی دور انداخته شده که آنها را با غذا اشتباهی می‌گیرندازبین می‌روند.
کیسه‌های پلاستیکی که دور انداخته می‌شوند آنچنان در آفریقا رایج شده‌اند که صنعت کلبه زباله را به راه انداخته‌اند.
مردم در آنجا کیسه ها را جمع می‌کنند و از آنها برای بافتن کلاه کیف و دیگر کالاها استفاده می‌کنند. بنابه اعلام بی بی سی چنین گروهی هر ماه 30000 کیسه جمع آوری می‌کند.
کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله در قطب جنوبگان و دیگر نقاط دوردست شایع شده‌اند.
بنابر گفته دیوید بارنزکه دانشمند دریایی درمطالعات قطب جنوب می‌باشد کیسه‌های پلاستیکی که در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990کمیاب بودند الان تقریبا در هر جای قطب جنوب وجودارند.
برخی از دولتها به وخامت این مشکل پی برده‌اند و در حال انجام اقدامات مناسب هستند تا در مبارزه با آن موثرباشند.
مالیاتهای استراتژیک می تواند از مصرف کیسه های پلاستیکی بکاهد.
بطور مثال در سال2001 ایرلند سالانه 1.2 میلیارد کیسه پلاستیکی مصرف می‌کرد یعنی هر نفر در حدود 316 کیسه. در سال 2002 دولت ایرلند مالیات برمصرف کیسه های پلاستیکی اعمال کرد ( که PlasTax نامیده می شد) و باعث شد که مصرف آن تا 90 درصد کاهش یابد. مشتریان وقتی که در فروشگاه تسویه حساب می‌کنند مالیات 15 دلاری برای هر کیسه می‌پردازند. مالیات ایرلند موجب شده است که علاوه بر کم کردن زباله ، تقریبا 18 میلیون لیتر نفت را ذخیره کند.در حال حاضرچندین دولت دیگر در سراسر دنیا اعمال مالیات مشابه بر کیسه‌های پلاستیکی را مدنظر قرار داده اند.
دولتها از قانون استفاده می کنند تا مصرف کیسه های پلاستیکی را محدود کنند.
به تازگی ژاپن قانونی تصویب کرد که به دولتها امکان می‌دهد تا به فروشندگانی که از کیسه‌های پلاستیکی بیش از حد مصرف می‌کنند و چندان کارمناسبی برای "کاهش، استفاده دوباره یا بازیافت" انجام نمی‌دهند هشدارهایی رابدهد.در فرهنگ ژاپن، رایج است که در فروشگاهها هر آیتمی را در کیسه خود بپیچانند که مردم ژاپن این کاررا نشانه بهداشت خوب و احترام یا ادب تلقی می‌کنند.

شرکتهایی که انتخابهای سخت می‌کنند

درعین حال برخی شرکتهای سازگار با محیط زیست مانند شرکت تعاونی تجهیزات معدن تورنتو به طور داوطلبانه به دنبال جایگزین‌های خوب برای کیسه‌های پلاستیکی هستندو به کیسه‌های زیست تخریب پذیر گیاهی روی آورده اند.کیسه‌هایی که با استفاده از غلات ساخته شده‌اند چندبرابر کیسه‌های پلاستیکی هزینه می‌برند اما برای تولید آنها انرژی کمتری لازم است و در محل دفن زباله و یا اماکن تهیه کمپوست در عرض 4تا 12 هفته تجزیه می‌شوند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.