برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

آمریکا و سران جنایتکارش

آنهایی که در این جرایم شریک بوده‌اند، هر مقامی که می‌‌خواهد باشد، کارتر باشد یا نیکسون باشد یا جانسون باشد یا هر که باشد، ما تقاضای این را می‌کنیم که آنها را محاکمه کنند، و خوفی که الآن کارتر دارد این است، او خوف این را
يکشنبه، 24 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمریکا و سران جنایتکارش
 آمریکا و سران جنایتکارش

 

گردآوری و تدوین: موسسه‌ فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

آنهایی که در این جرایم شریک بوده‌اند، هر مقامی که می‌‌خواهد باشد، کارتر باشد یا نیکسون باشد یا جانسون باشد یا هر که باشد، ما تقاضای این را می‌کنیم که آنها را محاکمه کنند، و خوفی که الآن کارتر دارد این است، او خوف این را دارد که جرایمش ثابت بشود. و ما تعقیب کنیم او را برای جرایم. و شانس او در ریاست جمهوری که طمعش را دارد، از بین برود. از این جهت به دست و پا افتاه است. به وسائل مختلف الآن او دست و پا می‌کند. شاید روزی نباشد که یکی، دو تا، سه تا از وزارت خارجه ما برای ما اوراقی می‌آید که از خارج آمده است. از ممالک مختلف که آنها تشبث کرده‌اند و آنها سفارش این که این گروگانها را رها کنید و یک قدری مثلاً چه بکنید و این مسائل. بنابراین انگیزه‌ای که آقای کارتر دارند، ما شاید شک نداشته باشیم که این انگیزه، انگیزه انساندوستی نیست. این انگیزه، انگیزه این است که خوف دارد. او الآن وحشتزده شده است و حق هم دارد که وحشتزده بشود. برای این که آدمی که خائن هست، خایف است، می‌ترسد و ایشان خیال کرده بود که با یک مانورهایی که پیش بیاورد می‌تواند در آمریکا برای خودش یک مقامی تحصیل کند. تمام نظرش هم به این است که در دوره آتیه هم رئیس جمهور بشود. تمام نظر او این است. اصل این ابرقدرتها، ما آن طوری که تجربه برایمان ثابت شده است، این قدرتهای بزرگ، چه ابرقدرتها، چه قدرتهای مادون آنها، اینها اصلش به این که، به بشر نظر داشته باشند، حتی به بشر مملکت خودشان، اینها سودجو هستند. (1)
حالا که چند تا جاسوس در این جا هست [می‌گویند] این مخالف با قوانین بین الملل است! قوانین بین المللی قوانینی است که می‌گوید کسی که مأمور، یعنی که از بلاد دیگر مأمورین دیپلماتی باشند، و یک مرکزی باشد، سفارت باشد، اینها مأمورند. اما یک مرکزی که اصلاً از [عرف دیپلماسی] خبری نیست، اصلاً بساط این جا آن طوری که اینها رفتند و دیدند و عکسبرداری کردند، بساط این جا بساط جاسوسی بوده، و بساط توطئه بوده. افرادش هم افراد توطئه‌گر بودند و جاسوس بودند، مجرم بودند در مملکت ما. باید در همین مملکت اینها به مسائل‌شان رسیدگی بشود و ما رسیدگی می‌کنیم ان‌شاءالله به جرایم اینها. و به جرایم کارتر و به جرایم نیکسون، و به جرایم جانسون، و به جرایم روزولت و امثال اینها ما رسیدگی می‌کنیم. (2)
ما سوال می‌کنیم که چرا نمی‌تواند؟ به چیزی که موافق همه قوانین بین المللی است، در همه قوانین است که اگر کسی به ملتی ظلم کرده، مال ملت را خورده است، مجرم است، باید بیاید در همان محل محاکمه شود.
آقای کارتر در این مورد لج کرده. معلوم می‌شود ایشان یک آدم لجوجی هست یا این که نمی‌‌خواهد واقعیت مسائل را ادراک کند. مملکت خودش و مملکت دیگران و مملکتهای عالم را به آتش می‌کشد که یک نفر آدم را آن جا چون رفیق و دوست سابقش بوده و جیبش را پر کرده، حالا دلش می‌خواهد او بیاید این جا و محاکمه شود و مبادا معلوم شود که جیب آقای کارتر هم پر شده است و ما از او مطالبه کنیم. این یک مسأله‌ای نیست که نتواند. اگر بخواهد روی قواعد عمل کند، می‌تواند و کسی جلوی او را نمی‌گیرد. حتی همه مملکت خودش هم از او تشکر می‌کنند که آن بساط را به هم زده و اگر چنانچه شاه را پس ندهند، هر چه می‌خواهد پیش آید ما پافشاری می‌کنیم و از هیچ چیز نمی‌ترسیم. شیخ‌الرئیس ولو این کلمه را گفته لکن ما نمی‌ترسیم از این اسلحه‌ای که دست بی‌عقل است. ما نمی‌ترسیم، برای این که ما نمی‌خواهیم به این عالم خیلی عشق داشته باشیم. برای این که این عالم چیزی ندارد. این جا جز گرسنگی خوردن، ظلم کشیدن، توسری خوردن از قدرتهای بزرگ چیزی برای ملت ما نمانده است که بترسیم یا ملت ما بترسند. ما تا همه جا حاضریم برای این امر. (3)
ما می‌آوریم بررسی می‌کنیم این مطلب را. ما محاکمه می‌کنیم اینها را. و محاکمه می‌کنیم رؤسای جمهور را؛ منتها محاکمه غیابی. دستمان به آنها نمی‌رسد. محاکمه غیابی آن مقداری از پرونده‌هایشان که در این جا هست. و آن مقداری از جنایاتشان که بر ما در این جا ثابت است. که این مقدار. من مکرّر این را گفتم. اینها یک کارهای زیر پرده‌ای داشتند، که شاید غیر از رئیس جمهور و شاه کسی نمی‌دانسته آنها را. ما نمی‌توانیم پیدا کنیم آن مقداری که منعکس است در خارج. آن مقداری که در وزارتخانه‌های ما منعکس است، آن مقداری را ما می‌خواهیم حالا بررسی بکنیم، و پرونده‌هایشان را مشغول جمع‌آوری هستند گروههایی تا این که جمع بشود، و ما دعوت کنیم از اشخاص بیایند بررسی بکنند. ما یک حرف
غیر حقی نداریم. ما یک حرف ساده ای که همه عالم این حرف را اگر بفهمند، باید بپذیرند البته آقای کارتر نمی‌پذیرد. برای این که آقای کارتر اصلاً از آن مفلوکهایی هست که حق را نمی‌تواند بپذیرد. مغز او دیگر حق را نمی‌تواند بپذیرد. آن دارد شاه را از این دست به آن دست می‌گرداند. و در یک جزیره‌ای در آن‌جاها بردند و نگهداری‌اش می‌کنند که مبادا گرفتار بشود و به ایران بیاید، و مقداری که بین خودش و او هست هم کشف بشود. آن اسراری که مابین شاه و کارتر هست، و سایر چیزهای آمریکا هست باید کشف بشود. محمدرضا گفته بود که چنانچه بناست من را محاکمه کنند، باید رؤسای جمهوری آمریکا هم؛ چند نفر که در زمان من بودند، محاکمه کنند. بله، باید محاکمه کنند آنها را. منتها ما دستمان به آنها نمی‌رسد. ما همچو قدرتی نداریم که احضار کنیم رئیس جمهور آمریکا را. لکن این قدرت را داریم که در محل خودمان پرونده‌هایشان را رسیدگی کنیم، و اشخاص را دعوت کنیم از خارج و بیایند و رسیدگی کنند و ببینند چیست قصه. ما آنها را هم می‌خواهیم محاکمه کنیم. (4)
آنها خیال می‌کنند که چنان که این را فرستادند از آن جا، دیگر مسائل حل است. خوب، ما یک مطلب دیگری هم غیر از این که اساس مطلب است که می‌خواهیم جرم آنها را به دنیا ثابت بکنیم. [می‌خواهیم] مستضعفین وظیفه‌شان را با مستکبرین بفهمند. این مستضعفین اکثراً نمی‌دانند. ما هم نمی‌دانیم. ما هم جزء مستضعفین هستیم. نمی‌دانیم که اینها به سر ما چه آوردند. بعضی از ورقه‌های کوچکش دست ماست و می‌دانیم. بعضی مشاهدات ما هست و چیزهایی که به چشم دیدیم. اما مسائل زیاد زیر پرده را ما نمی‌توانیم بفهمیم. ما می‌خواهیم آن مقداری که فهمیدیم و آن مقداری که امکان دارد بفهمیم این را. درست عرضه کنیم به مستضعفین دنیا. به ممالک دنیا. تا بفهمند مستضعفین که این مستکبرین با آنها چه می‌کنند. این ابرقدرتها با اینها چه می‌کنند. ما می‌خواهیم بفهمانیم به خود ملت آمریکا که نسبت به ملت آمریکا اینها چه کردند تا حالا.
اینها چه جنایاتی کردند که ملت آمریکا را هم در نظر مردم دارند از بین می‌برند. اینها چقدر به خود آمریکا لطمه وارد کردند. لطمه حیثیتی. لطمه انسانی. و چقدر به سایر کشورها و ملتها و اینها. بنابراین، مسائل به این جا ختم نمی‌شود. ما یک ملت ضعیفی هستیم. ما یک ملتی هستیم که اتکال‌مان به خداست. و ما جمعیت‌مان کم است. شما جمعیت‌تان زیاد؛ جمعیت‌شان زیاد. یعنی، این که ملت آمریکا با آنها نیست تا جمعیت‌شان زیاد باشد. شمایید و سرنیزه‌ها و فانتومها و آن بساطی که دارید، و ماییم و مشت و صدا و فریاد مظلومیت، تا ببینیم آیا چه خواهد شد. آیا غلبه با مظلومها خواهد شد، یا غلبه باز با ظالمهاست. این راجع به مسائل امروزی که به ما متوجه است. (5)
ملت شریف و مبارز ایران! جنایات شاه و آمریکا چیزی نیست که احتیاج به اثبات داشته باشد. شاه و آمریکا، ما را در تمام زمینه‌ها وابسته نموده‌اند. قتل و ضرب و شَتم و زندان و تبعید از امور رایج این جانیان بوده است. ما تا آخر عمر، علیه دولت آمریکا مبارزه می‌کنیم، و تا آن را به جایش ننشانیم و دستش را از منطقه کوتاه نکنیم، و به تمام مبارزان راه آزادی کمک نکنیم تا آنها را شکست دهند و خود مردم ایران سرنوشت خویش را به دست گیرند، از پای نمی‌نشینیم. برای ما شرق تجاوزگر و غرب جنایتکار فرقی نمی‌کند. ما می‌جنگیم و چون حق پیروز است پیروزیم. سلطه آمریکا تمام بدبختیهای ملل مستضعف را به دنبال دارد، و تجاوز شرق متجاوز روی تاریخ را سیاه نموده است.
ملت عزیز ایران! بیدار باشید که سالیان دراز مبارزه در پیش دارید، ابرقدرتها برای نابودی شما هر روز نقشه می‌کشند؛ ولی انَّ کَیدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعیفاً مسأله‌ای که این روزها عنوان شده است، قضیه آمریکا و گروگانهای جاسوس آمریکایی است که در دست دانشجویان مسلمان و مبارز است. در این مورد مطالبی چند را متذکر می‌شوم:
1- رونوشت کلیه مدارک مربوط به دخالت آمریکا و شاه خائن را باید در اختیار هیأت بررسی و تحقیق جنایات دولت آمریکا و شاه گذاشت؛ و دانشجویان مسلمان هم اگر مدارکی در این مورد دارند، رونوشت آن را در اختیار این هیأت بگذارند.
2- ملاقات با گروگانهایی که در پرونده جنایات آمریکا و شاه دخالت دارند، برای بازجویی از آنان آزاد است.
3- اگر هیأت بررسی، نظر خودش را در تهران، درباره جنایات شاه مخلوع و دخالتهای آمریکای متجاوز ابراز داشتند، ملاقات با تمامی گروگانها بلامانع است.
بار دیگر پشتیبانی خود را از شورای انقلاب و شخص جناب رئیس جمهور اعلام می‌دارم، و از همه می‌خواهم که آنان را یاری کنند و در پشتیبانی از آنان کوتاهی نکنند. و از همه قشرها می‌خواهم که از اخلاق پسندیده اسلام پیروی نمایند و حقوق برادری را حفظ نمایند. (6)
یک کسی که تمام توجه‌اش به این هست که رئیس جمهور بشود، همه این حرفهایی را که می‌بیند الآن پیش آورده. آقای کارتر، هیچ ابداً مطرح نیست پیش او که مملکت آمریکا چه بشود، چه بشود. اینها همه‌اش دنبال این هستند که حالا یک چهار سال دیگر هم رئیس جمهور بشود و چهار سال دیگر هم این جنایت کند. همه مقصدش این است، و مثل این که شکست هم خورده است در این معنا. و اینها هر قدمی که بر می‌دارند به خیال خودشان می‌خواهند پیش ببرند. پیش مملکت خودشان آرا پیدا بکنند. نه این که می‌خواهند یک کاری انجام بدهند برای کشورشان. می‌خواهند رأی پیدا بکنند. خوش رقصی بکنند برای آمریکا که رأی پیدا بکنند. یک کسی که این طور است، این قدرت این که بتواند یک کارهای اساسی بکند ندارد. این همه‌اش، نقشه‌اش و عقلش دنبال این است که رأی پیدا بکند. و لهذا می‌بینید که حالایی که گفته است که من محاصره اقتصادی می‌کنم، و می‌بیند که موافقش کم است، و غالباً زیر این بار نمی‌روند، و همچو نیست که همه نوکر آقای کارتر باشند، و یا وابسته به آمریکا باشند. همه اینها خودشان استقلال دارند. خودشان عقل دارند. عیب است برای یک اروپایی که دنبال آقای کارتر باشد. آن هم دنبال چه؟ دنبال این که رأی برای او درست کند. همه ممالکت غربی، همه عقل‌شان را روی هم بگذارند و قوّتها، قوه‌هایشان را روی هم بگذارند، و همه دنبال این باشند که آقای کارتر رأی پیدا بکند و غلبه بکند بر رقیبهای خودش در قضیه جمهوری. (7)
مقنضی است برای رسیدگی به جرایم آمریکا در حمله نظامی به ایران [واقعه‌ی طبس] از گروههای مختلف کشورهای جهان دعوت شود که مشاهده کنند آمریکای جهانخوار با ادعاهای طرفداری از حقوق بشر و صلح دوستی و انساندوستی با یک ملت مستقل چه معامله‌ای کرده است و می‌کند تا مشاهده کنند آثار جرم این رژیم آدمخوار را؛ که مع‌الأسف دولتهای غربی، جمعیتهای طرفدار حقوق بشر، و سازمان ملل متحد، و شورای امنیت سازمان ملل متحد، همگی طرفداری از او می‌کنند. و به عیان ببینند تا آنچه این جانب مکرّر گفته‌ام که تمام این سازمانها و گروهها برای طرفداری از قدرتمندان به وجود آمده است، و این جمعیتها به دست قدرتمندان برای سلطه بر ضعیفان و مکیدن خون محرومان جهان به وجود آمده است. تا ببینند که به بهانه نجات جاسوسان چه نقشه‌ای برای ملت مظلوم ما طرح کرده‌اند. تا ببینند و باور کنند که سازمانهای کذایی آن جا که به نفع قدرتمندان و سرمایه‌داران بین‌المللی است حقوق مستضعفین را نادیده گرفته، و جز برای سلطه آنان عملی انجام نمی‌دهند.
دولت غاصب عراق به دستور آمریکا مدتهاست به ایران تجاوز می‌کند، و ما ندیدیم این جمعیتها و سازمانها ولو برای یک مرتبه هم شده است اعتراض کنند، لکن برای پنجاه نفر جاسوس، که با کمال انسانیت با آنها عمل می‌شود، هر روز اعتراضات و فریاد نقض حقوق بشر از حلقوم آنان طنین‌انداز است! ما ندیدیم که طرفداران حقوق بشر از حق دولت ضعیف و ملت مظلوم ما دفاع کنند. این سازمانها نه تنها این تجاوز واضح به یک کشور مستقل را نادیده می‌گیرند، بلکه ما را به نقض قراردادهای بین‌المللی محکوم می‌کنند. در صورتی که ما جز جاسوسان را که برای توطئه به ایران آمده‌اند کسی را توقیف نکردیم. و ببینند که آنان را به طرفداری از آمریکای متجاوز ما را می‌خواهند در حصر اقتصادی قرار دهند، با این که کارتر آنان را در جریان خیانت هولناکش قرار نداده و نقض حاکمیت یک کشور مستقل را کرده است، باز از او طرفداری می‌کنند و خواهند کرد و ما را به حصر اقتصادی می‌کشند و باز برای طرفداری ظالم هیاهو می‌کند. (8)
اکنون که نمایندگان بعضی از ملتها و احزاب سیاسی برای رسیدگی به جرایم دولت آمریکا و وابستگان آن از آن جمله محمدرضا شاه مخلوع به ایران، این کشور غارتزده مظلوم آمده‌اند با تشکر از زحمات آنان باید تذکر دهم که ملت و دولت ایران قادر نیستند که جمیع اسناد جرایم پنجاه ساله رژیم سابق و جرایم بیش از سی‌سال دولت آمریکا را به شما نمایندگان محترم عرضه دارند. چطور ممکن است اسناد قتلها و شکنجه‌های وحشیانه و زندانهای رژیم سفاک گذشته را در طول پنجاه سال از سراسر کشور جمع‌آوری کنند؟ و چگونه می‌توانند اسناد و اسامی شهدای مسجد گوهرشاد و قتل عامهای مکرّر در طول سلطنت غاصبانه محمدرضا، و از 15 خرداد 42 تا زمان سقوط رژیم را خصوصاً در دو – سه سال اخیر را جمع‌آوری کرده و عرضه نمایند؟ و چطور می‌توانند تمام قراردادهای تحمیلی از طرف دولتمردان آمریکا توسط شاه خائن علیه ملت مظلوم ایران را مفصلاً ارائه دهند؟ و چطور ممکن است قبرستانهای شهدای ما را که در سراسر ایران بر اثر کشتارهای دسته‌جمعی به وجود آمده است ارائه دهند؟ و چگونه ممکن است معلولین از 15 خرداد 42 تا سالهای اخیر را که در شهرهای سراسر کشور متفرق‌اند به شما ارائه دهند؟ آنچه دولت می‌تواند ارائه دهد، اسناد بسیار ناچیزی است که عمّال دولت آمریکا نرسیده‌‌اند تا آنها را محو کنند و اسنادی است که حتی بعد از سقوط شاه در – به اصطلاح – سفارت آمریکا موجود است. با آن که اکثر اسناد مهم به دست کارمندان این – به اصطلاح – سفارتخانه پودر شده است که امکان استفاده از آن دیگر نیست؛ ولی آنچه به دست آمده است دخالت آمریکا را در کشور ما ثابت می‌کند. مستشاران آمریکا در مقدرات کشور مظلوم ما دخالتهای مستقیم داشتند. تحمیل کاپیتولاسیون بر ملت مظلوم ما به وسیله شاه مخلوع سابق از بزرگترین جنایات آمریکا بود که با مخالفت روحانیون و ملت متدیّن مواجه گشت، و از آن پس چه ستمها و چه جنایات که بر ملت ما وارد نشد. شما آقایان نمایندگان بدانید سفارت آمریکا که به دروغ نام آن را سفارتخانه گذاشته‌اند دارای دستگاههایی است که مخصوص جاسوسی در ایران و منطقه است و این محل برای جاسوسی و دخالت در مقدرات کشور ما تأسیس شده بود.
پیاده کردن قوای نظامی در کشوری مستقل جرمی است نابخشودنی و بار دیگر کارتر گفته است دوباره در ایران دخالت نظامی می‌کنیم. باید بگوییم ملت ما آنچه تاکنون از اکثر دولتها دیده است طرفداری از ظالم و محکوم نمودن مظلوم می‌باشد. ملت ما اکنون چشم به شما نمایندگان دوخته‌اند که برای رسیدگی به جرایم آمریکا و شاه مخلوع به ایران آمده‌اید و از شما امید عدل و انصاف دارد. (9)
من یک سؤالی دارم و آن این که، چرا آقای کارتر از آمدن این هیأتها به ایران این قدر وحشت دارد. و چرا برای کسانی که از مملکت خودشان هستند، و از شخصیتهای بارز هستند، برای آمدن ایران جریمه قرار داده است. و چرا از آمدن شاه به ایران این قدر وحشت دارد. و چرا از محاکمه این اشخاصی که در سفارت این جا، که به اصطلاح ما لانه جاسوسی است، وحشت دارد. اگر ایشان دخالتی در مقدرات مملکت ما نکرده است، و اگر دولت آمریکا با سرنوشت مملکت ما کار نداشته است، و سفارتخانه او مثل سفارتخانه‌های صحیح هست، او باید پیشقدم بشود به این که هیأتهایی بیایند رسیدگی کنند. چرا این قدر وحشت دارد از این که رسیدگی بشود. مگر چه کرده است؟ مگر دولت آمریکا با مملکت ما چه کرده است که ایشان وحشتناک است؟ اگر آن طوری که ایشان مدعی هستند، و طرفداری‌های ایشان مدعی هستند، با کمال خوبی رفتار کرده است، و به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته است، و با ایران به طور ظلم و جور رفتار نکرده است، باید ما که ادعا می‌کنیم، او بفرستد یک عده‌ای خودش، تجهیز کند یک جمعیتهایی از همه اطراف دنیا که بیایند این جا، و ببینند که او چقدر رفتار خوب کرده است. چقدر با مردم ایران به انسانیّت رفتار کرده است. و این ایرانیانند که نمک‌ نشناسند! ما اگر دلیل دیگری نداشتیم برای مجرم بودن آمریکا جز این جلوگیری کردن از افرادی که از ملت خودش است، و از شخصیتهای بزرگ ملت خودش هستند، و او برای آنها جریمه قرار داده است پنجاه هزار دلار و ده سال حبس. مگر چه شده است؟ مگر چه کرده است در این جا که برای افرادی که می‌خواهند بیایند رسیدگی کنند جریمه قرار می‌دهد؟ ما اگر هیچ دلیلی نداشتیم الّا این، کسانی که اطلاع نداشتند می‌فهمیدند که یک مسأله‌ای در کار هست که این وحشت را دارد. کارهایی انجام شده است که این وحشت را دارد. (10)

راهبردهای تصریحی :

1- رؤسای جمهور آمریکا به خاطر جنایت علیه بشریت باید محاکمه شوند.
2- رؤسای جمهور آمریکا از افشای جنایتها و حمایتهای‌شان از رژیمهای مستبدی چون پهلوی و جاسوسی عوامل‌شان در ایران، وحشت دارند.
3- رؤسای جمهور آمریکا در محاصره‌ی اقتصادی و حمله‌ی نظامی به کشورهای اسلامی، به دنبال جلب افکار عمومی مردم آمریکا و رأی آوردن هستند.

نکته استنباطی:

1- در حالی که سران آمریکا به دنبال محاکمه‌ی سران سایر کشورها به علت نقض حقوق بشر هستند، اگر عدالتی درجهان حاکم بود و نهاد کارآمدی برای رسیدگی وجود داشت می‌بایست سران دولت آمریکا را در جایگاه متهم می‌نشاندند نه مدعی‌العموم!

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 142 و 143.
2- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، ص 188 .
3- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 165 و 166.
4- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 271 و 272.
5- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 11، صص 272 و 273.
6- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 12، صص 175 و 176.
7- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 12، صص 243 و 244.
8- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 12، صص 258 و 259.
9- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 12، صص 369 و 370.
10- صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 12، صص 373 و 374.

منبع مقاله :
گردآوری و تدوین مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره‌ سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.