شاگرد سابق استیون سیگال، یکی از مؤثرترین و تطبیق پذیرترین پرتاب‌های آی کی دو را آموزش می‌دهد

سادگی در حرکت با آی کی دو

هنر ژاپنی آی کی دو هرگز در الهام دادن و القا کردن هیبت، شکوه، رمز و راز به تمام کسانی که آن را تماشا می‌کنند، ناکام نمانده است. از نظر تماشاگران ناآشنا با آن هنر رزمی، بسیاری از پرتاب‌ها و تکنیک‌های قفل، بیشتر سحر و
پنجشنبه، 5 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو

 






 


 شاگرد سابق استیون سیگال، یکی از مؤثرترین و تطبیق پذیرترین پرتاب‌های آی کی دو را آموزش می‌دهد
هنر ژاپنی آی کی دو هرگز در الهام دادن و القا کردن هیبت، شکوه، رمز و راز به تمام کسانی که آن را تماشا می‌کنند، ناکام نمانده است. از نظر تماشاگران ناآشنا با آن هنر رزمی، بسیاری از پرتاب‌ها و تکنیک‌های قفل، بیشتر سحر و جادو هستند تا رزمی، متأسفانه؛ زمانی که این جذبه به اصول و حکمت پیش بینی شده برای همکاری، هماهنگی، صلح و آرامش در کنار هم قرار می‌گیرند، نهاد و وجود مرموزی به دست می‌آید که بسیاری از رزمی‌کاران سبک‌های دیگر را بر آن می‌دارد تا کارایی آن را در مبارزه زیر سؤال ببرند. اما پس از گذراندن اوقاتی با استاد ماهر و زبده آی کی دو، در یک لحظه تمام شک و تردیدهای شما نسبت به کارایی و سودمندی این هنر، از بین خواهد رفت. شما متوجه خواهید شد که ریشه‌های آن در مبارزه شکل گرفته‌اند و فقط فردی بسیار بی دقت می‌تواند به طوری مستقیم شاهد آن باشد، اما آرامش ظاهری آن را ضعف داخلی و درونی اشتباه بگیرد.
هاروماتسوکا، یکی از استادانی است که قدرت آی کی دو را به تمام شاگردان و بینندگان القا می‌کند. او مربی ارشد در دو جوی آی کی دو دوشینوکایی در شهر کالور کالیفرنیاست و تجسم قدرت را نهفته در آرامش و متانت می‌داند. این مربی خوش سخن که دارنده کمربند مشکی از سازمان آیکیکایی در ژاپن است، از تازه واردان به دوجو با لبخند استقبال می‌کند و نهایت گرمی و صمیمت را منعکس می‌سازد. اما زمانی که او به تاتامی (تشک) قدم می‌گذارد و به تصویر بنیانگذار این سیستم، موریهی یویشیبا، احترام می‌گذارد، کم کم سرعت و شتاب می‌گیرد و به گردبادی از حرکات تبدیل می‌شود و حریف خود را به روشی روی تشک پرتاب می‌کند که یادآور اولین مربی وی، استیون سیگال، است.

بهترین پرتاب

سایوناگد، یکی از محبوب‌ترین حرکات آی کی دو از نظر ماتسوکا برای دفاع شخصی به معنای "پرتاب چپ- راست" است. توجه کنید بسیاری از واژه‌های ژاپنی را بسته به اینکه بر اساس زبان بومی یا نسخه کانجی مشتق از چینی تلفظ کنیم، به دو روش تلفظ می‌شود. بسیاری از افراد با هیداری- میگی به معنای "چپ- راست" به زبان ژاپنی، آشنا هستند، اما افراد اندکی می‌دانند که وقتی از حروف چینی استفاده می‌شود، تلفظ به سایو تغییر می‌کند.
سایوناگد مانند بسیاری از تکنیک‌های آی کی دو، چنان طراحی شده است که به سطوح مختلف تهدید پاسخ دهد- از چنگ زنی ساده تا حمله مسلحانه. برای نشان دادن تطبیق پذیری این سبک، ماتسوکا به طرف حریف خود خم می‌شود سپس اجازه می‌دهد مچ دستش از همان طرف گرفته شود. او به آرامی با یک حرکت "تنکان" (چرخیدن) به طرف داخل گام برمی دارد و خود را از خط حمله دور می‌کند، در حالی که تماس با دست حریف را حفظ می‌کند. همان طور که می‌چرخد، مچ دست را قبل از استفاده از دست دیگر برای از بین بردن حالت قفل و محکم نگه داشتن، شل می‌کند سپس دست آزادش را به طرف بالا می‌برد تا چانه حریف را بلند و او را مجبور کند تا به عقب برود. همزمان خودش به طرف جلو می‌رود. این حرکت نیروی آنی حریف را به طرف چپ تغییر جهت می‌دهد، در حالی که نیرو را به طرف راست بازمی گرداند. به این ترتیب، یک پرتاب ساید یا پرتاب چپ- راست انجام می‌دهد. ماتسوکا می‌گوید: "این فرم اصلی و پایه‌ای سایوناگداست، اما به علت سادگی‌اش آن را دست کم نگیرید. بسیاری از مردم، فرم اصلی یک پرتاب را می‌بینند که با حمله و محکم گرفتن با یک دست نمایش داده می‌شود و فکر می‌کنند که آی کی دو فقط در یک محیط از قبل طراحی شده با یک شریک که هماهنگ با شما کار می‌کند، کارساز است. این تکنیک در مقابل محکم نگه داشتن با دو دست و انواع مختلف ضربات، فرو بردن‌های چاقو و ضربات گرز و چماق نیز به خوبی کار می‌کند. "
تفاوت بین این روش خاص سایوناگد و انواع گوناگون تکنیک‌های استفاده شده برای دفاع کردن در مقابل حملات دیگر، حول محور تکنیک‌های ورود و تغییر حالت‌ها می‌گردد. ماتسوکا همان پرتاب را در مقابل یک سری از حملات آغاز شده توسط یار تمرینی خود نمایش داد که تمام آن حملات از جهت‌های مختلف وارد شدند. او می‌گوید: "اگر بدانید که چگونه با حملات حریف خود ترکیب شوید با آن هماهنگی ایجاد می‌کنید، می‌توانید او را کنترل کنید و هر پرتابی که می‌خواهید را صرف نظر از زاویه ورود حمله، شروع کنید. "
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو

ماتسوکا و استیون سیگال

در سال 1975، استاد 23 ساله هنرهای رزمی امریکایی به نام اسیتون سیگال مدرسه آی کی دو را در بخش آرام و ساکت اوساکا، ژاپن، راه‌اندازی کرد. این اولین دوجو در سرزمین آفتاب تابان بود که توسط یک امریکایی افتتاح شد که از موهبت‌های تماس با کیشومارو یویشیبا، پسر بنیانگذار آی کی دو، موریهی یوشیبا برخوردار بود. سال‌ها بعد، سلسله فیلم‌های مبارزه‌ای سیگال توجه عموم را به هنر رزمی "آرام و متین" وی متمرکز کرد.
تاریخچه آی کی دو سیگال در ژاپن آغاز شد و رابطه نزدیکی با رزمی‌کاری به نام‌ هاروماتسوکا دارد. رابطه بین سیگال و ماتسوکا در همان زمان آغاز شد که دوجوی تن شین به معنای "قلب بهشت و زمین" بنیان نهاده شد. ماتسوکا زمانی که تصمیم گرفت به جست و جوی استادان برتر ژاپنی در منطقه کانسائی نزدیک اوساکا بپردازد، 15 سال داشت. تحقیق و جست و جوی او زمانی که با سیگال ملاقات کرد، به پایان رسید.
چرا ماتسوکا یک مربی امریکایی را برگزید، در حالی که می‌توانست استاد برتر و بسیار عالی ژاپنی را انتخاب کند؟ او می‌گوید: "من می‌خواستم در جدی‌ترین دوجو تعلیم ببینم. تکنیک‌ها باید در مبارزه خیابانی هم جواب دهند. بسیاری از دوجوهای دیگر منفعل بودند. من خیلی تحت تأثیر نمایش آی کی دو توسط سیگال قرار گرفتم. "
ماتسوکا شاگر سیگال شد و بیست سال در ژاپن آموزش دید تا زمانی که سیگال اعلام کرد قصد دارد به امریکا باز گردد. ماتسوکا می‌گوید: " او حدود یک سال در تائوس، نیومکزیکو بود و سپس به لوس آنجلس نقل مکان کرد. در سال 1984 سنسی سیگال با من تلفنی تماس گرفت. در آن زمان من تازه دانشکده را تمام کرده بودم. سنسی سیگال از من خواست تا در لوس آنجلس به او ملحق شوم. جایی که آنها یک دوجو می‌ساختند. زمانی که به لوس آنجلس می‌آمدم، سنسی سیگال رابطه‌ای با جیمز کوبورن برقرار کرده بود و فرصتی برای ما ایجاد شد که در نمایش یاشوی "مرو گریفین" (Meru Griffin) شرکت کنیم. "
سیگال و ماتسوکا بعضی از تکنیک‌ها را نمایش دادند و تماشاگران تحت تأثیر قرار گرفتند. تفسیر بی رحمانه سیگال از این هنر تلاطمی در دنیای آی کی دو به وجود آورد، از جمله در میان بسیاری از استادان ژاپنی در امریکا. اما سیگال و ماتسوکا به اجرای نمایش در مقابل هزاران نفر ادامه دادند، از جمله فیلمسازان و هنرپیشگان محبوب و مشهور در سال 1986، نماینده‌ هالیوود، مایک او وتیز، با سیگال ملاقات کرد و آموزش و تعلیم دیدن را در مدرسه وی آغاز کرد. او وتیز که تحت تأثیر توانایی‌های سیگال قرار گرفته بود، فکر کرد که مربی‌اش پتانسیل ستاره شدن را دارد. در سال 1987، ترتیبی داد تا سیگال و ماتسوکا به استودیوی برادران وارنر بروند، جایی که پانزده تن از دست اندرکاران فیلمسازی جمع شده بودند تا نمایش آی کی دو را تماشا کنند. قرارداد فیلمی چند میلیون دلاری در میان بود. ماتسوکا به یاد می‌آورد و می‌گوید: "این تنها زمانی بود که من سنسی سیگال را اندکی عصبی و نگران دیدم. "
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
دست اندرکاران فیلمسازی نزدیک به حاشیه تشک نشسته بودند. ماتسوکا می‌گوید: "سیگال به من دستور داد هر بار که پرتاب می‌شدم در مقابل یک نفر خاص فرود می‌آیم. مشخص بود که او بود که در مورد قرارداد فیلم تصمیم می‌گرفت. "
نمایش پس از 5 دقیقه متوقف شد و حکم اعلام شد. سیگال در اولین فیلمش به نام برتر از قانون ایفای نقش خواهد کرد. بقیه ماجرا تاریخ این فیلم است.
ماتسوکا به عنوان مربی ارشد در دوجوی تن شین از سال‌های 1989 تا 1997 خدمت کرد. سپس به ژاپن بازگشت تا زیر نظر استاد کمربند مشکی درجه دهم به نام سیسکی آ به تعلیم ببیند. اواخر سال 1999، ماتسوکا به کالیفرنیا بازگشت و دوجوی آی کی دو دوشینوکایی در شهر کالور افتتاح کرد.
تکنیک سایوگاند در مقابل محکم نگه داشتن مچ دست: حریف (راست) دست چپ‌ها روماتسوکا را می‌گیرد. ماتسوکا انگشتان خود را در یک حرکت مدور باز می‌کند و مرکز بدنش را به مهاجم متصل می‌کند. موقعیت قائم خود را حفظ می‌کند و تعادل حریف را بر هم می‌زند. و یک ضربه مدور از مرکز بدن خود به چانه حریف می‌زند. او در حالی که کسی را گسترش می‌دهد مفاصل ران خود را پایین می‌اندازد و باعث می‌شود مهاجم از پشت به روی تشک بیفتد.
تکنیک سایوناگو در مقابل چاقو: ‌هاروماتسوکا (چپ) با یک حریف چاقو به دست مؤجه می‌شود. همان طور که یک ضربه از بالای سر را اجرا می‌کند، ماتسوکا با نیروی آنی خود ترکیب و هماهنگ می‌شود، سپس به طرف بیرون پای جلویی حریف پیشروی می‌کند و دایره کوچکی با هر دو دست خود ایجاد می‌کند و با دستی که چاقو دارد، تماس برقرار می‌کند. برای تکمیل تکنیک، ماتسوکا ساعد چپ خودش را تا زیر چانه حریف می‌کشد و کنترل دستی که چاقو دارد را در اختیار می‌گیرد. سپس حریف را به روی تشک می‌اندازد و همچنان کنترل سلاح را در دست دارد.
تکنیک سایوناگو در مقابل یک لگد و مشت: ‌هاروماتسوکا (چپ) خود را برای حمله آماده می‌کند. حریف لگد می‌زند و ماتسوکا با دست راستش آن را درو می‌کند. سپس حریف ضربه مشت را آغاز می‌کند که ماتسوکا با دست چپش آن را منحرف می‌سازد. مربی آی کی دو فوراً دست مهاجم (دستی که در حال حمله است) را به دام می‌اندازد، به یک طرف حریف می‌لغزد و از دست چپ خود با حرکت مدور برای برهم زدن تعادل حریف، استفاده می‌کند. با باز کردن دست به زیر چانه حریف ماتسوکا باعث می‌شود حریف از پشت روی تشک بیفتد.
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
 سادگی در حرکت با آی کی دو
منبع مقاله : نشریه‌ی دنیای رزمی، شماره‌ی 127.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.