تابلوی گل و مرغ

- ابتدا طرح گل و مرغ را به وسیله‌ی خمیر دورگیر روی شیشه بکشید، برای سهولت بیشتر (در صورتی که نقاش خوبی نیستید) ابتدا طرح را روی کاغذ پرینت بگیرید، کاغذ را از پشت به شیشه بچسبانید و طرح را به وسیله ماژیک...
دوشنبه، 21 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تابلوی گل و مرغ
 تابلوی گل و مرغ

 

نویسنده: پگاه رفیعی





 

طرز اجرا:

- ابتدا طرح گل و مرغ را به وسیله‌ی خمیر دورگیر روی شیشه بکشید، برای سهولت بیشتر (در صورتی که نقاش خوبی نیستید) ابتدا طرح را روی کاغذ پرینت بگیرید، کاغذ را از پشت به شیشه بچسبانید و طرح را به وسیله ماژیک منتقل نمایید. سپس با خمیر دور گیر روی تمام خطوط طراحی شده بکشید، دقت داشته باشید خطوط بسته شوند چرا که هنگام گذاشتن رنگ ویترای محدوده‌ی رنگی باید مشخص شود. بعد از این که طرح به طور کامل توسط خمیر دورگیر منتقل شد اجازه دهید تا خمیر کاملاً خشک شود. زمان خشک شدن خمیر دور گیر معمولا بین 20 تا 45 دقیقه می‌باشد.
- بعد از خشک شدن خمیر دورگیر شروع به رنگ‌آمیزی کنید، برای رنگ‌آمیزی بهتر است از قلم موی گرد استفاده کنید، رنگ‌های مورد نیاز را درون پالت بریزید، به وسیله‌ی قلم مو کمی از رنگ را بردارید و در مکان مورد نظر بگذارید، سعی کنید هنگام رنگ گذاشتن، رنگ را به آرامی هدایت کنید تا تمام سطح را به صورت یکنواخت بپوشاند و از ایجاد حباب هم جلوگیری شود. اگر در جاهایی از طرح احتیاج داشتید به صورت تنالیته رنگی رنگ‌آمیزی کنید از وتیرای بی‌رنگ کمک بگیرید، بدین صورت که ابتدا رنگ تیره و کمی روشن‌تر از همان جنس رنگی را روی بخش مورد نظر بگذارید و سپس قلم مو را آغشته به ویترای بی‌رنگ کنید و رنگ‌ها را طوری پخش نمایید تا تنالیته رنگی اتفاق افتد.

طریقه‌ی ساخت قیف:

سر تیوپ خمیر دورگیر یک در مخروطی شکل وجود دارد اما بهتر است خودتان یک قیف با نایلون محکم بسازید، خمیر دورگیر را داخل آن بریزید و بعد خطوط را بکشید، با این کار می‌توانید ضخامت خط را کنترل نمایید (تصاویر 10 تا 15).
 تابلوی گل و مرغ

نکته:

1- اولین و مهمترین کار برای شروع نقاشی روی شیشه پاک کردن سطح شیشه از هر گونه آلودگی (حتی اثر انگشت خودمان) می‌باشد.
2- در بازار دو نوع رنگ وتیرای موجود است: وتیرای پایه آب و وتیرای پایه تینر. ویترای پایه آب احتیاج به کوره و پختن دارد (حدوداً 30 دقیقه در دمای 200 درجه سانتی گراد)، ولی وتیرای پایه تینر احتیاجی به کوره ندارد ولی هنگام کار با این نوع رنگ باید تینر در دسترس باشد.
3- بهتر است طیف گسترده‌ای از رنگ‌های وتیرای را خریداری نمایید چرا که رنگ وتیرای مانند رنگ‌های دیگر قابلیت ترکیب کردن و ساختن رنگ جدید را به خوبی ندارد و به اصطلاح رنگ بعد از ترکیب چرک می‌شود و شفافیتش را از دست می‌دهد.
4- هر چه ضخامت شیشه کمتر باشد نقاشی از شفافیت بیشتری برخوردار است. معمولاً شیشه با ضخامت 2 میلی متر برای وتیرای مناسب‌تر است.
5- وجود حباب در کار نشانه‌ی ضعف نقاشی است، معمولاً برای جلوگیری از ایجاد حباب دقت کنید که رنگ را در پالت رنگی زیاد حل نکنید و خیلی هم نزنید.
6- رنگ وتیرای خیلی زود خشک می‌شود، بدیهی است که برای رنگ کردن سطوح بزرگ باید سرعت عمل بالایی داشته باشید تا کار یکدست باشد و خطی در رنگ‌آمیزی به چشم نخورد.
7- هر بار که قلمو را به رنگ آغشته می‌کنید به اندازه و ابعاد آن قسمت از طرح دقت داشته باشید چون اگر مقدار رنگ برداشته شده از طرح شما بیشتر باشد امکان جاری شدن رنگ روی قسمتهای دیگر طرح زیاد است و اگر رنگ برداشته شده با قلمو کمتر از میزان لازم باشد رد قلمو روی نقاشی شما نقش می‌بندد و هر دوی این موارد باعث ایجاد نازیبایی می‌شود.
 تابلوی گل و مرغ

منبع مقاله :
ماهنامه ترمه، شماره‌ی 4



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما