اهمیت خانواده

می‌گویند خانواده، جامعه را در خودش بازتاب می‌دهد. اهمیت آن در این واقعیت نهفته است که آن بلوک‌های سازنده‌ را برای شما به عنوان یک فرد فراهم می‌کند. افراد سالم درون خانواده‌های سالم، جامعه و کشور سالم را بتن ریزی می‌کنند.
سه‌شنبه، 22 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت خانواده
اهمیت خانواده

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

می‌گویند خانواده، جامعه را در خودش بازتاب می‌دهد. اهمیت آن در این واقعیت نهفته است که آن بلوک‌های سازنده‌ را برای شما به عنوان یک فرد فراهم می‌کند. افراد سالم درون خانواده‌های سالم، جامعه و کشور سالم را بتن ریزی می‌کنند.
هیچ چیزی در دنیا نمی‌تواند زندگی انسانی را شادتر از افزایش تعداد خانواده‌های قوی و محکم بسازد. دیوید ر. میس
از زمان آغاز تمدن، انسان‌ها تلاش کرده‌اند در گروهها، قبایل و یا خانواده‌هایی به خاطر حمایت فیزیکی، عاطفی و اشتراکی با هم دیگر زندگی بکنند. در طول سالیان، مفهوم خانواده تغییرات و تحولات مختلفی را تجربه کرده است و هنوز هم حضور در یک خانواده، سراسر دنیا را نجات داده و زنده نگه داشته است.
چند ثانیه مکث کنید و از خودتان بپرسید، "چرا شما سخت کار می‌کنید؟" چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد که این کار را هر روز انجام بدهید؟ بیشتر خوانندگان ممکن است جواب بدهند: خانواده من و ممکن است دلایلی بیاورند تا از پاسخ خود پشتیبانی و دفاع کنند. اما، خانواده چیست؟ همه‌ی ما مشخصه‌های فیزیکی خود را از والدین‌مان به ارث می‌بریم. خانواده‌ها صمیمی‌ترین و محرم‌ترین محیط اجتماعی ما هستند. آنها مکان‌هایی هستند که ما فرآیندهای ضروری و حیاتی اجتماعی شدن فرزندانمان را شروع کردیم و به آنها آموزش دادیم چگونه در این دنیا زنده بمانند و جان سالم به در ببرند. ارزش‌هایی مثل صبر، توجه، درک و تعهد که توسط خانواده‌تان در شما جا افتاده شده‌اند، شما را از بقیه متمایز می‌سازند. اگر شما در حال حاضر فرد موفقی هستید و منظور من فقط از لحاظ پولی نیست، پس آن فقط بر ارزش‌هایی که شما به ارث بریده‌اید و هم چنین اهمیت خانواده در زندگی شما تأکید می‌کند.
تأمین نیازهای اولیه :
حدس زدن این موضوع دشوار نیست چون خانواده‌ی شما اولین نهادی بود که نیازهای اولیه شما را تأمین کرد تا شما به محض این که به این دنیا آمدید زنده بمانید. وقتی شما در این دنیا قدم گذاشتید، ناتوان بودید از این که خودتان زنده بمانید. خانواده‌تان به شما اطمینان داد که حفاظت می‌شوید و مهم‌تر این که به شما عشق ورزیدند. عشق و محبت تنها منبع شادی است و خانواده منبع بی‌نهایت عشق و محبت است. یک محیط ایمن و آرام برای هر بچه‌ای حیاتی و ضروری است تا رشد کند و یک فرد مستقل و با ذهن سالم شود. یک خانواده‌ی آرام و فهیم مطمئن می‌شود که کودک به روش درست پرورش می‌یابد و بزرگ می‌شود.
آموزش و تعلیم به شما :
خانواده‌ی شما محیط مناسبی برایتان خلق می‌کند که شما در آن یاد می‌گیرید از توانایی‌های خود استفاده بکنید، شما اولین کلمات خود را یاد می‌گیرید و درک می‌کنید و با دنیای فیزیکی سازگار می‌شوید. این مکانی است که شما در آن یاد می‌گیرید چگونه یک خانواده کار می‌کند؛ با مشاهده این که چگونه والدین، پدر بزرگ‌ها، مادر بزرگ‌ها، خواهران و برادرانتان و بقیه اعضای خانواده با یکدیگر تعامل دارند.
با گذر زمان، شما بالغ می‌شوید و شروع می‌کنید به مشاهده و یادگیری این که چگونه با افراد دیگری به غیر از خانواده‌ی خود تعامل داشته باشید و درک می‌کنید که چگونه اعضای خانواده‌ی شما با افراد دیگر تعامل برقرار می‌نمایند. در این نقطه از زندگی شما است که شما یاد می‌گیرید ارتباط سالم چه معنی‌ای دارد و چگونه باعث می‌شود که یک رابطه دوام پیدا کند. شما هم چنین درک می‌کنید که چگونه همانند خانواده با فراز و نشیب‌های زندگی سازگار شوید. متعاقباً خانواده به عنوان یک پناهگاه عاطفی برای فرد در طول بحران‌های فردی و شخصی عمل می‌کند.
القای ارزش‌ها و هویت :
چیزی که از خانواده‌ی خود یاد می‌گیرید سیستم ارزشی شما می‌شود و ادراک و تصورات‌تان و پایه‌ی اعمال شما را شکل می‌دهد. اگر چه آن وحی منزل نیست، اما با بودن آنچه که آنها هستند، والدین‌تان برای شما این امر را آسان می‌سازند که شما نیز می‌توانید آن کار را انجام دهید. گفته می‌شود که بچه‌ی دکتر نسبت به بقیه شانس‌های بیشتری دارد تا دکتر شود.
به معنای واقعی، فرد با اعمالش شناخته می‌شود. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که اعمال‌تان همیشه ارزش‌های اولیه‌ای را که شما از خانواده‌ی خود کسب کرده‌اید را تأیید و تصدیق می‌کنند. در یک بررسی از 1500 بچه‌ی‌ مدرسه‌ای پرسیده شد که "فکر می‌کنید چه چیزی باعث می‌شود یک خانواده شاد بشود؟" برخی جواب دادند که اسباب بازی‌ها، ماشین‌ها، دستگاه‌های تلویزیون، خانه‌های خیالی و یا دنیای دیزنی باعث می‌شود یک خانواده شاد شود. اکثر کودکان گفتند که یک خانواده‌ی شاد خانواده‌ای است که کارها را با هم دیگر انجام می‌دهد و در اصل اعضای خانواده از لحظاتی که با هم دیگر سپری می‌کنند لذت می‌برند.
شما وقتی انتظار یک آغوش را دارید و یا در لحظات اندوه و گرفتاری به حمایت و دلگرمی نیاز دارید راه خانواده‌ی خود را در پیش می‌گیرید. افراد در خانواده‌های قوی و محکم در اصل از خوب ماندن هم دیگر مراقبت می‌کنند و در مورد یک دیگر احساس خوبی دارند.
زندگی در خانواده می‌تواند موجب لذت خیلی زیاد و یا درد آزار دهنده‌ای برای ما بشود؛ بسته به این که روابط فردی خوب در خانواده چگونه هستند. یک ازدواج و خانواده سالم می‌تواند منبع با ارزشی برای کمک به ما باشد تا مشکلات و دشواری‌هایی را که زندگی برای ما ایجاد می‌کند تحمل بکنیم. عملکرد بد و یا روابط ناسالم می‌توانند مشکلات وحشتناکی را ایجاد کنند که حتی از نسلی به نسل دیگر ادامه داشته باشند. منبع مقاله :
متن منابع



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.