راه‌حل‌های پیشنهادی برای این که چگونه بیشتر مطالعه کنیم؟

مطالب بسیاری هست که دوست داریم بخوانیم اما فرصت بسیار کمی داریم! بسیاری از مردم با خود کلنجار می‌روند که در بین این همه مشغله‌ی کار، مدرسه، و تربیت کودکان وقتی برای مطالعه پیدا کنند. رگبار مداوم اطلاعات در زندگی مدرن
دوشنبه، 12 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه‌حل‌های پیشنهادی برای این که چگونه بیشتر مطالعه کنیم؟
راه‌حل‌های پیشنهادی برای این که چگونه بیشتر مطالعه کنیم؟

 

منبع : راسخون






 

مطالب بسیاری هست که دوست داریم بخوانیم اما فرصت بسیار کمی داریم! بسیاری از مردم با خود کلنجار می‌روند که در بین این همه مشغله‌ی کار، مدرسه، و تربیت کودکان وقتی برای مطالعه پیدا کنند. رگبار مداوم اطلاعات در زندگی مدرن ممکن است زندگی را به کتابی تبدیل کند که مطالعه‌ی آن .ظیفه‌ای دلهره‌آور است. بهرحال راه حل‌های ساده‌ای هست که می‌توان برای مطالعه‌ی بیشتر در پیش گرفت: پیدا کردن مطالبی که شما را جذب می‌کنید، پیدا کردن مکانی آرام، وقتی برای مطالعه در نظر گرفتن، خاموش کردن تلفن همراه، و حضور کامل جسمی و روحی.

مراحل

روش اول از بین دو روش پیشنهادی:

خود را برای مطالعه‌ی بیشتر ترغیب کنید

1
مطالبی پیدا کنید که شما را سر ذوق می‌آورد. بهترین راه برای بیشتر خواندن این است که خود را برای مطالعه سر ذوق بیاورد، و بهترین راه برای این کار سر ذوق آمدن برای ایده‌های متفاوت است.
o کاوش کنید. هر کتابی که پیدا می‌کنید را بچرخانید و پشت جلد آن را بخوانید. کتاب را باز کنید و اولین خطوط آن را بخوانید. چیزی پیدا کنید که به آن علاقه دارید و آن را دنبال کنید.
o اگر واقعا به موضوع مورد مطالعه علاقه داشته باشید- اگر مطلب ذهن شما را به خودش درگیر کند- دیگر نمی‌توانید کتاب را زمین بگذارید و می‌خواهید صفحه در پی صفحه بخوانید و پیش بروید. مطالعه عادت تهذیب کننده‌ای است که به کمال انسان کمک می‌کند، اما می‌تواند عادت بسیار نشاط بخش و کاملاً هیجان آوری هم باشد.
2
نوع اطلاعاتی که می‌خواهید دریافت کنید را مشخص کنید. دارید مطالعه می‌کنید برای اینکه در معرض ایده‌ها و افکار جدیدی قرار بگیرید و مغزتان را با آنها پر کنید: خب حالا می‌خواهید به چه چیزهایی فکر کنید؟
o به عنوان یک پیشنهاد دوستانه (!) به مطالعه‌ی کتاب‌های آموزنده فکر کنید: تاریخ، سیاست، علوم، اقتصادی. کتاب‌های آموزنده خوب هستند چون پر از اطلاعات هیجان‌آور درباره‌ی محیط اطراف و چیزهایی هستند که پیرامون شما را فراگرفته و در نتیجه شما را به فکر وامی‌دارند. بسیار و متنوع مطالعه کنید، یا موضوعی را در نظر بگیرید و هر چه بیشتر و بیشتر درباره‌ی آن مطالعه کنید.
o مطالع‌ی ادبیات کلاسیک هم فکر خوبی است: از شکپیر گرفته تا همینگوی. کتاب‌هایی که در دسته‌ی ادبیات قرار می‌گیرند سعی بر روشن کردن شرایط و حالات انسان‌ها دارند. درباره‌ی فتحها و تراژدیها، غمها و شادیها، جزییات دقیق و حقایق بزرگ بخوانید و اینگونه شاید بهتر وضعیتی که در آن هستید را درک کنید.
o مطالعه‌ی اخبار هم که جای خود دارد: می‌توانید مشترک یک روزنامه‌های محلی شوید یا اخبار شرایط حاضر را آنلاین بخوانید. خبرها یکسان نیستند از مختصر و مفید هست تا جزیی و دقیق و اطلاعاتی که میدهند می‌تواند اسباب شایعه باشد یا موضوع مفید بحث‌های مفید و پرمحتوا. به روز باشید، اخبار بخوانید و از رویدادهای دنیا عقب نمانید.
o می‌توانید یک ژانر ادبی مختص را در نظر بگیرید: مثل فانتزی، علمی-تخیلی، عاشقانه، ترسناک، کمدی؛ و داستان‌هایی را از همان ژانر انتخاب و مطالعه کنید. داستان‌های پیش‌پا افتاده اما جذاب راهی بسیار عالی برای سیر در عالم خیال، راز و رمز و هیجان هستند؛ مخصوصا که از وقایع روزمره فرار می‌کنند و به دور دست‌های ناممکن می‌روند.
o شعر ؛ فلسفه؛ مجله؛ خیالی؛ و خنده‌دار بخوانید و هرچیز دیگری که خیال شما را بیدار می‌کند و شما را به فکر وامی‌دارد.
3
کتاب‌های جالب را از دوست، آشنا و خانواده سراغ بگیرید. از بقیه بپرسید چه کتاب‌های جالبی خوانده‌اند که فکر می‌کنند خوب نوشته شده‌اند.
o ممکن است همین کتاب‌هایی که در مکالمات معمولی اسم آنها را می‌شنوید بسیار جالب از آب بیاید_ از پرسیدن نترسید، پرسیدن عیب نیست. اگر اسم کتابی را در کلام بقیه شنیدید، احتمالش کم نیست که شما هم از آن لذت ببرید.
o کتاب قرض گرفتن عیبی ندارد! شبکه‌ی روابط اجتماعی شما بهترین و به درد بخورترین سیستم امانت کتاب است! اگر کتابی در قفسه‌ی کسی دیدید که بنظرتان جالب آمد، سر صحبت را باز کنید و بگویید که از این کتاب خوشتان می‌آمد. شرایط را بسنجید اگر مکالمات خوب پیش رفت، درخواست امانت کتاب را پیش بکشید.
o از لیست‌های اینترنتی به نام "بهترین کتاب‌های قرن بیستم" یا "آثار کلاسیک که همه باید بخوانند" موجود است کتابی انتخاب کنید. چنین لیست‌هایی مسلما سلیقه‌ای هستند، اما بهرحال لیستی از کتاب‌های پرطرفدار که متن زیبایی دارند را ارائه می‌دهند. کتابی انتخاب کنید که علاقه‌ی شما را به خود جلب کند.
4
در جستجوی کتابخانه یا کتاب فروشی باشید. دفعه‌ی بعد که ساعتی اضافه آوردید، بپرید داخل یک کتاب فروشی یا کتابخانه‌ی عمومی. در قفسه‌ها گشتی بزنید، دنبال کتاب‌هایی بگردید که چشم شما را می‌گیرند، و با خودتان شرط بگذارید که باید یک کتاب باخود به خانه ببرید و تا انتها آن را بخوانید.
o سردرگم شدن عیبی ندارد! اگر کتاب بخصوصی پیدا کردید که بنظرتان جالب آمد، آن را از قفسه بردارید و شروع کنید به ورق زدن. کتابخانه و کتابفروشی مکان بسیار خوبی برای کاووش و کشف سلیقه‌یتان در مطالعه است.
o در بعضی از مناسبت‌های بخصوص می‌توانید بصورت رایگان در کتابخانه‌ها عضو شوید؛ مثل اعیاد و یا هفته‌ی کتابخوانی. و در بیشتر کتابخانه‌ها برای ورق زدن کتاب‌ها اصلا نیاز به کارت عضویت نیست، اما اگر بخواهید کتاب را به امانت ببرید حتما باید عضو کتابخانه باشید. کتابدار را معمولا پشت میزش در قسمتی که شبیه یشخوان است می‌توانید پیدا کنید و براحتی درخواست عضویت بدهید.
5
به گروه‌های کتاب خوانی بپیوندید. با این که عضویت شما در این گروه‌ها داوطلبانه است، شرکت در چنین محافلی می‌تواند مرتب مطالعه کردن را در شما به عادت تبدیل کند.
o اجبار اجتماعی یکی از بهترین راه‌هایی است که شما را مجبور به مطالع‌ی بیشتر می‌کند، و وقتی بخواهید در گروهی صمیمانه دربارهی کتابی صحبت کنبد مطمئنا انگیزه‌ی بیشتری برای مطالعه دارید.
o این راه کم خرج است و اجبار آن استرس زیادی در شما ایجاد نمی‌کند و از طرفی جایی است برای اظهار نظر درباره‌ی هر آنچه که می‌خوانید. کم یا زیاد، هر چقدر دوست دارید بخوانید، اگرچه ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که باید میزان مشخصی بخوانید وگرنه از گروه جا می‌مانید.
o اگر موفق نشدید گروهی پیدا کنید خودتان گروه تشکیل بدهید. با دوستان و هرکس از خانواده که می‌دانید زیاد کتاب می‌خواند صحبت کنید. اگر موضوعات مشابهی مثل علمی تخیلی، یا شاید فلسفه را دوست دارید، می‌توانید کتاب مشابهی را مطالعه کنید و سپس درباره‌ی آن به بحث و گفتگو بنشینید.
o در ذهن داشته باشید اجبار اجتماعی عضویت در گروه به ایجاد عادت مطالعه کمک بسیاری می‌کند. اما مادامی که عضو گروه هستید ممکن است مجبور بشوید کتابی را بخوانید که چندان به آن علاقه‌ای ندارید چرا که گروه تصمیم گرفته همه باید آن را بخوانند و درباره‌اش حرف بزنند. از طرفی دیگر، همین مسئله می‌تواند نقطه مثبت باشد و خواندن همین کتاب‌هایی که اگر می‌شد نمی‌خواندید می‌تواند به شما دید جدیدی بدهد. پس بدک هم نیست!
6
لیست بنویسید. اسامی پنج یا ده کتاب که واقعا دوست دارید بخوانید را یادداشت کنید. این لیست را به دیواری که مدام می‌بینید بچسبانید و اسم هر کدام که می‌خوانید را خط بزنید.
o با خودتان قرار بگذارید که تا تاریخ مشخصی همه‌ی این کتاب‌ها را خوانده باشید. حتی اگر موفق نشوید تا تاریخ معین شده آنها را مطالعه کنید، همین کار برداشتن گام اول و آغاز راهی نو است.
o اگر مطالعه این لیست را به "وظیفه" بدل کنید و به خودتان بگویید این کتاب‌ها را باید تا فلان تاریخ تمام کنم، احتمال اینکه بالاخره آن‌ها را مطالعه کنید و موفق بشوید بیشتر است. به خودتان قول بدهید که اگر کتابی را تمام کردید جایزه میگ‌یرید: یک وعده غذای خوشمزه، زیاده‌روی و خریدن چیزی که مدت‌هاست می‌خواستید بخرید اما گران بود، یا شاید فقط و فقط خریدن کتاب بعدی. جالب است! با این که این جایزه از سوی شما و برای خودتان است با این کار انگیزه‌ی جدیدی برای مطالعه پیدا میکنید،

روش دوم: زمانی برای مطالعه تعیین کنید.

1
زمانی مخصوص مطالعه کردن در نظر بگیرید. و دیگر هیچ. فقط بخوانید، بخوانید و بخوانید. خودتان را شرطی کنید: مطالعه را به یکی از کارهای روزمره‌ای که حتما باید انجام بدهید گره بزنید.
o وقتی سوار مترو و در مسیر محل کار هستید مطالعه کنید؛ در سرویس بهداشتی مطالعه کنید؛ یا قبل از رفتن به بستر خواب. هرگاه ده دقیقه وقت اضافه می‌آورید بخوانید، و به این ترتیب عادت مطالعه کردن در شما شکل می‌گیرد.
o صبح‌ها پیش از شروع روز تعداد معینی صفحه از یک کتاب بخوانید، مثلا 10-20 صفحه. به محض اینکه از خوب بیدار شدید کتاب را بردارید، یا همینطور که قهوه می‌خورید کتابتان را ورق بزنید و لذت ببرید. بگذارید اولین کاری که هر روز صبح انجام می‌دهید مطالعه باشد، روز را با عطر کاغذ و صدای ورق زدن شروع کنید پیش از آنکه پیچیدگی‌های زندگی حواستان را پرت و ذهنتان را به خود مشغول کند.
o قبل از رفتن به رختخواب مطالعه کنید. ممکن است نخواهید قبل از به خواب رفتن مطالب پیچیده و سنگین مطالعه کنید، اما خواندن داستان‌های شیرین هر شب قبل از خواب ذهن شما را آرام می‌کند. این بهترین راه برای آغاز کردن عادت است.
o سعی کنید هر بار لااقل نیم‌ساعت مطالعه کنید. خودتان را بدست مطالعه بدهید بگذارید روحتان در صفحات غرق شود و ذهنتان نتواند به چیز دیگری فکر کند. اگر قرار است جایی بروید ساعت را کوک کنید که مدام نخواهید ساعت یا تلفن همراهتان را چک کنید. هدف از این کار رسیدن به حالتی است که درگیر مطالعه بشوید.
2
در زمان حال باشید. همین جا باشید، همین الان، و فقط بر کلماتی که هر صفحه را پر می‌‌کنند تمرکز کنید.
o جای راحتی بنشینید و خودتان را بسپارید به هر آنچه که دارد مطالعه می‌کنید. راه همه‌ی افکاری که به گذشته و آینده مربوط می‌شود را مسدود کنید، و سعی کنید درباره‌ی کارتان هم فکر نکنید. برای همه چیز وقت هست، و همه‌ی کارهایی که باید انجام بدهید را انجام خواهید داد، اما الان وقت مطالعه است و بس.
o تلفن همراه خود را در حالت سکوت قرار دهید، حتی اگر ممکن است آن را خاموش کنید. اگر باید جایی باشید، بهتر است ساعت یا گوشی خود را کوک کنید که مجبور نباشید مدام به تلفن همراه خود نگاه کنید.
o قبل از اینکه مطالعه را شروع کنید به همه‌ی کارهایی که باید انجام بدهید و ممکن است حواس شما را پرت کنند رسیدگی کنید. به حیوان‌های خانگی‌تان غذا بدهید، به ایمیل‌هایتان پاسخ بدهید، زباله‌ها را بیرون بگذارید، و همه چیز را منطم و مرتب کنبد. محیط اطرافتان را مرتب کنید تا بتوانید افکارتان را سامانی بدهید.
3

بخوانید در محیطی آرام و بی سروصدا مطالعه کنید.

جایی دور از بقیه، ترافیک، حواس پرتی‌ها صداهای بلند مطالعه کنید، با این کار احساس می‌کنید که راحت‌تر می‌شود در مطالعه غرق شد.
o در پارک، کتابخانه، یا در یک اتاق آرام مطالعه کنید. در خانه یا در کافی‌شاپ مطالعه کنید. مکانی را انتخاب کنید که باعث می‌شود دنیای خارح را فراموش کنید.
o تلویزیون را خاموش کنید و صفحه‌ی جستجوگر اینترنت را هم ببندید. از هرچه اطلاعات پیرامونی است خود را براهانید تا بلکه بتوانید در بحر مطالعه غوطه بخورید.
o اگر نمی‌توانید مکانی آرام پیدا کنید، گوشی هدفون بر گوش بگذارید و صداهای اضافه را حذف کنید. موسیقی ملایمی را با صدای بسیار کم پخش کنید.

به مطالعه کردن عادت کنید.

هر چه بیشتر بخوانید، مطالعه کردن برایتان آسانتر میشود.
o با خود قرار بگذارید که تا یک هفته هر روز مطالعه کنید، حتی اگر فقط 20 دقیقه در روز باشد. وقتی هر روز هفته را مطالعه کردید، با خود قرار مشابهی برای یک ماه بگذارید. رفته‌ رفته میزان مطالعه روزانه را در هر بار افزایش دهید.
o از کم شروع کنید؛ تصمیم بزرگی نگرید که از همان ابتدا شما را بترساند، و یا بخواهید مدام آن را عقب بیندازید. یادتان باشد سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است. شروع به مطالعه‌ی مطلبی بکنید که می‌دانید آن را تمام خواهید کرد، و سپس آن را به پایان ببرید. اعتماد به نفستان را بالا ببرید، و به تدریج سراغ متن‌های سنگین‌تر بروید.
o می‌توانید مطالعه‌ی یک مطلب را برای خودتان مثل لقمه‌های کوچکی تکه‌تکه کنید: مثلا هر بار که مشغول مطالعه می‌شوید با خود قرار بگذارید که یک بخش را به پایان برسانید، یا تا قسمت بعدی که خودش به پایان می‌رسد بخوانید. مثلا اگر دارید کتاب ماجراجویانه‌ای مطالعه می‌کنید، صبر کنید تا هر وقت که در داستان شب بشود و که شخصیت‌ها بخواب بروند. خودتان را به دست داستان بسپارید.

کتاب‌های الکترونیک (e-book) بخوانید.

می‌توانید کتاب‌ها را از اینترنت دانلود کنید و مستقیما با رایانه یا تلفن همراهتان آن‌ها را بخوانید.
o اگر تمایلی به حمل کتاب‌های سنگین نداشته باشید کتاب‌های الکترونیکی بهترین گزینه‌اند. می‌توانید کتابخانه‌ای پر از کتابه‌ای حجیم و متنوع را در جیبتان داشته باشید، و به محض این که وقت اضافه آوردید مشغول مطالعه شوید، و هر بار از ادامه‌ی دفعه‌ی پیش به مطالعه ادامه دهید.
از نرم افزارهای تندخوان استفاده کنید. این نرم افزارها با حذف عمل لب زدن و بلند خواندن به مطالعه‌ی شما سرعت زیادی می‌بخشند.
o متوسط مطالعه‌ی افراد در هر دقیقه 200 کلمه است. نرم‌افزارهای تندخوانی به شما کمک می‌کنند سرعت خواندنتان را از کم به زیاد افزایش دهید.
o بسیاری از این ابزارها بصورت رایگان قابل دانلود هستند.
o بخوانید، بخوانید و بخوانید! لذت کتاب خواندن با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما