رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها

امرزه به خاطر زندگی پرمشغله‌ای که داریم رژیم غذایی ما اغلب به خطر می‌افتد. همچنین عناصر بسیاری مانند آلودگی و قرارگیری در معرض نور خورشید باعث ایجاد برخی مشکلات می‌شود. اگر قرار بر حفظ سلامتی باشد، باید رژیم
پنجشنبه، 22 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها
رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

امرزه به خاطر زندگی پرمشغله‌ای که داریم رژیم غذایی ما اغلب به خطر می‌افتد. همچنین عناصر بسیاری مانند آلودگی و قرارگیری در معرض نور خورشید باعث ایجاد برخی مشکلات می‌شود. اگر قرار بر حفظ سلامتی باشد، باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشیم ، ورزش کنیم و از بدن خود مراقبت کنیم تا از ایجاد مشکلات جلوگیری شود. یکی از بهترین‌ روش‌ها برای جلوگیری از ایجاد مشکلات و پیری زودرس در نتیجه‌ی فعالیت رادیکال‌های آزاد افزایش میزان دریافت آنتی اکسیدان‌هاست.

رابطه‌ی رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی آلی هستند. رادیکال‌های آزاد اتم‌ها یا گروهی از اتم‌ها هستند که دارای تعدادی الکترون جفت نشده می‌باشند و به همین دلیل ناپایدار هستند. از اینرو، رادیکال نامیده می‌شوند. این رادیکال‌های آزاد بسیار واکنش‌پذیر هستند و می‌توانند باعث آغاز واکنش زنجیره‌ای شوند. رادیکال‌های آزاد سعی می‌کنند با هر گونه سلول زنده در بدن واکنش نشان دهند تا بتوانند پایدار شوند.
در چنین موردی نقش آنتی اکسیدان‌ها چیست؟ آنتی اکسیدان‌ها الکترون اضافی برای رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند آن‌ها تبدیل به مولکول‌هایی پایدار شوند. در اینجا پرسشی به وجود می‌آید – آیا آنتی اکسیدان‌ها خود ناپایدار می‌شوند؟ این اتفاق رخ نمی‌دهد زیرا، آنتی اکسیدان‌ها در هر وضعیتی متمایل به حفظ حالت پایدار خود می‌باشند.
بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها تبادل الکترون صورت می‌گیرد. به خاطر این عمل آنتی اکسیدان‌ها اغلب به آن‌ها رباینده‌ی رادیکال‌های آزاد گفته می‌شود. عبارت آسیب اکسیداتیو بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا، متداول‌ترین شکل رادیکال‌های آزاد که در طبیعت اتفاق می‌افتد رادیکال‌های آزاد اکسیژن است. آنتی اکسیدان‌ها مانع آسیب اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد می‌شوند ، آن‌ها را پایدار می‌سازند و به دفع آن‌ها از بدن کمک می‌کنند. بنابراین، آن‌ها به سم زدایی طبیعی و مؤثر بدن کمک می‌کنند.

دلایل ایجاد رادیکال‌های آزاد و آسیب آن‌ها بر روی سلامت بدن

رادیکال‌های آزاد از کجا پدید می‌آیند و چه آسیب‌هایی به سلامت بدن وارد می‌کنند؟ عوامل محیطی مانند قرارگیری در معرض در نور خورشید ، آلودگی و نگهدارنده‌های مورد استفاده در محصولات غذایی و غیره می‌تواند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد شود. پس، قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید توصیه نمی‌شود. همچنین، آلودگی بدین معناست که حتی گازهای خروجی از اگزوز خودروها نیز می‌تواند باعث قرارگیری در معرض رادیکا‌ل‌های آزاد شود. سموم و کودهای شیمیایی که به خاطر کشاورزی در محیط زیست آزاد می‌شوند باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شوند. امکان ایجاد رادیکال‌های آزاد از طریق رژیم غذایی نیز وجود دارد. بسیاری از محصولات غذایی محتوی نگهدارنده‌ها ، طعم دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی و غیره می‌باشند. دلایل دیگر ایجاد رادیکال‌های آزاد عبارت است از قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ، تنش‌های جسمی و ذهنی و مصرف چربی‌های ناسالم.
وجود رادیکال‌های آزاد در بدن به مقدار کم قابل تحمل است ولی با توجه به سبک‌های زندگی‌های امروزی، ما به طور مدوام در معرض رادیکال‌های آزاد قرار داریم. از اینرو، لازم است با آن‌ها مقابله کنیم. اگر این کار صورت نگیرد، رادیکال‌های آزاد باعث آسیب دیدن سلول‌های زنده یا غشای سلولی می‌شوند. بدین خاطر سلول‌ها قادر نخواهند بود به طور مطلوب عمل کنند و حتی این کار ممکن است باعث مرگ آن‌ها شود. آسیب اکسیداتیو بسیار زیاد در طی زمان می‌تواند باعث ایجاد انواع مختلفی از مشکلات مانند پیری زودرس ، خشکی پوست ، بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی و بیماری‌های شدید مانند سرطان و بیماری‌های قلبی شود.

آنتی اکسیدان‌های مهم و فواید آن‌ها برای سلامتی

برخی از آنتی اکسیدان‌های قوی عبارت است از ویتامین A ، C ، E و بتا کاروتن. برای دریافت آنتی اکسیدان‌ها کافی است مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و خام مصرف کنید. بهتر است از میوه‌های و سبزیجاتی که به صورت ارگانیک تولید می‌شود استفاده کنید. محصولی که به روش ارگانیک تولید می‌شود عاری از هر گونه مواد شیمیایی است. همیشه رژیم غذایی خود را متنوع نگه دارید تا بتوانید انواع مختلف آنتی اکسیدان‌ها را دریافت کنید. هر چه رنگ میوه و سبزی روشن‌تر باشد، محتویات آنتی اکسیدانی آن بیشتر خواهد بود. انواع توت‌ها ، هویج و خشکبار از بهترین منابع آنتی اکسیدان می‌باشند.
آنتی اکسیدان‌ها به شما کمک می‌کنند با رادیکال‌های آزاد مقابله کنید ، باعث سلامت بدن می‌شوند ، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند. پس، با مصرف رژیم غذایی سالم به مراقبت از بدن خود کمک کنید. همچنین، برای سم‌ زدایی بیشتر بدن حداقل روزانه نیم ساعت ورزش کنید و با انجام مدیتیشن و یوگا از استرس خود بکاهید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط