سرخس‌های پیازچه‌ای

پیازچه کامل بزرگ یا سر پیازچه‌ای که برگ‌هایش به طور کامل به انتهای آن چسبیده باشد. برگ‌ها باید کاملاً سالم و بدون هیچ ترک یا له شدگی باشند.
دوشنبه، 17 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرخس‌های پیازچه‌ای
 سرخس‌های پیازچه‌ای

 

نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

پیازچه کامل بزرگ یا سر پیازچه‌ای که برگ‌هایش به طور کامل به انتهای آن چسبیده باشد. برگ‌ها باید کاملاً سالم و بدون هیچ ترک یا له شدگی باشند.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقو پوست کنی، یک ظرف گود دارای آب سرد

نکات و زمان بندی:

زمان برش 5 دقیقه، زمان انداختن در آب 10 دقیقه تا 2 ساعت. برگ‌های کاملاً ترد و سخت تقریباً بلافاصله پیچ می‌خورند.
سرخس‌های پیازچه‌ای

موارد استفاده:

حاشیه دیس‎ها، درست کردن برگ برای گل‌های تزیینی سبزیجات، بخش‌های کوچک را می‌توان از این سرخس جدا کرد تا از آن‌ها به جای برگ جعفری برای تزیین بشقاب‌ها استفاده شود. من معتقدم بهتر است از سبزیجات دیگر به جای جعفری استفاده شود. اغلب سبزیجات تازه بسیار زیباتر و خوش طعم‌تر از جعفری می‌باشند.
1- برگهای بیرونی را با یکبار لغزاندن چاقو به پایین برش عمودی بدهید و تا نزدیکی پایه برگ ببرید. به جز دو برگ میانی نزدیک جوانه وجوانه مرکزی، همه برگ‌ها را ببرید.
2- پیازچه را رو به پایین بگیرید. پیازچه شما یک لایه رویی و در طرفین آن دو برگ دارد. طول این برگ‌ها باید بین 15 تا 20 سانتیمتر باشد. معمولاً این برگ‌ها حالت تخت دارند. با قرار دادن نوک تیغه بین لبه برگ در فاصله دو سانتیمتری از محل اتصال برگ را از عرض به دو نیم کنید. اگر برگ را خیلی نزدیک به ته آن ببرید برگ‌ها شبیه به گره‌های کوچک فر می‌خورند.
سرخس‌های پیازچه‌ای
3- اکنون همان طرح برش را در هر نیمه برگ انجام دهید. طرح کار خود را مطالعه کنید و توجه داشته باشید که برش‌ها باید صاف باشند و تقریباً نزدیک به یک سمت برگ انجام شوند. اگر برش‌های خود را خیلی نزدیک به وسط برگ انجام دهید برگ خواهد افتاد. در هر طرف برگ باید سه برش تشکیل بدهید. در هنگام برش به سمت داخل نیمه برگ‌ها حرکت کنید. این کار مانع از جدا شدن برگ‌ها می‌شود. هر تیغه‌ی سبزی باید دست کم پنج سانتیمتر طول داشته باشد. اگر پیازچه شما بلندتر است تیغه‌های بیشتری روی آن ایجاد کنید. توجه داشته باشید که ترتیب برش هر تیغه از نقطه‌ی شروع درست باشد. آن‌ها را خوشه‌ای درست نکنید. برش هر تیغه درست از زیر نوک تیغه‌ی زیری شروع می‌شود.
4- بعد از اینکه چند برش انجام دادید ممکن است بخواهید برای داشتن یک سرخس پربرگ چند برگ دیگر را نیز به همین روش ببرید. شما می‌توانید تا چهار برگ را به این شکل ببرید. فقط باید کاملاً دقت کنید.
5- هنگامی که نیمه همه برگ‌ها را به شکل تیغه‌ای درآوردید پیازچه را به دقت در آب بگذارید. مراقب باشید که هیچ یک از برگ‌های ترد پیازچه خم نشود و نشکند. تیغه‌ها به سرعت شروع به فر خوردن می‌کنند. هنگامی که به اندازه مورد نظر شما فر خورد، سرخس خود را از آب بیرون بیاورید، آن را در یک کیسه پلاستیکی درون یخچال قرار دهید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما