بانوان نمونه هنگام ظهور

روايات ديگري هم وجود دارد که مفهومش اين است : در هنگام ظهور امام زمان (ع) شخصيت هاي برجسته اي از ميان بانوان که در اعصار گذشته ، نقش نمونه ، داشتند به دنيا بر مي گردند و در رکاب امام زمان (ع) حاضر مي شوند و نقش اساسي خود را ايفا مي کنند . اسامي بعضي از زنان در روايات ذکر شده که عبارتند از : 1) ام ايمن ؛ همان کسي که مربي و دايه وجود مقدس پيغمبر اکرم (ص) بود.
يکشنبه، 6 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بانوان نمونه هنگام ظهور
بانوان نمونه هنگام ظهور
بانوان نمونه هنگام ظهور

روايات ديگري هم وجود دارد که مفهومش اين است : در هنگام ظهور امام زمان (ع) شخصيت هاي برجسته اي از ميان بانوان که در اعصار گذشته ، نقش نمونه ، داشتند به دنيا بر مي گردند و در رکاب امام زمان (ع) حاضر مي شوند و نقش اساسي خود را ايفا مي کنند . اسامي بعضي از زنان در روايات ذکر شده که عبارتند از :
1) ام ايمن ؛ همان کسي که مربي و دايه وجود مقدس پيغمبر اکرم (ص) بود. (1)
2) حبابه واليه ؛ ان بانوي والا معتقد به امر ولايت و امامت ائمه معصومين (ع) که از کهنسالان در ميان انسان ها بود . و نقل است که از زمان اميرالمومنين (ع) تا زمان امام رضا (ع) زندگي کرده و با اعجاز وجود مقدس امام سجاد (ع) به يکباره به جواني بازگشت و آثاري از اعجاز تأييد امامت ائمه را هم به همراه خود داشت . (2)
3) سميه مادر عمار ؛ وي نيز يکي از آنان است که به عنوان يکي از ياران امام زمان (ع) نام برده مي شود که هم خود اولين شهيد در ميان بانوان در اسلام است و هم همسرش شهيد است و هم فرزندش عمار ياسر در رکاب اميرالمومنين (ع) در جنگ صفين به شهادت رسيده است . (3)
4) نفر بعدي « زبيده » است ، زبيده ظاهرا همسر هارون الرشيد است ، بانويي در خاندان خلافت غاصبانه عباسي ، قدرتي دارد ، اما از اين قدرت خودش بهره اي سود نمي گيرد ، جنبه هاي مثبت زيادي دارد ، از جمله خدمات او تکميل آب آشاميدني مکه براي حاجيان است .
5) بانوي ديگر به نام « ام خالد ( ام خالد احميسة ) » که از جمله بانوان مبارز و مجاهدي است که زمان قيام « زيد بن علي بن حسين (ع) » به عنوان جانباز آن جهاد و مبارزه است و دست او را به عنوان محب اميرالمومنين (ع) از بدن جدا مي کنند . (4)
6) صيانه شخصيت ديگري که باز در تاريخ ذکر شده ، « صيانه ماشطه » است مشاطه و آرايشگر دربار فرعون بود که حرم سراي فرعوني را مشاطگي مي کرد . علت حضور اين خانم ها در رکاب امام زمان (ع) به خاطر ويژگي هاي اين هاست که چنين لياقتي پيدا مي کنند . هر يک از اين ها داراي نقاط مهم و مثبتي در زندگي خود هستند . پس يکي ام ايمن است ، مربي نمونه ، يکي سميه است ، همسر و مادر و بانوي نمونه ، و ام خالد است بانوي مجاهد في سبيل الله و جانباز در راه اسلام ، يکي زبيده بانوي باکياست و فراست و مقتدري که انواع قدرت را در اختيار دارد ، اما جذب شيطان نمي شود . اين بانويي هم که درباره ي او صحبت مي کنم « صيانه » بانويي است که همسر او به نام حزقيل خزانه دار اموال فرعون و پسر عموي اوست . در کاخ فرعون از جايگاه مثبت برخوردار است اما وقتي حضرت موسي - علي نبينا و آله و عليه الصلاة و السلام - مبعوث مي شود ، او و همسرش در آن محيط جرم و جنايت معتقد به خداي يکتا مي شوند ، با آن که خزانه دار اموال آل فرعون لقب مي گيرد ، اين خانم ديانتش را مخفي نگه مي دارد ، روزي بر حسب تصادف در حال آرايشگري دختر فرعون شانه از دستش به زمين مي افتد و او بر حسب اعتقاد خود بسم الله را به زبان مي آورد و شانه را از زمين بر مي دارد . دختر فرعون به زيرکي در مي يابد که او چيزي به زبان آورده که متداول نيست . از او مي پرسد : نام پدر مرا برده اي ؟ فرمود: نه ، نام خدا را برده ام که او خداي من و خداي تو و خداي پدر تو ، و خداي همه است . دختر اطلاعات را به پدرش مي رساند که اين بانويي که در خانه ما نفوذ دارد ، به موسي کليم (ع) ايمان آورده است . در نتيجه او را به حضور فرعون حاضر مي کنند و تحت فشار قرار مي دهند که از عقيد اش بر گردد . ولي او ثابت و استوار بر عقيده حق خود پايدار مي ماند ، در نتيجه فرعون دستور مي دهد ، تنوري از مس درست کنند که از نظر حرارت فوق العاده است و در جلوي چشمان اين خانم چند تا از بچه هايش را يکي پس از ديگري در درون آتش و تنور مسين انداختند که او ببيند تا بلکه از عقيده اش به خدا برگردد ، اما او همچنان ثابت بود ، سرانجام آمدند از آغوش او کودک شيرخواره اش را گرفتند و مي خواستند او را داخل آتش بيندازند ، جذابيت فرزند شيرخواره ، مادر را به خودش کشاند ، نزديک بود از عقيده خود به ظاهر تبري کند که آن کودک با زبان فصيح گفت : « اصبري يا اماه فانک علي الحق ؛ شکيبا باش اي مادر ، تو در راه حقي » . او شکيبايي کرد و شاهد شهادت آخرين فرزندش هم بود اما دين خودش را فدا نکرد . آن گاه او را بعد از فرزندانش در درون آتش انداختند و سوزاندند . در حديث وارد شده است که شب معراج ، رسول خدا (ص) ، ناگهان بوي خوشي را استشمام کرد ، از جبرئيل امين پرسيد : اين بوي خوش استثنايي چيست ؟ عرض کرد ، از سرزميني عبور کرديم که خاکستر جسم پاک و مطهر « صيانه» آن بانوي نمونه و فرزندانش را پس از سوزاندن ، در اين بيابان ريختند و الي الابد اين بوي خوش به مشام مي رسد . (5)
اين ها بانوان نمونه اي هستند که در رکاب امام زمان (ع) حاضر مي شوند . البته نقش بانوان در مرحله ي قبل از ظهور نيز قابل توجه است که قبلا اشاره اي به آن شده است ؛ به عنوان نمونه ابو سعيد خدري مي گويد : زني است که بنام لئيبه يا طيبه که در هنگام خروج دجال ، هر جا که دجال مي رود ، پيش از او به آنجا مي رود و به مردم هشدار مي دهد و مي گويد دجال به سوي شما مي آيد ، از او دوري کنيد و از عواقب کارش برحذر باشيد . (6)
بانوان محترم ! خواهران و برادران و خانواده هايي که منتظر ظهور امام زمان (ع) هستيم ، بايد در راه آماده سازي خويش ، جهت درک شخصيتي که لياقت حضور در محضر امام زمان (ع) و سربازي در اردوگاه و ارتش الهي امام زمان (ع) را پيدا کنيم آمادگي در خود فراهم کنيم ، غفلت سزاوار نيست ، هر چه زودتر بايد هر کسي در جهت اصلاح خود و خانواده خود برآيد تا بتواند انشاءالله در اردوگاه نظامي و الهي امام زمان (ع) لياقت عضويت را پيدا کند.
ماه مبارک رمضان براي چنين امر مهمي مناسب ترين اوقات است ، توسل به مولي الموحدين (ع) يکي از ابزارهاي کارآمد است ، آن روح بلند مي تواند دگرگوني الهي در ما ايجاد کند ، اين ايام همه ي شما عزاداري کرديد ، امروزه روز عزاي اميرالمومنين (ع) است ، روز عزاي بشريت است ، چرا که به دست اشقي الاشقياء ، يکي از بهترين فرزندان آدم در محراب عبادت و بندگي با زبان نماز ودهان روزه ، شمشير بر فرق مبارکش فرود آمد و او را تا عرش اعلي بالا برد و به لقاء و فوز عظيم شهادت نايل آورد . جان عالمي به قربان مظلوميتت يا علي جان . اين چه سري است که اميرالمومنين (ع) در تمام عمر خودش خاصه در دوران 30 ساله بعد از پيغمبر اکرم (ص) و شهادت حضرت زهرا (س) اين مظلوميت جانکاه را احساس کند ، چرا تا زمان هارون الرشيد ، کسي از قبر اين شاخص ترين مرد خدا ، اولين مؤمن به پيامبر اکرم (ص) اولين انسان بعد از رسول خدا (ص) ، اطلاعي نداشته باشد ؟ به خاطر دشمني هاي دشمنان کينه توز و جاهل ، يعني خوارج نهروان.
فرمود: حسن جان ، حسين جان ! شما را به تقواي الهي و نظم در کارهايتان سفارش مي کنم . فرصت نيست که در باره ي آخرين وصيت اميرالمومنين (ع) صحبت کنم اما از جمله وصيت هايي که فرمود: مرا شبانه و مخفيانه ، تشيع جنازه کنيد . در دل شب امام حسن (ع) عهده دار غسل بابا مي شود ، امام حسين (ع) و قمر بني هاشم (ع) بر روي بدن مطهر بابا آب مي ريزند .
اگر بناست تسلي دهيد خاطر من
براي قاتل سنگين دلم غذا ببريد
دلم براي يتيمان کوفه تنگ شده
کمک کنيد مرا در خرابه ها ببريد
جنازه من مظلوم را چون مادرتان
شبانه مخفي و آرام و بي صدا ببريد
سلام گرم مرا در خرابه در دل شب
به آن يتيم که خوابيده غذا ببريد
سلام من به شما اي فرشتگان خدا
نبرد فاطمه با خود مرا شما ببريد .

پي نوشت :

1. تاريخ طبري : 7/2.
2. تنقيح المقال : 75/23.
3. اسدالغابه : 481/5.
4. معجم الرجال الحديث : 23/14 و 108 و 176 : رياحين الشريعه : 381/3.
5. منهاج الدعوع ، ص 93: رياحين الشريعه : 153/5 .
6. کنزالعمال : 602/14.

منبع: کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.