تجلیل از مولانا

فرصت خوبی برای جان تازه بخشیدن به پیام او درباره عشق، برادری، گفتگو و احترام به تنوع در جهان تجلیل از مولاناتهران 8 آبان ماه 1386 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) آقای کوئیچیرو ماتسورا مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در پیام خود به مناسبت «کنفرانس بین المللی مولانا» در تهران، 6 لغایت 8 آبان ماه جاری گفت در محیط بین المللی فعلی که دستخوش تنش های بین فرهنگها و مذاهب است،
شنبه، 12 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجلیل از مولانا
تجلیل از مولانا
تجلیل از مولانا

فرصت خوبی برای جان تازه بخشیدن به پیام او درباره عشق، برادری، گفتگو و احترام به تنوع در جهان تجلیل از مولانا

تهران 8 آبان ماه 1386 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد)
آقای کوئیچیرو ماتسورا مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در پیام خود به مناسبت «کنفرانس بین المللی مولانا» در تهران، 6 لغایت 8 آبان ماه جاری گفت در محیط بین المللی فعلی که دستخوش تنش های بین فرهنگها و مذاهب است، تجلیل از هشتصدمین سال تولد مولانا فرصت خوبی است که به پیام این عارف بزرگ درباره عشق، برادری، گفتگو و احترام به تنوع در جهان جان تازه ای بخشیم.
متن کامل پیام ایشان به شرح زیر است:
برای من سبب خوشنودی و افتخار است تا سلام خود را برای شرکت کنندگان محترم کنفرانس بین المللی مولانا ارسال دارم. صمیمانه به دولت جمهوری اسلامی ایران که این رویداد را در تهران برگزار نموده است، تبریک می گویم.
همان گونه که در ماه گذشته در مقر یونسکو به مناسبت تجلیل از هشتصدمین سال تولد مولانا اظهار داشتم، یونسکو بسیار خوشوقت است که با ادای احترام جهانیان به انسان دوستی استثنایی همراه شود که آموزه ها ومیراث جاودان او با آرمانها و ارزشهایی که این سازمان در پی ترویج آنهاست قویاً هم آواست. یونسکو در قدردانی از پیام جهانی تساهل، عشق و همزیستی صلح آمیز وی امسال نشان یادبودی به نام او تعریف کرده است.
در آموزه های او که در درجه اول به تصوف منتسب شده است، عناصری از سنن و مذاهب گوناگون در هم تنیده و نظامی یکدست پدید آمده است که مشخصه بارز آن رویکرد بین مذهبی است. شاید تعریف «وحدت در کثرت» او را بهتر از هرجا در این گفته معروف او نشان داده شود که: «چون به مسجد و کلیسا و کنیسه می روم، معبود را یکی می یابم».
جای شگفتی نیست که تاثیر این شاعر از مرزهای موطن او بس فراتر رفته است. امروز آثار او به بسیاری از زبانها ترجمه شده است. این نکته نشان دهنده پیام نیرومند و انسان دوستانه او، بویژه این باور او که همگی عضو خانوادۀ به هم پیوسته انسانی هستیم، در جوامع قرن بیستم ویک بسیار شورانگیز است.
در محیط بین المللی فعلی که دستخوش تنش های بین فرهنگها و مذاهب است، تجلیل از هشتصدمین سال تولد مولانا فرصت خوبی است که به پیام این عارف بزرگ درباره عشق، برادری، گفتگو و احترام به تنوع در جهان جان تازه ای بخشیم. یونسکو همچون مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی، بر این باور است که طلب صلح تنها از دانش و درک ادیان مختلف و ویژگیهای بارز و مشترک تمامی مذاهب حاصل خواهد شد. درغیر این صورت، عدم اعتماد راه را برای تعارض باز و دیوار تکذیب را بین فرهنگ ها بلند می کند. به همین دلیل، یونسکو گفتگوی بین فرهنگ ها و مذاهب را موثرترین طریق برای پرهیز از کج فهمی هایی می داند که باورهای منفی را تقویت می کنند، به عدم اعتماد دامن می زنند و راه را برای تندروی و خشونت باز می کنند.
قویاً بر این باورم که تمامی ملل و مردم از آموزه های مولانا درباره ارزش های بنیادین محبت و وحدت بسیار خواهند آموخت. بیایید همه از او پیروی کنیم و با هم در طلب شهودی معنوی و کمک به ایجاد صلحی پایدار در دل و جان تمامی مردان و زنان بکوشیم.
از توجه شما سپاسگزارم و امید دارم در گفتگوهای خود موفق باشید.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.