پیام مقام معظم رهبری، به نهمین اجلاس سراسری نماز

پیام مقام معظم رهبری، به نهمین اجلاس سراسری نماز

پیام مقام معظم رهبری، به نهمین اجلاس سراسری نماز با توصیه های عملی و عمومی همراه است که در این مطلب راسخون بازخوانی می شود.
شنبه، 12 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیام مقام معظم رهبری، به نهمین اجلاس سراسری نماز
مقدمه:
موضوع (اجلاس) نماز است که برترین فریضة دینی است و مخاطب آن همة آحاد ملت‌‌‌اند، و ازاین‌رو لازم است که دست‌‌‌‌‌‌اندرکاران اجرایی ذی‌‌‌‌‌‌ربط نکاتی را که در آغاز این گردهمایی خطاب به آنان تذکر داده می‌‌‌شود صرفاً یک توصیة تشریفاتی نینگارند(1)

در پیام مقام معظم رهبری، به نهمین اجلاس سراسری نماز موضوعاتی مانند شناخته نشدن جایگاه نماز، اولین قدم سلوک الی الله، نماز عامل انضباط و انتظام اجتماعی، نماز از سر کسالت، برداشتن موانع نماز، اشاره گردیده است که در این مطلب راسخون به آن می پردازیم.
 

پیام مقام معظم رهبری، به نهمین اجلاس سراسری نماز

شناخته نشدن جایگاه نماز
بسم الله الرحمن الرحیم
اگرچه درباره نماز سخنان گزیده و پرمغز از ائمه معصومین علیهم الاسلام و نیز از متفکران و صاحب نظران دینی ، دلهای هدایت پژوه را روشن ساخته و به حقیقت و حکمت این فریضه بزرگ الهی آشنا کرده است .

با این همه باید گفت جایگاه بلند پایه نماز هنوز برای بسیاری از مردم حتی آنان که نماز را فریضه می دانند و به جای می آورند به درستی شناخته شده نیست .

بی شک آگاهان جوامع اسلامی در این باب وظیفه ای سنگین برعهده دارند وجای آن است که همه روشهای تبیین وروشنگری برای ادای حق معرفت نماز به کارگرفته شود.

باید گفت که نماز معبر اصلی برای سلوک انسان در راهی است که ادیان الهی در برابر آدمی نهاده اند تا بتواند از آن به هدف و غایت اصلی حیات یعنی رستگاری وخوشبختی دنیا و آخرت دست یابد .

اولین قدم سلوک الی الله
نماز اولین قدم سلوک الی الله است ولی ظرفیت این عامل الهی به اندازه ای است که در اوج کمال بشری نیز می تواند بال پرواز انسان عرشی شود ، تا آنجا که برترین انسان تاریخ یعنی پیامبر گرامی اسلامی می فرماید :

« نماز نور چشم من است » و در هنگام فرا رسیدن وقت نماز از مؤذن خود می خواهد که با سردادن بانگ اذان جان او را کامیاب و سرشار از راحت و امنیت سازد . شاید بتوان گفت که هیچ عامل عبادی دیگری اینگونه در همه مراحل تکامل معنوی انسان برای او کارگشا و نیرو بخش و پیشبرنده نیست .


نماز از آنجا که اولاً سلامت و تعالی اخلاقی و معنوی به افراد جامعه می بخشد و ثانیاً از آن رو که با شکل و محتوای ویژه خود نمازگزار را به انضباط می کشاند و از بیهودگی نجات می دهد.

نماز عامل انضباط و انتظام اجتماعی
به حق باید یکی از عوامل مهم انضباط و انتظام اجتماعی شناخته شود . اگر نماز با حضور و از سر شوق و در هنگام فضیلت در میان مردمی رواج پیدا کند ، اینها دستاوردهای قطعی آن مردم خواهد بود .

نماز از سر کسالت
بدیهی است که نماز از سر کسالت و بی حضور و یا خودنمایانه هیچ یک از این فواید را نخواهد داشت .اکنون که بحمدالله به همت شما کمربستگان به امر نماز حرکت تازه ای در جهت کشانده شدن دلها به نماز به راه افتاده است .

لازم است که ظرفیت عظیم این عطیه الهی بیشترین بهره برده شود .جوانان با مضامین و معارف گنجانیده از نماز به درستی آشنا شوند جا و فضا برای نمازگزاردن در همه مکانهایی که مردمی در آن گرد می آیند به شکل شایسته و جذاب آماده گردد.

برداشتن موانع نماز
هر برنامه ای مزاحم با نماز در اول وقت از سوی دستگاههای مؤثر مانند مراکز رسانه و فرهنگی و مراکز جابجایی مسافران و مراکز کسب و کار برطرف گردد . آهنگ اذان و لزوماً با صدای خوش در همه اوقات نماز در همه جای کشور به گوش رسد.

ائمه جماعت و کسانی که در عمل ، خود مقتدای دیگرانند ، در تحصیل شرایط نماز مقبول مجاهدت بلیغ کنند و مانند اصحاب معروف ائمه علیم السلام در کیفیت و کمیت در نمازهای فریضه و نافله سرمشق دیگران باشند.

و خلاصه نماز را که دهها سال پیش از انقلاب در کشور ما مورد بی مهری و تهاجم تبلیغات گوناگون قرار گرفته بود در کیفیتی شایسته همگانی کنند .

فضل و توفیق و هدایت الهی و دعای حضرت ولی الله الاعظم ارواحنا فداه را برای شما و همه نمازگزاران مسئلت می کنم .والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته (سید علی خامنه ای)(2)

نتیجه:
از پیام رهبری در نهمین اجلاس سراسری نماز نکات زیر برداشت می شود.
الف:حقیقتا جایگاه نماز برای تمام اقشار جامعه بالاخص مسئولین نظام شناخته نشده است چه برسد به رده های پائین تر جامعه.

ب:نماز از سر کسالت و نماز به جهت ریا و نماز صوری و به ظاهر صلاة، هم خودش از موانع نماز است چه برسد به اینکه در همه ی ارکان نماز،کارها مقدم بر نماز هستند.


د:تا متولیان  و مسئولسن رده اول هر سازمانی خودشان در صف اول نماز نایستند نباید انتظار داشته باشیم سایر افرادزیر دست به نماز اهمیت بدهند.

پی نوشت:
1.پیام مقام معظم رهبری به دوازدهمین اجلاس سراسری نماز، سال 1381.
2.تهران، مکان قرائت پیام مقام رهبری در مورخه هجدهم شهریور 1378.
* این مقاله در تاریخ 1401/7/26 بروز رسانی شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.