تفاوت مغز مردان با زنان چگونه است؟

تفاوت‌های ساختاری و عصبی بین مغز مردان و زنان وجود دارد. مغز مردان ماده‌ی خاکستری بیشتری دارد و مغز زنان دارای ماده‌ی سفید بیشتری است.
شنبه، 21 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تفاوت مغز مردان با زنان چگونه است؟
تفاوت مغز مردان با زنان چگونه است؟

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

تفاوت‌های ساختاری و عصبی بین مغز مردان و زنان وجود دارد. مغز مردان ماده‌ی خاکستری بیشتری دارد و مغز زنان دارای ماده‌ی سفید بیشتری است.
تنها ویژگی‌های فیزیکی نیست که مرد را از زن جدا می‌کند. مغز مردان و زنان نیز از همدیدگر متمایز است. مغز مردان و زنان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. مغز آن‌ها دارای ساختار ، کارکرد و نحوه‌ی پردازش اطلاعات متفاوتی است. مردان و زنان به خاطر تفاوت در مقدار ماده‌ی خاکستری موجود به طور متفاوت از مغز خود استفاده می‌کنند. تفاوت مغز مردان و زنان در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

اندازه

مغز مردان تقریباً 10 درصد بزرگتر از مغز زنان است. حجم متوسط مغز مردان در حدود 1260 cm3 است در حالی که حجم متوسط مغز زنان برابر 1130 cm3 است. وزن متوسط مغز مردان حدود 1345 گرم و وزن متوسط مغز زنان تقریباً 1222 گرم است. ولی، اندازه‌ی مغز بزرگتر به معنای هوش بالاتر نیست.

ماده‌ی خاکستری

ماده‌ی خاکستری که پوشش خارجی مغز را تشکیل می‌دهد و قشر نیز نامیده می‌شود، اساساً در پردازش اطلاعات درگیر است. ماده‌ی خاکستری مغز مردان 5ر6 الی 7 برابر ماده‌ی خاکستری مغز زنان است. ماده‌ی خاکستری که دربردارنده‌ی سلول‌های عصبی است، با پردازش ورودی‌های تصویری و مهارت‌های ادراک حسی دیگر مانند شنیدن سر و کار دارد. نورون‌های حرکتی حاضر در ماده‌ی خاکستری نیز به حرکت ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

ماده‌ی سفید

مغز زنان 5ر9 الی 10 برابر ماده‌ی سفید بیشتری نسبت به مغز مردان دارد. ماده‌ی سفید محتوی دسته‌ای از رشته‌های عصبی است که اطلاعات را از یک مرکز پردازش به مرکز پردازش دیگر انتقال می‌دهد. ماده‌ی سفید نواحی مختلف ماده‌ی خاکستری را در داخل مغز به همدیگر متصل می‌کند. ماده‌ی سفید بیشتر به معنای ارتباط مغزی بهتر است.

فکر کردن

تحقیقی که در این باره انجام شده است نشان می‌دهد که زنان بیشتر از ماده‌ی سفید برای فکر کردن استفاده می‌کنند در حالی که مردان بیشتر از ماده‌ی خاکستری برای همین منظور استفاده می‌کنند. به طور خلاصه، مردان و زنان به گونه‌ای متفاوت فکر می‌کنند.

پردازش عصبی

مغز مردان بیشتر با پردازش محلی درگیر است که بدین معناست که مردان تمایل زیادی برای انجام فعالیت هایی دارند که بیشتر به پردازش محلی نیاز دارد. به طور ساده‌تر، مردان ممکن است در پردازش ریاضی و تحلیلی برتری داشته باشند. جای تعجب نیست که اغلب گفته می‌شود مردان باید وظیفه‌ی محاسبه کردن صورت حساب را بر عهده بگیرند.
مغز زنان بیشتر با یکپارچه‌سازی و همانندسازی اطلاعات درگیر است; پردازش توزیع شده است و شامل جمع آوری اطلاعات از نواحی مختلف مغز می‌شود. در نتیجه، زنان در مهارت‌های زبانی بهتر هستند. آن‌ها همچنین ممکن است در کنترل رویدادهای اجتماعی بهتر باشند. زنان در حفظ روابط یا تنظیم گردهمایی‌هایی اجتماعی می‌توانند از مهارت‌های زبان به نفع خود استفاده کنند.

پردازش زبان

مناطق بروکا و ورنیکه که مراکز پردازش زبان در مغز است در زنان بزرگتر از مردان است. در این مناطق، مغز زنان دارای تراکم نورون بیشتری نسبت به مردان است. علاوه بر این، اسکن‌های MRI نشان می‌دهد که زنان از هر دو نیمکره‌ی چپ و راست مغز خود برای پردازش زبان استفاده می‌کنند در حالی که مردان تنها از نیمکره‌ی چپ خود استفاده می‌کنند.

حافظه

هیپوکامپ منطقه‌ای از مغز است که در ذخیره‌سازی و شکل‌گیری حافظه نقش دارد. در مقایسه با مردان، این مرکز حافظه در زنان بزرگتر است. این می‌تواند یکی از دلایل قدرت یادآوری بهتر در زنان باشد. هنگامی که پای مهارت‌های اجتماعی و حافظه به میان می‌آید، به نظر می‌رسد که مغز زنان نسبت به مردان دارای برتری باشد.

آسیب دیدن سر

جراحت‌های قسمت جلوی مغز در زنان باعث ایجاد صدمات بیشتری نسبت به مردان می‌شود. این بدین خاطر است که در زنان 84 درصد ماده‌ی خاکستری در لوب پیشانی قرار دارد در حالی که این مقدار در مردان برابر 45 درصد است. از طرف دیگر، در زنان 86 درصد ماده‌ی سفید در لوب پیشانی مغز قرار دارد. لوب پیشانی در مردان حاوی ماده‌ی سفید نیست. پس، می‌توان گفت که ناحیه‌ی ماده‌ی خاکستری در مردان گسترش یافته‌تر از زنان است. این نشان می‌دهد که آسیب دیدن سر در زنان ممکن است باعث کاهش بیشتر عملکرد شناختی نسبت به مردان شود.

پرخاشگری

آمیگدال با پردازش احساساتی مانند ترس ، خشم و لذت مرتبط است. آمیگدال ما از وجود خطر آگاه می‌کند و پردازش احساسات منفی در این منطقه اغلب مسئول پرخاشگری است. مغز مردان دارای آمیگدال بزرگتری نسبت به مغز زنان است. شاید به همین دلیل است که مردان در جدال‌های فیزیکی برتری دارند.
علی‌رغم تفاوت‌های قابل توجه در مغز مردان و زنان، تحقیقات نشان داده است که این تأثیر چندانی در پردازش شناختی آن‌ها ندارد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط