سبب شناسی افسردگی

افسردگی بیماری است که افراد بسیاری به آن مبتلا می‌شوند و برخی از وجود آن مطلع نمی‌شوند. چندین عامل فیزیولوژیکی ، روانی و محیطی در سبب شناسی افسردگی دخیل است. در این جا ما به بررسی چگونگی تأثیر گذاری این
سه‌شنبه، 24 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سبب شناسی افسردگی

سبب شناسی افسردگی
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

افسردگی بیماری است که افراد بسیاری به آن مبتلا می‌شوند و برخی از وجود آن مطلع نمی‌شوند. چندین عامل فیزیولوژیکی ، روانی و محیطی در سبب شناسی افسردگی دخیل است. در این جا ما به بررسی چگونگی تأثیر گذاری این عوامل در ایجاد افسردگی می‌پردازیم.
من افسرده‌ام! چه مقدار و چند بار از این عبارت برای توصیف حالت روحی خود استفاده می‌کنیم. باید بدانید که افسردگی در واقع یک بیماری است. ما بسیار از این عبارت استفاده می‌کنیم در حالی که ممکن است نادرست باشد. احساس دائمی درماندگی ، ناامیدی ، تنهایی و غم و اندوه طبیعی نیست و ممکن است علامت افسردگی باشد. افسردگی خفیف به راحتی می‌تواند تبدیل به بیماری جدی شود که افسردگی بالینی نامیده می‌شود و به دارو و درمان نیاز دارد. این بیماری که وضعیتی روانی است می‌تواند باعث ایجاد علامت‌های جسمی مانند سر درد شود. افسردگی بیماری است که افراد همه‌ی گروه‌های سنی ممکن است با آن مواجه شوند – کودکان ، نوجوانان ، افراد میانسال و سالمند به خاطر برخی شرایط مبتلا به افسردگی می‌شوند; این شرایط ممکن است جسمی ، روانی یا محیطی باشد.

فیزیولوژیکی

عدم تعادل شیمیایی: هنگامی که عدم تعادل شیمیایی در بدن وجود داشته باشد، خصوصاً عدم تعادلی که از عدم کارکرد مناسب انتقال دهنده‌های عصبی ناشی می‌شود، ممکن است افسردگی ایجاد شود. این یک بیماری کاملاً بیولوژیکی است. حتی عدم تعادل هورمونی همانند آنچه که در هنگام زایمان رخ می‌دهد نیز می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود. این افسردگی پس از زایمان نامیده می‌شود.
علامت وجود مشکلات جسمی دیگر: افسردگی می‌تواند به صورت علامت وجود مشکلات فیزیولوژیکی دیگر رخ دهد مانند وجود بیماری آلزایمر ، بیماری پارکینسون ، یائسگی ، سرطان ، دیابت ، بیماری‌های قلبی و کم کاری تیروئید. ولی اگر افسردگی بالینی باشد نباید علامت وجود مشکلات جسمی دیگر در نظر گرفته شود و اقدامات لازم سریعاً باید انجام شود.
مشکلات ژنتیکی: در برخی موارد، افسردگی بیماری است که تنها در ژن‌ها وجود دارد. لازم به ذکر است تحقیقات کافی و کامل در این باره انجام نشده است. این مسئله درست نیست که اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به افسردگی باشد، شما نیز از افسردگی رنج خواهید برد ولی هنوز هم ژنتیک می‌تواند عاملی برای ابتلا به افسردگی باشد.
جنسیت: تحقیقات نشان داده است که زنان مستعدتر از مردان برای ابتلا به افسردگی هستند. این بدین خاطر است که مشخص شده است زنان بیشتر متمایل به فکر کردن درباره‌‌ی چیزهایی هستند که وفق مراد آن‌ها نیست. این در نهایت منجر به احساس درماندگی و ناامیدی می‌شود. از منظر جسمی رویدادهایی مانند بارداری ، زایمان ، سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی عامل محرکی برای ابتلا به افسردگی است.
سوء مصرف مواد: برخی افراد برای از بین بردن علایم افسردگی که با آن‌ها مواجه هستند از الکل و مواد مخدر استفاده می‌کنند. ولی آن‌ها از این مسئله آگاه نیستند که یکی از اصلی‌ترین علایم ترک مصرف این مواد افسردگی است. به این ترتیب، سوء مصرف مواد باعث افزایش خطر ابتلا به افسردگی می‌شود.
کمبود مواد مغذی: در برخی موارد، کمبود مواد مغذی مانند اسید فولیک و ویتامین B12 باعث ایجاد افسردگی می‌شود.
مصرف دارو: مصرف برخی داروها ممکن است باعث ابتلا به افسردگی یا تشدید آن شود. داروهایی مانند قرص‌های خواب‌آور ، قرص‌های کنترل فشار خون و قرص‌های ضد بارداری می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود. حتی داروهایی که برای کنترل اضطراب استفاده می‌شود نیز ممکن است باعث افسردگی شود.

روانی

ویژگی‌های شخصیتی: افرادی که دارای ویژگی‌های شخصیتی خاصی مانند بد بینی ، اعتماد به نفس پایین ، اضطراب یا نگرانی بیش از حد ، حساسیت بیش از حد ، ترس از طرد شدن ، احساس انزوا ، عقده‌ی برتری یا حقارت و احساس بی‌کفایتی هستند مستعد ابتلا به افسردگی می‌باشند. برخی افراد برای برآورده کردن نیازهای عاطفی خود به دیگران بسیار وابسته هستند. این باعث می‌شود از آن افراد انتظارات بالایی داشته باشند. هنگامی که انتظارات آن‌ها برآورده نمی‌شود نتیجه ایجاد افسردگی است.
تفکر غیر منطقی: به خاطر خطاهایی که در تفکر افراد وجود دارد، مثل سرزنش کردن خود برای بد شانسی و برداشت غاط از واقعیت که باعث کاهش بیشتر اعتماد به نفس می‌شود، آن‌ها ممکن است در معرض افسردگی قرار بگیرند. این خطاها در قضاوت و تفکر باعث می‌شود آن‌ها به این باور برسند که آینده‌ی آن‌ها همانند آنچه که اکنون به آن فکر می‌کنند خواهد بود که منجر به افسردگی می‌شود.
احساس درماندگی: مردم فرض می‌کنند آن‌ها قادر کنترل پیرامون و وضعیت خود نیستند، فرض می‌کنند قرار است تمام طول عمر خود با وقایع تلخ روبرو باشند و ذهن خود را با چنین تفکراتی وفق می‌دهند. این نوع تفکر باعث می‌شود آن‌ها به این باور برسند که نمی‌توانند کاری برای تغییر وضعیت انجام دهند و به همین دلیل تلاش نمی‌کنند. این منجر به بد بینی و بی تفاوتی و در نهایت افسردگی می‌شود.
استرس: استرس باعث ایجاد مشکلات مختلفی می‌شود که افسردگی یکی از آن‌هاست. استرس عاطفی و جسمی طولانی مدت باعث افسردگی می‌شود زیرا، فرد در مقابله با آن احساس ناتوانی می‌کند.
چاقی: اگر چه چاقی بیماری جسمی است و منجر به ایجاد مشکلات فیزیولوژیکی متعدد دیگر می‌شود ولی تأثیر روانی آن در برخی افراد می‌تواند ویرانگر باشد. وارد آمدن فشار می‌تواند باعث ایجاد تصویر بدی از ظاهر فرد در ذهن او شود که در نهایت منجر به افسردگی می‌شود. این علت افسردگی در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است. افسردگی همچنین می‌تواند در کودکان یا نوجوانانی که بیش از حد لاغر هستند نیز به وجود آید.

محیطی

از دست دادن عزیزان: از دست دادن عزیزان خصوصاً در سن جوانی از علل ایجاد افسردگی است. این می‌تواند از دست دادن والدین یا طلاق باشد که باعث می‌شود کودک رویدادی را تجربه کند که می‌تواند منجر به افسردگی شود. برخی اوقات حتی از دست دادن حیوان خانگی نیز باعث افسردگی می‌شود. طلاق نیز می‌تواند برای بسیاری مخرب باشد. ایحاد سندروم آشیانه‌ی خالی در زنان میانسال هنگامی که فرزندان آن‌ها به دانشگاه می‌روند باعث می‌شود آن‌ها به این باور برسند که دیگر نمی‌توانند از آن‌ها مراقبت کنند. وابستگی عاطفی عمیق با عزیزان به آسانی از بین نمی‌رود.
احساس شکست: هنگامی که مردم به این باور برسند که در حوزه‌ای از زندگی مثل رابطه ، شغل یا تحصیلات شکست خورده‌اند، احتمال ابتلا به افسردگی وجود خواهد داشت. شکست خوردن در رسیدن به اهدافی که مشخص شده است باعث ایجاد اضطراب و ابتلا به افسردگی می‌شود. در برخی موارد افراد تمایل به اهداف بالا یا اهدافی دارند که دستیابی به آن‌ها در کوتاه مدت ممکن نیست و این باعث صدمه دیدن نفس و ایجاد احساس تنفر می‌شود.
نقش‌ها و انتظارات اجتماعی: فشار وارد برای زندگی کردن به یک شکل خاص و برخی مواقع عدم توانایی برای انجام این کار منجر به افسردگی می‌شود. خصوصاً در میان کودکان و نوجوانان فشار وارد برای عملکرد خوب در مدرسه و بی‌نقص بودن در اجتماع باعث ایجاد استرس و در نهایت افسردگی می‌شود. افسردگی خصوصاً در دوران نوجوانی شایع است و می‌تواند نتیجه‌ی هر چیزی باشد.
افسردگی را می‌توان با کمک دارو درمان کرد. بدین منظور، عمدتاً از داروهای ضد افسردگی ، روان درمانی و مشاوره استفاده می‌شود. ابتدا علت افسردگی شناسایی و سپس درمان آغاز می‌شود. افسردگی هر چه زودتر تشخیص داده شود، درمان مؤثرتر خواهد بود.
مواردی وجود دارد که افسردگی علت وجود مشکل جسمی دیگری است. در چنین مواردی باید مشکل موجود را درمان کرد. افسردگی همچنین ممکن است با بیماری‌های روانی مرتبط باشد و تنها پزشک قادر خواهد بدو علت بیماری را تشخیص دهد.
هر گونه درمان برای افسردگی باید با حمایت عزیزان همراه باشد. هنگامی که فرد مبتلا به افسردگی بداند کسی در همه حال در کنار او خواهد بود فوراً شروع به بهتر شدن خواهد کرد. البته، دارو و درمان مناسب مطمئناً برای درمان افسردگی شدید ضروری است. ولی قدرت دوست داشتن و حمایت عاطفی را نمی‌توان با هیچ درمان دیگری مقایسه کرد.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.