سرگیجه ناگهانی

حمله‌ی غیر منتظره سرگیجه شما را برای مدت کوتاهی از فعالیت باز می‌دارد، و از خود می‌پرسید که چه اتفاقی افتاد. این مقاله دلایلی که پشت حمله‌های سرگیجه وجود دارد را توضیح خواهد داد.
سه‌شنبه، 24 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سرگیجه ناگهانی

سرگیجه ناگهانی
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

حمله‌ی غیر منتظره سرگیجه شما را برای مدت کوتاهی از فعالیت باز می‌دارد، و از خود می‌پرسید که چه اتفاقی افتاد. این مقاله دلایلی که پشت حمله‌های سرگیجه وجود دارد را توضیح خواهد داد.
سرگیجه می‌تواند به طور کلی به دو نوع طبقه‌بندی شود. نوع اول ضعف یا غش و یا احساسی از گیجی را درمی‌گیرد. و نوع دیگر دوران سر می‌باشد که در آن فرد احساس می‌کند سرش در حال چرخیدن است و یا چیزهای اطرافش در حال حرکت می‌باشند. فردی که از داشتن سرگیجه رنج می‌برد از سطوح تمرکز و اشتیاق پایینی برخوردار می‌باشد. افرادی که سرگیجه دارند، دچار ضعف عمومی، خستگی و وضعیت ذهنی مغشوشی می‌شوند. در صورتی که با بررسی دقیق، علائم این وضعیت در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، درمان آن امکان‌پذیر می‌باشد. در واقع علائم آن کلید تشخیص صحیح می‌باشند، به طوریکه پزشک شما با اطمینان شما را از آن مطلع می‌سازد. بنابراین از نوع حملات ضعف و غشی که رنج می‌برید یادداشت برداری کرده بدین جهت که به درستی علت پشت این وضعیت تشخیص داده شود.

علائم همراه و توأم با سرگیجه

• بی حسی در صورت، درد شدید در سر، درد در چشم، بینایی یا دید نامشخص، و احساس سبکی سر علائم بارز سرگیجه به شمار می‌روند.
• بسیاری از افراد همچنین دچار تهوع، استفراغ، خستگی، و تپش قلب، می‌شوند که این علائم نیز به وفور دیده می‌شود.
• چندین متخصص بهداشت و درمان نیز این وضعیت را از طریق مشاهداتی همچون کم آبی بدن، مشکلاتی در حین راه رفتن و خوابیدن، احساس تشنگی مکرر، حرکات نامناسب و غیر طبیعی چشم، و سطح پایین هوشیاری تشخیص می‌دهند.
• طبق تحقیقات پزشکی صورت گرفته، عارضه‌ی سرگیجه می‌تواند گاهی همراه با دیگر علائمی مانند داشتن تنفس عمیق و سریع، ضعف، نبض نامنظم، احساسی غیر معمول از چرخیدن و یا حرکت سریع محیط اطراف، درد قفسه سینه، درد فک، لرز، عرق کردن، و تنگی نفس باشد.

چه عواملی موجب سرگیجه می‌شوند؟

بارزترین علل سرگیجه عبارتند از :
• کم شدن آب بدن
• دوران سر (Vertigo)
• فشار خون پایین
• سطح پایین قند خون
• سکته مغزی
علاوه بر این، غش یا ضعف همچنین می‌تواند عارضه جانبی برخی داروها باشد. مصرف داروهایی که موجب انسداد گیرنده‌های آدرنالین در قلب می‌شوند، مشخص شده است که موجب سرگیجه در برخی افراد می‌شود.
سرگیجه می‌تواند در نتیجه قرار گرفتن در معرض طولانی نور شدید خورشید باشد که در بعضی موارد می‌تواند موجب گرمازدگی فرد شود. در چنین مواردی، بسیار ضروری است که بدن کاملاً هیدراته نگاه داشته شود و به عبارتی آب بدن حفظ شود.
زنان باردار نیز مستعد ابتلا به حملات ضعف و غشی بوده که به دلیل فشار خون پایین، بی‌توانی و یا خستگی شدید رخ می‌دهد. ضرورت دارد که پزشک خود را از این علائم مطلع ساخته تا احتمال وجود هرگونه عارضه‌ی زمینه‌ای رد شود.
افراد مسن معمولاً هنگامی که به طور ناگهانی از حالت نشسته، بلند می‌شوند و یا حتی زمانی که از رختخواب بیرون می‌آیند احساس سرگیجه می‌کنند. این حالت معمولاً تا زمانی که این سرگیجه منجر به رخ دادن حوادثی نشود، جای نگرانی ندارد. بنابراین به سالمندان توصیه‌ی اکید می‌شود که با عجله از رختخواب یا صندلی خود بلند نشوند و یا هرگونه حرکتی را بدون داشتن تکیه‌گاه فیزیکی انجام ندهند.
اختلالات و بیماری‌های مربوط به قلب مانند آریتمی قلبی، تپش بیش از حد سریع یا بیش از حد کند قلب، و حمله‌ی قلبی نیز از دلایل شناخته‌ شده‌ی وجود سرگیجه در بعضی افراد به حساب می‌آیند.

دوران سر

احساس سرچرخی یا دوران سر می‌تواند به دلایل مختلفی، از میگرن گرفته تا وجود عفونت در قسمت داخلی گوش اتفاق افتد. در اغلب موارد، این سرگیجه یا دوران سر به دلیل بوجود آمدن نوسان یا تغییر در دستگاه دهلیزی ایجاد می‌شود. تجمع بیش از حد مایع در گوش، که تحت عنوان بیماری منیر شناخته شده می‌تواند موجب دوران سر شود. موارد نادری حتی دوران سر را به عنوان نشانه‌ای از وجود یک مشکل پیچیده‌تر عصبی نشان داده‌اند.

درمان سرگیجه

• یافتن علت زمینه‌ای دوره‌های ضعف و غش خبر از درمان مناسب خواهد داد. در موارد ابتدایی، هنگامی که خستگی شدید و یا فرسودگی دلیل پشت این سرگیجه باشد، دوره‌ی طولانی استراحت کامل و خوردن غذاهای سالم تجویز خواهد شد. شخص بایستی از انجام فعالیتهایی که موجب به وجود آمدن استرس شده خودداری کرده و سعی در ایجاد تغییراتی در شیوه‌ی زندگی خود نماید.
• نوشیدن مقدار زیادی آب (حدود ده لیوان در روز) بهترین راه درمان سرگیجه ناشی از کم شدن آب بدن است. اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی نیز توصیه می‌شود.
• انجام ورزش منظم یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های مقابله با این بیماری است. ثابت شده است که انجام تمرینات هوازی یا ایروبیک، مخصوصاً می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.
• بسیاری از پزشکان توصیه به مصرف میوه‌های سرشار از ویتامین A و ویتامین C جهت جلوگیری از سرگیجه می‌کنند. جدای از این ویتامین‌ها، ویتامین B12 و اسید فولیک نیز به همان اندازه دارای اهمیت می‌باشند.
• مطلع ساختن پزشک خود از تغییرات ایجاد شده در وضعیت سلامتتان و پیروی از دستور‌العمل‌های مربوط به رژیم غذایی و شیوه‌ی زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.
داشتن سرگیجه‌ی مداوم معمولاً یک مرحله گذرا در زندگی فرد بوده و در اکثر موارد طی چند هفته درمان خواهد شد. از بایدها و نبایدهای یک زندگی سالم پیروی کرده و بدین ترتیب می‌توانید به راحتی بر این مشکل فائق شوید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.