عوارض جانبی پاک کننده‌های استونی لاک ناخن

پاک کننده استونی لاک ناخن می‌تواند برای پوست و ناخن‌های شما زمخت باشد. عوارض جانبی دیگر آن را در این مقاله بخوانید.
شنبه، 28 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی پاک کننده‌های استونی لاک ناخن

عوارض جانبی پاک کننده‌های استونی لاک ناخن
 

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

پاک کننده استونی لاک ناخن می‌تواند برای پوست و ناخن‌های شما زمخت باشد. عوارض جانبی دیگر آن را در این مقاله بخوانید.
پاک کننده‌های لاک ناخن دو نوع هستند؛ یک نوع حاوی استون است و نوع دیگر استون ندارد. پاک کننده‌های استونی کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و لاک را خیلی زود از روی ناخن پاک می‌کنند. هم چنین در مورد ناخن‌های مصنوعی و یا ناخن‌های براق، هیچ چیزی مثل استون کارساز نیست. اگرچه استون فواید آرایشی زیادی دارد اما در مورد سلامتی فرد، استون می‌تواند خیلی خطرناک باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر استون به طور اتفاقی استنشاق شود و یا بلعیده شود و یا از طریق پوست جذب شود می‌تواند برخی اثرات منفی را در سیستم‌های متعدد بدن ایجاد کند.

عوارض جانبی :

پاک کننده‌ی استونی حاوی ترکیبات تشکیل دهنده‌ی سمی نظیر دی متیل فرمالدهید و دی متیل کتون است که می‌توانند اثرات زیان آوری روی بدن داشته باشند. در زیر عوارض جانبی که شما باید از آنها آگاه باشید آورده شده است.
• استون با کاهش فشار خون بر سیستم قلبی و عروقی تأثیر می‌گذارد.
• استون تأثیرات منفی زیادی روی سیستم گوارشی نیز دارد. آن می‌تواند موجب درد شکم، حالت تهوع، تغییر حس چشایی و استفراغ شود.
• استون ممکن است باعث کوتاهی تنفس و نرخ تنفس آهسته شود و در نتیجه بر روی سیستم تنفسی نیز تأثیرات منفی دارد.
• استون با افزایش دفعات ادرار بر سیستم ادرار نیز تأثیر می‌گذارد.

درمان :

اگر استون به طور اتفاقی مصرف شود باید فرد فوراً به مرکز مراقبت‌های پزشکی منتقل شود. قبل از رسیدگی به مریض، مراقب بهداشتی از شما سوالاتی در مورد سن بیمار، اجزا تشکیل دهنده‌ی ماده‌ای که مصرف کرده است و مقدار بلعیده شده خواهد پرسید. او دما، وزن، نبض، فشار خون و نرخ تنفس بیمار را چک خواهد کرد و سپس با توجه به آنها، درمانی پیشنهاد خواهد کرد.
درمان معمولاً شامل دادن زغال چوب فعال به بیمار است. گاهی اوقات، یک لوله از طریق بینی به شکم وارد می‌شود تا سم بتواند تخلیه شود. اکسیژن نیز اگر لازم شد، ممکن است به بیمار داده شود.

پاک کننده غیر استونی لاک ناخن :

برای جلوگیری از احتمال مسمومیت، استفاده از پاک کننده‌های غیر استونی راه‌ حل بهتری است. اگرچه این پاک کننده‌ها در حل کردن و پاک کردن لاک ناخن سرعت خیلی پایینی دارند اما ایمن‌تر از پاک کننده‌های حاوی استون هستند. برای افزایش کارآیی و تأثیر آنها، پنبه توپی را کمی بیشتر از معمول در پاک کننده بخیسانید و چند بار بیشتر روی ناخن بکشید. اگرچه این پاک کننده‌ها کمی گران هستند اما بوی بهتری دارند و نرم‌تر هستند. برخلاف استون که ناخن‌ها را خشک و ترد می‌کند، این پاک کننده‌ها به حفظ زیبایی و استحکام ناخن‌ها کمک می‌کنند.
استون اگر به مقدار خیلی کم مصرف شود شاید برای بزرگسال بی‌ضرر باشد. اما اگر کودک مصرف کند می‌تواند خیلی خطرناک باشد. به همین دلیل ضروری است که تمام محصولات شامل استون نظیر پاک کننده‌های لاک ناخن، چسب، محلول‌های تمیز کننده، لاک و الکل و غیره در مکان‌هایی دور از دسترس کودکان نگه داری شوند. به هنگام جستجوی درمان برای مسمومیت استونی، احتمال ترمیم و جبران هست اگر بیمار دو روز اول جان سالم به در ببرد. اما چرا این همه مصیبت را باید تحمل کرد در حالی که پاک کننده‌های غیر استونی جایگزین آنها، به راحتی در دسترس هستند؟



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.