فعالیت هایی برای افزایش هوش موسیقی کودک

روش ها و وسایلی وجود دارند که ما بوسیله ی آنها می توانیم هوش موسیقی فرزندان خود را بهبود بخشیم. در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.
دوشنبه، 30 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فعالیت هایی برای افزایش هوش موسیقی کودک

فعالیت هایی برای افزایش هوش موسیقی کودک
 

 

مترجم: غزل معتمدی
منبع:راسخون




 

روش ها و وسایلی وجود دارند که ما بوسیله ی آنها می توانیم هوش موسیقی فرزندان خود را بهبود بخشیم. در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

همخوانی

وقتی دارید فرزند خود را از مدرسه به خانه می آورید با او در خواندن یک شعر همخوانی کنید. هوش موسیقی یکی از 8 نوع هوش چندگانه ای است که هاوارد گاردنر در چارچوب ذهنی خود در تئوری هوش های چندگانه در سال 1983 مطرح می نماید.
وی هوش موسیقی را به توانایی درک ریتم و گام های موسیقی تعریف می کند. فردی که از هوش موسیقی بالایی برخوردار است می تواند الگوهای مختلف موسیقی را درک کند، چنین فردی احساسات بسیار قوی در شناخت و درک اصوات موسیقی و کیفیت آنها دارد. وی به طور شگفت آوری از موسیقی لذت برده و ذاتأ بدنبال یادگیری و نواختن آلات موسیقی بر می آید.
هوش موسیقی برای فرد یک گوش قوی را نیز به ارمغان خواهد آورد، لذا همواره توصیه می شود که از سنین پایین برای ارتقای این هوش در کودکتان برنامه ریزی کنید. فعالیت های مبتنی بر موسیقی و ریتم بسیاری برای افزایش هوش موسیقی کودکان طراحی شده اند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

برایش شعر بخوانید

شعر خواندن برای کودکان نه تنها بعد از تولد که حتی در رحم مادر نیز می تواند موثر واقع شود. این یک ارتباط ذاتی و طبیعی است که کودک با موسیقی دارد. پدر، مادر یا هر فرد دیگری که می تواند برایش شعر بخواند. کودک توانایی تشخیص ریتم های موسیقی و همچنین تفکیک صدای مردانه و زنانه را دارد. به تدریج که بزرگ می شود کلمات را به او یاد دهید و از او بخواهید با شما در خواندن اشعار همخوانی کند.

آموزش مفاهیم از طریق آهنگ

مفاهیم دشوار را در قالب آهنگ ها به او یاد دهید. این کار نه تنها سرگرم کننده است بلکه به کودک کمک می کند تا در جریان حفظ کردن و تکرار آهنگ ها، مفاهیم را نیز یادگرفته و به ذهن بسپارد.

تجزیه تحلیل موسیقی را به آنها آموزش دهید

برای آنها موسیقی بیکلام پخش کنید و از آنها بخواهید صدایی همچون آهنگ را تقلید کنند. بعد از آنها بخواهید که با توجه به ریتم و سرعت موسیقی پخش شده، احساسی که در آن نهفته است را بیان کنند. برای مثال آهنگ های شاد از ادوات موسیقی متفاوتی نسبت به آهنگ های غمگین استفاده می کنند و ریتم تندتری نیز دارند. به گروه سنی که با آنها سروکار دارید در زمان انتخاب نوع موسیقی توجه داشته باشید، به کودکان بزرگ تر می توانید ژانرها و سبک های مختلف موسیقی از جمله راک، کلاسیک، جاز و غیره را معرفی نمایید.

از تکنیک شروع و وقفه استفاده کنید

آهنگی که بیت مشخصی دارد را برای کودک پخش کنید و به او اجازه دهید 30 ثانیه به آن آهنگ گوش دهد، از آنها بخواهید که بیت را با دستشان نگه دارند، سپس آهنگ را 5 ثانیه نگه داشته و از او بخواهید همچنان بیت را با دستش نشان دهد، مجددا آهنگ را پخش کنید تا ببینید آیا کودک توانسته است ریتم را نگه دارد یا نه، این تمرین را با آهنگ های مختلف برای او تکرار کنید، به آرامی زمان وقفه در پخش آهنگ را بیشتر و بیشتر کنید.

هنر نمایش

از نمایش و حرکات موزون برای آموزش درس های تاریخ و ادبیات استفاده کنید، زمانی که دروس و مفاهیم مشکل در قالب نمایش و اجرا درآیند فهم، بخاطرسپاری و یادآوری آنها نیز آسان تر خواهد شد.

از آنها بخواهید شعر بسرایند یا آهنگ بسازند

از آنها بخواهید یکی از داستان هایی را که بلد هستند به شکل شعر در بیاورند، با این شیوه خواهید دید که بسیاری از داستان ها را در سال های بعد نیز بخاطر خواهند داشت. این یکی از بهترین تمرین ها برای ارتقای هوش موسیقی در کلاس درس می باشد.
از همین حالا دست بکار شوید و با خلق یک محیط شاد، هوش موسیقی فرزند خود را ارتقا بخشید.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط