آیا دیر خوابیدن باعث ایجاد آکنه می‌شود؟

چگونگی ارتباط میان دیر خوابیدن با آکنه موضوعی قابل بحث است. مقاله‌ی زیر به شما برای درک واقعیت در این باره کمک خواهد کرد.
شنبه، 4 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا دیر خوابیدن باعث ایجاد آکنه می‌شود؟

آیا دیر خوابیدن باعث ایجاد آکنه می‌شود؟
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

چگونگی ارتباط میان دیر خوابیدن با آکنه موضوعی قابل بحث است. مقاله‌ی زیر به شما برای درک واقعیت در این باره کمک خواهد کرد.
آکنه مشکلی شایع در میان نوجوانان و جوانان به شمار می‌رود که با انجام اقدامات مناسب قابل کنترل است. آکنه بیماری پوستی است که با ایجاد جوش‌هایی التهابی بر روی سطح پوست همراه است. پوست دارای منافذی است که دارای فولیکول‌ مو و غده‌ی چربی می‌باشند. این غدد چربی یا غدد سبابه‌ی موجود در زیر پوست مسئول ترشح چربی برای نرم نگه داشتن پوست هستند. ترشح بیش از حد چربی باعث بسته شدن منافذ و در نتیجه ایجاد آکنه می‌شود. دیر خوابیدن به طور غیر مستقیم با ایجاد آکنه در ارتباط است. شواهدی در رابطه با وجود رابطه‌ی مستقیم میان محرومیت از خواب و تشکیل آکنه وجود ندارد. ولی، تحقیقات نشان می‌دهند که کم خوابیدن باعث تشدید شرایط موجود می‌شود.
تأثیرات عدم خواب کافی بر روی سلامتی
هنگامی که به طور مکرر شب‌ها دیر می‌خوابید، بدن خود را از خواب لازم برای جوان‌ سازی پوست محروم می‌کنید. این منجر به
استرس
افزایش التهاب
افزایش مقاومت در برابر انسولین
افسردگی
می‌شود.
رابطه‌ی میان این تأثیرات و آکنه
دیر خوابیدن باعث محرومیت بدن از مقدار خوابی که به آن نیاز دارد می‌شود. به تأثیرات محرومیت از خواب در بالا اشاره شد. پس، این تأثیرات چگونه باعث تشکیل آکنه می‌شوند؟ اولین تأثیر کم خوابیدن استرس است که از علل اصلی ایجاد آکنه به شمار می‌رود. افزایش استرس منجر به تحریک غدد فوق کلیوی می‌شود که مسئول تولید آندروژن‌ها هستند. ترشح این هورمون‌ها در بدن باعث تحریک تشکیل آکنه می‌شود. استرس همچنین سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به این خاطر درمان آکنه مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.
کمبود خواب باعث تحریک التهاب سیستمیک می‌شود. عدم خوابیدن کافی باعث افزایش سیتوکین می‌شود. افزایش این مواد در بدن باعث افزایش احتمال ایجاد التهاب می‌شود. همانطور که می‌دانیم، آکنه بیماری التهابی است. به وضوح مشخص است که این التهاب به خاطر افزایش مقدار سیتوکین در بدن ایجاد می‌شود.
مقاومت در برابر انسولین شرایطی است که بدن باید برای حفظ سطح قند خون انسولین بیشتری تولید کند. کمبود خواب باعث افزایش مقاومت در برابر انسولین می‌شود. بنابراین، بدن را مجبور می‌کند انسولین بیشتری تولید کند. این همچنین باعث افزایش تولید سبوم و افزایش التهاب می‌شود که از علل بالقو‌ه‌ی تشکیل آکنه به شمار می‌روند.
محرومیت از خواب باعث تغییر در چهارچوب ذهنی و عاطفی می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد شود. افسردگی نگرشی منفی در ذهن شخص ایجاد می‌کند و به این ترتیب تندرستی فرد را مختل می‌کند. تضعیف بدن توانایی ترمیم بدن را کاهش می‌دهد و بنابراین، آکنه را به گونه‌ای منفی تحت تأثیر قرار می دهد.
به طور خلاصه، اگر چه دیر خوابیدن با تشکیل آکنه مرتبط نیست ولی، مطمئناً عواملی که مسئول تشکیل آکنه هستند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.