آیا استرس باعث ایجاد آکنه می‌شود؟

مهم نیست که چند سال داشته باشید، آکنه در هر زمانی می‌تواند به وجود آید. اگر چه جوش در آوردن در دوران بلوغ قابل درک است ولی هیچ کس نمی‌خواهد در دوران بزرگسالی از آکنه رنج ببرد. حداقل 90 درصد افرادی که تحت
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا استرس باعث ایجاد آکنه می‌شود؟
آیا استرس باعث ایجاد آکنه می‌شود؟

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

مهم نیست که چند سال داشته باشید، آکنه در هر زمانی می‌تواند به وجود آید. اگر چه جوش در آوردن در دوران بلوغ قابل درک است ولی هیچ کس نمی‌خواهد در دوران بزرگسالی از آکنه رنج ببرد. حداقل 90 درصد افرادی که تحت استرس قرار دارند با مشکلات مربوط به آکنه مواجه هستند. ولی آیا آکنه و استرس واقعاً با هم در ارتباط هستند؟ متخصصین برای سالیان سال در مورد رابطه‌ی بین استرس و آکنه بحث داشته‌اند. ولی، تحقیقات تأیید کرده‌اند که استرس آکنه را تشدید می‌کند.
آکنه چگونه ایجاد می‌شود؟
هر گونه تغییرات محیطی که باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می‌شود می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود. اگر چه پوست سلول‌های مرده را با پوسته‌ ریزی از بین می‌برد ولی آن‌ها ممکن است به خاطر چربی و به دام افتادن باکتری‌ها به سطح پوست بچسبند. این باعث ایجاد آکنه می‌شود. آکنه نوعی التهاب پوستی است که در صورت درمان نشدن ممکن است به نواحی بیشتری از پوست گسترش یابد.
استرس چه تأثیری روی بدن دارد؟
استرس میزان آدرنالین خون را افزایش می‌دهد. آدرنالین هورمونی است که هم در مردان و هم در زنان وجود دارد. این باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود که تعادل هورمونی را به هم می‌زند. وجود آدرنالین بیش از حد در بدن ظرفیت بدن برای جذب مواد مغذی را کاهش می‌دهد و بزرگترین اندام بدن یعنی پوست را مورد تهاجم قرار می‌دهد.
آیا می‌توان استرس را علت ایجاد آکنه دانست؟
تحقیقات ثابت کرده‌اند که استرس باعث تغییر در تولید هورمون‌ها می‌شود.
تأثیر فیزیولوژیکی: هنگامی که بدن شما تحت استرس قرار دارد، قدرت آن برای مقابله با عوامل بیگانه کاهش می‌یابد. این توانایی بدن برای ترمیم شدن را تا 40 درصد کاهش می‌دهد. زمان لازم برای از بین رفتن آکنه طولانی‌تر می‌شود و در نتیجه مدت زمان بیشتری در پوست باقی می‌ماند.
تأثیر فیزیکی: هنگامی که تحت استرس قرار دارید، دستگاه عصبی تولید سبوم را تحریک می‌کند. سبوم حاوی هورمون CRH است که علت اصلی ریزش مو ، بسته شدن منافذ پوست و چرب شدن پوست به شمار می‌رود. این مشکلات آکنه را تشدید می‌کنند.
آیا بزرگسالان نیز در معرض ابتلا به آکنه قرار دارند؟
برای شستن صورت خود از پاک کننده‌های آنتی باکتریال بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. آب زیاد بنوشید. آب مواد سمی را از خون دفع می‌کند. از فشار دادن جوش‌ها خودداری کنید زیرا، ممکن است باعث ایجاد جوشگاه شود. از دستمال کاغذی تمیز برای خشک کردن صورت خود استفاده کنید و مجدداً از آن استفاده نکنید. ترکیبات موضعی زیادی برای درمان آکنه وجود دارند ولی استفاده از آن‌ها به خاطر مواد شیمیایی موجود ممکن است باعث تشدید آکنه شود. به جای استفاده‌ی خودسرانه از این محصولات به پزشک مراجعه کنید. از مواد آرایشی غیر کمدون‌زا استفاده کنید. از استرس دوری کنید زیرا، استرس به غیر از تشدید آکنه تأثیرات مخرب زیادی روی بدن دارد.
آیا می‌توان از ایجاد آکنه جلوگیری کرد؟
با انجام تمرینات یوگا ، مدیتیشن ، نفس کشیدن عمیق و استفاده از رژیم غذایی سالم از استرس دوری کنید. این فعالیت‌ها باعث آرامش ذهن می‌شوند و بدن را تقویت می‌کنند. از روش‌های مدیریت استرس استفاده کنید تا بعداً از ایجاد آکنه جلوگیری کنید. روزانه 7-8 ساعت بخوابید. به انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود بپردازید. شما باید سعی کنید از استرس دوری کنید زیرا، استرس علاوه بر تشدید آکنه باعث پیری زودرس و مشکلات دیگر نیز می‌شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.