چگونه خشک‌سالی و گرما ذخیره برق جهانی را تهدید می‌کند

ایستگاه‌های برق، برای تولید برق به آب‌شیرین احتیاج دارند. اما آینده منابع آب‌شیرین سیاره ما رو به تیره و تاری است. بر اساس مطالعات جدید که در مجله گزارش‌های تغییرات آب و هوای طبیعت منتشر شده، تغییرات آب و هوا که باعث
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه خشک‌سالی و گرما ذخیره برق جهانی را تهدید می‌کند

چگونه خشک‌سالی و گرما ذخیره برق جهانی را تهدید می‌کند
 

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

ایستگاه‌های برق، برای تولید برق به آب‌شیرین احتیاج دارند. اما آینده منابع آب‌شیرین سیاره ما رو به تیره و تاری است. بر اساس مطالعات جدید که در مجله گزارش‌های تغییرات آب و هوای طبیعت منتشر شده، تغییرات آب و هوا که باعث خشکسالی و افزایش دمای فزاینده شده است توانایی تولید برق در بسیاری از ایستگاه‌های برق جهان را کاهش خواهد داد. خبر خوب این است که اپراتورهای ایستگاه برق می‌توانند با روش‌های مختلف با این کاهش ظرفیت مبارزه کنند.
کیوان ریاحی رییس بخش انرژی یاسا و موسسه بین‌المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی در اتریش در یک مصاحبه گفت که ما به وضوح نشان دادیم که ایستگاه‌های برق تنها دلیل تغییرات آب و ‌هوا نیستند، اما ایستگاه‌ها ممکن است از راه‌های مختلفی تحت تاثیر آب و هوا قرار بگیرند.
برق آبی و حرارتی که شامل انرژی هسته‌ای، ذغال سنگ، گاز، زیست توده و نیروگاه زمین گرمایی هستند، 98 درصد برق سراسر جهان را تولید می‌کنند. نیروگاه‌های برق آبی با استفاده از جریان آب اقدام به تولید برق می‌کنند. در عین حال، ایستگاه‌های برق حرارتی به آب شیرین احتیاج دارند تا بخار توربین‌های تولید برق را خنک و متراکم کنند.
محققات تاثیر تغییرات آب و هوا بر منابع آب در 24515 نیروگاه آبی و 1427 نیروگاه حرارتی در سراسر جهان را بررسی کردند. آن‌ها این بررسی را با آب‌های روی زمین و نمونه‌های الکتریکی منابع نیروگاه‌های آبی و حرارتی که از آب رودخانه برای خنک شدن استفاده می‌کنند انجام دادند.
نمونه نشان داد که کاهش جریان و افزایش دمای آب می‌تواند ظرفیت تولید برق را در نیروگاه حرارتی تا 86 درصد و در نیروگاه آبی تا 74 درصد کاهش دهد. تا سال 2050، این کاهش می‌تواند به طور متوسط 7 تا 12 درصد برای نیروگاه‌های حرارتی و 1.2 تا 3.6 درصد برای نیروگاه‌های آبی باشد. به‌خصوص مناطق، ایالات متحده، جنوب آمریکای جنوبی، جنوب آفریقا، اروپای مرکزی و جنوبیجنوب شرقی آسیا و جنوب استرالیا بیشتر تحت تاثیر این تغییرات در منابع آب خواهند بود.
حالا نوبت اخبار خوب است. محققان محاسبه کرده‌اند که برای برق آبی، افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های برق آبی تا 10 درصد میتواند کاهش ذخایر را جبران کند. برای نیروگاه‌های حرارتی هم تغییر از ذغال سنگ به گاز طبیعی نیاز به آب را کمتر و تغییر از آب شیرین خنک کننده به هوا یا آب دریای خنک کننده استراتژی‌های موثری هستند.
محققان توصیه می‌کنند که بخش برق باید روی تطبیق با تغییرات آب و هوا تمرکز کند، علاوه بر کاهش، به منظور حفظ امنیت انرژی آبی در آینده است. ترکیب گزینه‌های مختلف به منظور سازگاری، می‌تواند موثرترین باشد.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما