جنبلاط جاسوس فرانسه و آمریكاست

جنبلاط در سال ۱۹۸۳ میلادی، اطلاعاتی را درباره حضور گروهی از رزمندگان شیعه در بلندی‌های موسوم به "شیخ عبدالله" در جنوب شهر "بعلبك" واقع در منطقه بقاع لبنان، در اختیار سازمان اطلاعات فرانسه گذاشت كه بر اساس همین اطلاعات، جنگنده‌های فرانسوی این منطقه را بمباران كردند. رئیس اسبق سازمان اطلاعات فرانسه فاش كرد، "ولید جنبلاط" رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان، یك جاسوس تمام‌عیار برای سازمان جاسوسی آمریكا (سی‌آی‌ای) و سازمان اطلاعات فرانسه است.
دوشنبه، 21 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جنبلاط جاسوس فرانسه و آمریكاست
جنبلاط جاسوس فرانسه و آمریكاست
جنبلاط جاسوس فرانسه و آمریكاست

رئیس اسبق سازمان اطلاعات فرانسه فاش كرد:
جنبلاط در سال ۱۹۸۳ میلادی، اطلاعاتی را درباره حضور گروهی از رزمندگان شیعه در بلندی‌های موسوم به "شیخ عبدالله" در جنوب شهر "بعلبك" واقع در منطقه بقاع لبنان، در اختیار سازمان اطلاعات فرانسه گذاشت كه بر اساس همین اطلاعات، جنگنده‌های فرانسوی این منطقه را بمباران كردند.
رئیس اسبق سازمان اطلاعات فرانسه فاش كرد، "ولید جنبلاط" رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان، یك جاسوس تمام‌عیار برای سازمان جاسوسی آمریكا (سی‌آی‌ای) و سازمان اطلاعات فرانسه است.
به نقل از پایگاه خبری "الحقیقه"، "ایو بونیه" رئیس اسبق سازمان اطلاعات فرانسه در كتابی با عنوان "لبنان؛ گروگان‌های دروغ" كه به‌تازگی در این كشور انتشار یافته، اسرار تكان‌دهنده‌ای را از فعالیت‌های جاسوسی جنبلاط علیه شیعیان لبنان فاش كرده كه ۲۵ سال، محرمانه باقی مانده بود.
وی در صفحه ۹۰ كتاب خود فاش كرده است كه جنبلاط در سال ۱۹۸۳ میلادی، اطلاعاتی را درباره حضور گروهی از رزمندگان شیعه در بلندی‌های موسوم به "شیخ عبدالله" در جنوب شهر "بعلبك" واقع در منطقه بقاع لبنان، در اختیار سازمان اطلاعات فرانسه گذاشت كه بر اساس همین اطلاعات، جنگنده‌های فرانسوی این منطقه را بمباران كردند.
بوینه در توضیح این عملیات می‌افزاید: اطلاعات جنبلاط نشان می‌داد كه گروهی كه در این منطقه حضور دارند تعدادی از رزمندگان حزب‌الله لبنان هستند كه در سال پیش از آن (۱۹۸۲ میلادی) به پایگاه نیروهای فرانسوی در بعلبك حمله كرده بودند و بر مبنای همین اطلاعات دریافتی از جنبلاط بود كه تصمیم گرفته شد كه یك اسكادران از جنگنده‌های فرانسوی در روز شانزدهم نوامبر سال ۱۹۸۳ میلادی، منطقه شیخ عبدالله را بمباران كنند.
وی در ادامه یادآور شده است: البته این حمله هوایی، كاملاً شكست خورد و تنها به كشته‌شدن یك چوپان انجامید زیرا آن گروه مسلح، پیش از اقدام جنگنده‌های فرانسوی، محل را ترك كرده بودند.
بوینه ادامه داده است: «در واقع "ولید جنبلاط" یك خبرچین تمام‌عیار است و سازمان جاسوسی آمریكا (سی‌آی‌ای) نیز به خدمات وی به این سازمان اذعان كرده است.»
این گزارش می‌افزاید: «منظور بوینه از "خدمات جنبلاط به سی.‌آی.‌ای"، مسأله‌ای است كه "گوردون توماس" در كتاب خود با عنوان "جنگ‌افزارهای سری سازمان اطلاعات آمریكا" به آن اشاره كرده است. توماس در بخشی از این كتاب تصریح كرده است كه سیا در اوائل دهه هشتاد میلادی، توانستند جنبلاط را كه در آن هنگام وزارت گردشگری لبنان را بر عهده داشت، اجیر كنند تا برای آمریكا از سفارت‌خانه‌های دیگر كشورها در بیروت جاسوسی كند.»
توماس كه تاكنون ۴۵ میلیون نسخه از كتاب‌هایش درباره سیا و موساد در جهان به فروش رسیده است، در این كتاب اذعان كرده است: «اطلاعاتی كه "ولید جنبلاط" از سوریه و حزب‌الله در اختیار سیا و دیگر سازمان‌های جاسوسی قرار می‌داد بسیار ارزشمند بود و این در حالی بود كه بسیاری از اشخاص غافل، نمی‌توانستند ماهیت تحركات و اقدامات جنبلاط را درك كنند.»
جنبلاط در سال‌های گذشته، اظهارات و اقدامات فراوانی را علیه حزب‌الله لبنان و گروه‌های معارض این كشور انجام داده و از طریق جایگاهی كه در میان دوستان خود در گروه حاكم ۱۴ مارس و كابینه لبنان دارد، اطلاعات زیادی را به كشورهای غربی و عربی مخالف معارضان، منتقل كرده است.
منبع: ساجد




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.